تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816773202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصويب كليات لايحه بودجه 88 در غياب ژنرال هاي اقتصادي مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: تصويب كليات لايحه بودجه 88 در غياب ژنرال هاي اقتصادي مجلس


كد خبر:5057

زمان انتشار:يكشنبه 18 اسفند 1387 - 20:36:46

Print نسخه چاپي

سياست > مجلس - عصر امروز كليات لايحه بودجه 88 در حالي به تصويب رسيد كه آخرين لايحه بودجه دولت نهم، مخالف جدي اي در مجلس نداشت.

نسرين وزيري: كما اينكه در ميان موافقان و مخالفان كليات لايحه بودجه، نشان از هيچ يك از ژنرال هاي اقتصادي مجلس ديده نمي شد؛ نه احمد توكلي رئيس مركز پژوهش ها سخني گفت، نه غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه موضعي گرفت و نه رضا عبداللهي رئيس كميسيون برنامه و بودجه. اين درحالي است كه آنها از سردمداران منتقدان لايحه مجلس از ابتداي ارائه ان به مجلس بودند. كما اينكه مصباحي مقدم اولين كسي بود كه از 35 تا 40 هزار ميليارد تومان كسري بودجه سال آينده خبر داد و احمد توكلي آن را در مركز پژوهش ها تاييد كرد. عبدالهي نيز پيش از ارائه لايحه بودجه 88 به مجلس تاكيد كرده بود كه تا پيش از تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها در صحن علني، نمي توان آن را در بودجه 88، گنجاند.

آنها انتقاداتشان را در كميسيون تلفيق تا آنجا ادامه دادند كه فقط با 8400 ميليارد تومان از درآمد دولت براي ان موافقت كردند و حتي پس از اعتراض رئيس جمهور نيز حاضر به تخصيص بودجه مورد تقاضاي دولت تل 34 هزار ميليارد تومان نشده و تنها 20 هزار ميليارد تومان از آن را تصويب كردند.

سكوت آنها اگرچه ممكن است در ادامه سكوت الياس نادران در قبال بودجه باشد اما از چند منظر قابل ارزيابي است. نخست آنكه در خوش بينانه ترين حالت چون آنها مي دانستند كه كليات لايحه بودجه كمافي السابق همچون سال هاي گذشته علي رغم انتقاد نمايندگان، به تصويب خواهد رسيد؛ ترجيح دادند كه سكوت پيشه كنند و مواضع انتقادي خود را در خلال بررسي جزئيات لايحه بودجه به كار بندند. اما اين موضوع از منظر ديگري نيز قابل ارزيابي است و آن اينكه آنها نخواستند در همين ابتداي بررسي بودجه در صحن، خود را در مقابل دولت قرار دهند. اگربخواهيم نگاهي انتخاباتي به آخرين لايحه بودجه دولت نهم داشته باشيم، سكوت ژنرال هاي اقتصادي مجلس نيز شايد بي ارتباط با آن نباشد.

اين سكوت در حالي به منصه اجرا درآمد كه در سال هاي گذشته حداقل شاهد يك تذكر موثر از سوي يكي از اين چهره ها بويژه توكلي بوديم.

در غياب چهره هاي شاخص اقتصادي مجلس، اعضاي فراكسيون اقليت، خوش درخشيدند و آنچه خواستند در مذمت كليات لايحه بودجه 88 گفتند. محمدرضا خباز و جمشيد انصاري از كميسيون اقتصادي، عليرضا محجوب از كميسيون اجتماعي و امين شعباني از كميسيون عمران هر يك به بررسي ابعادي از ضعف هاي لايحه بودجه پرداختند. اصولگرايان منتقدي همچون بهروز جعفري و موسي الرضا ثروتي نيز به مدد آنها آمدند و حتي انتقادات تندتري را مطرح كردند. در اين ميان تنها چهره شاخص موافق با كليات لايحه بودجه، علي اصغر زارعي نماينده منتسب به رايحه خوش خدمت بود. به اين ترتيب عملا كفه مخالفان بر موافقان مي چربيد.

چهره هاي اقليت مجلس همچنين در آخرين دقايق از بررسي كليات لايحه بودجه 88 و در خلال راي گيري براي آن، اقدام به ايراد دو تذكر كردند. نخست مجيد نصيرپور كه نسبت به تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه 88 انتقاد كرد و دوم مصطفي كواكبيان كه از كوتاه آمدن كميسيون تلفيق از مصوبه پيشين خود در خصوص هدفمند كردن يارانه ها، گلايه كرد.

لاريجاني رئيس مجلس نيز تنها تذكر اول را وارد دانست و با بيان اينكه زمان مناسبي براي ارائه اين تذكرات در نظر نگرفته شده، اظهار داشت: اگر اين تذكرات را الان هم اارئه نمي كرديد، ثلمه اي به جهان وارد نمي شد. البته دولت بايد سر موقع و در نيمه آذرماه اين لايحه را به مجلس مي فرستاد.

اما و اگرها در تصويب كليات لايحه بودجه
از ميان 234 نماينده حاضر در جلسه ديروز مجلس، 148 راي موافق و 56 راي مخالف به كليات اين لايحه داده شد. اگر 14 راي زرد -ممتنع- را نيز به سبد آراء مخالفان بريزيم، شاهد 70 راي مخالف در مقابل 148 راي موافق خواهيم بود كه گوياي نسبت دو برابري موافقان در مقابل مخالفان است. البته اين اعداد همچنين نشانگر اين نكته هستند كه كليات لايحه بودجه 88 تنها با 39 راي بيش از حد نصاب به تصويب مجلس رسيد.

فارغ از اين اعداد بايد از ركورد شكني مجلس در تصويب كليات لايحه بودجه 88 نيز ياد كرد. اگرچه بررسي اين مساله در سالهاي گذشته بيش از يك روز زمان مي برد، اما نمايندگان مجلس هشتم در اقدامي بي سابقه - كه البته بي تاثير از اصلاح آيين نامه داخلي مجلس نبود- كليات لايحه بودجه را حدودا ظرف 5 ساعت به تصويب رساندند.

البته تصويب نهايي كليات لايحه بودجه 88 را بي ارتباط با موضوع وحدت ميان دولت و مجلس نمي توان دانست. نكته اي كه منصور برقعي معاون برنامه ريزي و راهبردي رئيس جمهور در دفاع از اين لايحه به ان اشاره كرد و سخنانش را با آن آغاز كرد تا به نمايندگان ياداوري كند كه راي به كليات لايحه بودجه، نشان از همكاري مجلس با دولت دارد. البته او خود اين "اصل وحدت" را شكست. آنجا كه گفت «مطمئنم كه "قاطبه نمايندگان" بر اساس احساس مسئوليت ديني و ملي خود با راي به كليات لايحه بودجه، ما را در اجراي آن مصمم تر مي كنند.» وي همچنين مخالفت دولت با مصوبه تلفيق را اينگونه نمايان كرد و افزود: دولت در بخش هايي ملاحظاتي دارد، كه به تدريج در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه آنها را لحاظ خواهد كرد. معاون رئيس جمهور سپس در واكنش به كنايات نمايندگاني كه مي گفتند چه تضميني وجود دارد كه آنچه كه مجلس تصويب مي كند از سوي دولت اجرايي شود، كما اينكه در سال جاري نيز چنين نشد؛ اظهار داشت: دولت خود را ملزم به اجراي هرآنچه كه در مجلس تصويب مي شود مي داند و آن را بند به بند اجرايي خواهد كرد.

ديروز 10 نماينده موافق با لايحه بودجه دولت به مصاف 10 نماينده مخالف آن رفتند. موافقان از توجه دولت به نكاتي مي گفتند كه مخالفان آن را تكذيب مي كردند. يكي از اين نكات اجراي اصل 44 و انطباق بودجه با قانون برنامه بود كه از نگاه موافقان در لايحه بودجه لحاظ شده بود اما مخالفان ان را نقض مي كردند. مخالفان همچنين از عدم شفافيت در رديف هاي بودجه سخن مي گفتند و اينكه بازهم دولت همچون سال گذشته رديف ها را به 39 رديف كاهش داده و كميسيون تلفيق ناگزير از افزايش آن شده است تا هم امكان نظارت مجلس بر اجراي لايحه بودجه از سوي دولت افزايش يابد و هم گامي در راستاي شفاف سازي بودجه برداشته شود. اما موافقان لايحه بودجه 88 از اينكه دولت تبصره هاي غير بودجه اي را از كليات بودجه حذف كرده است، تقدير مي كردند.

مخالفت از موضع تورم و بيكاري
امين شعباني، بهروز جعفري، قسيم عثماني، نجيب حسيني، عليرضا محجوب، موسي الرضا ثروتي، يونس اسدي، محمدرضا خباز و جمشيد انصاري، ده نماينده اي بودند كه در مخالفت با كليات لايحه بودجه 88 سخن گفتند. كسري بودجه، تورم زياد ناشي از اجراي آن، افزايش بيكاري و درآمدهاي غير قابل تحقق دولت از مهمترين محورهاي مخالفت هاي اين نمايندگان با اين لايحه بود. شاه كليد مخالفت آنها نيز در اين بود كه چرا لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس تصويب نشده، درآمدهاي ناشي از ان براي دولت در بودجه 88 ديده شده است. درآمدهايي كه هم بر بار تورم مي افزاي و هم تحقق آن در هاله اي از ابهام است و نمي توان به تحقق اين درآمدها براي دولت مطمئن بود. البته اين دغدغه را حشمت الله فلاحت پيشه در قالب تذكري در صحن علني مطرح كرد و از لاريجاني پاسخ شنيد: «بعضي از مولفه‌هاي هدفمند كردن يارانه ها كه در كميسيون ويژه بررسي شده بود، به كميسيون تلفيق ارائه شد و در لايحه‌ بودجه 88 نيز در نظر گرفته شد. اين امر مشكلي را ايجاد نمي‌كند.»

در تاييد سخنان فلاحت پيشه، شعباني نماينده سنندج يادآورشد كه اگر درآمدهاي پيش بيني شده براي دولت بواسطه هدفمند كردن يارانه ها حاصل نشود با كسري 20 هزار ميليارد توماني روبرو خواهيم بود. ثروتي نماينده بجنورد نيز با تاييد اين سخنان يادآور شد كه تورم در برنامه چهارم بايد به كمتر از 6 درصد مي‌‏رسيد اما با توجه به افزايش قيمت حامل هاي انرژي در سال 88، تورمي معادل 40 درصد را خواهيم داشت كه فشار سنگيني برمردم خواهد داشت. وي همچنين با اشاره به كاهش بودجه عمراني از افزايش نرخ بيكاري تا 11 درصد در سال آينده سخن گفت و آن را قابل پيش بيني دانست. البته خباز اين تورم را بيش از 40 و حتي تا 49 درصد پيش بيني كرد و نسبت به فشار مضاعف ان بر مردم هشدار داد.

نجيب حسيني نماينده اهواز نيز با اشاره به منابع پيش‌بيني شده در لايحه بودجه 88, ادامه داد: اگر چه اجراي هدفمندكردن يارانه‌ها از نكات مثبت اين لايحه است، اما چون هنوز منابع آن قابل تأمين نيست نمي‌توان نسبت به آن اطمينان داشت. وي با بيان اينكه اعتبارات يارانه نسبت به سال جاري 62.1 درصد كاهش يافته است، آن را نتيجه كاهش يارانه واردات بنزين و نفت و گاز دانست و با تقدير از دولت در اين زمينه متذكر شد كه مجموعه يارانه‌هاي پيش‌بيني شده در لايحه بودجه 88 از رشد 11 درصدي برخوردار است كه قابل قبول نيست.

قسيم عثماني و محجوب نمايندگان بوكان و تهران نيز افزايش حجم دولت در قالب لايحه بودجه را هدف قرار داده و آن را در تعارض با شعار كوچك سازي دولت دانستند و همچنين بر لزوم شفاف سازي بيشتر نسبت درآمدهاي مالي دولت با نفت تاكيد كردند. اسدي نماينده مشكين شهر نيز لايحه بودجه 88 را بي ارتباط با قانون برنامه چهارم، داراي كسري پنهان و غيرعملياتي خواند. خباز نيز با بيان اينكه اجراي هدفمندكردن يارانه‌ها بايد از درد مردم بكاهد، نه اين‌كه بر آن بيافزايد، گفت: افزايش درآمدهاي ناشي از هدفمندكردن يارانه‌ها منجر به افزايش 300 درصدي قيمت بنزين، 400 درصدي قيمت برق و 1000 درصدي قيمت گازوئيل خواهد شد. اين‌كه اين بخش از لايحه بودجه از تير ماه اجرايي شود نيز بر افزايش قيمت اين كالاها خواهد افزود. اين برخلاف توصيه‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص اجراي هدفمندكردن يارانه‌هاست كه بر عدم شتاب‌زدگي و كاهش بار تورمي آن تاكيد كرده بودند.

موافقت با استناد به هدفمند كردن يارانه ها
علي ادياني راد، علي كريمي، كريم شهرزاد، سيدمحمدكاظم حجازي، فرهاد دلق‌پوش، فخرالدين حيدري، احمد ناطق‌نوري، علي‌اصغر زارعي و شهباز حسن‌پور؛ 10 نماينده موافق با كليات لايحه بودجه 88 در جلسه ديروز مجلس بودند. در نقطه مقابل مخالفان لايحه بودجه دولت، عمده دلايل موافقت آنها با اين مساله در گنجاندن لايحه هدفمند كردن يارانه ها در لايحه بودجه 88 نهفته بود. آنها اين اقدام را در راستاي شجاعت دولت نهم براي هدفمند كردن يارانه ها، اجراي بخشي از تكاليف قانون برنامه چهارم و عمل به آرزوي دست نيافته دولت هاي پيشين مي دانستند.

مدح دولت و لايحه اي كه به مجلس فرستاده، تنها بعد سخنان اين نمايندگان نبود؛ آنها در خلال سخنانشان به همكاران خود نيز توصيه مي كردند كه جانب انصاف را نگه دارند و به ياد داشته باشند كه همه مشكلات كشور را با اين يك لايحه نمي توان حل كرد.

زارعي نماينده تهران در سخنان خود به ميزان وابستگي به درآمدهاي نفتي اشاره و ادامه داد: پيش‌بيني شده از حساب ذخيره ارزي كه ما در سال جاري، 36 ميليارد دلار برداشت داشتيم، در سال آتي 14 ميليارد دلار برداشت كنيم كه اين هم از ويژگي‌هاي مثبت بودجه سال 88 است. به گفته وي براي سال 88 توجه به فرهنگ قناعت و جلوگيري از اسراف و تبذير ضروري است و وفاق ملي در بين قوا و دستگاه‌ها براي هدفمند كردن يارانه‌ها نياز خواهد بود. ادياني راد نماينده قائم شهر نيز شفاف سازي اكثريت رديف‌هاي درآمدي و هزينه‌اي لايحه بودجه 88 در مقايسه با سنوات گذشته را ديگر ويژگي اين لايحه دانست و تصريح كرد: اتكاء لايحه بودجه 88 به درآمدهاي مالياتي يكي از مصاديق توسعه‌اي در كشورهاي توسعه‌يافته است. همچنين كاهش برداشت از 36 ميليارد دلار سال 87 به 14 ميليارد دلار در سال 88 يعني قوام‌يابي ساختار درآمدي و هزينه‌اي كشور. هم‌چنين كاهش مصارف ارزي بودجه از 64 ميليارد دلار سال 87 به 37 ميليارد دلار در بودجه سال آينده نشان از كاهش نقدينگي و به تبع كاهش تورم در اين سال دارد.

شهباز حسين پور تداوم نيز گفت: خصوصي‌سازي و واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي بر اساس قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و فراهم كردن تسهيلات لازم براي كوچك‌سازي حجم دولت و پرهيز از انجام امور تصدي‌گرايانه غيرضرور و تمركز بر امور حاكميتي از اهم جهت‌گيري‌هاي لايحه است.

از پيشنهاد راي مخالف به كليات تا تصويب بودجه فصلي
در خلال مواضع مخالفان لايحه بودجه 88، عليرضا محجوب و يونس اسدي مستقيما درخواست راي مخالف به كليات اين لايحه را مطرح كردند. درصورت پذيرش اين درخواست، عملا لايحه بودجه بايد از دستور خارج مي شد و دولت بايد به دنبال لايحه اي جايگزين مي بود كه نتيجه آن چيزي جز تصويب بودجه يك دوازدهم (بودجه ماه فروردين و بررسي بودجه ماههاي بعدي سال 88 در سال آتي) نمي شد.

استناد اسدي به اين بود كه چون لايحه بودجه دولت حائز ايرادات فراواني است و اصلاح آن ظرف مدت محدود 6-7 روز امكان پذير نيست، بايد تصويب اين لايحه را به زماني ديگر موكول كرد تا در فرصتي وسيع، اين ايرادات رفع شود. وي با بيان اينكه هيچ عقل سليمي نمي پذيرد كه چنين لايحه عظيمي را تنها در 6 -7 روز بررسي كنيم، افزود: اميدوارم همكاران سنت شكني كرده و به رد كليات لايحه بودجه 88 راي دهند تا در فرصت بيشتري به بررسي اين لايحه پرداخته شود.

عليرضا محجوب نيز با بيان اينكه نگران وضع كارگران، مستمري‌بگيران تأمين اجتماعي و كميته امداد است، وضعيت زندگي آنها در صورت اجراي لايحه بودجه 88 را در خطر دانست و از همكاران خود در مجلس خواست تا در ارائه رأي به كليات لايحه بودجه 88 نهايت دقت را داشته باشند. چون اين رأي تعيين‌كننده است و نشان مي‌دهد كه نمايندگان مي‌خواهند از جيب خودشان خرج كنند يا از جيب فقرا. وي بر اين اسا از نمايندگان خواست تا از ارائه رأي مخالف به اين لايحه دريغ نكنند.

فارغ از اين پيشنهادات، امين شعباني نماينده سنندج به عنوان نخستين نماينده مخالف با كليات لايحه بودجه 88، پيشنهادي متفاوت از ديگر پيشنهادات را مطرح كرد. وي با اشاره به در پيش رو بودن انتخابات رياست جمهوري دهم، پيشنهاد كرد تا بودجه سال بعد به شكل فصلي تصويب شود. به گونه اي كه بودجه بهار اكنون به تصويب برسد و بودجه سه فصل پس از ان به پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري موكول شود تا هرگونه شائبه سياسي و انتخاباتي از آن رفع شود.

پيشنهاد متفاوت ديگر از سوي خباز ارائه شد كه از نمايندگان خواست به لايحه بودجه بدون گنجاندن لايحه هدفمند كردن يارانه ها در آن راي دهند.

كد خبر:5057

تاريخ درج خبر:يكشنبه 18 اسفند 1387 - 20:36:46

Print نسخه چاپي

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن