تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805686673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجلس كليات لايحه بودجه سال 88 كل كشور را تصويب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مجلس كليات لايحه بودجه سال 88 كل كشور را تصويب كرد
بخش خبري : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در كمتر از 5 ساعت و در جلسه علني بعدازظهر ديروز كليات لايحه بودجه سال 1388 كل كشور را تصويب كردند .
در اين جلسه با ادامه رسيدگي به كليات لايحه بودجه كه از صبح ديروز آغاز شده بود اين كليات با 148 راي موافق 56 راي مخالف و 14 راي ممتنع از مجموع 234 نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد .
نمايندگان پس از تصويب كليات لايحه بودجه سال آينده رسيدگي به منابع درآمدي لايحه را آغاز كردند. پيش از راي گيري در مورد لايحه 20 نماينده در موافقت و مخالفت با لايحه بودجه سال 88 به بيان ديدگاههاي خود پرداختند . همچنين سخنگوي كميسيون تلفيق و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد ويژگيهاي اين لايحه سخن گفتند.
گزارش مخبر كميسيون تلفيق
سخنگوي كميسيون تلفيق درآغاز جلسه علني ديروز با ارائه گزارشي از لايحه بودجه سال 88 گفت : لايحه دولت با رقمي معادل 282 6 هزار ميليارد تومان تقديم مجلس شد كه اين ميزان دركميسيون تلفيق به رقمي معادل 298 8 هزار ميليارد تومان افزايش يافت .
محمدمهدي مفتح بااشاره به افزايش 5 7 درصدي مبلغ كل بودجه در مقايسه با پيشنهاد دولت گفت : منابع عمومي بودجه در لايحه 89 3 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده بود كه كميسيون تلفيق اين ميزان را به 109 2 هزار ميليارد تومان افزايش داد به اين ترتيب كه از حدود 20 هزار ميليارد تومان افزايش در بخش منابع عمومي 11 هزار و 500 ميليارد تومان به درآمد حاصل از اصلاح قيمت حاملهاي انرژي براي باز توزيع ميان مردم و حمايت از توليد 5 هزار و 700 ميليارد تومان درباره افزايش واگذاري سهام دولت اختصاص يافت .
وي افزود : در بخش مصارف هزينه جاري دولت نيز درلايحه 58 2 هزار ميليارد تومان پيش بيني شده بود كه در كميسيون تلفيق اين ميزان به رقمي معادل 70 6 هزار ميليارد تومان افزايش يافت .
مفتح اضافه كرد : هزينه هاي عمراني در لايحه دولت نيز 26 5 هزار ميليارد تومان پيشنهاد شده بود كه كميسيون تلفيق اين ميزان را به 28 4 هزار ميليارد تومان افزايش داد كه عمده اين مبلغ درباره مهار آبهاي مرزي آب آشاميدني روستاها شبكه آبياري و زهكشي است .
وي گفت : 200 ميليارد تومان نيز براي فروش پادگانهاي داخل شهر و ساخت پادگان در خارج از شهر پيش بيني شده و 190 ميليارد تومان نيز براي كمك به شهرداري هاي كمتر از 20 هزار نفر جمعيت در نظر گرفته شده است .
سخنگوي كميسيون تلفيق كل ارز مصرفي در بودجه سال آينده را 37 7 ميليارد دلار پيش بيني كرد و افزود : اين رقم در مقايسه با حدود 70 ميليارد دلاري كه براي سال 87 در نظر گرفته شده است 33 ميليارد دلار كاهش داشته است . مفتح گفت : براي سال آينده قيمت هر بشكه نفت 37 5 دلار و قيمت هر دلار 950 تومان پيش بيني شده است .
وي گفت : بر اساس بررسي هاي كميسيون تلفيق وزارت آموزش و پرورش مكلف شده است كه 4 درصد از فعاليتهاي آموزشي و غير آموزشي خود را پس از گذراندن مراحل ذكر شده به بخش غير دولتي واگذار كند.
مفتح توجه به خشكسالي را از ديگر توجهات كميسيون تلفيق دانست و گفت : مقرر شد اعتبار ماده 10 قانون تنظيم كه به موارد پيش بيني نشده اختصاص دارد از يك درصد به 3 درصد در سال آينده افزايش يابد و آنچه كه از سه درصد حكم ندارد به اعتبارات مديريت خشكسالي تخصيص يابد.
مفتح درباره توجه به شهريه دانشجويان در بودجه سال آينده گفت : مقرر شد 120 ميليارد تومان به وزارت علوم بهداشت و درمان دانشگاه آزاد آموزشكده هاي وزارت آموزش و پرورش و موسسات آموزش عالي غير انتفاعي اختصاص يابد و ميان دانشجويان تقسيم شود به نحوي كه هردانشجو در سال آينده بتواند از وام شهريه استفاده كند.
سخنگوي كميسيون تلفيق گفت : در بحث لايحه هدفمند كردن يارانه ها نيز مصوب شد كه 20 هزار ميليارد تومان از افزايش قيمت حاملهاي انرژي بدست آيد كه 8500 ميليارد تومان آن در بودجه مصرف شود و 11500 ميليارد تومان به گروههاي مردمي و حمايت از توليد تخصيص پيدا كند.
سخنان مخالفان و موافقان كليات لايحه بودجه سال 88
حيدري ـ مخالف كليات
فخرالدين حيدري نماينده سقز و بانه درمخالفت با كليات لايحه بودجه سال 88 گفت : اعداد و شاخص هاي بودجه نشان مي دهد كه دولت نتوانسته از تجارب سه سال گذشته در تنظيم بودجه كارآمد و موثر با كمترين چالش تقديم مجلس كند.
وي گفت : بودجه اي كه اقدامات يك ساله آن قابل سنجش در چارچوب برنامه يك ساله نباشد چگونه قابل بررسي است و منابع اين نسل و نسل هاي آينده بايد به مصارف معين و هدف هاي شفاف براي به ورزي هر دو نسل برسد تا قابل تاييد و تصويب باشد اين به هيچ وجه به اعتماد يا بي اعتمادي به تهيه كنندگان لايحه و تصويب كنندگان آن نيست بلكه يك اصل دموكراسي و مردم سالاري است .
وي افزود : بودجه سال 88 بدون برنامه آن سال تقديم شده است و اين به مثابه دستور خريدي است كه دولت به مجلس مي دهد حال آنكه بايد اين رابطه معكوس باشد و ملت و نمايندگان ملت به كارگزاران ملت بگويند چه چيزي براي ملت در سال آينده خريداري كنند.
حيدري افزود : بودجه سال 88 چهارمين لايحه بودجه اي است كه دولت نهم تقديم مجلس مي كند و با توجه به تجارب سه سال گذشته از دولت انتظار داشتيم كه ويژگي هاي بودجه چهارم متفاوت با بودجه هاي اول دولت باشد اما اعداد و شاخص هاي بودجه نشان مي دهد كه دولت نتوانسته از تجارب سه سال گذشته در تنظيم بودجه كارآمد و موثر با كمترين چالش تقديم مجلس كنند.
وي افزود : همچنان كه قيمت نفت در بودجه سال 85 چالش جدي بين دولت و مجلس بود و در بودجه سال 88 اين چنين است .
وي خاطر نشان كرد : همچنان ارقام بودجه جاري و عمراني و برداشت از حساب ذخيره ارزي مهمترين چالش در مباحثات بودجه سال 85 و در بودجه سال 88 چنين است .
وي ادامه داد : انتظار داشتيم دولت در سال آخر خود با برنامه جامع و كامل و موثر كار خود را به پايان مي برد اما به نظر مي رسد با توجه به چالش هاي جدي دو لايحه طرح تحول اقتصادي و بودجه سال 88 چنين نباشد .
وي گفت : به هر حال آنچه ملت از ما و از دولت انتظار دارد اين است كه در سال 88 حداقل تورم و بيكاري بيشتر از سال 87 نباشد .
وي افزود : مردم انتظار دارند در سال 88 عملكرد دولت در چارچوب بودجه آثار مثبتي به سطح زندگي و رفاه آنها بگذارد و انتظار ندارند كه در ميانه سال 88 دولت به علت كسري بودجه متمم تقديم مجلس كند .
ادياني راد ـ موافق
نماينده قائم شهر در موافقت با كليات لايحه بودجه گفت : در لايحه بودجه كل كشور مصارف انرژي از 64 ميليارد دلار به 37 ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است .
ادياني راد خاطرنشان كرد : بودجه سال 88 كل كشور كاهش 10 درصدي وابستگي به درآمدهاي نفتي داشت كه اين امر در مسير سياست هاي ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبري بوده است .
وي گفت : در لايحه بودجه كل كشور پرداخت هاي دولت از 36 ميليارد دلار به 14 ميليارد دلار كاهش يافته است .
نماينده قائم شهر اظهار داشت : در لايحه بودجه كل كشور مصارف انرژي از 64 ميليارد دلار به 37 ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است .
وي با اشاره به لايحه هدفمند كردن يارانه ها افزود : يكي از نكات مثبت در لايحه بودجه هدفمند كردن يارانه ها و مديريت مصرف صحيح بر حامل هاي انرژي بوده است .
وي خاطرنشان كرد : وضعيت موجود در مصرف حامل هاي انرژي نوعي سرمايه خوري و سرمايه سوزي است .
وي گفت : در لايحه بودجه كل كشور توجه جدي به اجراي اصل 44 قانون اساسي شده است .
ادياني افزود : توجه به آموزش و پرورش بهداشت و سلامت و رشد 37 درصدي در بخش درماني يكي ديگر از نكات مثبت در اين لايحه است .
وي شفاف سازي در درآمدهاي وزارت نفت را يكي از نكات مثبت در لايحه بودجه دانست و افزود : اين شفاف سازي مطابق با قانون اساسي و برنامه چهارم توسعه است .
جعفري ـ مخالف كليات
نماينده سميرم در مخالفت با كليات بودجه گفت : با وجود آنكه بخش زيادي از درآمدهاي دولت در بودجه از محل هدفمند كردن يارانه ها است اما تورم ناشي از اين لايحه به شكل واقعي ديده نشده است .
بهروز جعفري با اشاره به ارتباط بودجه با لايحه هدفمند كردن يارانه ها گفت : با توجه به اينكه بخش زيادي از درآمدهاي دولت از محل هدفمند كردن يارانه ها است اما تورم ناشي از اين لايحه به شكل واقعي ديده نشده است .
وي افزود : اعلام وزير اقتصاد مبني بر تورم 2 5 درصدي ناشي طرح هدفمند كردن يارانه ها تنها ناظر به تورم مستقيم ناشي از اين طرح است و تورم غيرمستقيم ناشي از اين لايحه در نظر گرفته نشده است تورم ناشي از اين مساله براي اقشار آسيب پذير مردم قابل تحمل نيست .
نماينده سميرم در ادامه گفت : اگرچه شاهد افزايش بودجه عمراني در لايحه پيشنهادي كميسيون تلفيق هستيم اما با توجه به تورم ناشي از هدفمند كردن يارانه ها بودجه عمراني در عمل كاهش يافته است .
وي افزود : كاهش اعتبارات عمراني منجر به از رونق افتادن كسب و كار و افزايش نرخ بيكاري خواهد شد.
جعفري با اشاره به توصيه و تاكيد مقام معظم رهبري بر رفع مظلوميت از بخش فرهنگ اظهار داشت : انتظار مجلس اين است كه با توجه به استراتژي براندازي نرم دشمنان براي مقابله با تهاجم فرهنگي شاهد افزايش جدي بودجه بخش فرهنگ باشيم كه افزايش 12 درصدي اين بودجه براي مجلس غيرقابل قبول است .
كريمي ـ موافق كليات
كريمي فيروز جايي در موافقت با كليات بودجه گفت : بودجه 88 در ايجاد زيرساخت هاي صنعتي و معدني كشور رشد 34 5 درصدي را نشان مي دهد.
وي تدوين لايحه بودجه 88 را در چارچوب سند چشم انداز 20 ساله كشور دانست و اظهار داشت : جهت گيري اساسي دولت نهم مبني بر تحول اقتصادي در كشور و حمايت از اقشار آسيب پذير در لايحه بودجه سال آينده مشهود است .
وي در تشريح ويژگي هاي مثبت لايحه بودجه سال آينده تصريح كرد : نگاه دولت در جهت برطرف كردن برخي ايرادات از جمله قانون گذاري ضمن بودجه تمركز اعتبارات دستگاه هاي اجرايي و رفع كسرت قوانين و مقررات از جمله ويژگي هاي مثبت لايحه بودجه 88 محسوب مي شود .
وي شفافيت رديف هاي بودجه را از ديگر نكات مثبت لايحه بودجه سال آينده عنوان كرد و افزود : اين امر باعث پرهيز از ورود مجلس به جزييات مسائل اجرايي كشور شده است .
وي با اشاره به توجه دولت به بخش علوم و فناوري هاي جديد در لايحه پيشنهادي بودجه سال آينده اظهار داشت : در اين لايحه به جايگاه مهم رسانه ملي جهت تنوير افكار عمومي توجه مناسبي شده به طوري كه بودجه پيشنهادي اين بخش رشد 45 درصدي را نسبت به سال جاري نشان مي دهد.
كريمي با بيان اينكه دولت در لايحه بودجه 88 توجه خوبي به بخش آموزش و پرورش داشته است گفت : شايد در برخي موارد بودجه در جهت توزيع اعتبارات استاني با شاخص هاي لازم اشكالاتي وجود داشته باشد ولي در جهت اصلاح روند فعلي اقتصادي كشور در اين لايحه بر اجراي تحول اقتصادي و نظام پرداخت هدفمند يارانه ها توجه شده است .
عثماني ـ مخالف كليات
نماينده بوكان در مخالفت با كليات بودجه گفت : كميسيون تلفيق تغييراتي را در لايحه هدفمند كردن يارانه ها ايجاد كرده است كه بر اساس آن دولت از كليه مسئوليت ها در اين خصوص مبرا خواهد شد اين براي مجلس شايسته نيست .
محمد قيسم عثماني گفت : اصولا بودجه براي تحقق مالي و اقتصادي دولت ها همواره به عنوان مهمترين قانون حائز اهميت بوده است .
وي خاطرنشان كرد : بودجه كشور در لايحه 87 نسبت به سال قبل 20 درصد رشد داشته اين در حالي است كه در لايحه بودجه 88 نسبت به سال 87 نه تنها بودجه كشور افزايش نداشته بلكه 2 درصد كاهش داشته است .
عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت : رشد بودجه عمومي دولت بدون احتساب بودجه شركت هاي دولتي نسبت به رقم مصوب سال 87 حدود 3 5 درصد و نسبت به پيش بيني عملكرد اين سال 6 2 درصد افزايش داشته است .
وي ادامه داد : با توجه به تورم عمومي دولت در سال آينده بودجه عمومي دولت كاهش شاياني داشته است .
وي تصريح كرد : درآمدهاي مالياتي و ساير درآمدهاي غير نفتي عملكرد سال 87 به ترتيب 25 4 درصد و 71 3 درصد بوده در نتيجه درآمدهاي مالياتي از كل بودجه دولت از 23 5 در سال 87 به 30 1 درصد در سال 88 رسيده است .
عضو كميسيون برنامه و بودجه اذعان داشت : كل منابع بودجه از 35 4 در سال 87 به 66 درصد در سال 88 افزايش يافته سهم منابع نفتي در بودجه عمومي كشور نيز از 64 6 درصد در سال 87 به 39 4 درصد در سال 88 رسيده است .
وي اظهار داشت : بودجه عمومي دولت در سال 88 كاهشي در حدود 47 درصد داشته و از 69 4 ميليارد به 37 4 ميليارد دلار كاهش يافته است .
وي در خصوص تصويب ناقص هدفمندسازي يارانه ها گفت : كميسيون تلفيق تغييراتي را در اين لايحه ايجاد كرده است كه بر اساس اين تغييرات تمامي مسئوليت ها متوجه مجلس خواهد بود و دولت از كليه مسئوليت ها در اين خصوص مبرا خواهد شده كه براي مجلس شايسته نيست .
شهرزاد ـ موافق كليات
نماينده اصفهان در موافقت با كليات بودجه گفت : نبايد اجازه دهيم هدفمند كردن يارانه ها و مسايل اقتصادي و كارشناسي به سمت معادلات سياسي برود كه در اين صورت بزرگترين جفا را به كشور خواهيم كرد.
محمدكريم شهرزاد اظهارداشت : بودجه سال 88 بر اساس تنگناهاي شرايط سال جاري نيز كاهش شديد قيمت نفت از دست رفتن بيش از 50 درصد درآمدهاي ارزي خشكسالي بحران اقتصادي و تاثيرگذاري آن بر روي اقتصاد كشور و صادرات غيرنفتي ارايه شده است .
عضو كميسيون برنامه و بودجه تصريح كرد : عدم كسري انقباضي بودن كاهش وابستگي به حساب ذخيره ارزي و افزايش سهم ماليات از نكات مثبت در بودجه سال آينده است .
عضو كميسيون برنامه و بودجه بيان كرد : در كميسيون تلفيق كارهاي زيادي بر روي هدفمند كردن يارانه ها انجام شده و دولت با كارشناسي دقيق بر روي آن قدم مثبتي در اجراي آن برداشته و مي تواند اين كار به عنوان يك كار ماندگار از مجلس هشتم باشد.
وي درباره خصوصيات بودجه 88 گفت : توجه به قانون هاي چشم انداز 20 ساله احكام برنامه هاي سوم و چهارم و قانون اصل 44 از نكات مثبت در بودجه سال آينده است در حالي كه هدفمند كردن يارانه ها در برنامه سوم و چهارم نيز ديده شده بود و در حال حاضر دولت تصميم به اجراي آن گرفته است .
عضو كميسيون تلفيق گفت : لايحه جامع ايثارگران و كمك تامين اجتماعي براي تطبيق دادن خود با ساير سازمان ها از مواردي است كه در بودجه سال 88 ديده شده است .
شهرزاد بيان كرد : بسترسازي براي اجراي اصل 44 مبني بر واگذاري بخش خصوصي نظام ارجاع مسئله استراتژيك و كاهش پروژه هاي عمراني جديد براي جلوگيري از تورم از نكاتي است كه در بودجه به آن توجه ويژه اي شده است .
حسيني ـ مخالف كليات
نماينده مينودشت در مخالفت با كليات لايحه بودجه با بيان اينكه از تبعات اقتصادي و اجتماعي ماليات بر تسعير ارز به راحتي گذشته ايم گفت : گرفتن ماليات بر فروش ارز از بانك مركزي غير قانوني است .
سيد نجيب حسيني گفت : نگاهي اجمالي نشان مي دهد اولين مشكل ساختار حقوقي لايحه بودجه 88 است كه شبيه ساختار لايحه سال 87 بوده و همان مشكلات بودجه در سال 87 را شاهد خواهيم بود كه يكي از مهمترين مشكلات آن كاهش رديف هاي بودجه دستگاه هاي دولتي به 39 رديف است كه طبق ماده 5 قانون جامع خدمات كشوري برخلاف قانون است زيرا بايد هر دستگاهي رديف بودجه مستقل داشته باشد وگرنه امكان جابجايي رديف هاي بودجه در دستگاه ها امكان پذير نخواهد بود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود : همچنين در حالي كه 20 هزار ميليارد تومان اختصاص بودجه براي هدفمند كردن يارانه ها امر پسنديده اي است اما متاسفانه هنوز منابع اعتباري اين رقم به تصويب مجلس نرسيده و نمي توان از اين رقم در بودجه سال آينده براي هدفمندي يارانه ها در نظر گرفت .
اين مخالف لايحه بودجه افزود از تبعات اقتصادي و اجتماعي ماليات بر تسعير ارز به راحتي گذشته ايم در حالي كه هيچ گونه توجيه اقتصادي ندارد زيرا حجم ارز و نرخ آن براي بانك مركزي مشخص نيست پس چگونه مي توان ماليات بر تسعير ارز را از بانك مركزي اخذ كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه همچنين با اشاره به حذف بند مديريت حمل و نقل يارانه ها در لايحه بودجه گفت : مديريت مصرف سوخت 18 درصد كاهش يافته و دولت نسبت به مفاد قانون جامع حمل و نقل عمومي و سوخت توجه كافي نداشته است .
حيدري ـ موافق كليات
نماينده اردل در موافقت با كليات لايحه بودجه سال 88 گفت : تامين نيازهاي بهداشتي و درماني به ويژه در مناطق محروم در لايحه پيشنهادي رشدي 37 درصدي را نشان مي دهد .
نورالله حيدري اظهار داشت : چند موضوع بايد در زمان بودجه ريزي مورد توجه قرار گيرد كه از جمله آنها شرايط عمومي كشور و اقتصاد جهاني سياست هاي مالي به ويژه تركيب منابع و مصارف پيش بيني هاي اقتصادي اجتماعي و فرهنگي و مديريت بخش عمومي است .
به گفته وي لايحه پيشنهادي دولت از امتيازات خوبي برخوردار است اما به دلايلي از قبيل تعهدات باقي مانده از سنوات گذشته كاهش قيمت نفت و عدم امكان پيش بيني درآمدهاي مشخص در لايحه با تنگناهائي مواجه است .
وي افزود : كم و حذف كردن تبصره هاي متعدد لايحه بودجه از اقدامات مهمي است كه دولت طي سال هاي اخير انجام داده و روند بررسي و نظارت مجلس را تسهيل كرده است . شفاف كردن بودجه كاهش رديف هاي متعدد مغاير با اصول بودجه ريزي فراهم كردن امكان نظارت بهتر مجلس تعريف شفاف از منابع و مصارف كاهش وابستگي به درآمد نفت ارائه گزارش هاي تفريغ بودجه سنواتي تحقق اصل 53 قانون اساسي و اقداماتي از اين قبيل سبب شده به رغم آثار زيانبار بحران اقتصادي با تعامل منطقي با مجلس تاثير منفي بر كشور از اين لحاظ به حداقل ممكن برسد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه با اشاره به ويژگي هاي لايحه پيشنهادي دولت اظهار داشت : توجه به بسترسازي و اجراي قانون اصل 44 حمايت از توليد و افزايش سطح خدمات تداوم صرفه جويي در هزينه ها اهتمام به افزايش بهره وري و توجه به رشد درآمدهاي غيرنفتي از جمله مهم ترين امتيازات لايحه بودجه پيشنهادي است .
محجوب ـ مخالف كليات
نماينده تهران در مخالفت با كليات بودجه گفت : بودجه سال 88 به گونه اي است كه جيب فقرا را خالي تر مي كند .
عليرضا محجوب افزود : موضوع بررسي بودجه در مجلس سالهاست كه در دستور كار مجلس تكرار مي شود بدون اينكه حتي به فرامين قانون اساسي كه خواسته از قانوني براي بودجه ريزي است اعتنا مي كند.
وي ادامه داد : بنابراين به دلخواه دولتها نوعا متن و شكل و ساختار و حجم و ترتيبات بودجه معين مي شود و اين ترتيبات دلخواه دولت ها سبب مي شود كه مجلس به هيچ رو نتواند به بودجه نگاه اساسي داشته باشد.
وي گفت : مسئله دوم كه بايد به هيئت رئيسه تذكر دهم موضوع ماده 215 و مسئله صراحتي است كه آئين نامه در زمان ارايه بودجه به مجلس دارد . آنچه كه در اين بودجه بسيار بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه با توجه به اينكه الان 16 سال است در كشور شعار كوچك سازي دولت داده مي شود اما در عرصه عملياتي و بودجه ريزي دولت عكس اين شعارها كه هم در قوانين برنامه تكرار مي شود و در سخنراني هاي پرشور راجع به آن صحبت مي شود عمل مي شود.
محجوب خاطر نشان كرد : براي اينكه روشن شويم حجم بودجه به توليد ناخالص داخلي مهمترين عامل محك زدن در اين مورد است حجم بودجه به توليد ناخالص داخلي اكنون با خوش بينانه ترين ارقامي كه خود دولت هم آنها را قبول دارد به عنوان توليد ناخالص سال آينده 75 درصد بلكه صحيح آن بيش از 86 6 درصد است .
وي گفت : به همين جهت براي اينكه بدانيم در سالهاي گذشته چه بوده و چه شده است دولت رجايي در سال 59 ركورد 29 درصد در بودجه را ثبت كرده است و در پايان جنگ در دولت موسوي اين عدد به 39 درصد رسيد بنابراين روشن مي شود كه در سالهايي كه بر ما گذشته است به جاي اينكه حجم بودجه و دولت كوچك شود حجم دولت از دو برابر اصل كوچك سازي فراتر رفته است .
وي ادامه داد : در مورد بودجه سال 88 اين نكته ضروري است كه نگاه دولت در مورد بودجه كوچك كردن دولت است يعني رقم كلي را در باب بودجه شركت ها ارايه كرده است كه حداقل اين ارقام نويد كوچك شدن را مي دهد اما در كميسيون تلفيق ملاحظه فرموديد كه مجددا آنچه كه كاهش داشتيد افزايش حاصل شده است . بنابراين شعار كوچك كردن دولت امري منتفي و شعاري است .
نماينده تهران گفت : موضوع مهمي كه در بودجه سال 88 از موضع فقرا مطرح مي شود يارانه ها و هدفمند كردن آنهاست كه متاسفانه مثل برخي از شركت هايي كه هنوز الزامات اجرايي اصل 44 در مجلس مصوب نشده بود آنها را در معرض فروش گذاشتند و هنوز قانون در مجلس مصوب نشده است كه ما بودجه مي گذاريم . اين يكي از اقدامات آشكار خلاف بودجه ريزي است كه شما قانوني را مصوب نكرديد به خيالي كه شايد اين طور و شايد آنگونه مصوب شود.
محجوب ادامه داد : شما براي آن بودجه و منابع و مصارف تعيين مي كنيد و از جيب مردم به حساب دولت واريز مي كنيد و ماليات وضع مي كنيد بدون اينكه به اطلاع آنها برسانيد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت : اين هدفمند سازي يارانه ها آنقدر بزرگ بود كه جا داشت براي آن رفراندوم گذاشته شود. آنچه كه مي شود به عنوان چند بند در اين مورد اشاره كرد افزايش هزينه ها و درآمدهاي دولت كه حاصل آن بزرگتر شدن دولت است .
وي ادامه داد : همين هدفمندسازي باز هم دولت و منابع و مصارف را بزرگتر مي كند يعني نشان مي دهد راه ما راه درستي نيست چون بر حجم نقدينگي اثر گذاشته و مبادلات را كند و ركود آن دامنگير واحدهاي صنعتي مي شود.
وي تاكيد كرد : شما ديديد شيوه هاي دستوري در قيمت گذاري پاسخ نمي دهد شيوه ديگري از نظر اقتصادي پيش گرفتيد و در بحث ارز قيمت گذاري دستوري داشتيد و موقعي هم كه مي خواستيد يكسان سازي كنيد در مجلس گفتم كه اين يكسان سازي نيست قيمت دستور جديد است .
محجوب گفت : رقم 12 هزار ميليارد توماني كه گذاشتيد همه از دست توليدگران حقوق بگيران گرفته مي شود و براي فقرايي كه 60 درصد اين منابع را ديده ايد بيش از آنچه به آنها مي پردازيد آنها به عنوان تاوان اين حركت بايد بپردازند.
وي تصريح كرد : يكي از ضعف هاي بودجه سال آينده اين است كه توسعه رفاهي را به جاي توسعه سياست هاي جبراني گذاشتيم يعني حاضر نيستيد بپذيريد اين كار ما سياست هاي جبراني احتياج دارد. تصور مي كنيم عمل و اقدام ما نيازمند توسعه رفاهي است و امكان ندارد در شرايطي كه سياست هاي جبراني كه مجموعه اي از اقدامات مالي و سياست گذاري هاي اقتصادي است جايگزين غلطي داشته باشد كه هيچ كارآمد نخواهد بود.
حجازي ـ موافق كليات
محمد كاظم حجازي در موافقت با كليات بودجه گفت : يك چهارم از منابع بدست آمده از هدفمند كردن يارانه ها در بودجه سال 88 ديده شده و كميسيون تلفيق 200 هزار ميليارد ريال براي توزيع بين خانوارها در نظر گرفته است .
حجازي اظهار داشت : لايحه بودجه 88 كل كشور به علت وجود مواردي از قبيل تبعيت از قانون سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و طرح تحول اقتصادي يكي از جامع ترين لوايحي است كه دولت در ساليان اخير به مجلس ارائه كرده است .
وي خاطرنشان كرد : لايحه بودجه سال 88 كل كشور داراي ابعاد وسيع اقتصادي اجتماعي سياسي و حقوقي است و مهمترين بخش در اين لايحه حذف يارانه ها است .
وي با توجه به هدفمند كردن يارانه ها و اثرات آن در لايحه بودجه سال 88 كل كشور افزود : در لايحه بودجه هدفمند كردن يارانه ها و مصرف بهينه حامل هاي انرژي وجود دارد كه اين امر براي اولين بار در لايحه بودجه ديده شده است .
وي با توجه به آثار هدفمند كردن يارانه ها و نظام جامعه رفاه و تامين اجتماعي خاطرنشان كرد : يك چهارم از منابع بدست آمده از هدفمند كردن يارانه ها در لايحه بودجه سال 88 كل كشور ديده شده و كميسيون تلفيق 200 هزار ميليارد براي توزيع بين خانوارها در نظر گرفته است .
اسدي ـ مخالف كليات
نماينده مشكين شهر در مخالفت با كليات لايحه بودجه از بي توجهي كميسيون تلفيق به اعتبار مناطق محروم انتقاد كرد.
يونس اسدي گفت : در حالي كه طبق سياست هاي اصل 44 قانون اساسي بايد به مناطق محروم توجه كافي شده و از مهاجرت مردم آنها به حاشيه شهرها جلوگيري شود متاسفانه نمايندگان كميسيون تلفيق با وجود همه زحمات خود به اين امر توجه كافي نداشته اند.
عضو كميسيون كشاورزي افزود : در حالي كه بودجه قطار شهري در 5 كلانشهر هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده اما اعتبار محروميت زدايي از 18 استان كشور فقط 40 ميليارد تومان توسط دولت پيشنهاد شده كه نمايندگان كميسيون تلفيق نيز 10 ميليارد تومان آن را كاهش داده اند.
وي افزود : كجاي اين سياست مطابق اصل 44 قانون اساسي و توجه به زيرساختها در مناطق محروم است و اين امر كاملا با اهداف و سياستهاي برنامه پنجم توسعه غيرمرتبط است .
اسدي همچنين با بيان توجه كافي به بخش كشاورزي گفت : در حالي كه يك روز از خودكفايي گندم دم مي زديم امروز بيش از 60 درصد نياز كشور به گندم از خارج وارد مي شود در صورتي كه اگر درست برنامه ريزي مي شد مي توانستيم تا دو برابر نياز كشور گندم توليد كنيم .
وي بيان داشت : متاسفانه بودجه مقابله با آثار خشكسالي با كاهش مواجه شده و در حالي كه در سال 87 مبلغ 4500 ميلياردتومان منابع كشور براي مقابله با خشكسالي را هدر داديم .
وي همچنين يكي از دلايل مخالفت خود با لايحه بودجه را احتمال عدم تحقق درآمدهاي غيرنفتي ذكر كرد و گفت : از جمله مغايرت هاي بودجه با اصول قانون اساسي و همچنين افزايش تورم ناشي از افزايش قيمت حامل هاي انرژي است كه باعث مخالف من شده است .
دلق پوش ـ موافق كليات
نماينده آستارا در موافقت با لايحه بودجه 88 هدايت منابع در مسير توليد و اشتغال را از ويژگي هاي بودجه 88 عنوان كرد و گفت : سال آينده سال رشد و شكوفايي صنعت و توليد خواهد بود.
فرهاد دلق پوش گفت : در لايحه بودجه سال آينده كاهش اعتبارات هزينه اي دولت اتفاق افتاده بطوريكه پس از كسر اعتبار قانون مديريت خدمات كشوري اين رقم از رشد 2 درصدي برخوردار شده است .
به گفته وي كاهش مصارف ارزي بودجه از 64 ميليارد دلار به 37 ميليارد دلار و كاهش برداشت از حساب ذخيره ارزي از 37 ميليارد دلار در سال 87 به 14 ميليارد دلار در لايحه پيشنهادي بودجه از جمله نكات مثبت اين لايحه است .
دلق پوش با اشاره به رشد درآمدهاي مالياتي كشور از كل منابع بودجه عمومي از 23 5 درصد در سال جاري به حدود 30 درصد در سال 88 تصريح كرد : توجه به طرح هاي عمراني جهت گيري توليد و رفع محروميت با اولويت آب حمل و نقل شهري و روستايي آموزش و بهداشت و درمان و همچنين تاكيد بر اتمام پروژه هاي نيمه تمام بويژه در بخش توليد و خدمات از جمله نكات مثبت پيش بيني شده در لايحه بودجه است .
عضو كميسيون اقتصادي مجلس كاهش بندهاي لايحه بودجه 88 از 41 بند به 12 بند و كاهش 4 2 درصدي دريافت ها و پرداخت ها را از جمله نكات قابل توجه لايحه بودجه عنوان كرد و گفت : سياست انقباضي بودجه بويژه در بخش هزينه ها و هدايت بودجه در مسير توليد و اشتغال مي تواند زيرساخت هاي اقتصادي كشور را به همراه داشته است .
زارعي ـ موافق كليات
نماينده تهران در موافقت با كليات لايحه بودجه گفت : شفاف شدن رابطه دولت و شركت ملي نفت در بودجه سال آينده در مقايسه با سالهاي قبل نكته قابل توجه و مهمي است .
علي اصغر زارعي در موافقت با لايحه پيشنهادي بودجه دولت اظهار داشت : با توجه به اهميت بودجه سالانه كه در واقع براي تخصيص منابع ملي در بخش هاي مختلف تصميم گيري مي شود بايد قضاوت بهتري با توجه به چندين معيار صورت گيرد.
وي افزود : معيارهايي از قبيل وضعيت اقتصاد دنيا كه كشور ما را نيز به نوع تحت تاثير قرار مي دهد از جمله آنان است . بحران مالي جهان واقعيتي است كه در غرب و آمريكا وجود دارد و خاور دور را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
نماينده مردم تهران گفت : از اين رو تاثير آن بر اقتصاد ملي بايد مدنظر قرار گيرد و بودجه ريزي به نحوي انجام شود كه با لحاظ كردن شرايط مذكور حتي الامكان به اهداف مورد نظر دست يابد.
زارعي يادآور شد : معيار دوم اسناد بالادستي است كه سند چشم انداز قانون برنامه چهارم و قانون اصل 44 از جمله آنان است . بر اين اساس ارزيابي بودجه با اين واقعيت ها بايد صورت گيرد كه تا چه ميزان مي تواند رويكردها و معيارهاي اسناد بالادستي را محقق سازد.
به گفته وي در سال 88 با توجه به بحران مالي جهاني و كاهش قيمت نفت خام پيش بيني مي شود 30 ميليارد دلار از درآمدهاي كشور كاسته شود . با اين فرض و تعيين قيمت نفت به ميزان 37 5 دلار در بودجه سال آينده در كنار نرخ ارز نشان مي دهد واقعيت هاي دنيا در بودجه سال آينده مدنظر قرار گرفته است .
نماينده تهران يادآور شد : از ديگر معيارها ميزان وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي است . در سال 87 حدود 69 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي در بودجه استفاده شده كه اين رقم درسال 88 به حدود 37 ميليارد دلار كاهش يافته كه نشان ميدهد مطابق با اسناد بالا دستي است
به گفته وي سهم منابع درآمدي غيرنفتي در بودجه سال آينده براي تامين اعتبارات افزايش يافته و در واقع به سمت افزايش درآمدهاي دولت از محل ماليات ها رفته ايم . سهم ماليات از منابع غيرنفتي در سال جاري حدود 52 درصد بوده كه در بودجه 88 به حدود 93 درصد افزايش يافته است .
زارعي حذف ماليات شركت هاي در شرف واگذاري را از ديگر اقدامات مثبت دولت در لايحه پيشنهادي عنوان كرد و گفت : شفاف شدن رابطه دولت و شركت ملي نفت در بودجه سال آينده در مقايسه با سالهاي قبل نكته مهمي است .
خباز ـ مخالف كليات
سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد براينكه لايحه بودجه سال 1388 موجب ايجاد تورم 40 درصدي درجامعه مي شود گفت : اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه در لايحه بودجه نيز قيمت بنزين را تا 300 درصد افزايش خواهد داد .
محمدرضا خباز كه درمخالفت با كليات لايحه بودجه 1388 سخن مي گفت اظهار داشت : اگر بودجه مثبتي تنظيم كنيم وظيفه ماست اما اگر نكات منفي داشته باشد كه موجب ايجاد زحمت بر مردم مي شود.
سخنگوي كميسيون اقتصادي با بيان اينكه سال آينده با كسري بودجه مواجه خواهيم بود گفت : اين بودجه 44 هزار ميليارد تومان كسري و عدم تحقق دارد.
وي افزود : ميزان اتكا به نفت كاهش نيافته و تفاوتي در درآمد حاصل از فرآورده هاي نفتي ماليات بر شركت نفت فروش داخلي نفت ماليات معوقه و معاوضه نفت با بنزين وجود ندارد .
خباز تصريح كرد : اولين بدعتي كه در بودجه 88 آمده اين است كه متمم آن نيز درلايحه بودجه ديده شده است يعني اگر هر بشكه نفت 37 5 دلار به فروش برود يك بودجه خواهيم داشت در غير اين صورت با بودجه ديگري رو به رو خواهيم بود . منابع ديگري براي جبران اين كسري در لايحه بودجه درنظر گرفته شده است .
وي به رهنمود مقام معظم رهبري درباره هدفمند كردن يارانه ها اشاره كرد و گفت : عدم شتابزدگي كاهش آثار تورمي و فشار اقتصادي و اجماع كارشناسي و وفاق ملي دراجراي آن مواردي است كه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد دارد .
خباز ادعاي دولت مبني بر ايجاد تورم 140 درصدي ناشي از اجراي هدفمند كردن يارانه ها را رد كرد و اظهار داشت : درزمان بررسي طرح تعديل اقتصادي نيز گفته مي شد كه اين طرح تنها 12 درصد تورم ايجاد مي كند اما آن سال تلخ ترين سال اقتصادي بود و آن سال نزديك 49 درصد تورم را شاهد بوديم .
وي تصريح كرد : بايد جواب تورم ايجاد شده و فشار اقتصادي بر مردم را بدهيم و اجازه ندهيم اتفاقي كه درسال 74 افتاد و همه كساني كه راي موافق دادند به دولت وقت اعتراض كردند اين بار هم رخ دهد .
جلسه بعدازظهر
حسن پور ـ موافق كليات
نماينده سيرجان گفت : لايحه بودجه سال 88 نقش قابل توجهي در توانمندسازي بخش خصوصي و افزايش اشتغالزايي دارد .
شهباز حسن پور بيگلري كه به عنوان موافق كليات بودجه 88 كل كشور سخن مي گفت افزود : نمي توان گفت بودجه بي چون و چرا خوب و بدون عيب است اما اين لايحه در ادامه بودجه سال هاي اخير مطابق با سند چشم انداز و قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي است .
وي گفت : نقش دولت در تنظيم اين لايحه براي برقراري عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه درآمد و ثروت از طريق اجراي طرح تحول اقتصادي و محدوديت رشد اعتبارات هزينه اي قابل توجه است .
نماينده مردم سيرجان توانمندسازي بخش خصوصي اشتغالزايي حمايت از بخش هاي محروم وتوجه به توسعه علوم و فناوريهاي جديد با توجه به نقش موثر آن در توسعه و تعالي كشور را از ويژگي هاي بودجه سال آينده دانست .
حسن پور گفت : جهت گيري هاي بودجه در راستاي خوداتكايي در توليد فعال كردن ظرفيت هاي اقتصادي توليد براي صادرات توزيع عادلانه ثروت تمركززدايي ايجاد اشتغال محروميت زدايي رفع تبعيض و ارتقا خريد مردم و رفاه اجتماعي بوده است .
وي با اشاره به اينكه تداوم فرآيند اصلاح نظام بودجه ريزي و شفاف سازي منابع و مصارف آن از ديگر ويژگي هاي مثبت اين لايحه است افزود : در اين لايحه اختيارات دستگاه هاي اجرايي در تنظيم بودجه هاي پيشنهادي افزايش يافته و در اين بودجه صرفه جويي شده است .
محسني ـ مخالف كليات
نماينده نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلامي گفت : لايحه بودجه سال 88 دورنمايي ناروشن دارد و منابع درآمدي آن نامطمئن است .
انوشيروان محسني بند پي كه به عنوان مخالف كليات بودجه 88 كل كشور سخن مي گفت افزود : اين لايحه دچار نارسايي فني اقتصادي است و ارتباط منطقي با اصول قانون اساسي قانون برنامه چهارم و سندچشم انداز بيست ساله ندارد و به انتظارات مردم توجه نشده است .
وي درشت نمايي در درآمدها و كم نمايي در هزينه ها را از ديگر نقاط ضعف اين بودجه دانست و گفت : بودجه سال آينده در هزينه هاي جاري داراي 20 هزار ميليارد تومان كسري خواهد داشت .
محسني افزود : بر اساس قانون برنامه چهارم بودجه پژوهش در سال 88 بايد 2 درصد توليد ناخالص داخلي باشد كه در لايحه اين ميزان 4 دهم درصد پيش بيني شده است .
وي گفت : براساس برنامه چهارم سهم مردم در بخش هزينه هاي بخش سلامت بايد 30 درصد باشد كه در لايحه بودجه سال آينده اين ميزان به بالاي 55 درصد افزايش يافته است .
نماينده نوشهر و چالوس افزود : اين بودجه هيچگاه اهداف سندچشم انداز را محقق نخواهد كرد و به مهار كردن تورم افزايش قدرت خريد و كم كردن فاصله ميان دهك هاي جامعه منجر نخواهد شد.
محسني لايحه پيشنهادي دولت را كاملا " انبساطي دانست و گفت : اگر نفت را به قيمت بشكه اي 45 دلار نتوانيم بفروشيم 7 هزار ميليارد تومان كسري خواهيم داشت .
وي افزود : در اين لايحه فروش سهام شركت هاي دولتي دچار بي برنامگي شده است و چشم انداز روشني براي مقابله با بحران اقتصادي در آن ديده نمي شود.
نماينده مردم نوشهر طرح هدفمند كردن يارانه ها را اقدامي مثبت خواند و گفت : اما جمع آوري پول از مردم و توزيع در قالب يارانه هيچ ارتباطي با هدفمند كردن يارانه ها ندارد چرا كه آزادسازي قيمت ها از تحمل مردم خارج است و دولت نيز در اين باره فقط كلي گويي مي كند.
محسني گفت : با محاسبات دقيق سهم هر نفر از هدفمندسازي يارانه ها ماهانه 20 هزار تومان خواهد بود كه اين رقم مشكل مردم را حل نخواهد كرد.
ناطق نوري ـ موافق كليات
نماينده نور در مجلس شوراي اسلامي گفت : قرار نيست همه مشكلات كشور در بودجه سالانه حل شود.
احمد ناطق نوري كه به عنوان موافق كليات لايحه بودجه سال 88 كل كشور سخن مي گفت افزود : از ابتداي انقلاب مشكلاتي داشتيم كه دوران دفاع مقدس فرصت جبران آن را از ما گرفت اما با اين وجود در آن زمان 81 هزار روستاي بدون آب و برق داشتيم كه هم اكنون يك روستاي 20 خانوار به بالاي بدون برق نداريم .
وي با اشاره به اينكه مشكلات هميشه بوده و هست گفت : كار كارشناسي هر چقدر انجام شود كم است اما اينكه دولت براي درآمد مازاد برنامه دارد به هيچ وجه عيب نيست .
ناطق نوري گفت : دراين لايحه درآمدهاي ناشي از فروش شركت هاي دولتي پيش بيني شده و تبصره هاي دائمي حذف و بودجه شفاف سازي شده است .
نماينده مردم نور اجراي لايحه خدمات كشوري و خودداري از پذيرش طرح هاي جديد را از امتيازات بودجه سال 88 دانست و گفت : رويكرد اين بودجه كاملا انقباظي است و با اجراي آن 93 درصد اهداف برنامه چهارم توسعه تحقق خواهد يافت .
وي گفت : در اين بودجه بر تقويت زير ساخت هاي شهرك هاي صنعتي تاكيد ويژه شده و براي شهرداري هاي زير 20 هزار نفر جمعيت 190 ميليارد تومان اختصاص يافته است .
ابراهيمي موافق لايحه
نماينده بيرجند در مجلس در موافقت با كليات لايجه بودجه سال 88 گفت : جهت گيري لايحه بودجه عدالت خواهانه و به سمت و سوي محرومان است .
توجه به جانبازان زير 25 درصد پدافند غيرعامل انسداد مرزها بسيج بنيه دفاعي ايثارگران كاهش اتكا به نفت شفاف شدن يارانه ها فراهم شدن اجراي قانون مديريت خدمات كشوري طراز شدن بودجه به نحوي كه كسري بودجه نداريم زمينه اجراي اصل 44 و واگذاري شركت هاي دولتي به بخش خصوصي را از ديگر امتيازها و ارزش هاي بودجه سال 88 دانست .
اين نماينده مجلس يادآور شد : حركت به سمت عدالت محوري در توزيع ثروت و توجه به محرومان رشد بودجه عمراني نسبت به عملكرد سال گذشته عنايت به ركود جهاني توجه به زيرساخت ها در برنامه هاي عمراني تلاش جهت اجرايي كردن مصوبات دولت در استان ها توجه به تحقيقات و فن آوري هاي نوين كه موجب عزت و افتخار مردم شده است و هدفمند كردن يارانه هاي انرژي را از كارهاي ارزند دولت عنوان كرد.
ابراهيمي با بيان اين كه فرصت خوبي است تا با كاهش نرخ هاي جهاني هدفمند كردن يارانه هاي انرژي اجرايي شود افزود : اين بحث در دولت هاي گذشته مطرح شد كه در اين دولت فرصت به وجود آمده تا اجرا شود.
او با اشاره به اين كه البته موافقان كليات لايحه بودجه معتقد نيستند كه اين لايحه بي نقص و عيب است اظهار كرد : همه لوايحي كه در طول دوران مجلس آمده بي نقص نبوده است ; بنابراين ما معتقديم نواقصي وجود دارد اما در جزئيات است .
اظهارات نماينده دولت
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور گفت : جهت گيري اصلي ما بر اساس سادگي بودجه منطقي و شفاف بودن و از حيث اجرايي راحت و روان بودن آن است .
برقعي كه به عنوان نماينده دولت در دفاع از كليات لايحه بودجه در صحن علني مجلس سخن مي گفت نگاه دولت نهم را به بودجه در دو سال اخير نگاهي واقع بينانه مبتني بر حداكثر صرفه جويي ممكن استفاده بهينه از همه منابع مادي و انساني و به كارگيري تمام ظرفيت هاي كارشناسي توصيف و خاطرنشان كرد : جهت گيري اصلي ما بر اساس سادگي بودجه منطقي و شفاف بودن و از حيث اجرايي راحت و روان بودن آن است ; به نحوي كه از روز آغاز سال بتوان بدون گرفتاري و مشكل و يا مانع اداري آن را اجرا كرد.
برقعي با تاكيد بر اين كه تلاش دولت در اين سال ها اصلاح نظام بودجه ريزي بوده و گام هاي بزرگي برداشته است گفت : بودجه اي كه لايحه آن براي سال 88 تقديم مجلس شوراي اسلامي شده در ادامه اين روند و با درك شرايط موجود در جهان و محدوديت هايي است كه در اجراي قوانين گذشته احساس مي شد. اين بودجه با توجه به تكاليف برزمين مانده در جهت احكام و محورهاي اساسي كه به تحول شگرف اقتصادي براي آينده كشور منجر شود و بتواند زيرساخت پيشرفت و عدالت را در كشور پياده سازي كند در نظر گرفته شده است .
نماينده دولت در ادامه به برخي جهت گيري هاي اساسي بودجه 88 اشاره و اظهار كرد : تداوم اصلاح فرآيند نظام بودجه ريزي شامل اصلاح حجم تركيب سند بودجه و شفاف سازي منابع و مصارف افزايش نقش و اختيارات حاكميتي دستگاه هاي اجرايي در تنظيم و اجراي بودجه هاي پيشنهادي رعايت صرفه جويي با تاكيد بر مديريت بهينه منابع به منظور كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي و رشد منطقي اعتبارات هزينه اي از جمله جهت گيري هاي اساسي بودجه سال 88 است .
برقعي تاكيد بر انجام طرح هاي نيمه تمام تداوم خصوصي سازي در راستاي سياست هاي كلي اصل 44 به منظور متناسب كردن حجم دولت و واگذاري امور تصدي گرايانه و تمركز دولت بر امور حاكميتي را از ديگر جهت گيري ها در بودجه سال 88 عنوان و خاطرنشان كرد : تلاش در راستاي عدم تمركز به منظور ايجاد توازن و تعادل هاي منطقه اي حركت در راستاي هدفمند كردن يارانه ها به منظور كاهش شكاف هاي طبقاتي استفاده بهينه از منابع خدادادي و انفال توجه ويژه به اجرايي شدن قانون مديريت خدمات كشوري با هدف استقرار نظام عادلانه پرداخت در دستگاه هاي اجرايي مختلف را نيز مي توان به عنوان جهت گيري هاي اساسي بودجه 88 مطرح كرد.
وي توجه به افزايش سهم درآمدهاي مالياتي در تامين هزينه هاي جاري دولت و كاهش تراز عملياتي بودجه نسبت به سال 87 هم چنين كاهش مصارف ارزي بودجه با توجه به كاهش قيمت نفت در سال جاري و پيش بيني هاي مربوط براي سال هاي آتي به ويژه سال 88 را از ديگر جهت گيري هاي اساسي بودجه سال 88 برشمرد .
مجوز مجلس به بانك مركزي براي استفاده از تسهيلات مالي خارجي
مجلس شوراي اسلامي به بانك مركزي اجازه داد تا در سال آينده امكان استفاده از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس ) را تا معادل ارزي 57 هزار ميليارد ريال فراهم كند .
نمايندگان در نوبت عصر جلسه علني ديروز و در جريان رسيدگي به جزييات لايحه بودجه سال 1388 كل كشور بندهاي درآمدي ماده واحده لايحه بودجه را مورد بررسي قرار دادند و مواردي از آن را تصويب كردند.
با تصويب نمايندگان سهميه هاي باقيمانده تسهيلات مصوب بيع متقابل و تسهيلات مالي خارجي (فاينانس ) كه در قوانين بودجه سال هاي گذشته به تصويب مجلس رسيده بود در سال آينده نيز به قوت خود باقي باشد تا دستگاه هاي اجرايي بتوانند از اين تسهيلات براي اجراي طرح هاي خود استفاده كنند.
نمايندگان همچنين به بانك مركزي جمهوري اسلامي و وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه دادند در سال آينده امكان استفاده از تسهيلات مالي خارجي (فاينانس ) را تا معادل ارزي 57 هزار ميليارد ريال فراهم كنند .
با تصويب مجلس بانك مركزي در سال آينده مجاز است از محل منابع ارزي خود مبلغ سه ميليارد دلار در بانك هاي عامل و بانك هاي خارجي سپرده گذاري و از اين طريق خط اعتباري ارزي براي افزايش سهم تسهيلات ارزي بخش هاي غيردولتي فراهم كند.
نمايندگان همچنين به دولت اجازه دادند در سال آينده حداكثر 1 5 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي براي تامين مالي پروژه هاي زيربنايي توسعه اي اولويت دار كشور در بازارهاي مالي بين المللي منتشر كند.
مجلس همچنين تدوين آيين نامه اجرايي چگونگي صدور وفروش اوراق مشاركت ارزي را به دولت واگذار كرد و بر اين اساس اين آيين نامه به پيشنهاد مشترك وزارت امور اقتصادي ودارايي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
در حاشيه مجلس
نماينده اسلام آباد غرب هنگام بررسي لايحه بودجه در تذكري از رئيس مجلس سئوال كرد كه چگونه لايحه طرح تحول اقتصادي كه در صحن علني بررسي و قانوني نشده است در لايحه بودجه سال آينده بخشهايي از آن درنظر گرفته شده است . لاريجاني در پاسخ فلاحت پيشه گفت : كميسيون ويژه پس از آنكه لايحه هدفمندسازي يارانه ها به مجلس آمد تشكيل و بررسي آنرا آغاز كرد و وقت زيادي براي آن گذاشت اما نتوانست گزارش كامل خود را به صحن علني بدهد لذا كارش همچنان ادامه دارد. رئيس مجلس افزود : البته بعضي از مولفه هاي آن كه در كميسيون ويژه بررسي شده بود به كميسيون تلفيق داده شد و در لايحه بودجه درنظر گرفته شد و اين امر مشكلي را ايجاد نمي كند.
نماينده سمنان طي تذكري خطاب به لاريجاني با اشاره به اصلاحيه اول و دوم بودجه از سوي دولت و ارائه آن به مجلس گفت : براساس ماده 216 آيين نامه شما عنوان كرديد نوبت اصلاح گذشته اما نامه رئيس جمهور در كميسيون تلفيق مورد توجه قرار گرفت . كواكبيان گفت : ما حافظ حقوق مردم هستيم نه حافظ حقوق دولت چون نمايندگان براساس قسمي كه خورده اند بايد از حقوق مردم دفاع كنند.
نصيرپور نماينده سراب با تذكري به رئيس مجلس گفت : از آنجا كه دولت لايحه بودجه سال آينده را خيلي دير به مجلس داد عملا امكان كارشناسي دقيق و بيشتر از مجلس گرفته شد. وي افزود : اگر اين روال ادامه پيدا كند به اقتدار مجلس آسيب مي رسد. لاريجاني در پاسخ اظهار داشت : آن قسمت از سخنان شما كه گفتيد لايحه بودجه به مجلس دير ارائه شد درست است .
طاهرخاني نماينده تاكستان در تذكري به وزير آموزش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1036]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن