تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805531758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وقايع مهم ICT كشور در سال87


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: نگاهي به وقايع مهم ICT كشور در سال87
- كمتر از 17 روز به پايان سال 87 باقي مانده و اين در حالي است كه هنوز نيمي از وعده‌هاي مسوولان فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كشورمان محقق نشده است.

صنعت آي‌تي درسال 86 سال پرباري را براي فعالان اين حوزه رقم نزد و اكثر كارشناسان، اين سال را سال خوبي براي حوزه‌آي‌سي‌تي كشور عنوان نكردند. مسوولان فعال در اين حوزه، تمامي كاستي‌هاي موجود و پروژه‌هاي ناتمام دوره‌هاي گذشته را به سال 87 موكول كردند و اين وعده را دادند كه در سال جديد تمامي كمبودهاي موجود برطرف خواهد شد. اما اين در حالي است كه سال 87 هم رو به پايان است و بازهم هيچ كدام از قول‌هاي اين مسوولان همچون سال‌هاي گذشته به اجرا در نيامده است. در واقع ادامه كم كاري فعالان و مسوولان حوزه‌اي‌سي‌تي كشور باعث شد كه حتي نمايندگان خانه ملت نيز نسبت به وضع بد صنعت آي‌سي‌تي كشور لب به شكايت بگشايند و وزير وزارت فناوري اطلاعات و ارتباطات را بارها براي پاره‌اي از توضيحات به مجلس بگشانند. نزديك شدن به پايان سال فرصت خوبي است تا وقايع مهم حوز آي‌سي‌تي كشور را بررسي كنيم.

اظهارات عجيب
يكي از اولين و عجيب‌ترين خبرهاي سال 87 اظهارات سليماني، وزير وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات درخصوص سرعت و نحوه ارائه‌اينترنت پرسرعت بود. خبري كه تا چندين ماه نقل اكثر محافل و خبرگزاري‌هاي فعال در حوزه ICT بود. در اين خبر وزير اعلام كرده بود سرعت اينترنت پرسرعت در ايران كافي است و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. سليماني بر اين نكته پافشاري داشته كه پهناي باند 128 كيلوبيت اكنون براي بسياري از سازمان‌ها بدون مشتري است و اين ميزان را شركت‌ها حتي نمي‌توانند به مشتريان عرضه كنند و پهناي باند 56كيلو بيت براي مصارف كاربران اينترنت خانگي و دانشگاه‌ها حتي براي دانلود كتاب 500 صفحه‌اي نيز مناسب است و ما با در نظر گرفتن 17ميليون كاربر و با لحاظ كردن ضريب نفوذ 30درصدي اگر بتوانيم 12كيلو بيت را به‌اين 30درصد يعني پنج ميليون نفر اضافه بر كاربران حاضر برسانيم، انقلاب عظيمي در عرصه‌اينترنت پرسرعت به وجود آورده‌ايم.
وزير در حالي از انقلاب در عرصه‌اينترنت پر سرعت خبر مي‌دهد و پهناي باند 56 كيلوبيت را حتي براي دانشگاه‌ها مناسب مي‌داند كه طبق آمارها گفته مي‌شود بسياري از كشورها صحبت از انتقال اطلاعات با سرعت گيگابيت براي دانشگاه‌ها و حتي كاربران معمولي مطرح است.
به هر حال با انتشار اين خبر از سوي وزير، انتقادات تند از سوي كارشناسان و صاحب نظران مبني‌بر عجيب و غيرقابل قبول بودن سخنان و استدلالات وزير آغاز شد. اين اظهارات تا آنجا ادامه يافت كه سرانجام وزير از اظهارات خود عقب‌نشيني واعلام كرد كه محدوديت ارائه‌اينترنت 128كيلوبيتي برداشته مي‌شود و شركت‌ها مي‌توانند پهناي باندهايي كه از سوي مشتريان درخواست مي‌شود ارائه دهند. هنوز كاربران غرق اين روياي شيرين نشده بودند كه اين خبر از سوي وزارتخانه تكذيب و در ادامه عنوان شد وزارت ارتباطات قادر به لغو مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در اين زمينه نيست و اين خبر نشان مي‌دهد كه محدوديت اينترنت در كشور همچنان ادامه خواهد داشت.
تصويب كليات
قانون جرائم رايانه‌اي
تصويب كليات قانون جرائم رايانه‌اي از اتفاقات نسبتا خوشايندي كه در سال87 به گوش رسيد، تصويب كليات قانون جرائم رايانه‌اي در جلسه علني مجلس هشتم بود و اين به اين معني خواهد بود كه بعد از چند سال خلاء قانوني در اين حوزه‌ايران نيز قانوني به نام قانون جرايم رايانه‌اي خواهد داشت.
در واقع لايحه جرايم رايانه‌اي بعد از سال‌ها خاك خوردن در صحن علني مجلس با 176 راي موافق، 3 راي مخالف و 2 راي ممتنع به تصويب رسيد. اين لايحه با توجه به نبود قانون جامع لازم در زمينه برخورد قانوني با مجرمان حوزه رايانه و با توجه به گستره وسيع فعاليت‌هاي رايانه‌اي در 6 مبحث و 42 ماده تهيه شده است.
اگرچه اين قانون بعد از مدت‌ها انتظار به تصويب رسيد اما به گفته اكثر كارشناسان اين فقط عنوان يك قانون است كه به تصويب رسيده و تا تصويب جزئيات اين قانون بايد زمان زيادي را سپري كرد. چرا كه جزئيات اين قانون يك بحث كاملا تخصصي و فني است و روشن شدن مساله و تصويب آن نياز به گذشت زمان دارد.
برگزاري انتخابات نظام صنفي رايانه‌اي
يكي ديگر از وقايع مهمي كه در سال 87 در حوزه‌اي‌سي‌تي كشور رخ داد برگزاري اولين انتخابات سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور بود. انتخاباتي كه تا قبل از زمان برگزاري آن بيشترين حجم اخبار در رسانه‌هاي گروهي فعال در اين حوزه را در بر داشت و با حرف‌ها و اظهارات گوناگوني همراه بود. اما با تمامي اتفاقاتي كه در زمان انتخابات سازمان نظام صنفي رخ داد بالاخره راي‌گيري اين انتخابات برگزار شد و تعداد كل آراي اخذ شده در شاخه شركت‌ها هزار و سه راي بود كه در مجموع 15 نفر به عنوان اعضاي
هيات مديره و سه نفر هم به عنوان اعضاي علي‌البدل انتخاب شدند.

استيضاح وزير
بالاخره محقق نشدن وعده‌هاي وزير وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات سبب شد كه عده‌اي از نمايندگان مجلس نسبت به فعاليت اين وزارتخانه لب به شكايت بگشايند و وزير را براي پاسخگويي به پاره‌اي از سوالات به مجلس دعوت كنند. احضار سليماني به مجلس به طور جدي در مرداد ماه سال جاري و بنابر درخواست نمايندگاني از بوكان، مهاباد، مياندوآب، ماكو، اروميه و ... صورت گرفت.

نمايندگاني كه هر يك انتقادات شديدي نسبت به كاركرد آقاي وزير در 3 سال اخير داشته‌اند و عدم پاسخگويي به نياز كاربران و مسكوت ماندن تعداد زيادي از طرح‌ها را دليل اصلي احضار وزير به مجلس عنوان كرده‌اند. هر چند در اين مدت سليماني با ارائه آمارهايي مبني‌بر رشد ضريب نفوذ تلفن همراه، تلفن ثابت، اينترنت و ... توانسته عده‌اي از نمايندگان را راضي نگه دارد، اما عده‌اي از نمايندگان مجلس همچون سليمان جعفرزاده پيوسته به دنبال استيضاح وزير بود و تا چند ماه قبل نيز زمزمه استيضاح وزير شنيده مي‌شد، اما به دلايلي طرح استيضاح وزير همچون ساير طرح‌هاي مطرح شده در مجلس مسكوت مانده است و تا به امروز نمايندگان مجلس خبري از تصميم خود مبني‌بر استيضاح وزير منتشر نكرده‌اند و مي‌توان گفت به نوعي تصميم خود را به فراموشي سپرده‌اند.

طرح استقلال رگولاتوري
به جرات مي‌توان گفت كه امسال نه تنها سال خوبي براي صنعت آي‌سي‌تي كشور نبود بلكه براي شخص وزير نيز سال 87، سال خوبي را رقم نزد. چرا كه هنوز وزير نمايندگان را از استيضاح خود منصرف نكرده بود كه چندي بعد متوجه شد كه مجلسيان خواستار استقلال سازمان تنظيم مقررات يا همان رگولاتوري از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات شده‌اند.
در واقع نمايندگان مجلس در جلسه‌اي به يك فوريت اين طرح راي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي آن، ‌وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات تغيير مي‌كند. اين طرح كه به امضاي 51 نفر از نمايندگان رسيده است در راستاي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و شتاب بخشيدن به رشد اقتصاد ملي و افزايش سهم بخش‌هاي خصوصي و تعاوني در اقتصاد ملي و كاهش تصدي‌گري دولت در فعاليت‌هاي اقتصادي در حوزه ارتباطات تهيه و تقديم مجلس شد، واكنش‌هاي مثبت و منفي فراواني را به دنبال خود داشت و همين امر سبب برگزاري نشست‌ها و جلسات مختلفي در خصوص اين موضوع شد. برخي استقلال رگولاتوري را ضروري مي‌دانستند و معتقد بودند كه استقلال رگولاتوري پيش از اينها بايد اتفاق مي‌افتاده است و برخي ديگر اين طرح را خلاف اصل 44 قانون عنوان مي‌كردند. اما در اين بين مي‌توان گفت كه اكثر فعالان بخش خصوصي با اجراي طرح استقلال رگولاتوري موافق بودند، اما انحلال آن را قبول نداشتند و بر اين باور بودند كه اين انحلال وضعيت صنعت آي‌تي كشور را بيش از بيش دچار آسيب ديدگي مي‌كند. فعالان اين بخش معتقد بودند كه با تغييراتي در اعضاي كمسيون مي‌توان استقلال سازمان را به دست آورد و با اين كار ديگر نيازي نيست كه رگولاتوري انحلال پيدا كند يا زير نظر يك سازمان غير تخصصي انتقال پيدا كند. هرچند مطرح شدن استقلال رگولاتوري از وزارت ارتباطات با نظرات و واكنش‌هاي مختلفي همراه بوده است اما تاكنون خبري مبني‌بر سرنوشت اين طرح يا پيشنهاد آن منتشر نشده است.

برگزاري مزايده اپراتور سوم
مزايده اپراتور سوم كه از تابستان سال جاري آغاز شده بود در نهايت در زمستان و با سكوت كامل خبري و تاخير هميشگي برگزار و برنده آن نيز اعلام شد. همانطور كه از قبل انتظار مي‌رفت و برخي از فعالان اين حوزه احتمال مي‌دادند شركت اتصالات به عنوان برنده نهايي اين مزايده معرفي شد.

اما بايد به اين نكته اشاره داشت كه اعلام برنده اين مزايده با اين سرعت هم نبود. چرا كه پس از پايان مهلت قانوني اعلام برنده اپراتور سوم، چندين هفته سپري شد اما اتصالات، مجري پروژه يعني شركت فناوري اطلاعات و سازمان تنظيم مقررات خبري در اين باره منتشر نكردند و اين طولاني شدن اعلام برنده مزايده، احتمال تكرار حادثه حذف تركسل در اپراتور دوم و برنده شدن شركت ديگري را افزايش مي‌داد. براساس خبرها و گزارش‌هايي كه در اين مدت و در حاشيه اعلام برنده مزايده اپراتور سوم منتشر مي‌شد. اما بالاخره و در نهايت در
23 دي‌ماه سال جاري سازمان تنظيم مقررات طي اطلاعيه‌اي مختصر روي سايت خود، رسما كنسرسيوم اتصالات را برنده اپراتور سوم اعلام كرد و به شايعه‌ها و احتمالات در اين زمينه پايان داد.

اتصال به شبكه بين‌المللي فيبرنوري
اتصال به شبكه بين‌المللي فيبرنوري كه با طرحي به نام فالكون از اواسط سال 87 از سوي شركت ارتباطات زيرساخت مطرح شده بود با كمترين تاخير البته به گفته مسوولان در ماه گذشته افتتاح شد. گفته مي‌شود با اجراي اين پروژه براي نخستين بار دو نقطه اتصال بين‌الملل در كشورمان ايجاد مي‌شود و شمار درگاه‌هاي بين‌المللي كشورمان به 11 ايستگاه افزايش پيدا مي‌كند. افتتاح پروژه فالكون همچون ديگر پروژه‌هاي افتتاح شده در كشوربازخوردهاي متفاوتي را از سوي فعالان حوزه آي‌تي به دنبال داشت.
اكثر شركت‌هاي فعال در حوزه توزيع اينترنت اجراي پروژه فالكون را به نفع كشور و يك گام به جلو عنوان كرده‌اند اما براين باور بودند كه چرا هميشه ايران بايد مصرف‌كننده باشد وچرا شركت زيرساخت نبايد با اپراتورهاي بزرگي كه در حوزه خليج فارس هستند مانند فالكون، شركت فلگ و .... طرح مشاركت داشته باشد يا اين كه به بخش خصوصي اجازه دهد تا با آنها مشاركت

داشته باشند.
فعالان حوزه ارائه خدمات اينترنتي براين باور هستند كه مسوولان وزارت ICT از فرصت خوبي كه در اختيار ايران قرار گرفته است بايد در جهت اعتلا و استقلال كشور استفاده كنند و نه اين كه تنها در جايگاه يك مصرف‌كننده، پهناي باند مورد نياز كشور را براي 15 سال آينده و با قيمت گزاف پيش خريد كنند. به باوراين كارشناسان به جاي پيش خريد كردن، حكم بر اين است كه ايران با توجه به توانايي‌هايي كه در اين حوزه دارد، خود وارد اين وادي شود و جايگاه اصلي در اين شاهراه را به دست بياورد.

اعلام برندگان مزايده وايمكس

يكي از آخرين و چالش برانگيزترين اتفاقاتي كه در سال 87 درحوزه خصوصي‌سازي صنعت مخابرات كشور رخ داد طرح مزايده واي مكس بود. طرحي كه به گفته كارشناسان وفعالان اين حوزه در آينده‌اي نه چندان دور دچار مشكل خواهد شد و آينده مبهمي را براي ارائه‌كنندگان اين سرويس در كشور رقم خواهد زد. براساس اطلاعات به دست آمده اكثر فعالان بازار مخابرات ايران از مزايده وايمكس كه توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي برگزار شده بود استقبال مناسبي نكرده و دليل عمده‌اين عدم استقبال را بالا بودن رقم حق امتياز عنوان كرده بودند.

با تمامي اين اتفاقات به هر حال نتايج مزايده وايمكس در13 آبان سال جاري با بازگشايي پاكت‌هاي پيشنهادي براي 30 استان كشور، مشخص شد و كنسرسيوم مبين پايا در 30 استان، ايرانسل در استان‌هاي تهران، آذربايجان شرقي، اصفهان، خراسان رضوي، فارس و خوزستان، اسپادان در اصفهان و رايانه دانش گلستان در استان گلستان به عنوان برندگان اين مزايده اعلام شدند. همچنين در ادامه معرفي برندگان مزايده وايمكس چند ماه بعد يعني در اسفند ماه سال جاري پروانه فعاليت به شركت‌ها ازسوي سازمان تنظيم مقررات به شركت‌هاي ايرانسل، كنسرسيوم صنايع ارتباطي پايا و مبين ايران، مجتمع رايانه دانش گلستان و شركت مشاركتي مخابرات سيار اصفهان (اسپادان) اعطا شد. بسياري از كارشناسان و دست‌اندركاران اين حوزه بر غيرقانوني بودن اين مزايده تاكيد داشته و معتقدند برگزاري چنين مزايده‌اي از سوي اين سازمان عملكرد منفي را در كارنامه فعاليتي آن ثبت خواهد كرد

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 363]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن