تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815490333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نامزدهاي رياست جمهوري و معضل اخذ 500 معرف در فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نامزدهاي رياست جمهوري و معضل اخذ 500 معرف در فرانسه
پاريس - برخي از نامزدهاي رياست جمهوري فرانسه با مشكل تاييديه 500 معرف براي امكان حضور در انتخابات سال 2012 ميلادي رو به هستند و بحث حضور آنان نيز در هاله اي از ابهام فرو رفته است.


به گزارش ايرنا ٰ در حالي كه هنوز حدود چهار ماه زمان به برگزاري انتخابات رياست جمهوري فرانسه در سال آتي باقي است ولي با اينحال شرط اوليه اخذ اين تعداد معرف از برگزيدگان مردم اعم از نمايندگان مجلس و شهرداران كشور از 31 دپارتمان مختلف براي برخي از نامزدها مشكل ساز شده است .

اين موضوع تا حدي زمينه ساز نگراني نامزدها شده است كه حتي برخي از آنان حاضر شده اند تا با حضور در برنامه هاي تلويزيوني و بحث پيرامون موضوع ٰ‌افراد واجد دادن تاييده به نامزدها را حساس تر كنند كه " ژان ماري لوپن " رهبر پيشين جبهه ملي راست افراطي فرانسه از جمله افرادي است كه در دوره هاي قبلي با حضور در برنامه تلويزيوني به اين اقدام دست زد.

معمولا اين مخمصه بيشتر براي احزاب و نامزدهايي مطرح است كه نقش مهمي در جابجايي آرا حاميان خود دارند كه حزب ملي راست افراطي فرانسه به دليل برخورداري از آراء قابل توجه مردمي از يك چنين مشخصه اي برخوردار است

به اعتقاد كارشناسان، اين حزب با داشتن 16 تا 20 درصد آراء به عنوان يك حزب دست راستي علاوه بر اينكه مي تواند در دور اول انتخابات رياست جمهوري براي حزب حاكم فرانسه سرنوشت ساز باشند بلكه دور دوم نيز طرفداران اين حزب به عنوان ذخيره اي براي حزب حاكم / يو ام پ / حساب شده و مي تواند براي اين حزب نقش آفرين باشند .

اين عوامل سبب شده است كه اين حزب بيش از ديگر احزاب و ديگر نامزدهاي ناشناس با مشكل جمع آوري اين تعداد تاييده مواجه شود.

به عقيده كارشناسان ، تقسيم و انحصاري كردن قدرت ظرف 50 سال در فرانسه توسط دو حزب چپ و راست فرانسه نيز از جمله دلايل ايجاد مشكلات براي اين حزب مي باشد كه اين دو حزب بزرگ درصدد هستند تا اجازه ندهند كه قدرت در اختيار اين حزب قرار گيرد .

جبهه ملي كه در نظرسنجي ها حائز جايگاه سومي در دور اول انتخابات خواهد بود از اين دسته احزاب است كه حضور آن مي تواند نه تنها حزب راست فرانسه را با خطر مواجه كند بلكه مي تواند اين حزب را از رسيدن به دور دوم نيز باز داشته و با ايجاد تشتت آرا به طور كلي آن را از گردونه انتخابات خارج كند.

در انتخابات رياست جمهوري سال 2002 ميلادي فرانسه ، جبهه ملي فرانسه با راهيابي به دور دوم انتخابات ، " ليونل ژوسپن " نامزد حزب سوسياليست را از عرصه انتخابات كنار زد و حتي باعث شد تا وي براي هميشه با سياست خداحافظي كرده و خانه نشين شود .

وجود " ژان پيير شونمان " در رقابت هاي انتخاباتي باعث شد كه در جناج چپ تشتت آراء بوجود آمده است سبب شود، تا حزب سوسياليست به دور دوم راه نيابد و بدين طريق راه پيروزي شيراك در دور دوم انتخابات كه رقيب جبهه ملي بود تسهيل شود .

به طوريكه شيراك توانست با كسب 80 درصد آرا ، براي دومين بار به عنوان رييس جمهوري فرانسه در مقالبل ژان ماري لوپن پيروز شود.

در آن زمان سياستمداران فرانسوي ، حضور نامزد راست افراطي در دور دوم را " زلزله سياسي عنوان كرده و همه احزاب به شيراك راي دادند تا چهره خارجي ستيزي و ملي گرايي تند از فرانسه تا حدودي تعديل شود .

به عقيده كارشناسان اين حزب بيشتر به دليل داشتن چنين نقشي است كه همواره با مشكلات فراواني براي جمع آوري 500 تاييديه لازم مواجه مي شود.

مارين لوپن كه از سال گذشته رياست اين حزب را به دست گرفته است و نامزدي خود را براي انتخابات رياست جمهوري فرانسه مطرح كرد ٰ اخيرا در اين زمينه گفت : براي جمع آوري اين تعداد امضا با مشكل روبه رو بوده و امكان اينكه نتواند تا زمان مقرر اين شرط را برآورد سازد وجود دارد.

وي چندي پيش نيز از فرانسوا فيون نخست وزير خواست تا از انتشار اسامي معرف نامزدها جلوگيري شود كه فيون نيز اين درخواست را مغاير با قوانين انتخاباتي كشور دانسته و آنرا رد كرد.

اين درحالي است كه بر اساس قوانين انتخاباتي فرانسه قرار است ليست تمامي شهردارها و يا نمايندگان مجلسي كه معرف نامزدهاي رياست جمهوري شده اند، براي اطلاع عموم از تاريح 10 آوريل آينده منتشر شود.

هم اكنون علاوه بر لوپن " ناتالي ارتو" از حزب " مبارزات كارگري" ، " فبليپ پوتو" از حزب جديد ضد كاپيتاليستي ،" ژان پي ير شونمان" از " جنبش جمهوري و مردمي" ،" كريستين پوتن" از حزب دمكرا ت مسيحي نيز از معضل اخذ اين تعداد تاييد مواجه مي باشند .

كريستين پوتن تهديد كرده است چناچه نتواند تاييده 500 معرف را به دست آورد بمب اتمي بر سر ساركوزي خواهد ريخت .

وي همچنين ، خواستار بي نام و ناشناس بودن معرف ها شده است .

در همين حال نيز " كورين لوپاژ" از ديگر نامزدها اعلام كرده است كه احراز اين شرط بسيار سخت تر از سال 2007 ميلادي است.

" اروه مورن" از حزب راست ميانه جديد فرانسه ، " دومنيك دو ويلپن " از حزب " جمهوري منسجم " نيز گفته اند كه به تمامي شهرداران كشور براي گرفتن تاييده نامه نوشته است.

" فدريك نيو" از حزب " شكارچيان و ماهيگيران و طبيعت"، " ژان پيير گران" و " نيكلا دوپن انييان"،" مارل لانك" از اتحاديه براي راست ملي ٰ‌ " ژان لوك ملانشون" از جبهه چپ " ‌ اوا ژولي" ، فرانسوا اولاند "، فرانسوا بايرو" و نيكلا ساركوزي از ديگر داوطلباني هستند كه اعلام كرده اند در جمع آوري تاييديه 500 شهردار و نمايندگان مشكلي ندارند.

انتخابات رياست جمهوري فرانسه قرار است 23 آوريل و ششم ماه مي برگزار شود.

اروپام **2092**2047**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30742129

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن