تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816649394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مكتوب...كشاورزي پايدار محور توسعه خراسان شمالي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب...كشاورزي پايدار محور توسعه خراسان شمالي
بجنورد ؛ واحد مركزي خبر/اقتصادي
گزارش مكتوب...كشاورزي پايدار محور توسعه خراسان شمالي

استقلال هر كشوري بر پايه خودكفايي دركشاورزي وتوليد مواد غذايي است وتوسعه اين بخش ، منوط بـه اتخاذ سياست ها، راهبردها و بـرنامه ريزي اصولي و صحيح در تمام زيربخش هـاي است .
با وجود اينكـه چند سالي است از اجراي طرح توسعه پايدار در بخش كشاورزي در كشور مي گذرد اما طبق گفته مسئولان اجراي كامل اين طرح نياز به زمان دارد .
اين مسئله نه تنها در استان خراسان شمالي بلكه درسراسر كشور مطرح است و بنابراين به نظر مي رسد با تخصيص اعتبارات بيشتر بتوان در مـدت زمان كوتـاه تـري بـه پايداري در توليد دست يافت .
در چند سال اخير دولت به منظور جلوگيري از رشد علف هاي هرز ، بـالا بردن بازده توليد و مديريت الكترونيكي توجه زيادي به اجراي طرح توسعه پايداركشاورزي (توليد پايدار) داشته و ترويج و توسعه آن را در دستور كار قرار داده است .
اگرچه دولت بـراي توليد بيشتر غذا از نظر اقتصادي ، اجتماعي و زيست محيطي هـزينه هـاي زيادي را متحمل شده است امـا اين فعـاليت عوارض زيست محيطي جبران نـاپذيري از قبيل آلودگي منابع آب و كاهش حاصلخيزي، فرسايش شديد خاك، مقاوم شدن آفات و علف هاي هـرز بـه سموم شيميايي ، از بين رفتن بسياري از گونه هـاي گياهي و جانوري و بي ثبـاتي و ناپايداري توليد در زمينه مواد غذايي را به همراه داشته است .
واقعيت امر اين است كه طرح توسعه پايدار يكي ازطرح هاي تشويقي و تابع بانك است و پيش بيني مي شود با اعطاي تسهيلات به موقع و كافي ، به طور كامل اجرا شود .
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد بـا بيان اين كه كشاورزي پايدار با حفظ توليد در سطح مناسب و تأمين منابع توليدكنندگان ، با محيط زيست كمتر در تعارض است مي گويد: با توجه به اين كه توسعه پايدار بخش كشاورزي امري يك جانبه و درون سازماني نيست بنابراين بايد عوامل اكولوژيكي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي وسياسي نيز در آن مدنظر قرار گيرد .
رحيمي زاده همسو نبودن بـرخي سياست هـاي اقتصادي در زمينه قيمت گـذاري محصولات كشاورزي ونهاده هاي مصرفي ، واردات وصادرات، بيمه كشاورزي، يارانه هاي تخصيصي، حجم اعتبارات و تسهيلات بـانكي ، سياستها و برنامه هاي تـوليدي را دليل ايجاد موانع در برابر توسعه بخش كشاورزي مي داند .
اين استاد دانشگاه تـوجه به هزينه هاي زيست محيطي، حفاظت از منابع ژنتيكي ، جلوگيري از تخريب منابع طبيعي مانند جنگل، مرتع، كنترل فرسايش وبهبود روش هاي دفع آفات را ازمهم ترين راهكارهـاي ايجاد پايداري در نظـام هاي زراعي رايج و توسعه پايدار بخش كشاورزي عنوان و تصريح مي كند رعايت تناوب زراعي يكي از عوامل مؤثر براي افزايش بازده توليد و ايجاد ثبات و پايداري بيشتر در بوم نظام هاي زراعي است .
رحيمي زاده مي گويـد : متأسفانه ميزان مـواد آلي بيشتر خاك هاي زراعي در مناطق مختلف كشور به 4 درصد رسيده است كه اين امر موجب كاهش بهره وري منابع توليد، افزايش مصرف كودهاي شيميايي و افت كمي و كيفي محصولات كشاورزي توليدي شده است .
مشارزاده كارشناس ارشدكشاورزي هم معتقد است: با به كارگيري روش هاي شيميايي با وجود رونق كشاورزي، توان توليد و حاصلخيزي خـاك و در نتيجه كيفيت محصولات كـاهش يـافته است .
وي مي گويد: با توجه به خشكسالي هاي اخير ، مـديريت در بخش كشاورزي ضرورت مي يابد بنابراين بايد با لوله كشي براي آبياري تحت فشار از تبخير آب جلوگيري كرد .
مشارزاده مي افزايد : بـا اقدامات مناسبي كه از 5 سال گذشته آغاز شد سطح زيادي از اراضي تحت پوشش قرار گرفت اما به دليل محدوديت اعطاي تسهيلات تـا حدودي از ميزان استقبال كاسته شد .
معاون فني و اجرايي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با بيان اين كه سـالانه حدود يك ميليون تن محصولات كشاورزي از قبيل حبوبات ، كنجد ، آفتابگردان ، سيب و انگور در استان توليد مي شود مي گويد : با اختصاص اعتبارات دولتي و هماهنگي در استان مي توان در يك دوره زماني خاص ميزان توليدات كشاورزي را به 2 برابر افزايش داد .
عليزاده معتقد است : براي ايجاد توليد پايدار انتقال دانش از مراكز عالي به مزارع، آموزش و ترويج آبياري هاي نوين، ذخيره سازي و انتقال آب، احياي قناتها ، پيش آگاهي از وضع آب و هوايي و تخصيص اعتبارات لازم بسيار مؤثر است .
وي مي گويد : بـراي انتقال دانش فني بـه مـزارع 100 ناظر گندم ، 84 ناظر گياه پزشكي و عده اي ناظر چغندر قند و كلزا در مزارع فعاليت مي كنند .
به گفته معاون فني و اجرايي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي، امسال علاوه بر اعتبارات ملي و استاني 60 ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات سفرهـاي استاني رئيس جمهور به خراسان شمالي براي استفاده بهينه آب اختصاص يافته است .
عليزاده مي افزايد: با وجود اينكه براي رسيدن به توسعه پايدار ، استـان نيازمندي هاي زيادي دارد اما متأسفانه اختصاص اعتبارات و تسهيلات در اين زمينه اندك است.
وي مي گويد: با توجه به مشكلات موجود ، اجراي طرح توسعه پايدار كشاورزي در دولت نهم افزايش يافته به طوري كه اكنون توليدات استان در يك بـازه زمـاني بـه 2 برابر افزايش يافته است .
هم اكنون خـراسان شمـالي با داشتن 300 هزار هكتار اراضي آبي و ديم و 50 هـزار هكتـار اراضي باغي ، توليدات خوبي را نسبت به سهم خود در برنامه چهارم توسعه دارد .
0002

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن