تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا/ رييس جمهوري پاكستان: ماهيت برنامه هسته اي ايران صلح آميز است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا/ رييس جمهوري پاكستان: ماهيت برنامه هسته اي ايران صلح آميز است
اسلام آباد-رييس جمهوري پاكستان پيش از سفر به كشورمان و شركت دراجلاس سران سازمان همكاري هاي اقتصادي "اكو" ،روز (دوشنبه) درگفت و گو با ايرنا بر صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته اي ايران تاكيد كرد.


آصف علي زرداري با اشاره به فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد كرد:جهان غرب بايد متوجه شود كه ماهيت برنامه اتمي اين كشور بطور كامل صلح آميز است.
رييس جمهوري پاكستان افزود: ايران با اهداف صلح آميز به توسعه و گسترش برنامه هسته اي خود مبادرت كرده و نيازي به تسليحات هسته اي ندارد.
زرداري با اشاره به ديدگاه كشورهايي كه معتقدند به هر طريقي بايد مانع از گسترش فعاليت هاي اتمي ايران شد، اظهار داشت: من فكر مي كنم اين دسته از كشورها به جاي سخن از اعمال زور، با تعامل و گفت و گو با تهران اقدام كنند.
رييس جمهوري پاكستان گفت : ايران و پاكستان دو قدرت منطقه اي هستند و نيازي نيز به استفاده از تسليحات هسته اي ندارند ، تهران و اسلام آباد فقط براي مقاصد صلح آميز به ويژه در بخش انرژي از اين فناوري استفاده مي كنند .
*تاكيد بر نهايي شدن قرارداد خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان
رييس جمهوري پاكستان با اشاره به روابط اقتصادي دو كشور گفت: اجرايي شدن طرح خط لوله گاز، فوايد و منافع دو كشور را به همراه خواهد داشت و نهايي شدن سريع تر اين طرح مهم و با اهميت، از اولويت هاي اصلي دولت جديد پاكستان است.
زرداري تصريح كرد: نشست آتي سران سازمان همكاري هاي اقتصادي " اكو" درتهران فرصت خوبي براي اسلام آباد است تا بتواند از نزديك با مقام هاي ايراني گفت و گو كند و بحث هاي خط لوله انتقال گاز را به نقطه نهايي خود نزديك نمايد.
رييس جمهوري پاكستان ابراز اميدواري كرد با حذف مراحل بوروكراتيك و آغاز فعاليت كميته هاي مرتبط با اين طرح، انتقال گاز ايران به آن كشور هر چه سريع تر اجرايي گردد.
رييس جمهوري پاكستان در پاسخ به سووال ايرنا درباره وضعيت مشاركت هند در قرارداد خط لوله گاز گفت:پاكستان اصرار دارد تا اين قرارداد هرچه زودتر نهايي شود و بطور قطع در انتظار پاسخ هند نيز نمي ماند،ما مي خواهيم اين قرارداد به صورت دوجانبه با جمهوري اسلامي امضا شود.
زرداري افزود: انتقال گاز ايران به پاكستان براي ما بسيار با اهميت است و اسلام آباد بدون توجه به حاشيه ها و موانع موجود، تلاش خواهد كرد گاز مورد نياز خود را از ايران تامين كند.
رييس جمهوري پاكستان تاكيد كرد: انتقال گاز از ايران،مهمترين اولويت اقتصادي دولت اسلام آباد محسوب مي شود.
زرداري با اشاره به نقش همكاري هاي تجاري و اقتصادي به ويژه در بخش هاي انرژي و حمل و نقل تصريح كرد: همكاري و تعامل دوجانبه بين ايران و پاكستان بايد در همه ابعاد توسعه يابد تا دو كشور بتواند از منافع نزديكي به يكديگر بهره مند شوند.
وي همچنين با تبيين ضرورت تقويت خط مواصلاتي راه آهن؛ جاده اي و دريايي بين دو كشور تاكيد كرد :با اجراي طرح هاي راه آهن و شوسه، جريان دو جانبه تجارت و گردشگري در سطوح مختلف تحرك ويژه اي ايجاد خواهد كرد كه در نهايت به گسترش مناسبات همه جانبه منجر خواهد شد.
*تاكيد بر گسترش همكاري هاي امنيتي دوجانبه
زرداري در ادامه به همكاري هاي امنيتي و مرزي دو كشور اشاره كرد و اظهار داشت: مسايل و مشكلات امنيتي به ويژه در نقاط مرزي طي دهه هاي گذشته نشان داده دو كشور در اين زمينه دغدغه هاي مشتركي دارند كه تنها با تعامل و همكاري رفع خواهد شد.
رييس جمهوري پاكستان افزود: همكاري هاي مرزي دو كشور از جمله مهمترين دستاورد همگرايي امنيتي تهران و اسلام آباد است و اميدواريم با موافقتنامه اي كه به تازگي در اين زمينه امضا شده ،تقويت مرزهاي دو كشور را شاهد باشيم.
*ضرورت همكاري هاي منطقه اي براي مبارزه با تروريسم
ريس جمهوري پاكستان با تاكيد بر اينكه ريشه هرج و مرج را بايد در رويكردهاي تروريسم جستجو كرد ، گفت: رشد تروريسم به هرج و مرج و نا امني در منطقه منجر شده و دولت پاكستان بطور جدي قصد دارد بصورت همه جانبه و با همكاري كشورهاي منطقه با اين پديده نگران كننده مبارزه كند.
زرداري در پاسخ به اين سووال كه همكاري درون منطقه اي چگونه مي تواند به صلح و مبارزه واقعي با تروريسم منجر شود؟ گفت : در حال حاضر منطقه با افراط گرايي و گسترش تروريسم مواجه است و تنها كشورهاي عضو منطقه با همكاري مستمر مي توانند بطور جدي با اين پديده مبارزه كنند.
وي با بيان اينكه ايران ،پاكستان و افغانستان قرباني تروريسم هستند،افزود: همكاري هاي منطقه اي بين ايران و پاكستان به ويژه در جهت ثبات در افغانستان نقش مهمي در صلح و امنيت سازي ايفا مي كند چرا كه ثبات در اين كشور موجب برقراري صلح و ثبات در همه منطقه خواهد شد.
* آينده روابط ايران و پاكستان
زرداري در ادامه اين گفت و گو با اشاره به روابط گرم و صميمانه ذوالفقار علي بوتو ( بنيانگذار حزب مردم ) و بي نظير بوتو با ايران تاكيد كرد: روابط خوب رهبران فقيد حزب مردم با ايران الگويي است كه همه ما به آن پايبند هستيم .
رييس جمهوري پاكستان گفت: اميدواريم در دوره جديد نيز حزب مردم بتواند با گسترش همكاري هاي همه جانبه با ايران، پايه هاي تعامل با اين كشور را بيش از گذشته تقويت كند.
*جايگاه ايران در سياست خارجي پاكستان راهبردي است
زرداري در اين گفت و گو با اشاره به نقش ايران و پاكستان در امنيت و صلح منطقه اي تصريح كرد:سياست خارجي اسلام آباد همواره تعامل و دوستي با همسايگان بوده اما براي ايران به عنوان دوست و برادر جايگاهي فراتر قايل هستيم .
رييس جمهوري پاكستان افزود: نقش مثبت ايران در مناسبات منطقه اي غير قابل انكار است و اسلام آباد نيز فارق از دوستي و اشتراك هاي تاريخي و مذهبي، براي اين كشور جايگاهي ويژه در سياست خارجي خود قايل است.
زرداري تاكيد كرد: ايران و پاكستان با چالش هاي مشترك منطقه اي مواجه هستند كه بطور قطع همكاري هاي نزديك دو كشور مي تواند اين چالش ها را رفع و به نزديكي و همگرايي منطقه اي منجر شود.
* سطح مناسبات اقتصادي دو كشور كافي نيست
رييس جمهوري پاكستان با اشاره به سطح روابط اقتصادي بين دو كشور اظهار داشت: تهران و اسلام آباد از ظرفيت مطلوبي براي توسعه روابط و همكاري هاي تجاري برخوردار هستند و اين مساله امتياز خوبي براي دو كشور محسوب مي شود.
زرداري درعين حال تصريح كرد: البته ميزان مناسبات اقتصادي و تجاري بين دوكشور ناكافي است و تهران و اسلام آباد بايد تلاش كنند سطح تعامل و همكاري هاي اقتصادي دوجانبه را افزايش دهند.
رييس جمهوري پاكستان تاكيد كرد:ايران و پاكستان داراي روابط تاريخي و دوستانه اي هستند و شايسته نيست مناسبات اقتصادي بين دو كشور در سطح پايين باشد.
زرداري تصريح كرد:روابط تجاري و اقتصادي فعلي بين دو كشور نمي تواند بازتاب دهنده احساس برادرانه و صميمانه ايران و پاكستان باشد ، ما به همكاري و تعامل تجاري بيشتر نياز داريم .
وي افزود:به نظر مي رسد تجارت و همكاري هاي منطقه اي بايد بين دو كشوربا سرعت بيشتري حركت كند تا بتوانيم الگويي بي بديل از همكاري درون منطقه اي را به ساير كشورها عرضه كنيم .
زرداري در پايان اين گفت و گو با اشاره به نشست آتي اجلاس سران سازمان همكاري هاي اقتصادي "اكو" درتهران تاكيد كرد: تعامل و فعاليت درچارچوب چنين سازمانهايي مي تواند به همگرايي بيشتر اعضا منجر شود و پاكستان نيزبه عنوان عضو قديمي و بنيانگذار اكو در كنار ايران و تركيه اميدوار است نتايج نشست به گسترش و تعميق مناسبات اقتصادي بين اين سه كشور منتهي شود.
آساق ××235

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن