تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816465147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نخستين تور آسيايي نودا به مقصد پكن- دهلي نو


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نخستين تور آسيايي نودا به مقصد پكن- دهلي نو
گروه تحقيق و تفسير خبر- سفر آسيايي "يوشيهيكو نودا" نخست وزير ژاپن، در حالي پايان يافت كه به نظر مي رسد توكيو حداكثر تلاش خود را در جلب همكاري ها و همگرايي با قدرت هاي نوظهوري چون هند و چين در مذاكرات با رهبران اين كشورها به كار برده است.


نخست وزير جديد ژاپن كه تنها چند ماه از انتخاب و آغاز كار وي در راس مسووليت نظام سياسي- اداري اين كشور مي گذرد، هفته گذشته (روز يكشنبه) وارد پكن شد و پس از پايان رايزني با رهبران چين، بعد از ظهر روز سه شنبه پكن را به مقصد دهلي نو ترك كرد.

در طول ديدار سه روزه نخست وزيران ژاپن و هند، دو محور اساسي در حوزه همكاري هاي هسته اي و تجاري- مالي مبناي گفت وگوهاي توكيو- دهلي قرار گرفت تا در روز پنجشنبه هشتم دي ماه تور آسيايي نودا پايان يابد.

** دورنماي كاهش تنش هاي چين و ژاپن

.......................................................

اواسط تابستان سال 1389 دور جديد تنش هاي ميان ژاپن و رقيب ديرينه اش يعني چين به اوج خود رسيد تا جايي كه برخورد يك كشتي ماهيگيري چيني به قايق هاي گشتي ژاپن و دستگيري خدمه چيني كشتي ماهيگيري و پس از آن اقدامات تنبيهي پكن در اين پيوند روابط سياسي دو كشور را به حالت تعليق درآورد.

تنش هاي اخير كه در واقع از اختلافات سرزميني دو كشور در درياي چين شرقي نشات مي گرفت و وجود ميادين نفت و گاز در محدوده مورد اختلاف كه به اصطكاك در روابط دو كشور به جز جنبه هاي امنيتي- سياسي بعد اقتصاد انرژي را نيز اضافه مي كرد، نمايي از تضاد راهبردي پكن- توكيو در ساختارهاي قدرت در سطح منطقه اي و حتي بين المللي را آشكار كرد و روابط سياسي دو كشور را در طول دو سال اخير از خود متاثر ساخت.

البته وابستگي متقابل اقتصادي دو كشور در طول سال هاي اخير، جدا از تنش هاي هر از چند گاه سياسي-امنيتي و تضاد هاي راهبردي، هر روز بر در هم تنيدگي تعاملات تجاري- اقتصادي پكن- توكيو افزوده به طوري كه در زمان حاضر چين بزرگترين شريك تجاري ژاپن است و ارزش مبادلات تجاري آن از مرز 300 ميليارد دلار فراتر رفته و در يك سال گذشته بالاي 30درصد رشد داشته است.

از سوي ديگر ژاپن سومين منبع بزرگ سرمايه گذاري خارجي در چين است و شركت هاي آن كشور بيش از 77 ميليارد دلار در چين سرمايه گذاري كرده اند. از سوي ديگر در فروردين ماه سال جاري چين نزديك به 16 ميليارد و 600 ميليون دلار از اوراق قرضه ژاپن را خريد كه بالاترين رقم خريد در 6سال گذشته محسوب مي شود.

در چارچوب مذاكرات بر سر توسعه روابط و همكاري هاي اقتصادي كه در آستانه چهلمين سالگرد عادي سازي روابط سياسي دو طرف صورت مي گرفت، رهبران چين و ژاپن براي امضاي موافقتنامه تجارت آزاد در سال آينده ميلادي به توافق دست يافتند و مقرر گشت مبادلات تجاري از اين پس به جاي دلار با واحد پول ملي دو كشور يعني "يوآن" و "ين" و به اصطلاح از طريق راهكار "سوآپ ارزي" انجام شود. همچنين مقرر گشت سرمايه گذاري شركت هاي ژاپني در چين بر اساس "يوآن" گسترش يابد.

و اما تحولات اخير شبه جزيره كره به اصلي ترين محور تبادل نظرهاي سياسي- امنيتي نودا و "هوجين تائو" رييس جمهور چين بدل گشت تا دغدغه ها و نگراني هاي اخير ژاپن از بابت آينده سياست ها و رويكردهاي نسل جديد رهبري كره شمالي در اشتراك نظر با چين به عنوان نخستين پشتيبان راهبردي پيونگ يانگ كاهش يابد. به نظر مي رسد در جريان اين ديدارها چشم انداز روشن تري نسبت به آينده مذاكرات شش جانبه پيرامون موضوع هسته اي كره شمالي پديدار گردد.

** هند، دومين مقصد سياست آسيايي ژاپن

..............................................................

پس از چالش هاي ناشي از حوادث اتمي فوكوشيما و بحران هسته اي- زيستي ژاپن، ششمين اجلاس سالانه دهلي نو و توكيو بعد از ظهر روز سه شنبه با محوريت همكاري هاي هسته اي در عالي ترين سطح ميان دو كشور آغاز شد. نودا و "مانموهان سينگ" نخست وزير هند در ادامه مذاكرات توافق كردند تا نسبت به توسعه سرمايه گذاري هاي خارجي متقابل زمينه سازي و اقدامات لازم را به اجرا در آورند. مقامات هندي در طول اين ديدار خواستار افزايش سرمايه گذاري مستقيم ژاپن در هند و امضاي قراردادي براي تبادل ارز خارجي به ارزش 10 ميليارد دلار بين دو كشور شدند.

علاوه بر توافقات صورت گرفته، تصميم مشترك دهلي و توكيو مبني بر مبادله تجاري بر اساس واحد پول ملي دو كشور، تكرار نقطه نظراتي بود كه ژاپني ها با مقامات چيني براي تسهيل مبادلات تجاري- اقتصادي بر سر آن به توافق رسيده بودند.

** نودا و توسعه روابط با شركاي راهبردي در شرايط جديد

...................................................................................

نخست وزير جديد ژاپن با شروع دوره مسووليت خود در رهبري كابينه اين كشور يكي از محورهاي اصلي سياست خارجي خود را تنش زدايي در روابط خود با همسايگان به ويژه چين اعلام كرد و به نظر مي رسد نسبت به اسلاف خود در ترميم روابط با همسايه بزرگ غربي موفق تر عمل كرده است. به نظر مي رسد دولت جديد ژاپن بيش از پيش بر توسعه روابط سياسي و گسترش همكاري هاي اقتصادي- مالي به شكل همگون و موازي تاكيد داشته و از هرگونه اثر پذيري سياسي پهنه وسيع تبادلات تجاري اجتناب ورزد.

صرف نظر از سياست هاي دولت جديد توكيو مبني بر گسترش روابط با قدرت هاي نوظهور آسيايي، براي هند در راهبردهاي سياست خارجي ژاپن جايگاه ويژه اي تعريف شده است به طوري كه دهلي نو در دكترين سياست خارجي ژاپن يكي از مقاصد مهم نگاه خارجي توكيو را به خود اختصاص داده است. در تعاملات دو جانبه موضوع همكاري هاي فني- تكنولوژيك به ويژه در حوزه فناوري هاي صلح آميز هسته اي و نيز الكترونيكي، اشتراك نظر و همگرايي در موضوعات نظامي- امنيتي و توسعه روابط اقتصادي- تجاري به عنوان مولفه هاي اساسي مورد توجه تصميم گيرندگان كلان دو كشور بوده است.

در شرايط بحران زده اقتصاد بين الملل كه بر گسترش تجارت جهاني به شكل منفي اثر گذاشته پررنگ تر شدن تجارت آسيايي توكيو در حكم پشتوانه اي براي جبران زيان هاي ناشي از ساختار تبادلات تجاري- مالي ژاپن با آمريكا و كشورهاي اروپايي به شمار مي رود. تغيير مجرا و واسطه ارزي مبادلات از دلار و يورو به واحدهاي پول آسيايي گذشته از كاهش هزينه هاي اين مبادلات، هدف كاهش تاثير پذيري روابط اقتصادي گسترده ژاپن با كشورهايي مانند چين و هند را دنبال مي كند.

در وضعيت كنوني، اين منافع ملي ژاپن است كه به عنوان چراغ راهنماي سياست گذاري هاي عمومي كشور، روشن تر از گذشته به ديپلماسي اقتصادي و روابط سياسي خارجي توكيو جهت داده و مناسبات و شكل بندي روابط قدرت ها در نيمكره شرقي را بتدريج تعديل خواهد كرد.

تحقيق**م.م.ك**1358

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30741008

شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن