تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821064467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارت هوشمند و شناسنامه ديجيتالي: گفت و گو با معاون آي تي سازمان ثبت


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: كارت هوشمند و شناسنامه ديجيتالي: گفت و گو با معاون آي تي سازمان ثبت
- ارائه كارت ملي هوشمند، تبديل شناسنامه‌هاي سنتي به الكترونيكي، ‌ارائه امضاي ديجيتال، ديجيتالي شدن و آرشيو اسناد و... از جمله كارهايي است كه سازمان ثبت‌احوال براي نوين‌سازي فعاليت‌هايش انجام مي‌دهد.

فعاليت‌هايي كه اجراي نهايي آن به گفته حميد پارسايي، معاون بخش فناوري اطلاعات و آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال در گرو مطالعات، سرمايه‌گذاري و فراهم‌شدن امكانات لازم است. با پارسايي به بهانه هفته ثبت احوال گفت‌وگويي در خصوص استفاده اين سازمان از فناوري اطلاعات انجام داده‌ايم كه مي‌خوانيد.

بهتر است اولين سوال را با مجموعه فعاليت‌هاي سازمان ثبت احوال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات شروع كنيم. اين سازمان تا كنون چه فعاليت‌هاي براي به كارگيري فناوري اطلاعات در سازمان خود به كار گرفته است؟

سازمان ثبت احوال كشور طبق قانون اول برنامه توسعه، موظف به ايجاد پايگاه اطلاعات جمعيت كشور در سال 68 شد. بعد از آن تعدادي تجهيزات كامپيوتري بين سال‌هاي 68 تا 70 تهيه و در سال 71 نصب كرديم. به دنبال اين اقدام به كمك ميني كامپيوتر‌هايي كه در استان‌ها قرار داده بوديم اقدام به جمع‌آوري اطلاعات كرديم. در نهايت مجموعه اين اطلاعات به كامپيوتر اصلي در سازمان ثبت احوال منتقل شده است. اين پايگاه در سال 73 توسط رييس‌جمهور وقت (هاشمي) افتتاح شد.

ولي با افتتاح بهره‌برداري شروع نشد؟

خير، اين افتتاح مقدماتي بود و پايگاه به صورت جامع و كامل امكان ارائه سرويس به دستگاه‌هاي مختلف را نداشت. اما در سال 76 قانوني به نام قانون الزام اختصاص شماره ملي و كد پستي به كلي اتباع ايراني، در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و ما بعد از آن در سال 80 شروع به ارائه كارت ملي به شهروندان كرديم و در سال 82 هم ارتباط دستگاه‌ها با پايگاه سازمان ثبت احوال براي تبادل اطلاعات شروع شد كه اين ارتباط از زمان شروع به صورت آفلاين بود و به مرور زمان به شكل آنلاين در آمد.

چه دستگاه‌هايي در حال حاضر با شما تبادل اطلاعات دارند؟

در ابتدا دستگاه‌ها پيشرو در زمينه استفاده از فناوري اطلاعات مانند نيروي انتظامي (ناجا)، سازمان بورس، بانك‌ها و... با پايگاه ما ارتباط داشتند، اما در حال حاضر هم بين 50 تا 60 دستگاه به پايگاه اطلاعاتي ما متصل هستند.

آقاي ناظمي، مديرعامل سازمان ثبت احوال در گفت‌وگويي صحبت از نوين‌سازي اين سازمان با كمك فناوري اطلاعات كرد. اين برنامه‌هاي نوين‌سازي دقيقا چه برنامه‌هايي است.
تمام زمينه‌هايي كه سازمان ماموريت‌هايي در آن داشته است با ورود فناوري اطلاعات و ارتباطات در حال تغيير است. درچهار واقعه اصلي يعني ولادت، فوت، ازدواج و طلاق كه جزو وظايف كليدي سازمان است در حال نوين‌سازي به كمك فناوري اطلاعات هستيم. به اين مفهوم كه با استفاده از نرم‌افزارهاي كاربردي آنلاين در اين خصوص كار مي‌كنيم. به طوري كه در حال حاضر ولادت و فوت به صورت لحظه‌اي در پايگاه سازمان ثبت مي‌شود. در خصوص ازدواج و طلاق هم با دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر ثبت اسناد صحبت كرده‌ايم كه اين دو واقعه هم به صورت لحظه‌اي در پايگاه ما ثبت شود. بحث تغيير نشاني هم به مرور زمان در حال ثبت شدن در پايگاه سازمان ثبت احوال است.

شما صحبت از پروژه‌هاي بزرگي در حوزه آي‌تي مي‌كنيد كه سازمان روي آن كار مي‌كند. مي‌خواهم بدانم كه دقيقا اين پروژه‌ها قرار است چه زماني به اجرا دربيايند. براي مثال سال‌ها است كه صحبت از كارت ملي الكترونيكي مي‌شود، اما خبر از اين كارت نيست و كارت ملي بسياري از شهروندان در حال حاضر فاقد اعتبار است، اما دولت به دليل اينكه هنوز پروژه الكترونيكي كارت ملي به اتمام نرسيده مهلت اعتبار اين كارت‌ها را تمديد مي‌كند.

درست است. پروژه‌هاي بزرگ هميشه مشكلات خاص خودشان را دارند. اين گونه پروژه‌ها براي اجرايي شدن نياز به انجام بررسي، مطالعات، امكانات، بودجه و... دارند. كارت ملي هوشمند هم از همين پروژه‌ها است. هوشمند شدن كارت ملي سال‌هاست كه در حوزه‌هاي ديگري كليد خورده بود، اما نهايتا يكي دو سال است كه اجراي آن به ثبت احوال واگذار شده است. در حال حاضر هم وارد مرحله پايلوت مي‌شويم تا حدود 700 تا 800 هزار كارت به شهروندان بدهيم تا در نهايت فاز اصلي واگذاري اين كارت هوشمند كه مجهز به تراشه است، اجرا شود.

و در نهايت اين فاز اصلي براي واگذاري كارت هوشمند ملي به شهروندان قرار است چه زماني انجام شود؟

اگر خدا بخواهد نيم سال اول سال آينده يعني فصل دوم استارت كار زده مي‌شود. ذكر اين نكته هم ضروري است كه براساس برنامه پنجم توسعه بايد تا پايان برنامه اين كارت‌ها واگذار شود.

از يك طرف قرار است شناسنامه‌ها الكترونيكي شوند و از طرف ديگر كارت‌هاي ملي هوشمند شوند. اين امكان وجود نداشت كه اين دو پروژه در قالب يك طرح به اجرا گذاشته شود و در نهايت هم يك كارت در اختيار شهروندان قرار بگيرد؟

در آينده اين كار قطعا صورت خواهد گرفت، اما در حال حاضر به خاطر عقب نيفتادن از برنامه و كامپيوتري و شكيل‌تر شدن كارت ملي و شناسنامه اين كار را كرديم. همچنين اينكه بتوانيم نقاط قوت و ضعف كار را از نظر جعل‌پذيري و... در بياوريم. اما در آينده يك كارت جاي اين دو سند مهم را خواهد گرفت.

به نظر شما اين تصميم باعث هزينه و صرف بيشتر بودجه نمي‌شود؟

هر چند پاسخ به اين سوال مربوط به من نمي‌شود و معاونت اسناد هويتي بايد در اين خصوص پاسخگو باشند، اما فكر مي‌كنم تفاوت زماني يا بازده زماني متفاوت شروع اين دو پروژه با يكديگر باعث شده اين دو طرح اين‌گونه پيش بروند.

در حال حاضر چه تعداد شناسنامه الكترونيكي صادر شده است؟

آمار دقيقي در اين زمينه در دست ندارم، اما فكر مي‌كنم بين 2تا 2ونيم ميليون.

چگونه شناسنامه‌هاي افراد الكترونيكي مي‌شود؟

هر فردي به هر دليلي به سازمان ثبت احوال مراجعه كند براي مثال تعويض شناسنامه، دريافت المثني و... بلافاصله شناسنامه‌اش الكترونيكي مي‌شود. اما در اين زمينه فراخواني صورت نگرفته است.

علت چيست؟

ثبت احوال تصميم دارد كه در اين زمينه فراخواني نداشته باشد به اين دليل كه به دنبال اين فراخوان هزينه سنگيني هم به سازمان هم به مردم تحميل مي‌شود همچنين وقت آنها هم گرفته خواهد شد.

به غير از اين چه پروژه‌هاي بزرگ ديگري در دست بررسي داريد؟

يكي ‌ديگر از كارهاي بزرگي كه انجام داده‌ايم مربوط مي‌شود به آرشيو اسناد سجلي. يعني اگر در تهران زندگي مي‌كنيد و محل صدور شناسنامه شما كردستان است بايد براي تغيير شناسنامه يا هر كار ديگر به محل صدور شناسنامه مراجعه كنيد، اما با آرشيو اسناد، فضايي به وجود مي‌آيد كه با مراجعه به هر دفتري، آن دفتر بتواند همان جا سرويس ارائه كرده و مشكل شما را حل كند ونياز به سفر به محل صدور نداشته باشد.

اين پروژه در حال حاضر در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

15 درصد اسناد اسكن و الكترونيكي شده‌اند يعني در حدود 15 سند در پايگاه داده قرار داده شده و به صورت پايلوت در يكي از ادارات ما در شهرري قرار گرفته كه در نهايت هم به تمام ادارات تعميم داده مي‌شود.

ميزان بودجه‌اي كه اين سازمان براي بخش فناوري اطلاعات خود در نظر مي‌گيرد، چقدر است؟

در بخش آي‌تي يك بودجه‌اي از بخش طرح تكفا كه چند سال پيش به وجود آمده بود دريافت كرديم. كه در اين پروژه اعتباري در حدود يك و نيم ميليارد تومان داريم كه اين مقدار قبلا، بين 2 تا 3 ميليارد تومان بود. البته پروژه‌هايي كه در حال حاضر شروع كرده‌ايم اعتبارات بودجه جدايي دارند.

تكفا مگر منحل نشده است؟

اعتبارات بخش فناوري براي سازمان ما از طريق اين طرح وجود دارد.

جدا از پروژه‌هاي آي‌تي كه روي آن كار مي‌كنيد تا چه اندازه اين سازمان در كار‌هاي روزمره خود از تجهيزات كامپيوتري و تكنولوژي‌هاي روز بهره مي‌برد؟

بيش از 40 فرآيند تخصصي در سازمان ثبت احوال وجود دارد مثل صدور شناسنامه، صدور گواهي فوت، صدور ولادت، گواهي تجرد و ساير سرويس‌هاي ديگر. از چند سال پيش ارائه اين سرويس‌ها را در سازمان مكانيزه كرده‌ايم. مثلا فرآيند صدور سند ولادت، فوت و... به صورت آنلاين صورت مي‌گيرد. وظيفه ما اين است كه 40 فرآيند اصلي سازمان را با كمك آي‌تي روي پايگاه سازمان يكپارچه و متمركز كنيم.

اين سازمان چه سرويس‌هايي را به صورت آنلاين و مستقيم به كاربران ارائه مي‌دهد؟

اين‌گونه سرويس‌هاي مستقيم و آنلاين را سازمان از طريق سايت خودwww.sabteahval.ir به شهروندان ارائه مي‌كند.

ولي كاربران هنوز نياز به حضور فيزيكي به سازمان شما را دارند؟
در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است كه تا پايان اين برنامه 70 درصد كارهاي مورد نياز مردم بايد الكترونيكي انجام شود. با توجه به اين قانون ما در حال پيشروي هستيم و تنها بخشي از كارهاي سازمان الكترونيكي شده‌اند.

چرا اينقدر اين روند كند پيش مي‌رود براي مثال يكسري از خواسته‌هاي مردم كه بسيار هم ضروري است مانند دريافت شناسنامه گم شده، كارت ملي و... هنوز حتي به صورت الكترونيكي نيست و كاربر مجبور است كه به دفاتر پيشخوان دولت يا ادارات مربوط به شما مراجعه كند. چرا اين دست از درخواست‌هاي ضروري شهروندان هنوز الكترونيكي نشده است؟

در اين خصوص يك مشكلي وجود دارد بعضي از خدماتي كه سازمان به مردم مي‌دهد را بايد خود فرد درخواست كند يا دريافت كند كه اين شرايط به لحاظ حقوقي مهم است. مثلا كسي در سايت اعلام به گم شدن شناسنامه و درخواست شناسنامه المثني مي‌كند، سازمان ثبت از كجا بفهمد كه اين فرد واقعا همان فردي است كه شناسنامه‌اش گمشده است يا نه؟ براي اين كار نياز به حضور فيزيكي است. اما براي اينكه همين مراحل تند تر و به كمك فناوري اطلاعات صورت بگيرد و جاي هيچ جعل و كلاهبرداري هم وجود نداشته باشد نياز به امضاي ديجيتالي است.

پس ارائه امضاي ديجيتال هم يكي ديگر از پروژه‌هاي سازمان است؟

بله، وقتي كارت هوشمند را به شهروندان ارائه كنيم يك امضاي ديجيتال فرد روي آن قرار دارد كه با استفاده از اين امضا فرد خودش را درفضاي مجازي معرفي مي‌كند.

واين امضاي ديجيتال قرار است چه زماني به شهروندان ارائه شود؟

اين پروژه هم وابسته به كارت ملي هوشمند است يعني براي ارائه اين كار ما بايد اثر انگشت و اطلاعات مهم افراد را جمع‌آوري كنيم و در نهايت روي اين كارت هوشمند امضاي ديجيتالي افراد را قرار دهيم.

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 336]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن