تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816524276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويژگي هاي اقتصاد اسلامي-1/جهاد اقتصادي در گرو رشد توليد/ اقتصاد در اسلام زير چتر اخلاق است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ويژگي هاي اقتصاد اسلامي-1/جهاد اقتصادي در گرو رشد توليد/ اقتصاد در اسلام زير چتر اخلاق است
جهاد اقتصادي در گرو رشد توليد/ اقتصاد در اسلام زير چتر اخلاق است
خرم آباد - خبرگزاري مهر: توليد مهمترين عامل استقلال اقتصادي و بالا بردن توليد مهمترين عامل تحقق جهاد اقتصادي است چرا كه اعتقاد اسلام بر آن است كه با حداقل منابع و سرمايه حداكثر توليد را داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار مهر، اقتصاد در اسلام داراي مشخصات متنوع و مختلفي است كه هر يك از آنها بيانگر بعدي از ابعاد گسترده اقتصاد اسلامي است كه در اينجا به اختصار به چند مورد اشاره مي شود.

هدف از نظام اقتصاد اسلامي حاكميت توحيد و بندگي خدا و برپايي قسط و عدل در جامعه است

اهميت توحيد وعدالت در تمام احكام و قوانين اسلام بر كسي پوشيده نيست. توحيد و عدالت محور اصلي و هدف اول در تمام اديان آسماني به ويژه دين مقدس اسلام است.

خداي متعال در قرآن مي فرمايد: وَما اَرْسَلْنا مِنْ قِبْلِكَ مِنْ رَسُولٍٍ اِلّا نُوحيَ اِلَيْهِ اَنَهُ لا اِله اِلّا اَنَا فَاعْبُدُون، ما قبل از تو هيچ پيامبري را نفرستاديم مگر اينكه به او وحي فرستاديم كه هيچ معبودي جز من نيست، پس تنها مرا عبادت كنيد.(انبياء /25)

در مورد برپايي عدالت اجتماعي نيز فرمود: لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِِالْبَّيِِنَاتِ وَاَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَاسُ بِِالْقِسْطِ ، ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنها كتاب و ميزان نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند.(حديد /25)

در اقتصاد اسلامي سعي بر حاكميت توحيد و برقراري عدالت اجتماعي است، يعني هدف آن است مردم بندگي خدا را به جا آورند و با تامين زندگي و رفاه عمومي و زدودن فقر از جامعه عدالت برقرار شود.

سياست هاي اقتصادي در اسلام توام با ارزشهاي معنوي است

اسلام به مسائل اقتصادي رنگ عبادي و معنوي داده و دستور داده است كه تلاش هاي مادي با انگيزه الهي باشد و در بسياري مسائل اقتصادي قصد قربت اعتبار دارد مثلاً احكامي مثل زكات، خمس، انفاق و ساير واجبات و مستحبات اقتصادي در آنها قصد قربت شرط است چرا كه در اسلام مال و كار وسيله تقرب به خدا است.

قرآن در اين زمينه مي فرمايد: وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَن يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَيَتَّخِذُ مَايُنفِقُ قُرُبَاتٍ عِندَ اللّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ أَلاَ إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللّهُ فِي رَحْمَتِهِ ، گروهي از اعراب به خدا و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مي كنند، مايه تقرب به خدا و دعاي پيامبر مي دانند، آگاه باشيد اينها مايه تقرب آنها است و خداوند آنها را در رحمت خود وارد خواهد ساخت.(توبه /99)

بنابراين در اسلام سياست اقتصادي و مالي جداي از مسائل عبادي و معنوي نيست.

روابط اقتصادي در اسلام بر پايه اصول اخلاقي است

در اسلام مسائل اقتصادي جداي از مسائل اخلاقي نيست چرا كه نظام اقتصاد اسلامي بر اساس ارزشها و اخلاق طراحي شده است. در مكتبهاي مادي، روابط اقتصادي كاملاً خشك و بي روح و بر پايه ي رقابت هاي منفي استوار است كه منجر به ورشكستگي، درگيري، تفرقه و اختلاف ، دشمني و عداوت است.

در اين نوع مكاتب در آمد از هر راهي ولو با فروش بمب هاي كشتار جمعي، برده فروشي، انسان فروشي و...به دست آيد اشكالي ندارد.

اما روابط اقتصادي در اسلام بر پايه اصول اخلاقي مانند اخوت، تعاون، ايثار و احسان استوار است. بر همين اساس بسياري از معاملات و مكاسب در اسلام حرام است چون مسائل اخلاقي در آن ناديده گرفته شده و به ضرر مردم است.

در روايتي امام صادق (ص) به صورت كلي فرمود: هر چيزي كه در آن مصلحت و منفعتي براي مردم و بندگان خدا باشد، معامله، خريد و فروش، اجاره و هرگونه نقل و انتقال در مورد آن حلال است و هرچيزي مفسده و ضرر مردم در آن باشد، خريد و فروش، اجاره و... در آن باطل و حرام است.(مكاسب محره صفحه 2)

خلاصه اينكه اقتصاد در اسلام زير چتر اخلاق است و ممنوع بودن برخي از معاملات به خاطر رعايت مسائل اخلاقي است و اسلام مي خواهد سايه اخلاق وعاطفه بر روابط اقتصادي حاكم باشد.

در اقتصاد اسلامي مالكيت مطلق از آن خداي متعال است

مالكيت عمومي و خصوصي انسان به عنوان جانشين خدا در روي زمين نيز به رسميت شناخته شده است، همين امر مهمترين تفاوت اقتصاد اسلامي با اقتصاد سرمايه داري است.

در اقتصاد سرمايه داري مالكيت فردي به عنوان يك قاعده كلي پذيرفته شده ولي در اقتصاد كمونيستي و سوسياليستي، مالكيت عمومي اصل كلي است و مالكيت خصوصي نسبت به بعضي از ثروت ها حالت استثنايي دارد.

اما نظام اقتصاد اسلامي نه با سرمايه داري كه مالكيت خصوصي را اصل مي داند موافق است و نه با سوسياليسم كه مالكيت اشتراكي را اصل مي داند؛ بلكه اسلام به يك معني سه نوع مالكيت را مي پذيرد: مالكيت خصوصي ، مالكيت عمومي و مالكيت دولت اسلامي.

مقصود از مالكيت خصوصي، آن است كه فرد با كار اقتصادي مفيد صاحب مال و ثروتي مي شود و مي تواند در آن تصرف كند. مقصود از مالكيت عمومي، آن است بعضي از ثروتها و اموال متعلق به تمام عامه مردم است و همه مي توانند از آن منتفع شوند مثل پرندگان هوا، ماهيان دريا و منظور از مالكيت حكومت اسلامي، مالكيت پيامبر و يا امام و يا ولي فقيه نسبت به بعضي از ثروت ها است كه در منابع ديني از آن به عنوان انفال ياد شده است.

گرچه اموال عمومي و اموال دولت هر دو در اختيار امام و رهبر حكومت اسلامي است ولي از نظر حقوقي و كيفيت برخورد با يكديگر تفاوت هايي دارند كه در جاي خود مورد بحث قرار گرفته است.

مباني اقتصاد اسلامي مبتني بر وحي وعقل است

مباني اقتصاد اسلامي مبتني بر وحي و عقل است؛ به اين معنا كه احكام و آموزه هاي اقتصادي اسلام از كتاب و سنت و عقل و عرف قابل استنباط و استخراج است. هر چند مشهور ميان فقهاء آن است كه احكام عبادات تاسيسي و احكام معاملات امضائي است يعني تمام عبادات، حدود، شرايط و قيود آنها را شارع مقدس تعيين كرده اما در معاملات، حدود شروط و قيود آن را عرف و عقلاء تعيين مي كنند، ليكن با تتبع در احكام اقتصادي اسلام در مي يابيم كه شارع مقدس برخي از معاملات عرضي را امضا و برخي را غير مجاز و حرام شمرده و نسبت به برخي از مسائل اقتصادي، حدود، شروط و قيودي را تعيين و در اين رابطه قواعد كلي را ترسيم كرده است كه فقها با استناد به‌آنها مي توانند در هر عصر و زماني پاسخگوي احكام و مسائل اقتصادي باشند.

چند نمونه:

احل الله البيع وحرم الربا...حليت بيع وحرمت ربا(بقره/275)

يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود...وفاي به عهد(مائده /1)

نهي النبي عن بيع الغرر...نفي غرر در معاملات(رسائل ج 17 ص 488)

لاضرر و لاضرار في الاسلام...نفي ضرر در معاملات(رسائل ج 26 كتاب الفرائض ص 14)

الناس مسلطون علي اموالهم...مالكيت شخصي افراد

المومنون عند شروطهم...پايبندي به شروط

از اين ادله وادله ديگر مي توان به دست آورد كه اسلام برخي از احكام و رفتار اقتصادي عرضي را با شرايط و قيودي مورد تاييد و امضا قرار داده و برخي را رد كرده است مثل معاملات غرري يا معاملات ضرري از اين رو محقق اقتصاد اسلامي بايد با مراجعه به كتاب و سنت و عقل و عرف و قواعد كلي تعيين شده احكام اقتصادي را استخراج و مشكلات اقتصادي حل كند.

سه حوزه اقتصاد اسلامي

نظام اقتصادي اسلام در سه حوزه توليد، توزيع و مصرف بر اساس توليد بيشتر، توزيع عادلانه و صرفه جويي در مصرف پايه گذاري شده است.

الف) بخش توليد: توليد مهمترين عامل استقلال اقتصادي و بالا بردن توليد مهمترين عامل تحقق جهاد اقتصادي است. اعتقاد اسلام بر آن است كه با حداقل منابع و سرمايه حداكثر توليد را داشته باشيم.

خداوند در قرآن با دستور به "وابتغوا من فضل الله يا با بيان لتبتغوا من فضله" بر تلاش براي توليد بيشتر تاكيد و تشويق كرده است. همچنين با بيان عوامل توليد مثل آب، خاك، نامحدود بودن منابع (ان تعدوا نعمه الله لا تحصوها) و آموزش صنعت كشتي سازي، زره سازي و....... بر توليد انبوه اصرار دارد.

اسلام با معرفي موانع توليد مانند ظلم، ناسپاسي، فسوق، خوردن مال ديگران، كفر و... و همچنين تاكيد بر رعايت ارزشها در توليد مانند تقوا و ياد خدا و.... بر همه ابعاد توليد توجه كرده است.

ب) بخش توزيع: از ديدگاه اقتصاد اسلامي توزيع مناسب و عادلانه منابع ، ثروت و درآمد در راستاي برقراري عدالت اقتصادي و زدودن فقر و جلوگيري از تكاثر يك ضرورت است.

در حديثي امام علي (ع) فرمود: سه چيز است كه اگر به آن عمل شود همه امور سامان مي يابد و اگر ترك شود همه فعاليت ها و اقدامات بي اثر خواهد بود، يكي از آن سه چيز تقسيم عادلانه امكانات و درآمدها است.

ج) بخش مصرف: از نظر اسلام صرفه جويي، مصرف به اندازه و نياز، پرهيز از اسراف و تبذير همواره مورد تاكيد بوده است. بر اساس منابع ديني ميان مصرف و توزيع و توليد رابطه تنگاتنگ وجود دارد، مصرف درست و مناسب براي ايجاد تعامل ميان درآمد و توزيع و هزينه ها نقش كليدي دارد.

نگاه قرآن به مصرف نگاه اعتدال و ميانه روي، استفاده صحيح از نعمت هاي حلال خداوند و دوري از زياده روي، اسراف و اتلاف است.

ادامه دارد....

....................................................

حجت الاسلام سيد احمد ميرعمادي - نماينده ولي فقيه در استان لرستان

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن