تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820811865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با وحدت ميتوان به مجلسي كارآمد رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:الف: با وحدت ميتوان به مجلسي كارآمد رسيد
آنهايي كه ماه محرم و رمضان به مسجد ارك تهران مي روند و در مراسمهاي هيات رزمندگان اسلام رفت و آمد دارند؛ او را خوب مي شناسند. حجت الاسلام علي ثمري منبري شناخته شده اي است كه از قضا يكي از نزديكترين روحانيون به محمود احمدي نژاد هم بوده است. از همين رو وقتي احمدي نژاد به نهاد رياست جمهوري نقل مكان كرد، مسئوليت هايي همچون دبير شوراي فرهنگي دولت، امام جماعت مسجد نهاد رياست جمهوري و دبير شوراي عالي گزينش را برعهده گرفت. شيخ علي ثمري با اينكه رابطه اي خانوادگي با احمدي نژاد داشت اما يكي از كساني است كه به دليل انتقادهاي صريح از گروه انحرافي از دولت كنار گذاشته شده است. ثمري پس از جداشدن از دولت، در قرارگاه فرهنگي عمار، رياست ستاد قرارگاه راهبردي اين نهاد فرهنگي را بر عهده گرفته است. او وحدت، همگرايي و انسجام اصولگرايان را راهبردي مي داند و تاكيد دارد كه "اميدواريم كه جريانات و احزاب و گروه هايي كه در اين عرصه تكليف مدار وارد مي شوند براي آنكه مجلسي داشته باشيم كه منويات رهبري و خواستگاه آرمانهاي امام و شهدا باشد، شكلي متحد به خود بگيرند؛ همچون همين جبهه متحد اصولگرايان كه تشكيل شده است" او همچنين از منيت برخي گلايه مند است و مي گويد: "اين‎كه هر گروه و دسته اي فقط خودش را اصول‎گرا بداند، توهمي بيش نيست و براي اصولگرايان و نيروهاي انقلاب ضررآفرين است." آنچه در ادامه مي آيد، گفتگوي ما با شيخ علي ثمري است كه در مسجد انصارالحسين(ع) شهرك شهيد محلاتي انجام شده است:

تبيين حماسه نهم دي فقط محدود به اين روز نيست. و براي ريشه يابي اين حماسه بزرگ بي شك بايد به سراغ فتنه ۸۸ رفت و تحليل را از آن و يا حتي قبل تر از آن شروع كرد. به عنوان سوال نخست ابتدا تحليل خود درباره زمينه هاي وقوع فتنه ۸۸ كه در نهايت به حماسه مردم در نه دي منتهي شد را براي ما بفرماييد.

يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد انقلاب اسلامي و مردم ما اين است كه قيام اباعبدالله در نهضت عاشورا در تمام زواياي زندگي مردم ما نفوذ كرده است و به بركت برخورداري از فرهنگ عاشورا و نهضت سيدالشهدا (ع)، مردم ما با بصيرتي مثال زدني در صحنه هاي شكل گيري پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم آن، مديريت ۸ سال دفاع مقدس و پس از حادثه تلخ و جانكاه رحلت امام (ره) و پس از آن بيعت با ولايت و رهبري حضرت آقا و همچنين توطئه هاي دشمن حضور داشتند.

با توجه به اينكه دشمن بيكار نمي نشيند و هر روز طرح و نقشه جديدي را براي انحراف در اركان مهم انقلاب و براندازي نظام پياده مي كند، بصيرت مردم و همچنين رهبري الهي مقام معظم رهبري نقشه هاي دشمن را يكي پس از ديگري خنثي كرد. به عنوان مثال در دوران اصلاحات ما فتنه ۱۸ تير را داشتيم
مردم احساس خطر كرده و براي دفاع از دين در هشتم و نهم دي ماه ۸۸ به صحنه آمدند؛ در حالي كه برخي جريانات سياسي كشور به دنبال كارهاي سياسي خودشان بودند و به دنبال نفع خودشان از فضاي سياسي و حتي حماسه نه دي بوده و هستند.
كه طي آن اتفاقاتي افتاد و حريم هايي شكسته شد و هجمه اي كه به ارزش هاي انقلاب اسلامي شد. روزهاي بعد از آن مردم در شهرهاي مختلف به صورت خودجوش به صحنه آمدند و نهايتا حماسه ۲۳ تير را به وجود آوردند. مردم با تمام وجود از حيثيت انقلاب و اسلام و ولايت فقيه دفاع كردند.

بعد از جريان اصلاحات، دولتي روي كار آمد كه با شعارهايي ارزشي و به تعبير مقام معظم رهبري، شعارهاي صدر انقلاب را زنده كرد. در نتيجه دشمن كه احساس خطر مي كرد دوباره به طرح ريزي برنامه هايي براي ضربه زدن به انقلاب دست زد كه از جمله آن مي توان به طراحي كودتاي مخملي اشاره كرد. با تجربه اي كه از چند انقلاب مخملي در برخي از كشورهاي ضعيف داشتند؛ به زعم باطل و درك نادرست خود از مردم ما و فرهنگ ولايي مردم ما، طمع كردند كه شايد بتوانند با مخدوش كردن برخي از جريانات در انتخابات آن هم در انتخاباتي كه درصد بالايي از مردم شركت كردند؛ فضا را متشنج ساخته و به سود خود بكنند. در ابتدا توانستند بعضي از افراد را بازي داده و با طرح شعارهايي كه با اصول اساسي انقلاب اسلامي در تقابل بود مثل شعارهايي كه در روز قدس، ۱۳ آبان، ۱۶ آذر سر دادند، مي خواستند ساختارهاي عقيدتي را به چالش بكشند. نهايتا اين زير پا گذاشتن اصول و ارزش ها منجر به حركات زشت و سخيفي شد كه در عاشواي ۸۸ از آنها سر زد و حاكي از اين بود، دشمن با برنامه ريزي دقيقي جلو آمده و هدفش هم ريشه كني اصل نظام اسلامي بود. منتهي همانطور كه عرض كردم برداشت نادرست و فهم اشتباه از انگيزه هاي مردم ما كه مردمي هستند كه مقتدايشان حضرت سيد الشهدا (ع) است، باعث شد صبر مردم لبريز شود و بساط فتنه گران را در طرفه العيني جمع كنند. مردم ما الگو و سرمشق خود در ولايت شناسي را حضرت ابوالفضل (ع) قرار داده اند؛ همچون آن لحظه اي كه حضرت در كارزار حاضر شدند و گفتند كه "اني احامي ابدا عن ديني" يعني دين و امام من يكي است.

اين نكته بزرگ را دشمنان و همچنين كساني كه بهره شان از عاشورا بهره كافي و وافي نيست، نمي توانند بفهمند. ديانت و امامت يكي است و مردم هر چند كه در طول آن هشت ماه تحمل و خونسردي كردند، اما زماني كه به كانون اصلي دين
من به بعضي هايي كه بر اثر حمايت هاي مردمي كه از انها شده تصورشان اين است كه حالا كه مردم دور و اطرافشان جمع شده ميتوانند حرفي غير از حرف رهبري بزنند مي گويم كه سخت در اشتباه هستند چرا كه با يك اشاره رهبر مردم با آنها هم همان مي كنند كه در ۹ دي كردند.
يعني ولايت جسارت شد و فتنه گران بي شرمي را از حد گذرانده و به عزاداران سيد الشهدا جسارت كردند، مردم احساس خطر كرده و براي دفاع از دين در هشتم و نهم دي ماه ۸۸ به صحنه آمدند؛ در حالي كه برخي جريانات سياسي كشور به دنبال كارهاي سياسي خودشان بودند و به دنبال نفع خودشان از فضاي سياسي و حتي حماسه نه دي بوده و هستند. با توجه به اينكه ولايت فقيه اساس دين مردم است و مردم احساس كردند كه نياز است تا يكبار ديگر از اساس انقلاب حمايت كنند به صحنه آمدند. آن هم در شراطي كه برخي مي خواهند براي گمراه كردن مردم مباحث ولايت مطلقه و غيرمطلقه فقيه را مطرح مي كنند و يا مي خواهند بحث ولايت فقه را در ذيل قانون اساسي تعريف كند و در آن چارچوب مي خواهند حرف هاي ظاهرا قشنگ و مطابق با حقوق بشر و دموكراسي غربي بزنند تا اميال شوم و پليد خود را پياده كنند. اينان مردم ما را نشناخته اند. مردم كساني هستند كه از نهضت اباعبدالله (ع) بيشترين بهره را برده و فهم و درك ملت ايران از قيام حضرت سيدالشهدا (ع) در بالاترين سطح بروز و ظهور است. به همين دليل بود كه شما ديديد به محضي كه مردم احساس خطر كردند و فهميدند كه برخي از خواص جامعه از استكبار جهاني رودست خورده اند -آن هم خواصي كه بعضا براي انقلاب اسلامي زحمت كشيده بودند- و شعارهايي كه باب طبع دشمنان انقلاب و اسلام بود از حلقوم افراد معاند، غافل و بعضي افراد ساده بيرون آمد آنها را طرد كردند.البته بايد تاكيد كنم تمام افرادي كه در ابتدا با فتنه گران همراه شدند معاند نيستند؛ خيلي از آنها تشخيص برايشان سخت شده بود و با نيت پاك جلو آمدند اما وقتي فهميدند كه دشمن فضاي نامناسبي را ايجاد كرده، در خلق حماسه ۹ دي شريك شدند. من در ۹ دي اين توفيق را داشتم كه در متن صحنه تظاهرات مردمي حضور داشتم. جالب اين بود كه جريانات سياسي همه در حاشيه تنها نظاره گر بودند كه چه اتفاقي خواهد افتاد. ۹ دي نشان داد كه چه پيوند محكمي ميان مردم و رهبري اوجود دارد.

علت اينكه به فرموده رهبر معظم انقلاب در فتنه ۸۸ خواص از مردم عادي عقب ماندند، به نظر شما چه عواملي بود؟

به خاطر اينكه خواص صحنه بازي را نفهميدند و نتوانستند توطئه دشمن را درك كنند و حتي به غبارآلودتر شدن فضا هم كمك كردند.

خواصي كه وقتي كه ديدند در روز قدس، فتنه گران علنا روزه خواري كردند يا در ۱۶
اين‎كه هر گروه و دسته اي فقط خودش را اصول‎گرا بداند، توهمي بيش نيست و براي اصولگرايان و نيروهاي انقلاب ضررآفرين است.
آذر به عكس حضرت امام (ره) جسارت كردند. خواصي كه ديدند اتفاقي كه در روز عاشورا اتفاق افتاد ولي حتي پس از آن بر باطل خود، پاي فشردند و برخي اين فتنه گران را افراد خداجو ناميدند، و باز هم سكوت كردند؛ طبيعي بود كه از متن مردم عقب بمانند و آن قدر بي بصيرت بودند كه تكه اي از پازل دشمن شدند. اين را ديگر نمي توان به حساب بي اطلاعي آنها گذاشت چرا كه آنها بازي خوردند و بد هم بازي خوردند.

اما اقشار مختلف مردم اين صحنه هايي كه ذكر شد را مشاهده كرده و متوجه شدند، احساس كردند كه دين به خطر افتاده؛ جلوتر از خواص جامعه همه دست به دست هم و با وحدتي مثال زدني در اين حماسه شركت كردند. حرف مردم هم خيلي روشن بود. مردم انقلاب اسلامي ايران را مي خواهند، نظامي كه بر محور اسلام ناب محمدي شكل گرفته و شاخص آن هم ولايت فقيه است. مردم به دنبال اسلامي و انقلابي هستند كه ولايت در آن حرف اول را زده و فصل الخطاب باشد.

البته دسته اي از خواص هم بودند كه در اين گردونه انجام وظيفه كرده و با توجه به اين شاخص عمل كنند، مردم آنها را دوست دارند و به آنها احترام مي گذارند. بر همين اساس است كه هر كسي در هر پست و جايگاهي اگر مردم احساس كنند كه از ولايت كمي زاويه گرفته، او را طرد مي كنند. من به بعضي هايي كه بر اثر حمايت هاي مردمي كه از انها شده تصورشان اين است كه حالا كه مردم دور و اطرافشان جمع شده ميتوانند حرفي غير از حرف رهبري بزنند مي گويم كه سخت در اشتباه هستند چرا كه با يك اشاره رهبري، مردم با آنها هم همان مي كنند كه در ۹ دي كردند.

با توجه به اينكه در صحبت هايتان فرموديد كه نه دي تجلي وحدت و حركت هماهنگ مردمي بود، از ديد شما اين وحدت كه در مقطع كنوني و در آستانه انتخابات
من مطمئن هستم با توجه به اينكه يكي از وظايف امام مسلمين همين معنا است كه اساس انقلاب اسلامي را حفط كرده و در اين راستا به مردم جهت بدهد و مسائل را تبيين كند؛ تبعيت از شاخص ها و كدهايي كه رهبري معظم خواهند داد مي تواند مجلسي كارآمد را شكل بدهد.
مجلس نهم شكل گرفته و نام جبهه متحد اصولگرايان را يدك مي كشد، چه پيام هاي مي تواند داشته باشد؟

نكته اول اين است كه ما بايد وحدت را دور شمع ولايت فقيه تعريف كنيم. تنها شاخص ما براي اقبال و ادبار ما به جريانات و گروه ها حضرت آقاست. هرچقدر كه ولايت‏مداري جرياني بيتشر باشد، صلاحيت آن جريان براي حضور در اركان قدرت بيشتر بوده و عيار ارزشمداري آنها بيشتر است. چرا كه جايگاه ولايت، جايگاه امام معصوم هست و طبق فرموده معصومين كه اولوالامر را تعريف كردند همه بايد در اين مسير باشند.

بايد در نظر بگيريم كه مسأله وحدت ميان نيروهاي معتقد به ارزش ها كه رهبري مكررا بر آن تأكيد كرده‎اند، مسأله اي بسيار مهم است و بايد از سوي همه جناح هاي داخل جريان اصولگرايي به شدت پيگيري شود. اين‎كه هر گروه و دسته اي فقط خودش را اصول‎گرا بداند، توهمي بيش نيست و براي اصولگرايان و نيروهاي انقلاب ضررآفرين است.

اين وحدتي كه عرض شد چه شاخصه هايي بايد داشته باشد؟

امت ما امتي هستند كه حول ولايت اتحاد دارند و جريانات هم بايد وحدت را با اين محور تعريف كنند. در همين راستا مردم، مسئولان ولايت گريز را به راحتي كنار مي گذارند؛ همانطور كه در گذشته ديديدم برخي از خواصي كه سابقه هاي آنچناني داشتند اما به دليل اينكه حرف ولايت فقيه را نمي فهمند و با خط كشي هايي كه حضرت آقا تعريف مي كنند، خود را تطبيق نمي دهند، مردم آنها را كنار گذاشتند.

وحدت همان‎طور كه عرض شد بايد حول محور ولايت و با توجه به شاخصه‎‎هاي اصول‎گرايي باشد؛ همان شاخصه هايي كه مكررا از سوي رهبر انقلاب نيز تبيين شده است. ولايت‎مداري، پرهيز از اشرافي‎گري، ساده زيستي و مانند اينها در حوزه اثباتي از مهمترين شاخص ها هستند. همچنين در حوزه سلبي نيز بايد نكاتي همچون استكبارستيزي، فتنه ستيزي، مبارزه با فرقه انحرافي، و مبارزه با فساد را در نظرگرفت. اينها اساسي ترين نكاتي هستند كه بايد هر‎ فردي كه در ليست جبهه متحد اصول‎گرايان قرار مي گيرد با آنها سنجيده شود و بسته به ميزان بهره مندي از شاخص ها ارزشيابي شود. بايد افراد با شاخصه‎‎هاي انقلابي سنجيده شوند و در ليست اصول‎گرايان قرار بگيرند تا به مطالبه رهبري و مردم پاسخ داده شده و مجلسي قوي تشكيل شود لازمه رسيدن به اين نكته اساسي
اميدواريم كه جريانات و احزاب و گروه هايي كه در اين عرصه تكليف مدار وارد مي شوند براي آنكه مجلسي داشته باشيم كه منويات رهبري و خواستگاه آرمانهاي امام و شهدا باشد، شكلي متحد به خود بگيرند؛ همچون همين جبهه متحد اصولگرايان كه تشكيل شده است
در انتخابات پيش رو نيز قطعا وحدت است.

جناب آقاي ثمري. ۱۲ اسفند سال جاري موعد برگزاري نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. به عنوان يك صاحب نظر، ويژگي هاي مجلس آرماني را چه مواردي مي دانيد؟

با توجه به اتفاقاتي كه اخيرا پيش آمده، مي بينيم كه بعضي ها با بيان حرف ها و شعارهاي در ظاهر زيبا و فريبنده مقاصد خاصي دارند. رهبر معظم انقلاب در آستانه هر انتخابات با توجه به شرايط نسبت به ارائه شاخص هاي انتخاب شوندگان اقدام مي كنند و نكاتي را برجسته مي كنند. من مطمئن هستم با توجه به اينكه يكي از وظايف امام مسلمين همين معنا است كه اساس انقلاب اسلامي را حفط كرده و در اين راستا به مردم جهت بدهد و مسائل را تبيين كند؛ تبعيت از شاخص ها و كدهايي كه رهبري معظم خواهند داد مي تواند مجلسي كارآمد را شكل بدهد. البته ايشان پيش از اين نيز شاخصه هايي را در زمينه انتخابات هاي مختلف ارائه داده و ان شالله در آينده نيز در اين خصوص موارد لازم را بيان خواد كرد. ان شالله ما هم در مسير حركت كنيم و وظيفه كساني كه در اين ميدان تخصص دارند و تريبون دارند بايد مسائل را تببيين كرده تا انتخاب اصلحي داشته باشيم.

به عنوان سوال آخر جنابعالي چقدر وحدت ميان احزاب و نيروهاي ارزشي در انتخابات پيش رو را در مقابله با جريان هاي فتنه و انحراف موثر مي دانيد؟

۱۰۰ درصد. همانطور كه عرض كردم مردم ما با نعمت بصيرتي كه دارند و برگرفته از فرهنگ عاشوراست؛ در پيچ هاي مختلفي كه انقلاب در آنها قرار گرفته متوجه شده اند كه با وحدت ميتوان به سلامتي و با سرعت از آنها گذشت. مردم اين تجارب ارزشمند را با خودشان دارند و مي دانند كه وحدت امري ضروري است چه در بين خود مردم؛ چه در بين مسئولين و چه در بين مردم و مسئولين.

اين راه هم مردم به آن رسيده اند كه عامل وحدت در جامعه ولايي مسئله ولايت است. حضرت امام هم به ما فرموده اند كه پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به اين نظام آسيبي نرسد. جايگاه ولايت فقيه جايگاه انبيا و معصومين است.

ان شالله مردم ما از اين نعمت بصيرت برخوردار هستند و اميدواريم كه جريانات و احزاب و گروه هايي كه در اين عرصه تكليف مدار وارد مي شوند براي آنكه مجلسي داشته باشيم كه منويات رهبري و خواستگاه آرمانهاي امام و شهدا باشد، شكلي متحد به خود بگيرند؛ همچون همين جبهه متحد اصولگرايان كه تشكيل شده است.

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن