تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815603519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايسكانيوز از نشست رسانه اي هفتمين دوسالانه نگارگري: مرتضي حيدري: حضور نگارگران زن نشان از تحول نگارگري معاصر دارد// برگزاري كارگاه آموزش نگارگري همزمان با نمايشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: گزارش ايسكانيوز از نشست رسانه اي هفتمين دوسالانه نگارگري: مرتضي حيدري: حضور نگارگران زن نشان از تحول نگارگري معاصر دارد// برگزاري كارگاه آموزش نگارگري همزمان با نمايشگاه


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: مرتضي حيدري، دبير هفتمين دوسالانه نگارگري گفت: حضور گسترده هنرمندان نگارگران زن در هفتمين دوسالانه نگارگري نشان از تحولي عميق در نگارگري معاصر دارد و اين دوره رشد جديدي را در عرصه نگارگري به نمايش مي گذارد.

به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي گروه فرهنگي هنري باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، دومين نشست رسانه اي هفتمين دوسالانه ملي نگارگري با حضور محمد علي رجبي عضو شوراي سياست گذاري و هيات داوري، جليل جوكار دبير همايش ،حسين عصمتي دبير اجرايي و مرتضي حيدري صبح امروز در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.
مرتضي حيدري درخصوص روند برگزارش دوسالانه اظهار داشت: طرح فراخوان عمومي كه داده شد 522 نفر از هنرمندان آثارشان را در چهار رشته نگارگري تذهيب گل مرغ و تشمير ارسال كردند كه به طور ميانگين هر نفر سه اثر را در ارسال كردند كه از ميان آنها 366 هنرمند خانم و 156 هنرمند مرد شركت كننده حضور دارند كه در اين ميان حضور فعال هنرمندان نگار گر زن در اين دوره قابل توجه و تامل بوده و نشان دهنده تحول حوزه نگارگري است.
وي در ادامه افزود: همچنين 184 نفر از شهرستان ها و 333 نفر از تهران شركت داشتن كه سالمندين هنرمند شركت كننده متولد 1312 و جوان ترين آنها سينما هجرتي متولد 1377 از تهران است واز ميان آثار فرستاده شده 431 اثر پذيرفته شد اما به علت عدم وجود مكان كافي در موزه هنرهايي معاصر بازبيني صورت گرفت و در نهايت 363 اثر روي ديوارهاي موزه خواهد رفت كه 96 اثر تهذيب 90 اثر گل مر و 11 اثر تشعير و 120 اثر نگارگري خواهد بود.
حيدري افزود: در بخش جنبي نيز همايش در زمينه نگارگري برگزار خواهد شد كه دبيري آن بر عهده جوكار خواهد بود.
وي همچنين از برگزاري كارگاه نقاشي همزمان با نمايشگاه خبر داد و بيان كرد: اساتيد نگارگري همچون جليل جوكار، محمدباقر آقاميري، مينا صدري و... درگالري شماره 5 يا 6 موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد و به طور علني براي علاقمندان و هنرجوان نقشي را به طور بداهه مي كشند كه در فروردين و قبل از همايش برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست رجبي عضو شوراي سياست گذاري ضمن بيان اين مطلب كه نگارگري هنر تصويري ملي ماست اظهار داشت: نگارگري با سابقه تاريخي از قديمي ترين هنرها و مبين روح فرهنگ و مظاهر زندگي ايراني است و بدون وام گيري از هنرهاي غربي متعلق به خود ماست .
وئي در خصوص اهميت هفتمين دوسالانه تصريح كرد: اهميت اين دوسالانه در ايجاد شور و شوق در جوانان نگارگر است تا حاصل كار خود را به نمايش گذشته و به نقد و نظر بپردازند كه علاوه بر خلاقيت ها و نوآوري ها در اين عرصه موجبات فقط مولفه هاي اصلي را فراهم مي كنند همچنين جديدترين فعاليت ها در عرصه نگارگري را به نمايش مي گذارد و در اين نمايشگاه حاصل تلاش استادان بزرگ نگارگر در تربيت هنرجويان موفق راشاهد خواهيم بود.
وي افزود: آنچه در همايش ها صورت خواهد گرفت سخنراني هايي است كه تكميل كننده نمايشگاه بوده و به هنرمندان جوان نشان مي دهد كه بايد به چه مسايلي توجه داشته باشند همچنين درخصوص داوري ها نيز بايد گفت كه همواره عده اي به داوري ها معترض هستند در اين دوره سعي بر آن بود كه داوري ها را به كلاس آموزشي تبديل كنيم و هم از استادان بزرگ و هم از اهل نظر استفاده كرديم تا هنر جو در خصوص دلايل انتخاب آثار بيشتر آگاه شده و براي آينده گام موثري بردارد انتخاب مقالات راه ديگري بود تا توان علمي هنرمندان اين حوزه بيشتر شناخته شود.
جوكار درخصوص بخش همايش هفتمين دوسالانه نگارگري گفت: در بي نيال امسال بخش فعالي در زمينه پژوهش در آثار نگارگري داريم و 34 مقاله به دبيرخانه همايش رسيد تا هيات علمي همايش آنها را مورد نقد و بررسي قرار دهند.
وي درخصوص هيات داوري و انتخاب مقالات اظهار داشت: محمدعلي رجبي حسن بلخاري،محمد خزايي و مرتضي حيدري مقالات را از نظر قدرت پژوهش ،بكر و خلاقانه بودن موضوع انتخاب شده كه در اولويت قرار دارد ،قدرت استدلال و استخراج براي درك و بيان مطالب و كشف مطالب نامكشوف از دل تاريخ كهن نگارگري شرقي ،ميزان اشراف علمي پژوهشگر بر مطلب و ... مورد بررسي قرار دارند.
جوكار افزود: همايش در روزهاي 30 و 31 فروردين و يكم ارديبهشت ماه سال 88 برگزار خواهد شد كه روز سوم به صورت ميزگردي با حضور اساتيد اين رشته براي جمع بندي نهايي و نقد و بررسي برگزار خواهد شد و از ميان مقالات ارايه شده چهار مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب و لوح تقدير و تنديس و چهار سكه بهار آزادي اهدا خواهد شد سخنرانان همايش سه روزه محمد باقر آقاميري، مرتضي حيدري، حسن بلخاري محمد خزايي، محمد علي رجبي ،عباس جمال پور خواهند بود.
وي افزود: پيام اصلي اين همايش ها اين است كه ما نيازمند نگارگراني صاحب دانش و پژوهش هستيم هنرمندان پژوهشگري كه انديشه را مقدم بر فعل نگارگري دانسته و اهل پژوهش بوده و انديشه اي در ذهن داشته و بعد شروع به كار كنند تا در هنر خود ارتقاي بيشتري را كسب كنند.
جوكار درخصوص عناوين و حوزه هاي بررسي در مقالات بيان كرد: عناوين ارايه شده بسيار وسيع بود از طنز در نگارگري تا مضامين معنوي كه در عمق نگارگري شرقي وجود دارد از زيباشناسي رنگ تا تطبيق آثار معاصر و گذشته اين حوزه را در بر دارند نگارگران امروز ما بايد با نگاه به گذشته كار خود را تصحيح كرده و نگذارند اين هنر از مسير اصلي خود منحرف شود.
حيدري در پايان اظهار داشت: آيين گشايش نمايشگاه سه شنبه 20 اسفند ساعت 16 در موزه هنرهاي معاصر خواهد بود و در آيين پاياني نمايشگاه نيز در هر چهار رشته اين حوزه به سه نفر برنده ممتاز 10 سكه بهار آزادي اهدا خواهد شد همچنين كتاب نفيسي با تذهيب و صفحه آرايي زيبا آماده شده است و همچنين موزه در تعطيلات نوروز نيزاز پنجم فروردين ميزبان علاقه مندان اين هنر بود وتا 10 ارديبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
وي درخصوص حضور استاد فرشچيان گفت: استاد در قم حضور داشته و طراحي ضريح حضرت عبدالله را به عهده داشته و نتوانست كار جديدي براي نمايشگاه داشته باشند اماايشان همواره با تربيت شاگردان والي همچون آقاميري محمدعلي رجبي و ... حضور معنوي تمام فعاليت هاي در حوزه نگارگري داشته و دارند./120

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن