تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815172123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير كل اوپك از بازار نفت مي‌گويددر انتظار نيمه دوم مارس...


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دبير كل اوپك از بازار نفت مي‌گويددر انتظار نيمه دوم مارس...
مونا مشهدي رجبي نوسانات قيمت نفت در روزهاي سال 2008 ميلادي به طرز محسوسي معنادار بود. در روز آغاز سال يك بورس باز امريكايي براي ثبت نامش در تاريخ دنيا اقدام به خريد هر بشكه نفت با قيمت 100 دلار و فروش آن با قيمت پايين تر كرد.


يك ماه بعد از اين تاريخ قيمت نفت بين 90 تا 100 دلار در نوسان بود تا اينكه در روز 12 مارس سال 2008 ميلادي هر بشكه نفت با قيمت 110 دلار آمريكا مبادله شد.
سير رشد قيمت نفت ادامه داشت تا اينكه در روز 5 ماه مه ‌قيمت نفت با شكست ركورد تازه‌اي به 36/120دلار آمريكا رسيد. اصلي‌ترين دلايل اين رشد حمله تركيه به كردهاي عراق و درگيري در نيجريه بود. اين روند افزايشي ادامه داشت تا اينكه در روز 26 ژوئن سال 2008 ميلادي براي اولين بار در تاريخ صنعت نفت دنيا هر بشكه نفت به قيمت 140 دلار رسيد.
در اين زمان اوپك كه دليل رشد قيمت نفت را عوامل غير بازاري مي‌دانسته است تصميم به كاهش توليد گرفت. اوپك پيش‌بيني كرده بود با شرايط حاكم بر بازار و اقتصاد رشد قيمت نفت در عرصه جهاني ادامه دارد.
ليبي هم تهديد كرده بود كه در صورت ادامه‌ اين روند توليد خود را كاهش مي‌دهد. اما هيچ يك از اين تهديد‌ها كارساز نشد و در روز يازده جولاي همين سال نفت ركورد 27/147دلاري را شكست. از آن پس قيمت نفت در دنيا تنزل پيدا كرد و در روزهاي آخر سال به كمتر از 40 دلار رسيد. سير كاهش قيمت نفت در ماههاي اخير سال كشورهاي نفت خيز خاورميانه و كشورهاي عضو اوپك را با شرايط تازه‌اي مواجه كرد. اين كشورها كه در سال 2008 ميلادي 972 ميليارد دلار از فروش نفت به دست آورده بودند به يك باره شاهد از بين رفتن اين درآمد بودند. به همين دليل بارها و بارها طرح كاهش توليد اوپك را مطرح كردند با اين اميد كه مانع از كمتر شدن قيمت نفت شوند. ولي اجراي اين طرح تاثير معنا داري در بازار نداشت. عبدالله سالم البدري دبير كل اوپك در پاسخ به اين سوال كه چرا تاكنون كاهش توليد نفت تاثير چشمگيري روي بازار نداشته است ،گفت: از زماني كه اوپك براي اولين بار ميزان توليد خود را كاهش داد بيشتر از يك ماه مي‌گذرد و هنوز براي مشاهده تاثير اين سياست بسيار زود است.
در جلسه‌اي كه سازمان اوپك در ماه سپتامبر سال 2008 ميلادي برگزار كرد، بازار نفت به طور كامل مورد بررسي قرار گرفت. در آن زمان ما متوجه شديم كه بازار با مازاد عرضه روبرو است. در آن زمان تصميم گرفتيم توليد را روزانه 500 هزار بشكه كاهش دهيم. در ماه اكتبر هم ما بازار نفت را به طور كامل مورد بررسي قرار داديم و متوجه شديم كه بازار همچنان با اضافه عرضه روبرو است. بنابراين ما تصميم گرفتيم توليد را 5/1ميليون بشكه در روز كم كنيم و تمامي نفت مازاد در بازار را از چرخه خارج كنيم. در اين ماه‌ها با وجود كاهش توليد در اوپك باز هم قيمت نفت سير كاهشي داشت. به همين دليل ما جلسه‌اي در ماه دسامبر تشكيل داديم و بعد از بررسي شرايط بازار، توليد را 2/2ميليون بشكه در روز كم كرديم. بنابراين ميزان كاهش توليد از سپتامبر سال 2008 ميلادي تا انتهاي سال به 2/4ميليون بشكه در روز رسيد ولي به نظر مي‌رسد تا اواسط مارس سال جاري نمي‌توانيم تاثير كامل اين كاهش را مشاهده كنيم. به خصوص تاثير كاهش 2/2ميليون بشكه‌اي كه در ماه دسامبر اتفاق افتاد به اين زودي‌ها قابل مشاهده نيست. به هر حال در نيمه دوم ماه مارس كه تاثير اين كاهش توليد كاملا نمايان شد، كارشناسان اين سازمان مطالعات ديگري روي بازار انجام مي‌دهند و در صورتي كه نتيجه اين مطالعات وجود مازاد عرضه در بازار باشد، در جلسه ماه مارس سال 2009 ميلادي در مورد كاهش بعدي توليد تصميم‌گيري خواهد شد. اما در حال حاضر نمي‌توان در مورد تصميم آتي اين سازمان يا تاثير كاهش توليد اوپك تصميم‌گيري كرد. البدري تاكيد كرد، براي تاثيرگذاري سياست‌هاي اوپك در بازار بايد كشورهاي نفت خيز غيرعضو نيز با اين سازمان همراه شوند.
البدري افزود: كشورهاي غيرعضو در سازمان اوپك از قبيل كشورهاي روسيه، مكزيك، نروژ و ديگر كشورهاي توليدكننده نفت بايد توليد خود را كاهش دهند و اطمينان يابند كه بازار با مازاد عرضه مواجه نيست. زيرا مازاد عرضه سبب كاهش قيمت نفت مي‌شود كه براي هيچ يك از فروشندگان نفت مطلوب نيست. مازاد عرضه و كاهش قيمت نفت سبب تنزل سر‌مايه‌گذاري در پروژه‌هاي بالادستي و پايين دستي مي‌شود. كاهش سرمايه‌گذاري زمينه‌ساز تنزل سطح توليد در سال‌هاي آتي و به دنبال آن افزايش بيمارگونه قيمت نفت مي‌شود. دبير كل اوپك در مورد برنامه سمينار بعدي اين سازمان در ماه مارس گفت: اين سمينار«بنزين، ثبات و پايداري» نام دارد و در روزهاي 18 و 19 ماه مارس سال 2009 ميلادي اين سمينار در وين برگزار مي‌شود.
قرار براين است در اين سمينار در مورد راهكار‌هاي بازگرداندن ثبات به بازار نفت و فرآورده‌هاي نفتي بحث شود و به همين دليل مي‌تواند نقش بسزايي در بازار جهاني داشته باشد. ما بر اين باوريم تنها از طريق توسعه تعاملات كلامي و افزايش سطح مذاكرات بين كشورهاي توليدكننده، مصرف‌كننده، دولت‌ها، سازمان‌هاي بين‌المللي و ارگانهاي ديگر است كه مي‌توان بازاري شفاف داشت و آينده‌اي روشن براي بازار نفت جهان متصور شد.
تثبيت بازار نفت مي‌تواند زمينه‌ساز بازگشت اقتصاد دنيا به شرايط با ثبات خود شود و زمينه رشد اقتصادي را فراهم كند. بدون شك شما آگاه هستيد كه تثبيت بازار نفت هدف اصلي سازمان اوپك بوده و هست و ما در تلاش هستيم كه به اين هدف جامه عمل بپوشانيم. در اين سمينار ميهمانان و سخنرانان كه وزراي انرژي كشورهاي عضو اوپك و كشورهاي غير عضو اين سازمان هستند در مورد آينده بازار بنزين صحبت مي‌كنند و نقش تثبيت اين بازار براي توسعه اقتصادي و صنعتي كشورهاي در حال گذار را مورد بررسي قرار مي‌دهند.
اين سمينار يكي از مهم‌ترين سمينارهاي ما است و مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه اقتصادي و صنعتي ما شود.

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن