تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816448913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پس فرداي انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پس فرداي "انقلاب"
دفتر پژوهش و بررسيهاي خبري-احسان خواجه اي:آآنچه امروز حياتي و سرنوشت ساز است حركت "دولت احمدي نژاد" در مقام وارث انقلاب بر ريل گفتمان امام و انقلاب است كه جامعه بداند تفاوت مجريان امروز دولت با پيشينيان در كم و بيش تورم و قيمت مسكن و پول نفت نيست.


ديروز انقلاب:

بهمن ماه 1348؛ امام خميني طي 13 سخنراني در نجف اشرف تحت عنوان ولايت فقيه مانيفست حكومت اسلامي را عرضه نمود. كتاب ولايت فقيه چند ماه بعد تحت نظر ايشان در بيروت بچاپ رسيد. جماعت انقلابي در پي تشكيل حكومت اسلامي هستند، البته بجز اقليتي از روشنفكران و گروه هاي سياسي كه آنان نيز همراه با ديگر انقلابيون عليه رژيم شاهنشاهي مبارزه مي كنند. آنها نظريه ولايت فقيه را جدي نگرفته اند و حداكثر نظام دموكراتيك اسلامي را قابل اجرا مي دانند. گروهي از آنها حكومت اسلامي را مساوي سوسياليسم توحيدي و عده اي ديگر حكومت اسلامي "ليبراليسم به علاوه 17 ركعت نماز " مي دانند!.هر چند اين نخبگان قائل به حكومت اسلامي اند اما آن را خارج از تفكرات مدرن خويش نمي پندارند و هر آنچه خود در ذهن دارند را به خداي خويش نسبت مي دهند.

امروز انقلاب:

بهمن ماه 1357؛ امام خميني:"من به پشتيباني اين ملت دولت تعيين مي كنم." با تشكيل حكومت جمهوري اسلامي و راي اكثريت قريب به اتفاق مردم، نياز ها رخ مي نمايند، نياز به مديريت كشور و ساماندهي اقتصاد و تكوين سياست و اقتصادي برآمده از جهانبيني اسلامي، اما مجريان طرح اين ساماندهي چه كساني هستند؟ توليد علمي در موازات علوم مدرن براي اداره يك كشور در كوتاه مدت بحبوهه انقلاب چگونه ممكن است؟ قطعا چنين علومي نياز به شالوده هاي فلسفي و تئوريك دارد كه هنوز ايجاد نشده است. آنان كه در پي علوم اسلامي هستند به آكادمي ها و حوزه هاي علميه باز گشته و بدنبال توليد علم رفتند و مديريت كشور نيز كه تكليفش مشخص است: دانشمندان انقلابي و جوانان نماز خوان تحصيل كرده غرب كه در عمل حرفي براي گفتن دارند (هر چند تكرار سخنان علوم مدرن باشد) در صدر امور قرار مي گيرند، بزعم اينان اقتصاد اسلامي يعني اينكه به فقرا بيشتر وام داده شود و سياست اسلامي هم كه همان ليبراليسم است، چون دين انسان را مختار و مسئول اعمال خويش مي داند . مديريت نيز يك علم است و نبايد با اسلام براي هر چيزي نسخه پيچيد.خلاصه راه مديريت و اقتصاد و سياست به همان جا مي رود كه پيش از اين روان بود. البته هنوز يكتا مرجع هر تصميمي امام خميني است، ايشان مانع بسياري انحراف ها و كج انديشي هايي است كه مدعيان در پي اجراي آنند.

فرداي انقلاب:

18 آبان 1369؛ يك سالي از نيمه خرداد 68 مي گذرد، خطيب نماز جمعه تهران در قامت يك رييس دولت ، رويكردي جديد در انقلاب را پيشنهاد ميدهد. بنظر ايشان ديگر اظهار فقر و بيچارگي كافي است و اين رفتار هاي "درويش مسلكانه" وجهه جمهوري اسلامي را نزد جهانيان تخريب كرده است ، زمان آن رسيده است كه مسئولين به "مانور تجمل" روي آورند. از اين پس كلماتي مانند جنگ فقر و غنا و مستكبرين و مستضعفين كمتر بگوش مي رسد، از گفتمان انقلاب اسلامي اثري در عرصه مديريت و اقتصاد كشور باقي نمانده است، اصحاب تكنوكراسي همه قدرت اجرايي كشور را بدست گرفته اند. طبق نظريات آنها كشوري چون ايران به ثبات نياز دارد نه شعار هاي انقلابي و نه آزادي هايي كه منجر به بهم خوردن ثبات و فرار سرمايه گردد. دوران، دوران سازندگي است، تكنوكرات ها كاهنان اين عصرند؛ عصر ، عصر ساختن اقتصاد بازار آزاد و فرهنگ امپريال بر شالوده انقلاب است. اين روند ادامه دارد و دولت هاي جديد نيز با تغييرات مختصر، توسعه ايران با اين شيوه را بزرگترين آرزوي خويش مي دانند.

پس فرداي انقلاب:

دولت اسلامي، دولت عدالت محور؛ عجيب ترين شعارهاي دور نهم انتخابات رياست جمهوري است كه ناخود آگاه بوي روزگار انقلاب مي دهد، يكي از اساتيد علوم سياسي دانشگاه تهران و نظريه پرداز مشهور جامعه شناسي سياسي مي گفت: "تاريخ كه به عقب باز نمي گردد! وقتي ملتي به حداقلي از آگاهي رسيد و همسو با ديگر ملت ها بسوي توسعه و رفاه رفت ممكن نيست بار ديگر به شعار هاي انقلابي راي دهد. اين كانديدا و حاميانش از عقل سياسي برخوردار نيستند."
محمود احمدي نژاد رييس جمهور جديد كشور از ادامه راه امام خميني مي گويد و از دولت اسلامي و مديريت اسلامي؛ او از آنها كه در روز انقلاب به دنبال علوم اسلامي رفته بودند كمك خواسته است و پس از 30 سال نظريه پردازي، از آنان خروجي مي طلبد، او سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را منحل اعلام مي كند و تئوري هاي مديريتي اسلامي را قابل اجرا مي داند. گويي هنوز عده اي به ياد دارند كه امام فرموده بود "انقلاب ما يك انقلاب فرهنگي است" و معناي آن را نيز فهميده اند و هر چند مدتها در لاك تفكر خويش خزيده بودند اما در پي مدل زندگي اسلامي و سبك زندگي توحيدي بودن نياز به همين زمان و آرامش داشت. درست است كه در روز انقلاب صداي اينان شنيده نشد و بناچار ميدان را به ميدان داران پيشين سپردند، اما امروز پس از 30 سال مي دانند چه مي خواهند و چه مي گويند. پيشقراولان پس فرداي انقلاب نه ايدئولوگ هاي جو زده دهه پنجاه و شصتند و نه تحصيلكردگان غربگراي دهه هفتاد، و از آنجا كه ثمره سه دهه تقابل تمدن ها و فرهنگ هاي اسلامي و مدرن را ديده اند و در اين فضا زيسته اند دچار توهم مضاعفي هم نيستند كه نه خود را بشناسند و نه بدانند بيگانه چه مي گويد. از ديگر سو هر چند سالها تلاش شده بود ذائقه مردم انقلابي را تغيير دهند تا نمود و كارآمدي و لياقت يك دولت را با محك قيمت سيب زميني و گوجه فرنگي بسنجند اما جامعه ايراني همچنان دل در گرو عدالت محوري و حاكميت اسلام دارد، و پس از 30 سال ايرانيان توسعه و رفاه ايراني-اسلامي را مي خواهند، حتي اگر به قيمت بازگشت تاريخ باشد.
آنچه امروز حياتي و سرنوشت ساز است حركت "دولت احمدي نژاد" در مقام وارث انقلاب بر ريل گفتمان امام و انقلاب است و اين مهم است كه جامعه بداند تفاوت مجريان امروز دولت با پيشينيان در كم و بيش تورم و قيمت مسكن و پول نفت نيست. بلكه جنس گفتمان دولت نهم است كه هر چند باعث بالا و پايين رفتن شاخص هاي اقتصادي و توسعه مادي نيز مي شود اما كنترل و بهبود اين شاخص ها نتيجه و فرع بر آن اصول گفتماني است.

يکشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن