تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806653957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان ديجيتال در سال 2011


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: جهان ديجيتال در سال 2011
ايران اكونوميست: پرونده سال 2011 هم بسته شد. اين سال با اتفاقات گوناگوني در تمام حوزه‌ها از سياسي گرفته تا اقتصادي، فرهنگي و... همراه بوده است. اما شايد يكي از حوزه‌هايي كه باعث دگرگوني حوزه‌هاي ديگر هم شد حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات باشد.

دنياي اقتصاد:حوزه‌اي كه دگرگوني‌هاي آن با سرعتي بي‌سابقه پيش مي‌رود. برعكس ايران كه هر سال بعد از پايان سال بايد به دنبال مهم‌ترين اتفاقات حوزه آي‌تي كشور باشيم و به سختي هم بتوانيم چند مورد نسبتا مهم پيدا كنيم، اما دنيا در سال 2011 با اتفاقات بزرگ و شگفت‌انگيزي همراه بوده است. در اين گزارش مهم‌ترين رويدادهاي فناوري اطلاعات را در سال گذشته ميلادي مي‌خوانيد.
2011، سال تبلت‌ها

بعد از معرفي آي‌پد 1 دنياي فناوري لمسي با تغييرات گسترده‌اي همراه شد و به نوعي ورود اين تبلت به بازار باعث شد كه شركت‌هاي بزرگ آي‌تي از جمله سامسونگ، سوني، لنوو و... به سمت طراحي و توليد تبلت‌هايي بروند تا بتوانند با رقابت با اين دستگاه سهم بيشتري از اين بازار را در اختيار خود بگيرند. اما روانه كردن آي‌پد 1 به بازار آخرين تبلتي نبود كه شركت‌اپل معرفي مي‌كرد؛ چرا كه بعد از اين معرفي همچون ديگر سياست‌هاي اين شركت در معرفي محصولات شگفت‌انگيز، شنيده شد كه اين شركت قرار است دست به طراحي آي‌پد 2 بزند كه با آي‌پد1 تفاوت‌هاي زيادي خواهد داشت. در نهايت هم در اوايل ماه مارس بود كه نسخه دوم تبلت جادويي اپل ارائه شد. هنوز استيو جابز در قيد حيات بود كه آي‌پد ۲ با ظاهر زيباتر، سبك‌تر، پردازشگر قدرتمندتر و دو دوربين پا به دنياي فناوري گذاشت. همچنين شنيده‌ها حاكي از اين است كه نسخه سوم آي‌پد هم در فوريه ۲۰۱۲ و در روز تولد استيو جابز بنيان‌گذار فقيد كمپاني اپل ارائه شود.
تاكنون هيچ كالاي الكترونيكي در تاريخ به سرعت آي‌پد فروخته و فراگير نشده است. تبلت اپل كه تا حالا پس از تلويزيون گوشي‌هاي هوشمند و لپ‌تاپ چهارمين محصول پرمصرف الكترونيك در جهان است بسياري از كمپاني‌ها را ترغيب به حضور در اين عرصه كرده است. نمونه آن هم شركت آمازون است كه تا قبل از ورود آي‌پد تبلت كتاب خوان خود به نام كيندل را روانه بازار كرده بود. شركت آمازون بعد از توليد اين كتاب‌خوان الكترونيكي كه با استقبال خوبي هم از سوي كاربران همراه شد تصميم به توليد تبلتي گرفت كه پا را فراتر از كتاب خواندن مي‌گذاشت. اين شركت اواسط سال 2011 خبر از ارائه محصول جديدش به نام Kindel Fire دارد كه با قيمت ۱۹۹ دلاري وسوسه خريد را در سر بسياري از كاربران تكنولوژي دوست مي‌انداخت و مثل كيندل‌هاي قبلي صرفا به كار كتاب‌خواني نبود.با كيندل فاير كاربر مي‌تواند هم فيلم ببيند، سريال‌هاي تلويزيوني را دنبال كند، موزيك گوش كند و از اپليكيشن‌هاي گوناگون استفاده كند. خريد از فروشگاه آنلاين آمازون هم تنها با يك كليك ميسر خواهد شد.
شوك به دنياي فناوري اطلاعات
شايد يكي از خبر‌هايي كه در سال 2011 باعث شگفتي بسياري از كاربران و حتي مديران بزرگ فناوري اطلاعات شد، خريد اسكايپ توسط شركت مايكروسافت بود. كارشناسان و تحليل‌گران معتقدند كه مايكروسافت برنامه‌هاي بزرگي براي آينده اين خريد دارد و مي‌خواهد اسكايپ را با محصولات مختلفش مانند كنسول‌هاي بازي Xbox Live و Kinect و ابزارهايي مانند Hotmail، Outlook و Lync (محصولي براي ارتباطات تجاري) تلفيق كند. اين در حالي است كه بالمر، مدير عامل اين شركت متعهد شده تا اسكايپ را در پلت‌فرم‌هاي غيرمايكروسافت مانند سيستم‌عامل‌هاي موبايل‌هاي هوشمند شركت‌هاي Google و Apple هم ارائه كند تا به اين ترتيب رقابت نزديك‌تري را با اين دو شركت در پيش بگيرد. در واقع مايكروسافت مي‌خواهد امكان چت ويدئويي ميان كاربران بازي‌هاي كامپيوتري را در پلت‌فرم پرطرفدار Xbox به وجود آورده و امكان برقراري تماس‌هاي اينترنتي را از طريق برنامه Outlook فراهم بياورد و قابليت موبايل كنفرانس را از طريق ويندوز فون به كاربرانش بدهد.
بازار داغ گوشي‌هاي هوشمند

در اين سال شركت‌هاي بزرگ براي كسب سهم بيشتري از بازار تلفن هوشمند دست به معرفي گوشي‌هاي جديد خود زدند. از ميان اين شركت‌ها كه معرفي محصولات جديدشان سر و صداي زيادي هم به پا كرد مي‌توان به گوگل، اپل، سامسونگ و نوكيا اشاره كرد.
برعكس خبرهايي كه قبل از رونمايي از گوشي جديد شركت اپل يعني آيفون شنيده مي‌شد، در كنفرانس خبري اين شركت كه با حضور تيم كوك، جانشين جديد استيو جابز همراه بود به جاي آيفون 5 از آيفون 4S رونمايي شد كه داراي پردازشگر قوي‌تر و دوربين با كيفيت‌تري بود. شركت گوگل هم براي عقب نيفتادن از بازار تلفن‌هاي هوشمند سال گذشته گوشي هوشمند خود يعني Galaxy Nexusرا به بازار معرفي كرد. اين گوشي و بعد از يك هفته تاخير به خاطر احترام به مرگ استيو جابز در هنگ‌كنگ رونمايي شد. گوشي جديد گوگل با همكاري سامسونگ رقيب اصلي شركت اپل ساخته شده است.

اما يكي ديگر از بزرگان بازار تلفن همراه يعني نوكيا سعي كرد با معرفي دو گوشي پيشرفته خود بتواند ناكامي‌هاي چند وقت اخير خود در اين بازار را جبران كند . نوكيا در nokia world كه به مدت دو روز در لندن برگزار شد از اولين تلفن‌هاي همراه هوشمند يعني مدل لوميا ۸۰۰ و ۷۱۰ برپايه سيستم‌عامل ويندوز 5/7 رونمايي كرد.
ريزش بلاي طبيعي و انساني روي سوني
شايد سال 2011 يكي از بدترين سال‌ها براي شركت سوني باشد. چند ماه از شروع سال 2011 نگذشته بود كه سرويس Play Station اين شركت مورد حمله هكرها قرار گرفت. اين حمله منجر به از دست رفتن اطلاعات شخصي بسياري از كاربران شد كه اين حركت در ادامه عذرخواهي مديران ارشد اين شركت ژاپني در جمع كاربرانش را به دنبال داشت.

بعد از اين اتفاق نوبت به سونامي در ژاپن و سيل بزرگ در كشور تايلند رسيد كه اين بلاي طبيعي باعث تخريب بخش‌هاي عظيمي از شركت سوني در اين كشورها و در نهايت كاهش سهم و سود اين شركت در بازار شد.
رشد شبكه‌هاي اجتماعي
افزايش استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و گسترش آنها در ميان جوامع مختلف يكي ديگر از عجايب سال 2011 بود. شبكه‌هايي كه به خاطر نحوه اطلاع‌رساني خود باعث انقلاب‌هاي گوناگوني در كشور‌هايي همچون تونس، مصر و ... شدند.
اما قدرت سازمان‌دهنده شبكه‌هاي اجتماعي لندن و نيويورك را هم بي‌نصيب نگذاشت و در روزهاي پاياني سال به نقطه‌اي رسيد كه پيش‌بيني‌اش براي خوش‌بين‌ترين تحليل‌گران سياسي هم ممكن نبود، در واقع كاربران با كمك از تكنولوژي‌ها و سرويس‌هاي آنلاين بهترين نحوه استفاده براي نشان دادن خواسته‌ها و اعترضات خود را داشتند. به دنبال توجه مردم به اين شبكه‌ها مديران اين شبكه‌ها از جمله فيس بوك دست به نوآوري‌ها و معرفي خدمات جديد اين شبكه‌ زد كه از ميان آن مي‌توان به تايم لاين، چت ويدئويي اشاره كرد. همچنين در همين سال شركت‌گوگل كه اين روزها پا را از بازار جست‌وجوگري فراتر گذاشته از شبكه اجتماعي جديد خود يعني +GOOGL رونمايي كرد شبكه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شود در حدود 400 ميليون كاربر داشته باشد.
مرگ بزرگان آي‌تي
يكي از تلخ‌ترين اتفاقاتي كه در سال 2011 رخ داد مرگ برخي از بزرگان دنياي فناوري اطلاعات بود. البته خبر درگذشت برخي از آنها مثل استيو جابز تا ماه‌ها خبرساز بود و درگذشت برخي ديگر چندان مورد توجه قرار نگرفت.

استيو جابز، مدير عامل شركت اپل كه تقريبا يك‌ماه قبل از فوتش از سمت مديرعاملي شركت محبوبش استعفا كرده بود. درست يك روز بعد از معرفي نسخه جديد آيفون درگذشت. جابز در سن 56 سالگي و براثر نوعي سرطان درگذشت. از سال ۲۰۰۴ كه نخستين نشانه‌هاي نوع نادري از سرطان پانكراس (لوزالمعده) در او مشاهده شد تا سال ۲۰۰۹ كه پيوند كبد انجام داد و تا چند ماه قبل كه روي سن آمد و آي پد ۲ را معرفي كرد همه تصور مي‌كردند كه او توانسته به‌رغم همه مشكلات بر اين بيماري غلبه كند.
از ديگر بزرگان حوزه آي تي كه در سال 2011 جهان را وداع گفتند مي‌توان به دنيس ريچي؛ مبدع زبان برنامه نويسي C، جان مك‌كارتي؛ پدر هوش مصنوعي، جوليوس بلانك؛ موسس شركت ريزتراشه‌سازي Fairchild Semiconductor، آنتوني زيگمن؛ از پيشگامان ليزر و ... نام برد.

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 328]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن