تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816504873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضمن انتقاد دوباره از خالي شدن حساب ذخيره ارزي مطرح شد روحاني: مگر مي‌شود با دنيا ارتباط نداشت و دور كشور ديوار كشيد؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: ضمن انتقاد دوباره از خالي شدن حساب ذخيره ارزي مطرح شد روحاني: مگر مي‌شود با دنيا ارتباط نداشت و دور كشور ديوار كشيد؟
اگر در اين سه سال طبق برنامه عمل مي‌كرديم هم اكنون 150 ميليارد دلار درآمد ارزي در حساب ذخيره ارزي مي‌داشتيم و آنگاه به راحتي مي‌توانستيم از اين بحران اقتصادي عبور كنيم.
آفتاب: دكتر حسن روحاني، گفت: «به انزوا بردن كشور چه افتخاري دارد؟ مگر مي‌شود با دنيا ارتباط نداشت و دور كشور را ديوار كشيد؟ افتخار در تعامل با جهان با حفظ اصول است».

دكتر روحاني در همايش بحران اقتصادي جهان و تاثير آن بر نظام بين‌الملل كه صبح امروز در سالن همايش‌هاي مركز تحقيقات استراتژيك آغاز شد، با اشاره به اينكه درباره بحران پولي- مالي كه به تدريج به يك بحران اقتصادي تبديل شد. بحث‌هاي فراواني طي ماههاي اخير انجام شده است، اظهار داشت: «رونق و يا ركورد جزء لاينفك نظام سرمايه‌داري است و گريزي از آن نيست، چه آنكه اين نظام در طول 200 سال گذشته، بحرانهاي فراواني را پشت سرگذرانده و حتي گفته مي‌شود كه در مجموع طي 200 سال گذشته، 400 بحران در برابر اين نظام بوده است كه از آنها عبور كرده است و در پرمرحله‌اي خود اصلاحي داشته است».

روحاني تصريح كرد: «همواره اين گونه بوده است كه با ايجاد هر بحراني، اصلاحات وتغييراتي هم در ساختار نظام بين‌الملل و هم در نحوه عمل و دستورالعمل‌ها به وجود آمده است».

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك با بيان اينكه شايد صحبت كردن از ابعاد بحران اخير چندان ضرورت نداشته باشد، افزود: «عده‌اي از كارشناسان معتقدند كه در 100 سال اخير شاهد بحراني اين چنيني نبوده‌ايم حتي اين بحران را از نظر وسعت امواج از بحران 1930 هم گسترده‌تر مي‌دانند».

روحاني افزود: «علي‌رغم اينكه درباره دوره اين بحران هم اختلاف‌نظرهاي فراواني وجود دارد. اما حداقل معتقدند كه در سال جاري ميلادي 2009 ما از اين بحران خارج نخواهيم شد و عده‌اي معتقدند كه ممكن است،‌كيفيت اين روند از سال 2010 آغاز شود».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به ركود، ورشكستگي‌هاي متعدد، كاهش قيمت سهام، بحران بورس و ... در پي آن بحران در توليد بازار سرمايه،‌اعتبارات،‌ توليد و اشتغال ناشي از بحران اقتصادي اخير و پرداختن به هر يك از آنها را نيز حائز اهميت دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبري سپس به 4 محور مهم درباره آثار بحران اقتصادي جهاني بر نظام سياسي بين‌المللي پرداخت.

روحاني اولين مساله حائز اهميت را در كنار بحران اقتصادي اخير، بحث جهاني شدن و يا جهاني‌سازي دانست و افزود: «با همه اختلاف نظر‌هايي كه درباره نوع نگاه به مقوله جهاني‌سازي يا جهاني شدن وجود دارد، در اين زمينه نظرات مختلفي وجود داشته و دارد، ‌از ايده‌آليست‌ها گرفته تا رئاليست‌ها از رفتارگرايان تا فرارفتارگرايان،‌ از نظريه‌اي كه مي‌گفت جهاني شدن همان تكامل ليبرال دموكراسي يا پايان تاريخ است، تا آنهايي كه جهاني شدن و جهاني سازي، را به شكلي از تقسيم كار نوين در نظام بين‌الملل مي‌دانند و تا آنهايي كه به اصطلاح به عنوان رئاليست‌ها اظهارنظر كرده و گفته‌اند كه در كنار اين موضوع (جهاني‌سازي يا جهاني شدن) اهداف سياسي و نظامي مطرح و اهداف سياسي و نظامي مولد اين پديده شده است و تا آنهايي كه معتقد بودند پيشرفت تكنولوژي و ارتباطات و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي و اينترنت است كه ما را به وادي جهاني شدن برده است و تا بحث گسترش ارتباطات انساني، ناشي از پيشرفت‌هاي ايجاد شده در عرصه‌ اقتصادي، سياسي،‌ فرهنگي كه مي‌گفتند اين گسترش ارتباطات به دنباله‌اش جهاني شدن اجتناب‌ناپذير است».

رئيس كميسيون سياسي- دفاعي- امنيتي مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس با اشاره به يك بحث اساسي كه همواره وجود داشت كه "آيا جهاني شدن يا جهاني‌سازي يك واقعيت است يا به قول بعضي‌ها يك پندار" تصريح كرد: «وقوع بحران اقتصادي اخيرا كمتر ترديدي باقي مي‌گذارد كه جهاني شدن، يا جهاني‌سازي به هر حال يك واقعيت است، حال به حق يا ناحق. چه كسي فكر مي‌كرد كه يك بحران در وام رهني مسكن در آمريكا تبديل به يك بحران سراسري در همه جهان شود و يك مساله مالي و بانكي به سراسر اقتصاد جهاني سرايت نمايد»؟

وي افزود: «موسسات مالي يا بانك‌ها در آمريكا اشتباه كردند و وام‌هاي پرخطر را پذيرفتند و قبول كردند و به افرادي وام دادند كه هيچ پشتوانه‌اي اعم از دارائي، شغل و يا درآمد براي بازپرداخت وام آنها وجود نداشت و روز به روز هم اين گونه وام‌هايي پرخطر افزايش پيدا كرد و در مدت چند سال از 2001 تا 2006،‌ سهم اين وام‌ها از 54 درصد به 75 درصد افزايش پيدا كرد و بر اساس نظر اقتصاددانان وقتي چيزي به صورت تصنعي بالا مي‌رود، اين پديده تصنعي تبديل به حباب مي‌شود كه عمر آن كوتاه است. كه آموزه‌هاي قرآني ما هم به ما مي‌گويد (اما الزبد فيذهب جفاء) كه حباب‌هاي روي آب هيچ‌گاه

” هرچند هم‌زمان با بروز بحران اقتصادي اخير،‌ حرفهايي از روي بي‌توجهي به مسائل اقتصادي زده شد و ضمن ابراز خوشحالي، حتي ادعاي اداره جهان توسط آنها هم مطرح شد، اما ديري نپاييد كه دريافتيم كه اين طوفان متوقف نشده و همه جا را در مي‌نوردد.... “

باقي نمي‌مانند و اين آب است كه باقي مي‌ماند».

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك ادامه داد: «شايد اولين نتيجه از اين بحران اقتصادي اخير اين باشد كه بپذيريم اقتصاد جهان، نوعي به هم تنيدگي پيدا كرده كه البته نبايد نوع اين تنيدگي را در همه كشورها دقيقا مانند هم دانست؛ هرچه كشورها مولدتر و فعال‌تر و در صحنه بازار جهاني بيشتر حضور داشته باشند و هرچه رابطه كشورها با كشورهاي صنعتي بيشتر باشد به طور طبيعي تنيدگي آنها با اقتصاد جهاني و مسائل فراروي آن بيشتر خواهد بود».

روحاني تاكيد كرد: «بديهي است كه براساس اين اصل هر كشوري كه رابطه قوي‌تري با دنيا دارد به هنگام منفعت سود بيشتري كسب مي‌كند و در مواقع ضرر، به طور طبيعي ضرر بيشتري تحمل خواهد كرد؛ و هر كشوري كه مقداري از فعاليت‌هاي اقتصادي جهاني فاصله بگيرد، در شرايط ايده‌ال از مواهب اين ارتباط بي‌بهره مي‌ماند و هنگام ضرر هم آسيب كمتري متوجه آن كشور مي‌شود».

وي افزود: «بر اساس واقعيت موجود كشوري نمانده است كه از ضرر و زيان اين بحران اقتصادي مصون مانده باشد».

عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: «علي‌رغم اينكه قطعا يكي از آثار بحران اقتصادي اخير باور جهاني‌سازي يا جهاني شدن است و اين براي نخبگان و برخي صاحب‌نظراني كه در كشور ما هنوز هم چنين مسائلي را مورد ترديد قرار مي‌دهند بسيار مهم است،‌ گرچه ممكن است در دنيا براي بسياري اين گونه مباحث بديهي و روشن باشد،‌ اما گاهي در جامعه ما مورد ترديد قرار مي‌گيرد».

روحاني سپس با اشاره به مباحثي كه عدم تعامل با دنيا را تبليغ مي‌كردند و در بحران اخير درصدد برگزاري جشن ملي در داخل كشور بودند افزود: «برخي مي‌گويند كه ما با دنيا چه كار داريم؟ دنيا چه ربطي به ما دارد؟ حتي بعضي‌ها در اين بحران اخير مي‌خواستند جشن ملي به پا كنند، آنها گفتند كه مجازات الهي فرا رسيد،‌ تازيانه خدا صدا ندارد و حالا ببنيد چه بلايي برسر غرب آمد و به چه مصيبتي مبتلا شدند و اين ما هستيم كه همه بايد بياند و صف ببندند و از ما بپرسند كه چگونه بايد دنيا را اداره كرد»!

وي ادامه داد: «هرچند هم‌زمان با بروز بحران اقتصادي اخير،‌ حرفهايي از روي بي‌توجهي به مسائل اقتصادي زده شد و ضمن ابراز خوشحالي، حتي ادعاي اداره جهان توسط آنها هم مطرح شد، اما ديري نپاييد كه دريافتيم كه اين طوفان متوقف نشده و همه جا را در مي‌نوردد و كم‌كم به خاورميانه اطراف ما و به كشور ما هم سرايت كرد».

روحاني اولين اثر بحران اقتصادي اخير براي كشورهايي مانند ايران را در كاهش قيمت نفت، محصولات پتروشيمي،‌ فولاد و بسياري ديگر

” اين كاهش قيمت‌ها اولين معضل را در بودجه‌ريزي امسال،‌ براي سال آينده نشان داد و اگر حرف دلسوزان اثري مي‌گذاشت و سه سال درآمد 190 ميليارد دلاري نفت به درستي استفاده مي‌شد امروز مشكلي نداشتيم... “

از فرآورده‌ها و كالاها دانست و افزود: «اين كاهش قيمت‌ها اولين معضل را در بودجه‌ريزي امسال،‌ براي سال آينده نشان داد و اگر حرف دلسوزان اثري مي‌گذاشت و سه سال درآمد 190 ميليارد دلاري نفت به درستي استفاده مي‌شد امروز مشكلي نداشتيم».

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك در ادامه گفت: «اگر در اين سه سال طبق برنامه عمل مي‌كرديم هم اكنون 150 ميليارد دلار درآمد ارزي در حساب ذخيره ارزي مي‌داشتيم و آنگاه به راحتي مي‌توانستيم از اين بحران اقتصادي عبور كنيم».

نماينده پنج دوره مجلس شوراي اسلامي فلسفه حساب ذخيره ارزي را پس انداز كردن درآمد ارزي كشور در سالهايي كه قيمت نفت بالا بوده براي سالهايي اين چنيني ارزيابي كرد و گفت: «نمايندگان ملت در مجلس با اين هدف برنامه سوم را تصويب كردند كه با توجه به غيرقابل اتكا و اعتماد بودن درآمد نفت و فراز و نشيب‌هاي قيمت نفت، در سالهايي كه منابع ارزي بيشتر است، ذخيره‌سازي براي سالهاي بحراني انجام شود كه متاسفانه اين كار انجام نشد».

روحاني با اشاره به اينكه عده‌اي در كشور پيش‌بيني نفت 200 دلاري را براي اين روزها مي‌كردند و براساس آن اصلا عقيده‌اي به عاقبت‌انديشي براي شرايط بحراني نداشتند، تصريح كرد: «اما اين بحران اين درس بزرگ را براي ما داشت كه بايد به نظرات كارشناسان كه در واقع سرمايه‌هاي ملي كشور هستند توجه كرد».

وي افزود: «سرمايه كشور فقط ريال و ارز نيست، بالاتر از ثروت تفكر،كارشناس و صاحب‌نظر است كه نبايد آن را به تاراج بگذاريم. مردم زندگي خود را پاي كارشناسان ما ريخته‌اند تا درس بخوانند و تجربه بياموزند و متخصص شوند تا از آنها بهره‌برداري و استفاده شود، حال آنكه همه آنها را از صحنه‌هاي اصلي اداره كشور دور كرده‌اند».

نايب رئيس مجلس پنجم با بيان اينكه «ما اين كارشناسان و سرمايه‌هاي ملي را براي اينكه در اين شرايط از تخصص، فكر و نظرات آنها استفاده كنيم، در نظر داشتيم»، گفت: «متاسفانه بهره‌گيري لازم از نظرات كارشناسان در سالهاي اخير نشد كه جاي تاسف فراوان دارد».

روحاني با ابراز اميدواري نسبت به اينكه پس از اين همه فراز و نشيب وسعي و خطا لااقل براساس پديده جهاني‌سازي يا جهاني شدن اصل ارتباط و تعامل با دنيا را بپذيريم ادامه داد: «نشود كه عليرغم اين درسهاي بزرگ مقاله بنويسيم و به انزوا افتخار كنيم و بگوييم خطاي بزرگ دولت‌هاي قبلي اين بود كه رابطه ايران با جهان را گسترش دادند و افتخار ما اين است كه كشور را به سمت انزوا برديم».

نماينده

” عده‌اي در كشور پيش‌بيني نفت 200 دلاري را براي اين روزها مي‌كردند و براساس آن اصلا عقيده‌اي به عاقبت‌انديشي براي شرايط بحراني نداشتند.... “

مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينكه دين، فرهنگ اسلامي و تمدن اسلامي و ايراني ما همواره تعامل با دنيا را به ما كرده است و ايران همواره به عنوان كشوري تمدن‌ساز مطرح بوده كه با جهان ارتباط و تعامل داشته، اين سئوال را مطرح كرد كه «به انزوا بردن كشور چه افتخاري دارد؟ مگر مي‌شود با دنيا ارتباط نداشت و دور كشور را ديوار كشيد. افتخار تعامل با جهان با حفظ اصول است».

روحاني با بيان اينكه پس از بحرانهاي اخير قطعا پيوستهايي به بحث جهاني شدن ضميمه خواهد شد كه يكي از آنها پيوست نظارت و هدايت جهاني است، گفت: «قطعا دنيا متوجه شده است كه تنها صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني كافي نيستند و نهاد نظارتي قوي‌ براي اقتصاد جهان مورد نياز است».

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك نكته دوم پراهميت درباره آثار بحران اقتصادي جهاني بر نظام بين‌الملل را آشكارشدن، ناكارآمدي هاي ابرقدرت‌ها در عرصه‌هاي جهاني دانست واضافه كرد: «اين بحران معلوم كرد كه ابرقدرت بودن در عرصه جهاني، دوام چنداني ندارد و خيلي استوار نيست. آنچه كه فكر مي‌شد يك ابرقدرت هميشه و همه جا ابرقدرت است و قادر است معضلات را از قبل به خوبي پيش‌بيني كند معلوم شد كه اين چنين نيست بنابراين آشكار شد كه گاهي ابرقدرت‌ها هم نمي‌توانند پيش‌بيني درستي داشته باشند و هم نمي‌توانند پيروز صحنه باشند. بنابراين فراز و نشيب‌هاي فراواني در توانايي آنها وجود دارد».

روحاني با بيان اينكه در 8-7 سال گذشته، سپتامبر همواره براي آمريكا يك ماه سياه بوده چه اينكه در سال 2001،‌ حادثه برج‌هاي دو قلو پيش آمد و در سال 2008 هم مجددا حادثه‌اي تلخ براي آمريكا، در 15 سپتامبر رقم خورد، تصريح كرد: «حادثه 11 سپتامبر آسيب‌پذيري دستگاه امنيتي آمريكا را نشان داد و امكان بروز ناامني را در قلب يك ابرقدرت آشكار كرد و يك ضربه شديد امنيتي به آنها وارد شد و به دنبال آن ضربات بعدي به آنها وارد شد».

روحاني گفت: «در واقع پس از 11 سپتامبر مشخص شد كه دستگاه امنيتي آمريكا آن‌چنان كه گفته مي‌شود قوي نيست و اين تصور كه لااقل نيويورك و منهتن مكان‌هاي امني درآمريكا هستند نيز معلوم شد كه نادرست است».

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك با بيان اينكه حمله به برج‌هاي دو قلوي تجارت جهاني در سال 2001 ضربه شديد امنيتي به آمريكا وارد كرد و پس از آن ضربات بعدي نيز وارد شد، تصريح كرد: «‌آمريكا

” نشود كه عليرغم اين درسهاي بزرگ مقاله بنويسيم و به انزوا افتخار كنيم و بگوييم خطاي بزرگ دولت‌هاي قبلي اين بود كه رابطه ايران با جهان را گسترش دادند و افتخار ما اين است كه كشور را به سمت انزوا برديم.... “

پس از آن حملاتي را به افغانستان و عراق انجام داد اما توفيق چنداني به دست نياورد و هم‌چنين در ماجراي جنگ 33 روزه و 22 روزه‌ غزه كه اسرائيل به طور نيابتي از طرف آمريكا در آن‌ها شركت داشت مواجه با شكست مفتضحانه‌اي شد».

روحاني با بيان اين‌كه امروز امنيت در عراق به خاطر فداكاري مردم اين كشور است نه سربازان آمريكايي افزود: «اگر ايستادگي و مقاومت ملت عراق و اقوام مختلف اين كشور نبود هيچ وقت امنيت به عراق باز نمي‌گشت».

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اينكه "آمريكا فكر نمي‌كرد به طور ناگهاني خسارت سه تريليون دلاري را در يك زمان كوتاه متحمل شود" افزود: «به همين دليل است كه امروز بسياري از مقامات امنيتي و سياسي آمريكا بحران اقتصادي را يك موضوع امنيتي تعبير مي‌كنند. امروز برخي معتقدند قدرت از نيويورك به واشنگتن منتقل خواهد شد و ديگر قدرت اقتصادي آمريكا كارايي ندارد».

روحاني به گفته‌ بسياري از مقامات آمريكايي اشاره كرد كه بر اساس آن، بي‌ثباتي ناشي از بحران اقتصادي درآمريكا و همسايگان‌شان تهديدي بزرگ‌تر نسبت به تروريسم است؛ وي در همين راستا گفت: «اين براي اولين‌بار است كه آمريكا بحث امنيت خود را به عاملي به جز تروريسم وابسته مي‌داند و ظاهرا آمريكا براي حل مشكل اقتصادي بيشتر به سمت رقبا مي‌رود تا متحدانش».

عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه با اشاره به اينكه برخي معتقدند اوباما گام‌هاي اوليه براي ورود چين به گروه هشت را فراهم مي‌كند، تصريح كرد: «مناسبات ميان قدرت‌ها در واگرايي‌ها و هم‌گرايي‌ها به دنبال بحران اقتصادي در دنيا تغيير پيدا مي‌كند و معتقدم سفرهاي متقابل مقامات آمريكايي به پكن، جايگزين سفرهاي رئيس‌جمهور آمريكا به انگلستان خواهد شد».

روحاني كشورهاي توليد كننده نفت كه ضرر زيادي را به دليل اين بحران متقبل شده‌اند، مساله ديگري دانست كه بحران اقتصادي بر آن تاثير مي‌گذارد و گفت: «با بروز بحران اقتصادي نياز جهان به نفت 8 تا 10 درصد كاهش يافته است».

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك به اثرات بحران مالي بر بخش صنعت نيز اشاره كرد و گفت: «در بخش صنعت در بسياري از كشورها در بدبينانه‌ترين حالت 50 تا 75 درصد صنعت خوابيده است و در حال حاضر از 450 ميليارد دلار براي سرمايه‌گذاري در بخش كشف و توليد نفت اين رقم به 390 ميليارد دلار در سال 2008 كاهش يافته است. اين در حالي است كه صنعت نفت در سالهاي آينده به سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي نياز دارد. هم‌چنين در خوش بينانه‌ترين وضعيت بايد منتظر 18 ميليون نفر بيكار و در شرايط بدبيني50 ميليون بيكار در دنيا باشيم».

دكتر حسن روحاني در پايان به مسئولان و مقامات كشورمان توصيه كرد كه در خصوص مسايل مختلف كه در دنيا بروز و ظهور پيدا مي‌كند اول مساله را بفهمند و بعد قضاوت نمايند. و سپس نسبت به آن براي منافع ملي و حراست از اقتصاد خانواده برنامه‌ريزي نمايند.

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن