تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819346441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افتتاحيه «گفت» ـ1/سومين جشنواره «گفت» كار خود را آغاز كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: افتتاحيه «گفت» ـ1/سومين جشنواره «گفت» كار خود را آغاز كرد
سومين جشنواره «گفت» كار خود را آغاز كرد
سومين جشنواره «گفت»، كار خود را با حضور ناشران، كتابفروشان و كتابداران مستقر در خيابان كريم‌خان زند تهران، در كتابخانه مستقل اميد صبا آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحيه سومين دوره جشنواره «گفت» (گذر فرهنگي تهران)، شب گذشته شنبه 10 دي با حضور محمدحسن غياثي، مدير كتابخانه خصوصي اميد صبا و ناشران و كتابفروشان خيابان كريم خان زند و پيشكسوتان عرصه كتابداري مانند كامران فاني در محل كتابخانه اميد صبا برگزار شد.

غياثي در ابتداي اين برنامه گفت: اميد صبا، كتابخانه مستقلي است كه يك شعبه هم در نهاوند دارد و يك شعبه آن در تهران است. براي كتابخانه تهران، حجم مخزن را 20 هزار جلد در نظر گرفتيم و تا به حال 360 تا 370 نفر در اين كتابخانه عضو شده‌اند كه به امانت گرفتن كتاب يا مطالعه در سالن مطالعه اين كتابخانه مبادرت دارند.

وي افزود: شعبه شهرستان هم همين ظرفيت را دارد و 2 ساختمان دارد كه يكي از آن‌ها آماده است و كارهاي كتابخانه در آن انجام مي‌شود و ساختمان دوم در حال آماده‌‌سازي است. اميد صبا يكي از چند كتابخانه مستقلي است كه در كشور فعاليت مي‌كنند. به تازگي بخش انتشارات هم راه‌اندازي شده و شروع به كار كرده كه حاضران خود به مشكلات نشر و چنين فعاليت‌هايي واقف‌اند. تا به امروز هم حدود 10 عنوان توسط انتشارات اميد صبا منتشر شده است.

مدير كتابخانه اميد صبا گفت: برنامه‌هاي آموزشي هم در نظر گرفته‌ايم كه بيشتر روي محور خانواده متمركز هستند. مثلاً كلاس‌هاي خياطي يا هنرهاي دستي براي بانوان و برگزاري برخي كلاس‌هاي بدون شهريه براي برخي خانواده‌ها، بعضي از اين برنامه‌ها هستند. در پايان بايد بگويم اگر خدمتي از ما در زمينه همكاري و مشاركت با گذر فرهنگي تهران ساخته باشد، آماده به همكاري و خدمت هستيم.

در ادامه مهدي يوسف‌زاده، يكي از همكاران كتابخانه اميد صبا گفت: آقاي غياثي در سخنانشان اشاره‌اي به اين نكردند كه اين كتابخانه را با هزينه و درآمد خودشان تاسيس و پايه‌گذاري كرده‌اند. اين موضوع در واقع متاثر از علاقه شخصي خود ايشان است. او تا به حال اين راه را آمده و متكي به خودش بوده است. از هيچ جايي كمك دريافت نكرده و نخواهد كرد.

پژمان سلطاني، دبير اجرايي جشنواره هم گفت: دوره قبلي جشنواره را فقط با مراسم افتتاحيه برگزار كرديم. اما در اين دوره قصد داريم مراسم اختتاميه هم داشته باشيم. سعي داريم در اين مقطع زماني كه كتابخواني مسير سختي را طي مي‌كند و با وجود تنش‌ها، تعداد افرادي بيشتري را به سمت كتاب و كتابخواني جذب كنيم. در اين دوره هم مشكلات زيادي براي برگزاري وجود داشت و دارد كه فعلا آن‌ها را پيش نمي‌كشم.

بابك چمن‌آرا از مسئولان برگزاري جشنواره هم در اين برنامه گفت: سومين دوره جشنواره «گفت» را از روز دهم تا 20 دي برگزار مي‌كنيم كه تصميم گرفتيم مراسم اختتاميه را هم در خانه هنرمندان برگزار كنيم. مانند دوره‌هاي قبل كه از يك پيشكسوت صنعت نشر تقدير مي‌شد، در اين دوره هم تقدير خواهيم داشت. در اين دوره هم درصد تخفيف در نظر گرفته شده است. مي‌خواهيم توجه مردم تهران و اهل فرهنگ را به اين محل كه يك محل فرهنگي است، معطوف كنيم.

وي افزود: فرهنگي شدن اين محل، هم اتفاقي است كه خود به خود افتاد و با برنامه از پيش تعيين شده و مشخصي پيش نيامد. تراكم كتابفروشي‌ها، كافه‌ها و ديگر مراكز فرهنگي مانند گالري‌ها باعث شد كه اين محل، تبديل به يك محل فرهنگي شود. يكي ديگر از اهداف ما از اين جشنواره، معرفي صنف‌هاي ديگر نشر به جز كتابفروشي‌هاست. متاسفانه نتوانستيم تعداد زيادي كتابفروشي و مركز فرهنگي در اين دوره جشنواره داشته باشيم، ولي همين تعدادي كه در اين دوره حضور دارند، وسوسه‌انگيز هستند.

چمن‌آرا گفت: كتابخانه اميد صبا، رستوران فليني، كافه تازه تاسيس آپارات و گالري ايده، از مراكزي هستند كه به جمع ما پيوسته‌اند و در اين دوره جشنواره حضور دارند.

پرويز مويد‌پور هم در اين برنامه گفت: بسيار خوشحال شدم كه ديدم چنين كتابخانه‌اي را با بودجه شخصي، تاسيس كرده‌اند. سال‌ها پيش شهرداري تهران دو كتابخانه بسيار مجهز در شهرري احداث كرد. فقط مشكل اين بود كه براي اداره آن معطل مانده بودند. گفتند اداره آن را به بخش خصوصي مي‌سپارند، ولي همه هزينه‌ها به عهده همان بخش خصوصي است. هرچه فكر و محاسبه كرديم، ديدم نمي‌شود آن دو كتابخانه را با بودجه خصوصي يا درآمد حاصل از عضويت كاربرها اداره كرد.

وي افزود: ديديم چنين امري امكان‌پذير نيست. گفتيم يك كافي‌‍شاپ در كنار كتابخانه‌ها تاسيس كنيم تا بتوانيم بخشي از هزينه‌ها را تامين كنيم، اما ديديم اين كار هم معظلات بسياري دارد. مجوز گرفتن و معطل شدن براي آن و مشكلات بعدي باعث شد از اين كار منصرف شويم. در نهايت هم خود شهرداري بودجه را تامين كرد. در نهايت از اين كه چنين فضايي ايجاد شده، بسيار خوشحال هستم و اعلام مي‌كنم كه اين موضوع بسيار قابل تقدير است و مطمئن هستم كه روزي گسترش پيدا مي‌كند.

مويدپور در ادامه گفت: جشنواره «گفت» با محوريت گذر فرهنگي، چند دوره برگزار شده و اميدوارم به آن‌چه در نظر دارد برسد. وقتي بحث فرهنگي مي‌شود،‌ ديگر فقط موضوع كتاب مطرح نيست. تبادل نظر هم نكته مهمي است كه بايد در اين جشنواره و كتابفروشي‌ها مد نظر باشد. تعدادي از مغازه و فروشگاه‌هايي كه در خيابان كريم‌خان و اين گذر فرهنگي قرار دارند، كتابفروشي نيستند. به عنوان مثال مانتوفروشي و محل عرضه ديگر اقلام هستند. نمي‌گويم اين فروشگاه‌ها غيرفرهنگي هستند و با فرهنگ مغايرت دارند، ولي اميدوارم يك روز،‌ اين گذر به صورت كاملا يك دست در بيايد.

وي گفت: مشكلات و معظلات قديمي بخش كتاب و نشر در حال رفع شدن است و علت آن پيشرفت رسانه‌هاست. ارتباطات اينترنتي و ماهواره‌اي از كشش و رغبت جوانان نسبت به مطالعه مكتوب كاسته است و به همين دليل امروز تشويق‌شان به اين سمت بسيار مشكل است. امروز در هر خانه‌اي نوجوانان و جوانان يا پاي تلويزيون هستند يا رايانه، اما مي‌توانيم خودمان را با تكنولوژي روز هماهنگ كنيم و بحث كتابخانه‌هاي ديجيتال را پيش بكشيم. البته اين موضوع كمي با قوانين ناشرها مغايرت‌هايي پيدا مي‌كند.

مويد‌پور در پايان گفت: مثلاً مي‌توان مانند حالتي كه در اكران فيلم‌هاي سينمايي وجود دارد و بعد از پايان مدت اكران، فيلم‌ها در قالب لوح فشرده عرضه مي‌شوند، چنين كاري را هم در زمينه كتاب‌ها انجام داد و وقتي چاپ‌شان تمام شد و ديگر قابل دسترسي نبودند، نسخه الكترونيكي‌شان را عرضه كرد.

فرخنده حاجي‌زاده، مدير انتشارات ويستار هم در اين برنامه گفت: برگزاري چنين جشنواره‌اي بسيار مشكل است. چون اگر خبري در رسانه‌ها كمي پس و پيش شود، براي ما مشكل پيش مي‌آيد كه مي‌تواند ذهن برگزاركنندگان را منجمد كند. به آقاي غياثي به خاطر ورود به جمع‌مان خوشامد مي‌گويم. ايشان يكي از افراد حرفه‌اي در اين عرصه هستند. چون در غير اين صورت نمي‌توانست به صورت مستقل اين كتابخانه را راه‌اندازي كند.

وي در ادامه با بيان برخي از خاطراتش مربوط به كتاب و كتابداري گفت: من در جواني از ميان گزينه‌هايي مانند مهمانداري هواپيما، گويندگي راديو و ... كتابداري را انتخاب كردم و با عشق در آن پيش رفتم و شاگرد آقاي فاني شدم. به كتاب و كتابخانه خيلي علاقه داشتم و دارم. وقتي از من خواستند كتابخانه اتحاديه ناشران را راه‌اندازي كنم، با عشق و شور كارتن‌هاي پر از كتابي را كه سوسك‌ها در آن‌ها لانه كرده بودند، به دست مي‌گرفتم و اين طرف و آن طرف مي‌بردم.

اين شاعر در پايان گفت: اين كارها عشق مي‌خواهد و بايد با علاقه پيش برود.

در ادامه اين برنامه ناشران و كتابفروشان گذر فرهنگي به بازديد از اين كتابخانه پرداختند. احمد مسجد جامعي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در پايان اين برنامه،‌ به كتابخانه اميد صبا آمده و به بازديد از اين كتابخانه پرداخت.

مسجدجامعي با بيان اينكه تاسيس كتابخانه‌هاي خصوصي يكي از آرزوهاي او بوده است، گفت: از راه‌اندازي و شروع به فعاليت اين كتابخانه بسيار خرسندم و تحقق بسياري از آرزوهاي خودم و بسياري از اهالي فرهنگ را در راه‌اندازي چنين مراكزي مي‌دانم. در زمينه چنين فعاليت‌هايي، تعدادي طرح پيشنهادي از متفكران و دلسوزان فرهنگ جامعه،‌ نزد من است كه در فرصت مناسب ارائه و درباره‌شان صحبت خواهد شد.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن