تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813090830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*انتظار بخش توليد از لايحه بودجه سال 1388* رشد 22درصدي بودجه سال آينده صنعت ومعدن كافيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *انتظار بخش توليد از لايحه بودجه سال 1388* رشد 22درصدي بودجه سال آينده صنعت ومعدن كافيست؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

اين روزها اگري سري به پروژه‌هاي نيمه‌تمام صنعتي و غيرصنعتي بزنيد، مسوولان مرتبط اصلي‌ترين دليل نيمه‌ كاره ماندن اين پروژه‌ها را كمبود منابع مالي و اختصاص نيافتن بودجه اعلام مي‌كنند. كمبود منابع مالي هرچند راحت‌ترين عاملي است كه مسوولان مي‌توانند به عنوان دليل تاخير در اجراي پروژه‌هاي خود عنوان كنند، اما كمتر كسي است كه تاكنون به اهميت بحث تخصيص منابع و بودجه پي نبرده باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشورمان پس از انقلاب و به ويژه طي چند سال اخير روش‌هاي مختلفي را در زمينه تدوين بودجه كشور تجربه كرده است. چه آن زمان كه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي وظيفه تدوين بودجه كشور را بر عهده داشت و چه در حال حاضر كه معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري اقدام به تدوين بودجه كل كشور مي‌كند، هيچ‌گاه از اهميت بحث بودجه‌نويسي در كشور كم نشده، بلكه به آن اضافه هم شده است.

معمولا زماني كه كار بررسي لايحه بودجه كل كشور در مجلس شوراي اسلامي آغاز مي‌شود و يا حتي قبل از آن و زماني كه اين لايحه در دولت در حال تدوين است، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف سعي مي‌كنند كه با نشان دادن اهميت وظايف خود، بودجه دريافتي‌شان را براي سال آينده افزايش دهند. در چنين شرايطي است كه رقابت سختي ميان حوزه‌هاي مختلف رخ مي‌دهد.

جالب اين‌جاست كه گاهي حوزه‌هايي كه ارتباط كمي با هم دارند و به ظاهر هيچ ربطي هم به يكديگر ندارند، در دوران تدوين و بررسي لايحه بودجه رو در روي هم يا در كنار هم قرار گرفته و براي يك هدف مشترك يعني دريافت اعتبار بيشتر تلاش مي‌كنند.

در اين بين هم شايد بسيار دشوار باشد كه مثلا بتوان بين دو حوزه فرهنگ و توليد يكي را انتخاب كرده و به آن اعتبار بيشتري را اختصاص داد. حتي در يك حوزه مانند صنعت و معدن نيز انتخاب اين‌كه مثلا بين دو بخش فولاد و سيمان كدام يك را بايد مورد توجه بيشتري قرار داد، چندان ساده نيست.

در اين‌جاست كه بودجه‌نويسي و تخصيص منابع به يكي از دشوارترين و پيچيده‌ترين كارهاي اقتصادي تبديل مي‌شود. اما اگر از اهميت وافر بحث بودجه‌نويسي بگذريم، يكي از مهم‌ترين موضوع‌هاي مطرح در بودجه‌نويسي كشور اولويت‌بندي بين بخش‌هاي اقتصادي در دريافت اعتبار است.

در حوزه‌هاي اقتصادي هر ساله معمولا رقابت جدي ميان وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن، بازرگاني و جهاد كشاورزي براي كسب اعتبار بيشتر شكل مي‌گيرد و در اين بين به طور قطع وزارتخانه‌هايي موفق‌تر خواهند بود كه بتوانند نظر نمايندگان بيشتري را در مجلس شوراي اسلامي به سمت خود جلب كنند. در اين بين حوزه صنعت و معدن با توجه به اهميت استراتژيكي كه دارد و ميزان اشتغالي كه در كشور به خود اختصاص داده، در زمينه اخذ اعتبارات در بودجه كل كشور مي‌تواند به عنوان يكي از اولويت‌هاي حوزه‌ اقتصادي مدنظر قرار گيرد.

در حال حاضر طرح‌ها و پروژه‌هاي مختلف صنعتي و معدني در كشور وجود دارد كه در صورت نرسيدن اعتبار به آن‌ها قطعا روند اجرايي آن‌ها نيز با تاخير مواجه خواهد شد. از سوي ديگر نرسيدن اعتبار لازم، وزارت صنايع و معادن را نيز در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده دچار مشكل خواهد كرد.

همچنين با وجودي كه بودجه عمراني بخش صنعت و معدن در سال آينده افزايش حدود 10 درصدي نسبت به بودجه سال جاري پيدا كرده است، اما با توجه به طرح‌هاي سنگيني مانند هشت طرح فولادي به نظر مي‌رسد، در صورتي كه اعتبار بيشتري به وزارت صنايع و معادن و طرح‌هاي در دست اجراي اين وزارتخانه نرسد، بايد سال آينده منتظر بروز تاخير در اجراي برخي از پروژه‌هاي اين وزارتخانه باشيم.

* * زيان‌دهي، بلاي جان شركت‌هاي صنعتي و معدني

اما يكي ديگر از مهم‌ترين مواردي كه مي‌شد در بودجه سال آينده كل كشور و در بخش صنعت و معدن به اشاره كرد، مربوط به شركت‌هاي زيان‌ده صنعتي و معدني بود. اين موضوعي بود كه حتي واكنش وزير صنايع و معادن را نيز به همراه داشت.

وزير درباره علت زيان‌دهي برخي از شركت‌هاي صنعتي و معدني در لايحه بودجه سال آينده توضيح داد: " آمارها نشان مي‌دهد كه زيان‌دهي شركت‌هاي صنعتي واگذار شده طي دو تا سه سال اخير كاهش يافته‌ است، اما برخي از شركت‌ها به دليل ساختارهاي نامناسب و زيان‌هاي انباشته همچنان متحمل زيان‌هايي مي‌شوند. به همين منظور و براي جبران زيان اين شركت‌ها، بودجه سالانه براي آنها اختصاص مي‌يابد."

گفتني است، در لايحه بودجه سال آينده كل كشور شركت‌هايي مانند آلومينيوم المهدي، كشتي‌سازي ايزوايكو و كشتي‌سازي اروندان به همراه چند شركت صنعتي و معدني ديگر جزو شركت‌هاي زيان‌ده معرفي شده‌اند.

* * طرح‌هاي ملي رديف مي‌گيرند؟

يكي ديگر از مواردي كه بسياري از كارشناسان بر آن تاكيد دارند، مربوط به تخصيص رديف‌هايي در بودجه براي برخي از طرح‌هاي ملي حوزه صنعت و معدن است.

در اين مورد مي‌توان به ويژه به طرح‌هاي مربوط به صنايع دريايي اشاره كرد كه البته در لايحه بودجه سال آينده كل كشور اعتباري به صورت مستقيم به آن‌ها اختصاص نيافته است.

بهروز باقريان - كارشناس صنايع دريايي - در اين باره مي‌گويد:‌ "اگر رديفي در لايحه بودجه سال آينده كل كشور براي اجرا و تكميل طرح حوضچه خشك ايزوايكو در نظر گرفته نشود، احتمالا بايد باز هم شاهد بروز تاخير در بهره‌برداري اين طرح عظيم در كشور باشيم."

همچنين مي‌توان در مورد برخي از طرح‌هاي ملي حوزه صنعت كه به صورت مستقيم به آن‌ها اعتباري اختصاص نيافته است، به هشت طرح فولادي اشاره كرد كه برنامه‌ريزي شده اين طرح‌ها در سال آينده به بهره‌برداري برسند.

* * هزينه كردن مهم‌تر از دريافت كردن!

اما در حالي كه اغلب تاكيد كارشناسان بر اختصاص يافتن هرچه بيشتر اعتبار به بخش صنعت و معدن متمركز شده است، برخي از كارشناسان نيز در مورد درست هزينه شدن اعتبارات اختصاص يافته به اين بخش تاكيد دارند.

علي قاضي‌زاده - كارشناس تحقيق و توسعه صنعت - در اين باره با تاكيد بر لزوم حمايت از واحدهاي تحقيق و توسعه مستقر در واحدهاي صنعتي اظهار مي‌كند: "بايد طوري نظارت كرد تا اعتباراتي كه در بودجه سال آينده به فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه اختصاص يافته است، به درستي مورد استفاده قرار گيرند."

نمونه چنين اظهارنظري را نيز مي‌تواند در مورد ساير بخش‌ها و صنايع ديگر نيز مشاهده كرد كه آن‌ها نيز بر اين موضوع تاكيد دارند كه اگر اعتباري به يك بخش خاص اختصاص يافت بايد به درستي و در همان بخش هزينه شود.

در هر صورت بايد منتظر ماند و ديد كه در نهايت بررسي بودجه بخش صنعت و معدن براي سال آينده چه نتايجي را به همراه خواهد داشت. قطعا انتظار براي نهايي شدن لايحه بودجه 1388 تا پايان سال جاري به طول نخواهد انجاميد و در اين ميان مهم اين است كه كدام بخش‌ها موفق شده‌اند نظر نمايندگان بيشتري را به سمت خود جلب كرده و اعتبارات بيشتري را دريافت كنند.

گزارش از خبرنگار ايسنا محمدجواد به‌آبادي

انتهاي پيام

جمعه|ا|16|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن