تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819777860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند مصداق از زندگي روزنامه نگاران زن سوري


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: چند مصداق از زندگي روزنامه نگاران زن سوري
زنان در جامعه سوريه، همانند ساير جوامع با مشكل هماهنگي وظايف شغلي در خارج و داخل خانه روبه رو هستند. طيف عقايد زنان تحصيلكرده سوري، در بخش راديو و تلويزيون از تمركز بر اشتغال تا پذيرش خانه داري را دربر مي گيرد.

ويولت باشور مدير بخش راديو صوت الشعب، «صداي مردم»، در دمشق يكي از زنان موفق در جامعه است كه رمز موفقيتش را اينچنين بيان مي كند؛ «بيشتر و سخت تر كار كن، بعد مي تواني مسووليت هاي شغلي را با وظايف خانگي هماهنگ كني.»

او يك زن مسيحي است كه از 17سالگي به اين كار پرداخته و در كنار تحصيلاتش، وظايف روزنامه نگاري خود را نيز ادامه داده است. اكنون 27 سال است كه ويولت براي راديوي سوريه مشغول به كار است. راديوي صداي مردم از ساعت 6 صبح تا 6 بعدازظهر برنامه پخش مي كند. وظيفه ويولت تنظيم تمام اين برنامه هاست.

اگرچه او عضو اقليتي مذهبي است، ولي در اين زمينه نيز در جامعه سوريه با مشكلي روبه رو نشده . او سرپرستي 50 نفر را بر عهده دارد كه اكثريت آنها را مردان تشكيل مي دهند. خانم باشور اعتقادي به برتري جنسيتي خاص ندارد؛ «به نظر من نه زن سالاري وجود دارد نه مردسالاري، براي يك موقعيت شغلي اصولاً به دنبال شخص مناسب مي روند، چه مرد چه زن. شرط لازم اين است كه داوطلب بايد مناسب آن شغل باشد.» او مي افزايد؛ «علاوه براين، امروزه زنان سوري به نحو شايسته يي از فرصت هاي خود استفاده مي كنند و رده هاي شغلي بالايي را بر عهده مي گيرند.» يكي از زناني كه از اين فرصت ها استفاده كرده، لوبانا جروديه است. لوبانا يك زن مسلمان محجبه سوري، تحصيلكرده در رشته حقوق و گوينده راديو است. فعاليت شغلي لوبانا از دو بخش تشكيل مي شود؛او هم براي راديو و هم در يك دفتر وكالت كار مي كند. در كشور سوريه زنان در مورد رعايت حجاب آزاد هستند. بعضي از آنها روسري به سردارند و بعضي ديگر بي حجاب هستند. اما كار در تلويزيون براي زنان محجبه با دشواري هايي همراه است. لوبانا مي گويد؛ من به كار كردن علاقه دارم ولي اگر شرايط زندگي مشترك طور ديگري ايجاب كند، خودم را با شرايط وفق مي دهم. او مي افزايد؛ در آغاز كار خود با مشكلات بسياري، مانند نامناسب بودن اين شغل براي زنان از ديد جامعه، روبه رو بوده است. و اينكه او يك زن محجبه است، اين طرز فكر را تقويت مي كند. با وجود اين، لوبانا اعتقاد دارد با كوشش فراوان در كارش رفته رفته مي تواند نظر مردم را نسبت به خود تغيير دهد. او مي گويد اصولاً هدفش از كار روزنامه نگاري تلاش براي تغيير بينش مردم است. اما لوبانا در رابطه با مردسالاري نظر متفاوتي نسبت به ويولت دارد. او معتقد است از لحاظ طبيعي همواره بين زن و مرد تفاوت وجود دارد؛ «شما نمي توانيد زن و مرد را در تمام زمينه ها يكسان بدانيد. زن و مرد مي توانند در زمينه هاي شغلي و مسووليت هاي اجتماعي يكسان باشند، ولي يك مرد، مرد است و يك زن، زن است.»

وفا مي گويد؛به عنوان يك زن علاقه دارم بدانم زندگي خارج از خانه چگونه است. پرداختن به وظايف خانه داري نسبت به وظايف شغلي را وفا علي، يكي ديگر از زنان مسلمان سوري، در زندگي خود تجربه كرده است. او به خاطر دو فرزند خردسال خود مجبور بوده به مدت هفت سال شغل ژورناليستي خود را در تلويزيون رها كند و به وظايف مادري بپردازد. وفا تاكيد مي كند بازگشت دوباره او به محيط كار روزنامه نگاري برايش سخت بوده است. او معتقد است جدايي وي از حرفه ژورناليستي، ريشه در مشكل اساسي زنان سوري دارد؛ «امروزه هر زن سوري مايل است كار كند. اما او همواره مسووليت هاي فراواني برعهده دارد از جمله نگهداري از كودكان، شوهرداري، خانه داري، پخت و پز و رسيدگي به ساير امور زندگي روزمره و... اگر او بخواهد موفق باشد، بايد با برنامه ريزي جلو برود، بايد قوي باشد و بداند كه از زندگي اش چه مي خواهد و اين آسان نيست،»

با تمام اين مشكلات، وفا مانند ديگر زنان سوري مي خواهد از آنچه بيرون از خانه رخ مي دهد، آگاهي يابد. او تاكيد مي كند؛ «من همانند هر زن سوري ديگر مايلم رابطه خوبي با جامعه ام داشته باشم، بيشتر بدانم و بيشتر بياموزم.»

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن