تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819195058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابداع روشي نوين در به دام ‌انداختن نور با استفاده از فناوري‌نانو


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: ابداع روشي نوين در به دام ‌انداختن نور با استفاده از فناوري‌نانو
دانشمندان با ساخت شيارهايي به ‌عنوان حامل موج شياري توانسته‌اند بر مشكل محدوديت اوليه‌اي كه به‌ دليل پراش نور در به دام‌اندازي و انتقال ذراتي با قطر كوچك‌تر از 75 نانومتر وجود داشت، پيروز شوند.


به گزارش گروه علمي و آموزشي «شبكه خبر دانشجو»، اين دام‌هاي نوري جديد امكان افزايش دقت زيست‌حسگرها و ايجاد انواع جديدي از ابزارهاي تشخيصي آزمايشگاهي را روي تراشه فراهم مي‌كند.

جمعي از دانشمندان دانشگاه كورنل در روشي جديد موفق شدند نور را در محدوده‌اي بسيار كوچك‌تر از حد پراش متمركز كرده، آن را در مسير نوع خاصي از حامل‌هاي موج شياري هدايت كنند.

اين حامل‌هاي موج شياردار (كه از دو ميله‌ سيلسيومي موازي به فاصله‌ 60 نانومتر تشكيل شده) همانند يك فيبر نوري نانومقياس در هدايت و انتقال نور عمل مي‌كنند؛ هنگامي كه DNA يا هر نانوذره‌ ديگري در نزديكي اين جريان فوتوني قرار گيرد، به داخل حامل موج كشيده مي‌شود و همراه با آن به حركت درمي‌آيد.

اين محققان در آزمايش خود تعدادي از اين حامل‌هاي موج (با پهناي بين 60 تا 120 نانومتر) را به‌طور موازي و نزديك به هم قرار داده و نور يك ليزر 1550 نانومتري با توان خروجي كمتر از 300 ميلي وات را از ميان آنها عبور دادند؛ از آنجا كه اين مجراها كوچك‌تر از طول موج نور هستند، يك ميدان ميرا در مرز هر كدام از اين حامل‌هاي موج ايجاد مي‌شود.

اين ميدان ميرا نيرويي را به سمت پايين بر ذرات كوچك (از جمله مولكول‌هاي DNA) وارد كرده، آنها را به داخل شكاف مي‌كشاند، سپس فشار نور موجب حركت اين جسم در مسير شكاف مي‌شود.

در اين آزمايش محققان از يك محلول آبي محتوي DNA يا نانوذرات كوچك ديگر استفاده كرده، آن را با سرعت 80 ميكرومتر در ثانيه روي ميكرومجراهاي حامل نور به جريان درآوردند.

آنها دريافتند كه كوچك‌تر شدن اندازه‌ مجراها و كاهش جريان و همزمان با آن افزايش انرژي ليزر، تأثير بسزايي در ميزان موفقيت اين روش دارد.

آنها اميدوارند علاوه ‌بر اين شيوه، بتوان از ديگر ابزارها و دستگاه‌هاي مخابراتي فوق سريع و پربازده نوري (كه طي 20 سال اخير ايجاد شده‌اند) براي دستكاري ماده در نانوسيستم‌هاي مختلف استفاده كرد./انتهاي پيام/

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن