تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805488455




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش بيزينس ويك از:اختلاف نظر اقتصاددانان امريكا بر سر نحوه حل بحران اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش بيزينس ويك از:اختلاف نظر اقتصاددانان امريكا بر سر نحوه حل بحران اقتصادي
خبرگزاري فارس:بيزينس ويك با اشاره به اختلاف نظر اقتصاددانان امريكايي در رابطه با نحوه حل بحران اقتصادي نوشت: آنان جراحان عصبي اي هستند كه در خصوص كنترل چاقوي جراحي يكديگر را به ناكارآمدي متهم مي‌كنند.


به گزارش فارس به نقل از نشريه بيزينس ويك، اگر اقتصاد آمريكا بيماري است كه بر ميز جراحي قرار گرفته است، اقتصاد‌دانان نيز جراحان عصبي اي هستند كه در خصوص كنترل چاقوي جراحي يكديگر را به ناكارآمدي متهم مي‌كنند.
برخي از اقتصاددانان معتقدند طرح نجات دولت جديد آمريكا فقط به وخيم‌تر شدن شرايط منجر مي‌شود و برخي ديگر اعتراف مي‌كنند كه مسير درست را نمي‌دانند.
اين كه شمار اندكي از اقتصاددانان درباره وخامت اوضاع پيش‌بيني كردند، به اندازه كافي بد است. آنچه بدتر به نظر مي‌رسد اين است كه اقتصاددان بودن، حرفه‌اي پيچيده است و درباره نحوه خروج از بحران اقتصادي اختلاف‌نظر وجود دارد.
بيزينس وويك مي افزايد: اين مطلب نگران‌كننده است كه با توجه به گزارش ششم مارس دولت، اقتصاد آمريكا 651 هزار شغل را در فوريه از دست داد. نرخ بيكاري به سرعت به نرخ 8/1 درصد افزايش يافت كه بالاترين ميزان از 1983 است.
مهم‌ترين موضوعي كه اقتصاددانان درباره آن درگير هستند اين است كه آيا اقتصاد آمريكا به پول دولت به ميزان زياد نياز دارد. آناني كه اين گونه فكر مي‌كنند و احتمالاً اكثريت را تشكيل مي‌دهند مي‌گويند كه اقتصاد آمريكا با خطر غرق شدن، گرفتاري در پيچيدگي‌هاي خودساخته مواجه است كه احتمالاً به عقب‌نشيني بيشتر مصرف‌كنندگان منجر مي‌شود.
اما بخش اعظمي از اقتصاددانان اظهار داشتند، مبالغي كه از سوي دولت تخصيص داده مي‌شود به وخيم‌تر شدن اوضاع مي‌انجامد. بسياري از اقتصاددانان استدلال مي‌كنند، اقتصاد با راه‌اندازي مجدد كه در آن صرف هزينه، سرمايه‌گذاري و قيمت سهام رو به پائين تنظيم مي‌شود تا برآورد دقيق‌تري از انتظارات رشد درازمدت را نشان دهد، به مسير خود ادامه مي‌دهد.
بنابراين، كدام راه‌اندازي مجدد را تجربه مي‌كنيم، مارپيچ خطرناك يا راه‌اندازي ضروري؟ بيشتر اقتصاددانان در خصوص مارپيچ خطرناك كمابيش با "جان ماينارد كينس "، اقتصاددان فقيد انگليسي، موافق هستند كه هشدار داد: «اقتصاد مي‌تواند با تقاضاي ناكافي براي كالا و خدمات مواجه شود.»
كينز از طرح مبارزه با ركود بزرگ با استفاده از صرف هزينه دولتي به منظور افزايش تقاضا حمايت كرد.
امروزه نيز اكثر دانشگاهيان و اقتصاددانان متخصص دست‌كم به برخي از آن مواردي كه كينز اشاره مي‌كرد، اعتقاد دارند. به عنوان مثال، تحقيق فوريه "وال استريت ژورنال " از 52 اقتصاددان حاكي از آن است كه بيكاري طي سال آينده بدون طرح نجات مالي "باراك اوباما "، رئيس جمهور آمريكا حدود يك ميليون بيشتر خواهد بود.
"نريمان بهروش "، اقتصاددان ارشد موسسه جهاني آي اچ اس كه به پيش‌بيني اقتصادي مي‌پردازد، در مصاحبه ششم مارس با بيزينس ويك گفت: «طرح نجات مالي در اين وضعيت حساس خوب به نظر مي‌رسد. اگر طرحي وجود دارد بايد هر چه سريع‌تر آغاز شود.»
اما ديدگاه‌ها چندان يكپارچه نيست. روزنامه نيويورك تايمز در اواخر ژانويه يك صفحه كامل از امضاي 250 اقتصاددان به چاپ رساند كه شامل برندگان جايزه نوبل و ديگر افراد پرآوازه بود و طرح اوباما را به انتقاد گرفته بودند. اين افراد گفتند: «به رغم گزارش‌ها مبني بر اين كه تمامي اقتصاددانان اكنون طرفدار روش كينز هستند، ما امضاكنندگان اين طومار معتقد نيستيم كه صرف هزينه از سوي دولت به منزله راهي براي بهبود عملكرد اقتصادي است.»
مخالفان كينز به ندرت روش وي را به رسميت مي‌شناسند. "ادوارد پرسكات "، يكي از امضاكنندگان طومار نيويورك تايمز، در ششم مارس گفت: «هيچ دانشمند علم اقتصاد كلان به كارآيي طرح نجات معتقد نيست.»
پرسكات افزود كه "پاول كروگمن " برنده جايزه نوبل 2008 و استاد دانشگاه پرينستون كه حامي طرح نجات است، صريحا از آن حمايت نم يكند.
پرسكات در ادامه گفت كه آنچه اقتصاد واقعاً به آن نياز دارد كاهش ماليات و تعهد به افزايش بهره‌وري از طريق حذف مقررات بيهوده است و سياست‌هاي اوباما بر اقتصاد تأثير ركودي دارد و اقتصاد را به تنزل وارد كرده است.
مشاجره در حرفه اقتصاد‌دانان شرم‌آور به نظر مي‌رسد زيرا به عنوان يك دانش با قواعد مستمر و مطالبات قابل تأييد مطرح است.
حقيقت اين است كه مشاهده شواهد بسيار از "همگرايي " در مباحثات سياسي دشوار به نظر مي‌رسد. "پاول ويلموت "، متخصص مالي، در يك وبلاگ در اول ژانويه نوشت، جايي كه اقتصاددانان به مسير اشتباه مي‌روند همان تلاش براي بنا كردن يك جايگاه عقلاني بدون استفاده از مواد كوچك است.
ويلموت از "آلن گرين‌اسپن "، رئيس سابق بانك مركزي آمريكا، براي رسيدن به اين نتيجه كه جهان به دقت نوشته‌هاي كتاب‌ها عمل نمي‌كند، انتقاد كرد. اقتصاددانان به طور طبيعي تمايل ندارند كه به ناآگاهي متهم شود.
"ديويد اس ايونس "، معاون رئيس موسسه مشاوره اقتصادي ال ئي سي اروپا گفت: «اقتصاددانان نبايد براي سردرگمي در بحران موجود مقصر جلوه داده شوند زيرا ما به يك شكست نظام‌مند نگاه مي‌كنيم كه بسيار متفاوت از آن چيزي است كه پيشتر مي‌ديده‌ايم. اين بحران اقتصادي از يك منظر شبيه به ايدز است. ناگهان ضربه مي‌زند. نمي‌دانيد از كجا آمده است و به چه شيوه‌اي بايد درمان شود.»
انتهاي پيام/.

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن