تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815600839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امروز و در موزه هنرهاى معاصرزمان افتتاح دوسالانه نگارگرى فرا رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: امروز و در موزه هنرهاى معاصرزمان افتتاح دوسالانه نگارگرى فرا رسيد
فرهنگ و هنر- پيگيرى‌ها به ثمر نشست و بالاخره قرار شد امروز پرچم هفتمين دوسالانه نگارگرى در موزه هنرهاى معاصر افراشته شود. اين مراسم با 362 اثر از 254 هنرمند نگارگر در موزه هنرهاى معاصر افتتاح مى‌شود.

نشست خبرى هفتمين دوسالانه نگارگرى يك‌روز قبل از افتتاح نمايشگاه آن در كتابخانه موزه هنرهاى معاصر برگزار شد. صبح ديروز موزه هنرهاى معاصر ميزبان خبرنگارانى بود كه براى نشست خبرى هفتمين دوسالانه نگارگرى گردهم آمده بودند. در اين نشست مرتضى حيدري، دبير اين دوره از دوسالانه نگارگرى درباره جزييات بى نال سخن گفت. بنا به گفته حيدرى در ادامه فراخوانى كه اعلام شد، 522 شركت‌كننده با 1670 اثر در 4 بخش نگارگري، تذهيب، گل و مرغ و تشعير، آثار خود را به دبيرخانه ارسال كردند و از اين ميان 366 هنرمند خانم و 156 هنرمند آقا حضور داشتند.

او افزود: از ميان آثار ارسالى به دبيرخانه 184 اثر متعلق به هنرمند از شهرستان‌ها و 333 هنرمند از تهران بود و درآخر بنا به نظر هيئت داورى نگارگرى 293 هنرمند با 431 اثر انتخاب شدند كه با تجديد نظر و بازبينى نهايى 254 هنرمند با 362 اثر به نمايشگاه راه يافته اند كه از اين ميان 96 اثر در بخش تذهيب، 90 اثر در بخش گل و مرغ، 19 اثر در بخش تشعير و 129 اثر در بخش نگارگرى انتخاب شده‌اند. از ميان هنرمندانى كه آثار خود را به ب ينال ارائه كردند استاد جزى‌زاده پيشكسوت‌ترين و سينا هجرتى جوان‌ترين هنرمندان شركت‌كننده هستند. همچنين به گفته حيدرى كتاب نفيس آثار اين دوسالانه به زودى منتشر خواهد شد و در طول اين نمايشگاه بيش از 20 اثر از پيشكسوتان نگارگرى به نمايش درمى‌آيد. حيدرى درباره حضور نداشتن استاد فرشچيان در تركيب هيئت داوران دوسالانه توضيح داد: ما هميشه از حضور معنوى استاد فرشچيان بهره‌مند مى‌شويم اما استاد فرشچيان سرگرم ساخت ضريح متبرك امام حسين (ع) در قم هستند و نتوانستند در دوسالانه ما را همراهى كنند اما با اين وجود 17 اثر از آثار پيشين ايشان را در نمايشگاه خواهيم داشت. حيدرى در پاسخ به سؤال ديگرى درباره زمان نامناسب برگزارى اين دوسالانه هم توضيح داد: زمان برپايى دوسالانه را به دليل اهميت برنامه‌هاى دهه فجر متواضعانه به تأخير انداختيم اما ديگر اين زمان را نمى‌توانستيم از دست بدهيم و فكر كرديم شروع دوسالانه همزمان با آغاز هفته وحدت زمان بسيار مباركى خواهد بود. در ادامه اين نشست محمدعلى رجبى عضو هيئت داوران و شوراى سياست‌گذارى اين دوسالانه سخن گفت.

او در ابتداى سخنانش درباره اين گفت كه نگارگرى هنر ملى و تصويرى ما ايرانيان است و دوسالانه نگارگرى با توجه به آثار بسيار خوب كه به دوسالانه رسيده شور و شوق خاص در بين نگارگران ايجاد كرده است. اين هنر مبين روح، جان و فرهنگ ماست و جزيى از هنر معاصر ايران محسوب مى‌شود كه بدون وام‌گيرى از جاى ديگر و با پشتوانه فرهنگى چند هزارساله حركت خود را ادامه داده است. رجبى همچنين هنر نگارگرى را هنرى بدون وام‌گيرى از جاهاى ديگر عنوان كرد و گفت: نگارگرى ما پشتوانه‌اى چند هزارساله دارد و امروز با برپايى اين نمايشگاه آثار هنرمندان را در اين زمينه طى دو سال اخير ارزيابى خواهيم كرد. او با اشاره به اين كه بخش اعظم شركت‌كنندگان اين دوسالانه را زنان تشكيل مى‌دهند،‌آن را نشان دهنده تحولى در هنرنگارگرى ايران دانست.

رجبى در پايان اين دوسالانه را برآيندى از فعاليت‌هاى هنرمند نگارگر در دوسال اخير دانست و گفت: اين دوسالانه همچون ديگر دوسالانه‌هاى هنرهاى تجسمى باعث ايجاد شور و شوق در جامعه نگارگرى و به خصوص جوانان ما مى‌شود و آثار اين هنرمندان را طى دوسال اخير مورد ارزيابى قرار مى‌دهد. به همين دليل در تركيب هيئت داوران از افرادى استفاده كرديم تا با نگاه نقادانه خود دلايل انتخاب آثار را براى هنرجويان توضيح بدهند و داورى اين كارها همچون يك كلاس آموزشى براى شركت‌كنندگان تلقى گردد. جليل جوكار دبير بخش همايش اين دوسالانه نيز از رسيدن 34 مقاله به دبيرخانه دوسالانه خبر داد و گفت: اين آثار از سوى هيئت علمى همايش « محمدعلى رجبي، حسن بلخاري، محمد خزايى ومرتضى حيدري» مورد ارزيابى قرار خواهد گرفت و در نهايت 4 مقاله به عنوان برگزيده معرفى خواهد شد كه اين برگزيدگان مقالاتشان را در روزهاى همايش ارائه خواهند كرد. او در ادامه توضيح داد: 34 مقاله از پژوهشگران فعال در حوزه نگارگرى به دست ما رسيد كه اين مقالات توسط هيئت داوران و هيئت علمى دوسالانه ارزيابى مى‌شود و در ميان آن‌ها مقالاتى كه به لحاظ پژوهش و تدوين مناسب باشند و اصولا روش‌تحقيق ومقاله‌نويسى را رعايت كرده باشند و در عين‌حال موضوعاتى خلاقه، نو و به روز ارايه كرده باشند مورد انتخاب ما قرار مى‌گيرند. جوكار تصريح كرد: قدرت استدلال و استخراج مطالب و ميزان اشراف علمى پژوهشگر بر مطالب و استفاده از مستندات بكر و دست‌اول با نتيجه‌گيرى صحيح مورد ارزيابى ما قرار خواهد گرفت و از ميان مقالات 4 اثر برگزيده را براى ارايه در روزهاى همايش انتخاب مى‌كنيم. به گفته او روزهاى 30 و 31 فروردين‌ماه سال آتى و يكم ارديبهشت‌ماه اختصاص به اين همايش دارد و در آن هنرمندانى همچون محمدباقر آقاميري، مرتضى حيدري، عباس جمال‌پور، محمدعلى رجبي، حسن بلخاري، محمد خزايى و ديگر هنرمندان شركت خواهند كرد. دبير همايش نگارگرى ادامه داد: همايش نگارگرى در سه روز از 30 فروردين تا اول ارديبهشت 88 برگزار مى‌شود. در دو روز نخست چهار مقاله برتر ارائه مى‌شود و روز سوم ميزگرد دوسالانه با حضور محمدباقرآقا ميري، عباس جمالپور،محمدعلى رجبي، حسن بلخاري، محمد خزائي، مرتضى حيدرى و چهار پژوهشگر برتر همايش برگزار مى‌شود. در اين نشست مرتضى حيدرى دبير دوسالانه، محمدعلى رجبى عضو شوراى سياستگذاري، جليل جوكار، دبير همايش نگارگرى و حسين عصمتي، دبير اجرايى دوسالانه در موزه هنرهاى معاصر تهران حضور داشتند. موزه هنرهاى معاصر تهران سه‌شنبه 20 اسفند همزمان با آغاز هفته وحدت از ساعت 16 ميزبان هفتمين دوسالانه ملى نگارگرى ايران مى‌شود. اين نمايشگاه تا 10 ارديبهشت ماه ادامه دارد.

دوشنبه|ا|19|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن