تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820886403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افت ‌و خيز 600 دلاري طلا در سال 2011


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: افت ‌و خيز 600 دلاري طلا در سال 2011
دنياي اقتصاد- سال 2011 را بايد سال طلا ناميد؛ سالي كه ركوردهاي پي در پي ثبت شد و هر اونس طلا نوساني در حدود 600 دلار داشت.بازار طلاي سال 2011 با هر اونس 1430 دلار شروع شد؛ اما در همان ماه اول نزديك به 100 دلار افت كرد. اين كاهش قيمت، آينده را با ابهام روبه‌رو كرد؛ اما هر چه سال جلوتر آمد، قيمت طلا نيز بالاتر رفت. طلا از قله 1700 عبور كرد و به 1932 دلار رسيد تا تاريخي‌ترين ركورد ثبت شود، اما در نهايت با قيمت 1566به كار خود پايان داد. «دنياي اقتصاد» در گزارشي به بررسي بازار طلاي 2011 و دلايل نوسان آن پرداخته است.
بررسي نوسان قيمت جهاني طلا در سال 2011
كارنامه پر افت و خيز طلا
گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهري: قيمت طلا در واپسين لحظات معاملات سال 2011 ميلادي در سطح 4/1566 دلار بسته شد. كارنامه بازار جهاني طلا درحالي به اين رقم ختم شده است كه سال 2011 به عنوان پرافت و خيزترين سال قيمت طلا ركورد‌هاي تاريخي را يكي پس از ديگري فتح كرد و تقريبا در نيمه دوم سال به بالاترين عدد ثبت شده تاريخي خود در اوج به 1922 دلار دست يافت.
در اين سال كه منحني تغييرات قيمت طلا تا ماه نهم سال با يك شيب 30 درجه مرتبا افزايشي بوده، بازارهاي جهاني شاهد حداقل 617 دلار تفاوت قيمت در بالاترين و پايين‌ترين حد قيمت بوده است. در ابتداي اين سال قيمت طلا در سطح تقريب 1430 دلار باز شد. قيمت طلا در اين سال در كمترين حد به نرخ 1315 دلار و در بالاترين حد به طور لحظه‌اي 1932 دلار را نيز ثبت كرده كه عملا فاصله‌اي 617 دلاري داشته است.
قيمت طلا در روز پاياني نسبت به روز قبل از آن با 9/20 دلار افزايش روبه‌رو بود و 35/1 درصد به طور روزانه گران شد. در همين روز از ميزان افزايش يافته قيمت طلا، 1/3 دلار مربوط به تضعيف روزانه قيمت دلار آمريكا بوده و 8/17 دلار نيز به دليل خريد‌هاي عمده و افزايش تقاضا صورت گرفته است.
قيمت طلا در 30 روز پاياني سال، به طور متوسط 46/10 درصد نزول داشت و 183 دلار كاهش را ثبت كرد. در عين حال در يك سال گذشته به طور متوسط و پس از افت و خيز‌هاي فراوان 3/162 دلار بالاتر رفته و 56/11 درصد تقويت شده است.
سال پر تلاطم
سال پر تلاطم قيمت طلا در جهان در حالي به آخر رسيده و بازارها تعطيلات سال نو را سپري مي‌كنند كه برخي از كارشناسان و سرمايه‌گذاران با اين استدلال كه سال طلايي طلا به سر رسيده و بيش از حد طلا خريداري شده، نسبت به روند قيمت آن در سال 2012 چندان خوشبين نبوده و سالي كم فروغ را براي آن پيش بيني مي‌كنند. در اين ميان جرج سوروس ميلياردر معروف آمريكايي كه در ژانويه سال 2010 گفته بود خريد طلا در ابتداي حباب قيمت كاري عقلاني است، در سه ماهه اول سال 2011، 99 درصد دارايي طلا و اوراق بهادار طلا در بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا در جهان (SPDR GOLD TRUST) را فروخت. او معتقد است كه قيمت طلا در سال 2012 در جمع آبشن‌هاي سرمايه‌گذاري در حاشيه قرار خواهد گرفت.
در اين راستا چارلز موريس سرمايه‌دار بزرگ كه در مجموعه HSBC GLOBAL در لندن 2/2 ميليارد دلار را مديريت مي‌كند معتقداست كه طلاي زيادي خريداري شده و در شرايط فعلي يك سال و حتي بيش از يك سال زمان نياز است تا طلا دوباره در محوريت دارايي‌هاي سرمايه‌اي قرار گرفته و قيمتش بالا برود.او در پايان ماه نوامبر دارايي‌هاي طلايي خود در پرتفوي سرمايه‌گذاري‌اش را از 15 درصد به 6 درصد كاهش داد.
همچنين دنيس گارتمن اقتصاد دان و صاحب نشريه soffulk در ويرجينيا مي‌گويد كه سوداگران به مرگ بازار طلا آگاهي يافته‌اند.او در 23 دسامبر طلاهاي خود را فروخت و نسبت به آينده طلا اظهار بي‌تفاوتي كرد. او راه سوداگري در بازار طلا را پايان يافته دانست.
در مقابل طرفداران افزايش قيمت طلا در جهان وجود بي ثباتي در بازار‌هاي بورس و ارز را دليل تمايل دوباره سرمايه‌گذاران به طلا در سال آينده مي‌دانند. همچنين تداوم بحران بدهي‌ها در اروپا و تنش‌هاي فزاينده در خاورميانه و كشورهاي عربي را با نگراني از سايه يك جنگ فراگير احتمالي در منطقه دليل افزايش قيمت نفت و طلا مي‌دانند. نرخ بهره در آمريكا و اروپا پايين‌تر از انتظار و از نرخ پيش تاخته تورم در جهان به مراتب كمتر است كه خود دليلي براي افزايش قيمت طلا است. اين در شرايطي است كه چشم‌انداز روشني براي رونق بازار‌هاي سهام وجود ندارد و نگراني‌هاي سياسي نيز ادامه دارد.
سكه بودن بازار سكه در ايران
در سال 2011 پابه پاي افزايش قيمت جهاني طلا، قيمت سكه و ارز نيز در بازار داخلي رو به افزايش داشته است. اين تناسب اگرچه برخي اوقات به شدت كم رنگ بود، اما پايه‌اي براي اوج گرفتن قيمت سكه و ارز در بازر داخلي نيز شد.
در پايان ماه ژانويه 2011 قيمت طلا در سطح 5/1337 دلار بسته شد، در اين زمان قيمت دلار آمريكا در بازار داخلي 1095 تومان و قيمت سكه 356 هزار تومان بود. در اين روز مهم‌ترين خبر، ورود سكه‌هاي گرمي ‌به بازار براي روزهاي آتي بود.از مهم‌ترين اخبار تاثيرگذار در بازار طلا مي‌توان به نگراني بازارهاي مالي جهان از سرنگوني مبارك در مصر و سرايت بحران سياسي تونس و مصر به ساير كشورهاي عربي اشاره كرد.
بهار عربي و طلا
در ماه فوريه كه تداوم نگراني‌ها از گسترش اعتراضات مردمي‌ در خاورميانه و شمال آفريقا و در عين حال تثبيت نرخ بهره دلار آمريكا در حد صفر درصد موجب افزايش قيمت طلا تا 6/1412 دلار در پايان اين ماه شده بود، سكه تا 397 هزار تومان فروخته شد.
قيمت دلار در بازار داخلي نيز به 1140 تومان رسيد.
نبرد در ليبي
در پايان ماه مارس قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني 4/1431 دلار بسته شد. سكه در بازار داخل به 391 هزار تومان و دلار به 1125 تومان رسيد. در اين ماه شدت يافتن نبردها در ليبي و افت رتبه اعتباري پرتغال و همچنين تبعات وقوع زلزله و بيم از گسترش تشعشعات هسته‌اي نيروگاه هسته‌اي در ژاپن بازار طلا را تحت فشار قرار داد.
پايان ماه آوريل با 10 ارديبهشت سال 90 مصادف شد. قيمت طلا در اين روز 7/1567 دلار بود. سكه 425 هزار تومان و دلار آمريكا 1130 تومان فروخته شد. در بازار داخلي صف‌هاي فروش سكه در پشت در شعب بانك ملي تشكيل مي‌شد و در عرصه بين‌المللي در ماه آوريل اعلام كاهش نرخ رشد اقتصادي، افت بودجه دولتي و كاهش ميزان مصرف در آمريكا از طريق افت وخيز برابري دلار موجب تاثير بر قيمت طلا بوده است.
همچنين تداوم اعتراضات مردمي ‌و نگراني از افزايش تورم در جهان به ويژه در اروپا بر فشار‌ها بر بازار طلا افزود.
پايان ماه مه‌ در 10 خرداد قيمت طلا تا 1530 دلار بالا رفت. سكه در بازار داخلي 440 هزار تومان و دلار 1175 تومان به فروش رسيد. در ابتداي خرداد به قيمت سكه يك شوك 18 هزارتوماني ناشي از اعمال ماليا ت بر ارزش افزوده وارد آمد. در خارج ازايران نيز در اين ماه دو عامل افت رتبه اعتباري يونان تا سطح B مثبت و عبور قيمت نفت از سطح 100 دلار بيش از ساير دلايل برافزايش قيمت طلا موثر بوده‌اند.
يورو و دل نگراني‌هاي سرمايه‌گذاران
ماه ژوئن در كنار ساير عوامل، نگراني از سقوط اقتصادي يونان و در عين حال افزايش برابري يوروتا 44/1 در مقابل دلار آمريكا، قيمت طلا را به نوسان واداشت. در پايان اين ماه قيمت طلا تا 1500 دلار بالا رفت. افزايش‌ها در بازار ارز و سكه داخل موجب شد تا قيمت سكه تا 431 هزار تومان برسد و قيمت دلار تا 1165 تومان بالا برود.
در پايان ماه جولاي قيمت طلا در سطح 2/1627 دلار بسته شد. در داخلي قيمت سكه 431 هزا رتومان و قيمت دلار 1128 تومان شد .همچنين افت ارزش بورس‌هاي اروپايي، نگران از سرايت بحران يونان به ساير كشورها، نگراني از عدم توانايي دولت برلوسكني در مهار بحران اقتصادي ايتاليا و همچنين افت رتبه اعتباري ايرلند موجب شدن تا قيمت طلا همچنان در مسير افزايشي قرار گيرد.
نزاع جمهوري‌خواهان
ماه آگوست بازار‌هاي جهاني شاهد رسيدن قيمت طلا به 1795 دلار در پايان اين ماه بودند. در اين ماه بازار جهاني طلا به شدت از اختلاف بين دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان كنگره آمريكا بر سر سقف بدهي‌هاي اين كشور تحت فشار بود. در اين ماه گزارش‌هايي از خريدهاي عمده طلا توسط بانك‌هاي مركزي جهان منتشر شد.
ركورد شكني تاريخي
اگرچه قيمت طلا در پايان ماه سپتامبر در سطح 8/1624 دلار بسته شد، اما اين ماه خبرسازترين ماه در بازارهاي جهاني طلا بود. در ششم اين ماه برابر با 15 شهريور قيمت طلا به طور لحظه‌اي تا 1932 دلار و به طور ثبت شده در معاملات تا 1922 دلار رسيد كه بالاترين ركورد تاريخي براي طلا بود. افت شديد شاخص‌ها در بورس‌هاي جهاني و تشديد نگراني از آينده اقتصاد آمريكا به علاوه اوج نگراني‌ها در اروپا قيمت طلا را به اين حد رساند. كه طي چند روز به دليل فروش و حراج قيمت مسير كاهشي در پيش گرفت.
در اكتبر افت رتبه اعتباري ايتاليا و اسپانيا تا AA منفي و انتظار براي تعيين تكليف نهايي اعطاي وام به يونان و همچنين تغيير در پرتفوي اوراق قرضه خزانه‌داري آمريكا از اوراق كوتاه‌مدت به بلند مدت نقش‌هاي تعيين كننده‌اي در افزايش تقاضا براي خريد طلا داشته‌اند كه تا پايان ماه قيمت طلا را به 1717 دلار رساند.
پايان ماه نوامبر به دليل اينكه نخست‌وزير يونان به صورت غير منتظره اعلام كرد كه گرفتن وام يونان از اتحاديه اروپا را به همه پرسي مي‌گذارد و همچنين به دليل خريد دلار آمريكا توسط بانك مركزي ژاپن بازار طلا بار ديگر تحت فشار قرار گرفت، اما نهايتا در سطح 1746 دلار بسته ماند.
ماه دسامبر ماه اجلاس‌هاي بي‌نتيجه در اتحاديه اروپا بود. بحران يورو لاينحل باقي‌ماند و بقيه جلسات مركل و ساركوزي به ماه ژانويه 2012 موكول شد. با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال قيمت طلا به دليل فروش عمده و خروج سرمايه‌گذاران از بازار و نياز به نقدينگي با افت همراه بود . اگرچه نوسان قيمت تا روزهاي آخر سال ادامه داشت. با اين حال قيمت طلا در پايان سال در سطح 4/1566 دلار بسته شد.
در ماه‌هاي پاياني سال 2011 در بازار داخل قيمت دلار آمريكا به ركورد 1600 تومان نيز نزديك شد. محدوديت‌هايي نيز در عرضه ارز در بازار داخلي پديد آمد. قيمت سكه مرز 600 هزار تومان را نيز پشت سر گذاشت و بازار داخلي بي اعتنا به تعطيلات سال نو ميلادي در پي سود گرفتن از بازار شب عيد ايراني است. ديروز قيمت سكه 609 هزا رتومان و قيمت دلار در محدوده 1530 تومان بود.

برخي دلايل مطرح شده براي افزايش و كاهش قيمت طلا
_ پايين ماندن نرخ بهره دلار در آمريكا نزديك به صفر
_ شدت يافتن انتظارات تورمي در خصوص آينده قيمت در بازار طلا از سوي برخي شركت‌ها با هدف فروش طلا در اوج قيمت؛ _ ريسك كم طلا در سرمايه‌گذاري‌ها؛
_ نگراني از افت قيمت سهام؛
_ تشديد بحران اروپا؛
_ كاهش بازدهي اوراق قرضه در آمريكا
_ وقوع انقلاب در كشورهاي عربي.
برخي دلايل براي كاهش قيمت طلا
_ توافق بين جمهوري خواهان و دموكرات‌هاي كنگره آمريكا پس از يك كشمكش چند روزه بر سر سقف بدهي‌هاي خارجي و بودجه؛
_ افزايش بازدهي اوراق قرضه در آمريكا؛
_ فروش و حراج عمده طلا در بازر‌هاي جهاني با هدف جذب نقدينگي.

يکشنبه|ا|11|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن