تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816534612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاشيه هاى حضور الهام در مراسم آزادى زندانيان جرائم غيرعمد در اروميه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حاشيه هاى حضور الهام در مراسم آزادى زندانيان جرائم غيرعمد در اروميه
مراسم آزادي زندانيان جرائم غيرعمد در حالي در اروميه برگزار شد كه از رقم 2 ميليارد و 414 ميليون تومان، بيش از يك ميليارد و 475 ميليون آن را شاكيان بخشيده بودند.


به گزارش ايرنا شايد همين هم باعث شد كه وقتي نوبت به سخنراني دكتر الهام رسيد، وي ترجيح داد سخنانش را با تشكر از طلبكاران و صدمه ديدگاني كه به دليل صدمات غير عمدي از اين رقم بالا گذشت كرده‌اند، آغاز كند و اين رفتار را بيانگر گذشت، غيرت و مردانگي آذري‌ها بخواند

«دختر 20 ساله‌ام را از دست دادم، اما از كل ديه گذشتم تا خانواده ديگري، پسر 22 ساله‌اش را از دست ندهد... براي 6 ميليون تومان، 3 ماه در زندان بودم، فقط مي‌توانم بگويم عوضش را از خدا بگيريد... تصادف منجر به قتل غير عمد بود و 5/18 ميليون تومان ديه مي‌خواست، نداشتم، 2 سال زندان مهاباد بودم و زن و دخترم كه حالا 3 ساله است، در اين 2 سال بي‌سرپرست بودند... برادرم در يك تصادف كشته شد و ضارب توان پرداخت ديه را نداشت، ما مانده بوديم و 3، 4 بچه يتيم...»
اين تنها بخشي از گفته‌هاي 130 آزاد شده‌اي است كه چهارشنبه شب در تالار شركت‌ سهامي مخابرات آذربايجان غربي گرد هم آمده بودند تا در مراسمي با حضور وزير دادگستري از اين شب به بعد ديگر به جاي زندان، راه خانه بگيرند. جواني كه مي‌گفت 2 سال در زندان مهاباد بوده و به همراه مادر، همسر و دختر كوچكش به مراسم آمده بود، هنوز باورش به آزادي قد نمي‌داد. مي‌گفت از اينجا كجا بايد بروم؟ قرار شد امشب جشن آزادي بگيرد و فردا براي دريافت ديه به ستاد ديه مراجعه كند.
وزير دادگستري كه يك سره از فرودگاه به اين مراسم آمده بود، گل و پاكت‌هاي حاوي هديه به شاكي و متشاكي مي‌داد. اسامي كه قرائت مي‌شد، دو طرف دعوا كه اكنون ديگر به صلح رسيده بودند، با هم به روي سن مي‌آمدند.
مديركل روابط عمومي وزارت دادگستري مي‌گفت، آذربايجان غربي در ميان ساير استانها بي‌نظير است. استانهاي ديگر 18 نفر، 30 نفر، 70 نفر هم داشته‌ايم اما 130 نفر حكايت همان غيوري آذري‌هاست.
مراسم آزادي زندانيان جرائم غيرعمد در حالي در اروميه برگزار شد كه از رقم 2 ميليارد و 414 ميليون تومان، بيش از يك ميليارد و 475 ميليون آن را شاكيان بخشيده بودند. شايد همين هم باعث شد كه وقتي نوبت به سخنراني دكتر الهام رسيد، وي ترجيح داد سخنانش را با تشكر از طلبكاران و صدمه ديدگاني كه به دليل صدمات غير عمدي از اين رقم بالا گذشت كرده‌اند، آغاز كند و اين رفتار را بيانگر گذشت، غيرت و مردانگي آذري‌ها بخواند.
وي ادامه داد: در خيلي جاها روحيه عفو و گذشت وجود دارد اما در اين استان فوق‌العاده است. دست كساني را كه از حقوق خود مي‌گذرند، خالصانه مي‌بوسم.
سخنگوي دولت از زمينه سازان اين حركت در نهادرياست جمهوري، كميته امداد، ستاد ديه و دادگستري استان نيز تقدير كرد: «اين رويكرد براساس نگاه رييس جمهور در مهرورزي و رفع گرفتاري‌هاي خود مردم است كه مكرر به همكاران خود تذكر مي‌دهند و در اوج طرح‌ها و برنامه‌هاي سنگين و زيربنايي استانها، بارها از من درخصوص محكومين غيرعمد سؤال مي‌كنند و تاكيد دارند كه هرچه مي‌توانيد بيشتر در اين زمينه قدم برداريد، هر زمان كه گزارش و آمارهايي در اين زمينه مي‌دهيم، نشاط از حل مشكل و بازگشت به آغوش خانواده در چهره دكتر احمدي‌نژاد بيشتر مي شود.»
وزير دادگستري در ادامه اشاره‌اي هم به شوراهاي حل اختلاف كرد: «عدليه كارش "فصل قضاوت" است اما شوراهاي حل اختلاف بايد وصل كنند. در "فصلِ" خصومت يكي راضي و ديگري ناراضي خواهد بود اما در "وصل" هر دو راضي هستند و هر دو دعا مي‌كنند.»
«اللهم اقض دين كل مدين»؛ دكتر الهام با اشاره به اين دعا و شموليت آن براي مسلمانان و غيرمسلمانان تاكيد كرد: «براي رقم‌هاي يك ميليون و 10 ميليون كسي نبايد زندان برود، بدهي مشكلي است كه ممكن است پيش آيد و خانواده و تصميم گيري آن را مختل مي‌كند اما اگر ما دست كسي را گرفتيم، خداوند هم دست ما را خواهد گرفت هم در اين دنيا هم در آخرت؛ مثقالش هم نزد خداوند حساب دارد.»
وزير دادگستري به توجه امام راحل(ره) به مسئله زندانيان نيز توجه داد و گفت: امام تأكيد داشتند زنداني اگر اصلاح شد، نبايد در زندان بماند، نبايد كسي بلاتكليف در زندان باشد.
اما مخاطب بخش ديگري از سخنان الهام، صدمه‌زنندگان بودند كه اين بحث را تحت عنوان «حق‌الناس» ادامه داد: خداوند فرموده ديه حق صدمه ديده است. او بي‌گناه آسيب ديده و حتي در نماز نيز اگر طلبكار آمد، بايد نماز را شكست و طلب او را داد.
وي به موضوع بيمه در رانندگي اشاره و تصريح كرد: «كسي كه بيمه نمي‌كند، تعدي به حقوق ديگران مي‌كند و در اثر حادثه ناخواسته‌اي، در عين اينكه خانواده‌اي را بي‌سرپرست، فرزنداني را يتيم و خانواده خود را نيز دچار آسيب مي‌كند، به حقوق بعدي خانواده آسيب‌ديده‌ هم ضربه مي‌زند.»
«10 ، 15 نفر از اين جمع 130 نفري كه امشب آزاد مي‌شوند، به‌خاطر مهريه درزندان بوده‌اند. با رسم آذري عشايري و فرهنگ ايراني و اسلامي، اين تعداد نسبت به جاهاي ديگر كمتر است اما كانون خانواده براساس محبت و گذشت است، با مسائل مادي اعتبارش را نشكنيد» وزير دادگستري با بيان اين جمله، اضافه كرد: مهريه حق زن و حق‌الناس است اما نه به زن اعتباري مي‌دهد و نه تضمين است، بنيان خانواده بر مهريه نيست، اگر محبت نباشد، حتي مهر را مي‌بخشند و جان را آزاد مي‌كنند.
الهام در بخش پاياني سخنانش گفت: غربي‌ها به ما مي‌گويند شلاق زدن به جسم آسيب‌ مي‌زند و نبايد از اين مجازات استفاده كرد، در حالي كه زندان هم به جسم و هم به روح آسيب مي‌زند. با زندان، آزادي يك انسان سلب مي‌شود، در حالي كه اين مجازات تنها بايد براي افراد خطرناك كه تعداد آنها هم در جامعه زياد نيست، به كاربرده شود.
وي با يك خبر خوش براي مسئولين قضايي استان و محكومين جرائم غيرعمد آذربايجان‌غربي به سخنان خود پايان داد: «10 ميليارد تومان تسهيلات قرض‌الحسنه با اقساط بلند مدت در اين استان تضمين مي‌كنيم، تا محكومين جرائم غيرعمد از آن بهره‌مند شده و گرفتار زندان نشوند. جامعه ايراني الگو است و ان‌شاءالله شاهد تعطيلي زندانها باشيم، اگرچه زندان، به فرموده امام(ره) كانون پرورش انسانها بايد باشد اما همين را هم نمي‌خواهيم.»
دختر بچه‌اي كه دو سوم عمرش را بدون حضور پدر سپري كرده، شايد براي اولين بار در آغوش پدر سر به بالين مي‌گذارد، مريم دختر 3 ساله «مسعود»، دست در دست پدر به خانه رفت تا پس از 2 سال ديگر پدر را زنداني نبيند. مديركل زندانهاي استان، اين لحظات را جزو شيرين‌ترين لحاظات عمر خود مي‌داند.
برنامه بعدي چهارشنبه شب وزير دادگستري بازديد از زندان اروميه است. برخلاف تصورم كه منتظر تعداد زيادي خودروي با كلاس براي انتقال گروه همراه به زندان هستم، متوجه مي‌شوم كه الهام دستور داده يك ميني‌بوس براي انتقال وي، مسئولين قضايي و همراهان به زندان آماده شود. يكي از همراهان وزير دادگستري مي‌گويد در سفرها اجازه نمي‌دهد از ماشين‌هاي گرانقيمت براي تردد استفاده كنيم...
«زندان جايي براي يك ارزيابي خوب نيست»
در مسير عزيمت به زندان، مدير كل زندانها كه مدير خوش صحبتي است، تأكيد مي‌كند كه ميانگين محكومين شاغل به كار در استان 47% است. وي 20 سال سابقه كار در زندانها را دارد. از مهاباد تا معاون مركزي استان آذربايجان غربي و رياست زندان‌هاي استانهاي كردستان و آذربايجان شرقي و اكنون نيز آذربايجان غربي. مي‌گويد شهيد لاجوردي برايش از زندان مهاباد براي زندان‌هاي كردستان حكم زده بود. زندان اروميه در فضايي نه چندان وسيع قرار دارد كه در كنار آن كانون اصلاح و تربيت درحال احداث است. مي‌گويند با كمبود اعتبار براي تكميل اين طرح مواجهيم. وزير دادگستري كه وارد زندان مي‌شود، سعي مي‌كند، يكي يكي از زندانيان دوره محكوميتشان و مدت زماني را كه در زندان هستند، بپرسد. يكي از زندانيان جلو مي‌آيد و مي‌گويد به خواستگاري رفته بودم، حالا مي‌گويند مزاحم تلفني هستي، 10 روز است كه در زندانم. مي‌گويم اگر پرينت شماره تلفن‌ها را بگيرند، همه چيز معلوم مي‌شود. گفتند ضامن كارمند بياور كه من ندارم. دادستان استان قول پيگيري مي‌دهد.
زنداني ديگري مي‌گويد با همسرم درگيري داشتيم به 1،5 ميليون ديه محكوم شدم. قبلاً از او طلاق گرفته‌ام و 70 ميليون مهريه‌اش را با ساختماني كه داشتم، دادم اما اين 1،5 ميليون زور است. الهام سر مرد جوان را در آغوش مي‌گيرد و مي‌گويد، نگذار با لجباري كشدار شود، تو كه 70 ميليون تومان را دادي، اين را هم بپذير، همين امشب دادستان دستور مي‌دهند كه آزاد شوي. اشك در چشم جوان حلقه مي‌زند، و بعد مي‌گويد براي سلامتي وزير دادگستري صلوات.
جلوتر مجرميني هستند كه عبور غيرمجاز از مرز، همراه داشتن بدون مجوز اسلحه و تصادف منجر به جرح و قتل داشته‌اند. در يكي از بخش‌ها، جواني مي‌گويد كه از ساعت 3 امروز براي اجراي حكم به زندان منتقل شده است. سال 86 تصادف كرده و محكوم به پرداخت 3 ميليون ديه شده است. الهام همانجا دستور مي‌دهد كه وام 3 ميليوني با قسط ماهي 100 هزار تومان در اختيار اين جوان 20 ساله قرار دهند تا بيش از يك روز را در زندان نماند. دوباره «صلوات» فضاي سالن را پر مي‌كند.
كانون اصلاح و تربيت از بند عمومي جدا شده است. 40 نفر در اين بند از محكومين جرائم غيرعمد در ليست آزادي قرار دارند كه با قول دكتر الهام مبني بر تسهيلات 10 ميليارد توماني همگي آزاد خواهند شد. يكي مي‌گويد 17 ماه است كه براي 300 هزار تومان در زندان هستم، ديگري براي يك ميليون تومان، 5 سال از 6 سال زندانيش را سپري كرده است.
كمي جلوتر مركز مشاوره زندان قرار دارد كه حدود 80 نفر در آن هستند. «وضعيت خوبه ديگه؟»، زندانيان مركز مشاوره با صلوات پاسخ وزير را مي‌دهند. پيشگيري از رفتارهاي پرخطر، روان درماني و... در اين بخش آموزش داده مي‌شود.

بهداري زندان بخش بعدي بازديد الهام است كه وزارت بهداشت رسماً براي آن تشويق نامه كتبي فرستاده چراكه در عرض 6 ماه، برنامه يك ساله اين وزارتخانه را عملياتي كرده و نمودارهاي نصب شده روي تابلو، همگي حاكي از اين است كه درصدد تحقق، بيش از درصد مورد انتظار مديران بهداشت بوده است.
كتابخانه روبروي بهداري زندان قرار دارد. مسئول كتابخانه مي‌گويد يك زنداني در عرض 12 سال، تمام 6700 جلد كتاب اين كتابخانه را خواند.
در قسمت انتهايي راهرو، نمايشگاه صنايع دستي قرار دارد. 11 مددجو در اين كارگاه فعاليت دارند. يكي از آنها كه مسئول كارگاه شماره يك است، 5 سال است به جرم قتل عمد در زندان به سر مي‌برد و به تازگي موفق شده از خانواده مقتول رضايت بگيرد. همان 5 سال پيش ازدواج كرده بوده و نامزدش هنوز منتظر وي است. داديار زندان مي‌گويد آزادي‌اش نزديك است.
باشگاه ورزشي دو منظوره زندان هم كه از آن به عنوان آمفي تئاتر استفاده مي‌شود، مورد بازديد الهام قرار مي‌گيرد.
بند نسوان فاصله كمي با اين محل دارد، در مسير رفت به اين بند، داديار زندان از يك زنداني مخترع خبر مي‌دهد كه به خاطر چك بلامحل به زندان افتاده اما با تخصصي كه در الكترونيك دارد، دستگاهي ساخته كه 13 نوع مواد مخدر را تشخيص مي‌دهد.
بند نسوان از محل صرفه‌جويي‌ها در طول 9 سال ساخته شده و اغلب كارهاي آن توسط خود زنان انجام مي‌شود. در ورود به اين بند، اتاق رئيس ندامتگاه قرار دارد و كنار آن راهرويي است كه به دارالقرآن و اتاق بازي كودكان معصومي منتهي مي‌شود كه در كنار مادران مجرم خود، سالهاي كودكي را اسير آسيب‌هاي ناخواسته مي‌شوند.
سالن‌هاي اشتغال در بند نسوان فعال‌تر است، خياطي، قاليبافي و ...
وزير دادگستري كه مي‌خواهد از زندان بيرون بيايد. تعدادي از اين زنان شال و روسري‌هايي جلوي پاي وي مي‌اندازند. مدير كل زندانها مي‌گويد اين اوج اضطرار و ناچاري است. دكتر الهام بيرون از زندان مي‌گويد: «در كل زندان جايي نيست كه ارزيابي خوبي از آن داشته باشم، بايد به سمت زندان زدايي حركت كرد. اما در اين زندان تلاش‌هاي خوب مددكاران و كادر پزشكي قابل قدرداني است. بايد تلاش بيشتري براي كاهش زندانيان مالي انجام دهيم. در سراسر كشور رقابت براي خدمت بيشتر به زندانيان ديده مي شود. اينجا هم اينگونه است و اين حس، حس خوبي است.»
الهام از مدير كل زندانها تشكر مي‌كند و او را فردي مي‌خواند كه كارش را دوست دارد و زندان هنوز برايش عادي نشده است.
ساعت حدود 11 است و وزير دادگستري و همراهان به مهمانسراي دادگستري استان وارد مي‌شوند كه قرار است پس از صرف شام، جلسه شوراي قضايي در آن برگزار شود. چند دقيقه‌اي پس از ورود، مدير كل روابط عمومي وزارت دادگستري غيبش مي‌زند، وقتي برمي‌گردد مي‌گويد آشپزخانه بودم تا غذا را چك كنم، وزير اگر يك نوع غذا بيشتر سر سفره باشد، ناراحت مي شود و حتي قبلاً گفته است سر آن سفره نخواهد نشست.
جلسه شوراي قضايي تا حدود 2 بامداد ادامه مي‌يابد. حجت‌الاسلام موسوي رئيس كل دادگستري استان گزارش ارائه مي‌كند و نيازهاي مجموعه تحت مديريت خود را مي‌گويد. كاهش بي‌سابقه پرونده‌هاي در انتظار صدور رأي و اجراي احكام، از اقدامات مهم وي طي 2 سال مسئوليتش بوده است، به طوري كه حدود 98 هزار پرونده در جريان رسيدگي‌ها و اجراي احكام، طي 2 سال مختومه شده است. وي از اين حركت بزرگ همكارانش به جنگ با تراكم پرونده‌ها ياد مي‌كند. مديران قضايي استان توسط دبير شوراي قضايي كه همان مديركل زندانهاست، معرفي مي‌شوند و برخي از آنها نقطه نظراتشان را مي‌گويند.
نوبت به وزير دادگستري كه مي‌رسد، به حل مشكلات از طريق برخي تمركز زدايي‌ها تأكيد مي‌كند. وي همچنين به ضرورت رعايت شأن خانواده‌هاي شاكي در مراجع قضايي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: نمي‌دانم چه حكمتي بوده است كه هر جا افراد ساختماني براي حكمراني خودشان مي‌ساخته‌اند، وسيع بوده و هر جا براي خدمت‌رساني مردم، تنگ و مضيق. البته در برخي استانها، دادگستري ساختمانهاي خوبي هم دارد.
الهام از فاصله موجود ميان دستگاه قضايي با قوه مجريه انتقاد و به تأكيدات رهبر انقلاب درخصوص استفاده از ظرفيت دولت اشاره مي‌كند و درخصوص تأكيد دولت بر كاهش هزينه‌هاي مصرفي و جاري مي‌گويد: دولت در كاهش هزينه‌ها پيشقدم است و حتي ساختمان وزارت دادگستري در حال حاضر، ساختمان يكي از شركت‌هاي استاني خارج از تهران بوده كه بازسازي شده و وزارت دادگستري در آن مستقر شده است.
وي با بيان اينكه بودجه قوه قضائيه به صورت 100 درصد تخصيص يافته در متمم تصويب شد و قانون خدمات كشوري نيز فقط در اين قوه اجرا شد، مي‌گويد: قاضي مستقل است و قدرت قاضي در قضاوت و دانش اوست حتي اگر دكة‌القضائش مسجد يا مانند اميرالمومنين (ع) وسط يك خرابه باشد، با علم و دانش و فضلش قدرتمند است.
مدير كل زندانهاي استان از اختصاص تسهيلات ويژه دولت براي آزادي زندانيان تشكر مي‌كند و مي‌گويد: تا قبل از اين دولت، كل تسهيلات كشوري براي اين امر، 2 ميليارد تومان بود در حالي كه فقط براي امسال، 10 ميليارد تومان به استان آذربايجان غربي اختصاص يافته است.
عقربه‌هاي ساعت به 2 بامداد نزديك مي‌شود كه جلسه خاتمه مي‌يابد اما وزير دادگستري به خاطر مي‌آورد كه در زندان دفتر يادبود بند عمومي و بند نسوان را همراه آورده بود تا برايشان بنويسد. با حوصله جملاتي را در هر دو دفتر مي‌نويسد و به مدير روابط عمومي‌اش مي‌گويد نامه‌هايي را كه در اين چند ساعت مردم داده‌اند، بياوريد بخوانم.
ساعت 7 صبح جلسه هيئت دولت آغاز مي‌شود، وزير دادگستري زودتر از همه آماده رفتن شده است. مي‌گويد بايد كاري كنيم كه مصداق فرمايش معصوم باشيم كه «هم مشوا بين الناس و كان مشيهم بركة»

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن