تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821311203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني در مراسم دهمين سالگرد تاسيس مترو: با دست‌هاي خالي آغاز كرديم وقت آن رسيده كه كل نظام امكاناتش را بر ساخت مترو متمركز كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هاشمي رفسنجاني در مراسم دهمين سالگرد تاسيس مترو: با دست‌هاي خالي آغاز كرديم وقت آن رسيده كه كل نظام امكاناتش را بر ساخت مترو متمركز كند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اهميت حياتي مترو براي شهرهاي امروزي تصريح كرد كه « وقت آن رسيده است كه كل نظام امكانات خود را براي افزايش سرعت ساخت مترو متمركز كند.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه دوشنبه‌شب در مراسم دهمين سالگرد بهره‌برداري از متروي تهران سخن مي‌گفت، افزود: شما امروز عنوان جشن‌ خود را ده‌سالگي بهره‌برداري از مترو گذاشته‌ايد، اما من از نيم قرن تلاش براي ساخت مترو سخن مي‌گويم؛ چنان‌كه در گزارش‌ها آمده است بحث مترو از حدود سال 1337 مطرح بوده و تا سال 1354 قانون آن تصويب شد، فرانسوي‌ها نيز آمدند تا مطالعات متروي تهران را انجام دهند و در بعضي از خطوط نيز مطالعات خوبي انجام و در بخشي از خطوط خاك‌برداري و ايجاد تونل آغاز شد.

هاشمي در ادامه گفت: وقتي انقلاب پيروز شد به برخي كارهايي كه در رژيم سابق انجام مي‌شد انتقاد شد كه مترو نيز با همين سرنوشت مواجه شد و بخشي از نيروهاي چپ مترو را لوكس ‌دانستند و حتي مطرح كردند وابستگي مي‌آورد و يا ما توان اداره‌ آن را نداريم. در آن زمان دولت وقت بر اثر فشارهاي افكار عمومي ساخت مترو را متوقف كرد و اعتباري به آن اختصاص نيافت، البته ما توقف ساخت مترو را در شوراي انقلاب تصويب نكرديم، بلكه اين حركت از طرف دولت انجام شد و حتي وقتي مي‌خواستيم در مجلس براي ساخت مترو بودجه تصويب كنيم، مجلس آن زمان نيز با وجود اين‌كه من رييسش بودم و در نمايندگان تاثيرگذار، حاضر نشد چيزي از بودجه را به تهران و يا به مترو بدهد و نمايندگان شهرستان با اين مساله مخالفت كردند؛ چرا كه در آن زمان شهرستان‌ها نسبت به تهران در محروميت‌هاي خيلي بيشتري بودند و طبيعي بود كه چيزي از بودجه براي رشد تهران اختصاص داده نشود.

هاشمي رفسنجاني در ادامه گفت: من با نمايندگان تهران از دولت خواستيم جلسه‌اي داشته باشيم و يك جلسه‌ سخت برگزار شد. بحث‌ها مفصلي كرديم و از دولت خواستيم مصوبه خود مبني بر توقف فعاليت مترو را پس بگيرد تا بتوانيم در مجلس براي متروي تهران كاري بكنيم. اين جلسه حدود دو ساعت طول كشيد. در آن زمان جناب آقاي مهندس موسوي نخست‌وزير وقت نيز با من همراهي كرد و در نهايت توانستيم با اكثريت يك راي جواز شروع فعاليت‌هاي متروي تهران را بگيريم. در آن زمان با دست‌هاي خالي شروع كرديم . افكار عمومي نيز نسبت به اين مساله توجيه نبود. بر همين اساس موج مخالفت‌ها شروع شد. برخي مي‌گفتند اين كار لوكس است. برخي مي‌گفتند از عهده‌ اين كار بر نمي‌آييم، حتي جالب است برخي مي‌گفتند شما اين همه خاك را مي‌خواهيد از زيرزمين بيرون بكشيد، كجا ببريد؟ تا اين‌كه من مجبور شدم در خطبه‌ نماز جمعه درباره مترو حرف بزنم كه بعدها معروف شد به خطبه‌ مترو. در آن خطبه منافع مترو و مشكلاتي را كه در تهران با آن دست به گريبان بوديم گفتم.

هاشمي افزود: در آن زمان در تهران با مشكل ترافيك ، محيط زيست و مسائل بهداشتي مواجه بوديم. من پس از اينكه مسائل تهران را گفتم ليست بلندي از منافع مترو را نيز بيان كردم. اين سخنان انتقادها از مترو را كم كرد و ما هم با هم شروع كرديم به كار، هيچ منبع مالي نداشتيم، اما با همت و اراده جدي اين كار شروع شد. در سال‌هاي اول كه تونل مي‌كنديم هزينه حفاري هر كيلومتر تونل 60 ميليون تومان تمام مي‌شد، براي حل مشكل ارزي نيز با پالايشگاه اصفهان صحبت كرديم كه مازوت و نفت كوره‌اي را كه در گودال‌هاي اطراف پالايشگاه دور مي‌ريخت به ما بدهد و ما آنها را پس از آماده‌سازي بفروشيم و ارز لازم را تهيه كنيم. منابع ريالي لازم براي مترو را نيز در آن زمان از بانك‌ها گرفتيم و آنها را در اين پروژه شريك كرديم.

رييس مجلس خبرگان در بخش ديگري از سخنانش گفت: در ابتداي اين طرح قرار بود سيستم‌ها از كشورهاي غربي تهيه شود؛ اما غربي‌ها تجهيزات‌شان را به ما گران مي‌فروختند؛ هر واگن را دو ميليون دلار قيمت مي‌گفتند و ما آن زمان چنين پولي نداشتيم. به علاوه آن‌ها در دادن همين تجهيزات نيز مانع ايجاد مي‌كردند؛ به همين دليل به سراغ كشورهاي شرقي رفتيم و با كره ، ژاپن و روسيه صحبت كرديم و در نهايت به چين رسيديم، چين در زمان جنگ هم به ما سلاح‌هاي غيراستراتژيك مي‌داد و با قيمت خيلي كمتري توانستيم تجهيزات مترو را وارد كنيم. بالاخره توانستيم مترو را بسازيم و شما مي‌بينيد كه در منطقه يكي از كشورهاي متروساز هستيم.

هاشمي افزود: در سفري كه اخيرا به عراق داشتم عراقي‌ها مي‌خواستند به آنها در ساخت مترو كمك كنيم، آنها چيزي شبيه متروي كرج بين كربلا و نجف مي‌خواهند ايجاد كنند.

وي در ادامه گفت:‌ ساخت مترو را نيروهاي داخلي انجام دادند و اين افتخار بزرگي براي مهندسان كشور است. ما امروز يكي از زيباترين متروهاي دنيا را در ايران داريم و اين به خاطر آن است كه از سنگ‌ها و تزئينات خوبي كه در كشورمان در دسترس است توانستيم در مترو استفاده كنيم.

هاشمي رفسنجاني در ادامه اظهار كرد: بعد از افتتاح اولين خط مترو سياسيون كشور متوجه مترو شدند و مترو در شعارهاي سياسي آمد؛ چنان كه امروز ارقام درشتي در مجلس براي مترو تصويب مي‌شود و شوراي شهر نيز اجازه داده است در اطراف مترو ساخت و ساز شود؛ به عبارتي هر ايستگاه مترو مي‌تواند اطراف خود را با قيمت بالا بسازد و در اختيار مردم قرار دهد تا انبوه مردم كه از آنجا عبور مي‌كنند از فروشگاه‌هاي اطراف مترو استفاده كنند.

وي با بيان اين كه «هم‌اكنون ساخت مترو به يك حركت اقتصادي و رفاهي تبديل شده است كه هم به محيط زيست شهر كمك مي‌كند و حتي تعليم نظم و انضباط به مردم مي‌دهد» افزود: به عبارتي مترو انسان‌ساز شده است و وقت آن رسيده كه كل نظام امكانات خود را براي آن متمركز كند؛ چرا كه جامعه نيز نسبت به ساخت مترو احساس نياز بيشتري نسبت به قبل دارد و اين موضوع را درك كرده است كه مترو نياز شهرهاي بزرگ است و مردم حاضرند براي ساخت بيشتر آن حتي هزينه كنند. اين شرايط فرصتي فراهم مي‌كند كه مترو را با سرعت بيشتري بسازيم.

هاشمي افزود:‌ هم‌چنين اگر خطوط مترو بتواند شهرهاي اقماري تهران را به تهران وصل كند، مردم خوابگاه‌هاي خود را از تهران به شهرهاي اقماري منتقل مي‌كنند؛ چرا كه مي‌توانند با مترو در عرض نيم ساعت به تهران بيايند و شب نيز برگردند. در اين صورت تهران خلوت و اين وضعيت نامناسبي كه در آن وجود دارد و از نظر رواني روي مردم اثر مي‌گذارد، درست مي‌شود.

هاشمي در بخش ديگري از سخنانش به تلفات جاده‌اي اشاره كرد و گفت: متاسفانه هم‌اكنون به اندازه زمان جنگ در جاده‌ها تلفات مي‌دهيم، اما اميدوارم با توسعه‌ حمل و نقل‌هايي مانند مترو و قطار كمتر شاهد چنين اتفاقاتي باشيم. من اميدوارم در زمان حيات خود متروي شهرهاي اطراف را هم ببينم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين گفت: ‌ما هم‌اكنون مي‌توانيم خدمات فني و مهندسي مترو را صادر كنيم؛ هم‌چنان‌كه مي‌توانيم كارخانه‌ سيمان ، نيروگاه برق و خطوط توليد اتومبيل را صادر كنيم. ايرانيان با توجه به تمدن گذشته و هوش سرشار خود، هم‌چنين تحصيلات خوبي كه در سال‌هاي اخير داشته‌اند، اين توانايي‌ها را كسب كرده‌اند.

هاشمي در پايان گفت: ما در گذشته براي ساخت پروژه‌هاي خود پول نداشتيم، اميدوارم درآمدهاي نفت را بتوانيم دوباره ذخيره و از آن در جهت احداث پروژه‌هاي مهمي كه داريم، استفاده كنيم.

به گزارش ايسنا پيش از سخنان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام لوح‌هاي تقديري به تعدادي از برگزيدگان شركت مترو اهدا شد.

هم‌چنين در حاشيه‌ اين برنامه نمايشگاهي از تجهيزات شركت‌هاي مرتبط با مترو ترتيب داده شده بود و آنها به ارائه‌ دستاوردهاي خود مي‌پرداختند.

اين مراسم در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن