تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814980201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاونت نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاونت نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان:
خبرگزاري فارس: معاون نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان تعداد بي‌سوادان شهرستان 40 هزار نفري سيريك را برابر با 200 نفر اعلام كرد و گفت: اين شهرستان به زودي به عنوان "نخستين شهرستان بدون بي‌سواد" در كشور مطرح مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، در حالي كه طي سال‌ گذشته از طرف سازمان نهضت سوادي‌آموزي سابق نرخ بي‌سوادي در شرق هرمزگان برابر با 30 درصد اعلام شده بود، معاون نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان نرخ بي‌سوادي در شهرستان سيريك را كه در شرق هرمزگان قرار دارد برابر با دو درصد اعلام كرده است كه اين آمار در نوع خود مي‌تواند جاي بحث بسيار داشته باشد چرا كه بي‌گمان تعداد پيرمرد و پيرزنان در اين شهرستان كه اغلب جمعيت بي‌سواد كشور را تشكيل مي‌دهند، بيش از چند صد نفر است.
هر چند شهرستان‌هاي بندر جاسك و بشاگرد نيز در شرق هرمزگان قرار دارند، اما سيريك كه به تازگي از شهرستان ميناب جدا شده است با جمعيت بالاي 40 هزار نفري مي‌تواند در درصد نرخ بيكاري تاثير قابل توجهي داشته باشد.
مشخص نيست آمار اعلام شده توسط معاون نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان بر چه اساس و يا الگويي است اما احساس مي‌شود رقم حقيقي بي‌سوادان در شهرستان‌ مذكور بالاتر از رقم عنوان شده باشد.
نكته جالب پيرامون گفته‌هاي "موسي جم" به عنوان مسئول معاونت نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش هرمزگان اين است كه اين گفته‌ها و آمار مذكور در همايشي با عنوان "ريشه‌كني و محو بي‌سوادي در شهرستان سيريك" عنوان شده است كه بايد گفت زماني كه آمار باسوادان در اين شهرستان برابر با 98 درصد است شايد نياز به برگزاري اينگونه همايش‌ها نباشد چراكه اين رقم از نرخ بي‌سوادي حتي بعضا كشورهاي بسيار توسعه يافته نيز بهتر و پايين‌تر است.
معاون نهضت سواد آموزي آموزش و پرورش هرمزگان در اين همايش گفته است: طبق آمار و اطلاعات اعلام شده از سوي مديريت آموزش و پرورش سيريك، 98 درصد مردم اين شهرستان باسواد هستند و تنها حدود دو درصد از جمعيت 40 هزار نفري شهرستان كه تعداد آنها برابر با 200 نفر است، بي‌سواد هستند.
موسي جم ‌بيان داشته است: شهرستان سيريك در حال حاضر با 52 آموزشيار، تعداد يك‌هزار و 200 سوادآموز را براي فراگيري علم و دانش و سواددار كردن، آموزش مي‌دهد.
احتمالا بايد به اين مسئول يادآور شد كه بهتر است منتظر پايان سال براي صدور كارنامه‌هاي اين تعداد از سوادآموزان باشد چرا كه ممكن است بخش قابل توجهي از اين تعداد كه در حال حاضر جزو بي‌سوادان محسوب نمي‌شوند نيز نتوانند كارنامه قبولي خود را در دست راست بگيرند.
جم همچنين ادامه داده است: تا پايان سال جاري بي‌سوادي در اين شهرستان ريشه‌كن و محو شود و سيريك عنوان "نخستين شهرستان بدون بي‌سواد استان و كشور" را به خود اختصاص مي‌دهد.
هر چند نگارنده اظهار اميدواري مي‌كند كه آمار مورد بحث بدون كمترين خدشه‌ و شكي درست باشد، اما آنچه كه از كوچه و خيابان‌هاي شهرها و روستاهاي شرق كشور و هرمزگان در مورد سواددار بودن پيرها و حتي ميانسالان و بعضا كودكان برمي‌آيد، گوياي چيز ديگري است، چرا كه نبايد فراموش كرد در زمان طاغوت به ويژه در مبحث آموزشي بي‌عدالتي‌هاي گسترده‌اي در حق مردمان اين بخش از كشور شده است و امروز تعداد قابل توجهاي از آن نسل از جواناني كه در آن زمان بايد سواد مي‌آموختند پير شده‌اند.
از طرفي ديگر نيز بايد به مسئولان يادآور شد كه صرف حضور افراد در كلاس‌هاي سوادآموزي به منزله باسواد شدن و يا توانمند شدن آنها در امر خواندن و نوشتن نيست.
به اذعان بسياري از كارشناسان آموزشي و اجتماعي در زمان‌هاي ميانسالي و بزرگسالي علاوه بر مقاومت بر امر يادگيري، مطالب فرا گرفته شده نيز در ذهن افراد فرار و موقتي است كه اين مسئله نيز به نوعي تلاش‌هاي چند ساله دستگاه سوادآموزي به اين قشر را به نوعي كم‌اثر و بعضا در ابعادي گسترده ناموفق جلوه داده است.
امروزه در سراسر كشور و به تعداد وفور هستند كساني كه داراي كارنامه‌ها و گواهينامه‌هاي پاياني و يا مقدماتي سواد‌آموزي هستند اما ديده مي‌شود كه از پس خواندن و نوشتن ساده‌ترين و روزمره‌ترين امور مورد نياز خويش نيز برنمي‌آيند.
در حالي كه طي ماه‌هاي اخير تعداد قابل توجهي از شهرهاي كشور اعلام آمادگي خود را براي برپايي جشن پايان بي‌سوادي اعلام كرده‌اند، انتظار اين است با نگاهي واقعي و حقيقي و به دور آمار زدگي، مسئولان در بعد كلان نگاهي ويژه را به امر سواد‌آموزي داشته باشند.
هرچند كه بسياري از منتقدان،‌ پس از راه‌اندازي معاونت سوادآموزي در آموزش و پرورش به بهبود شرايط و حقيقي شدن دست كم آمار سوادآموزي و اصل سوادآموزي اميدوار شده‌اند، اما گاه بيان آماري همانند آمار بي‌سوادان در سيريك سبب بروز دلسردي‌هايي در اين زمينه مي‌شود.
------------
امير توانگر
------------
انتهاي پيام/آ10

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن