تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816745696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهارم صفر، سالروز درگذشت آيت‌الله شاه‌آبادي؛ آيت‌الله شاه‌آبادي؛ عارفي كامل و مبارزي تمام عيار


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: چهارم صفر، سالروز درگذشت آيت‌الله شاه‌آبادي؛ آيت‌الله شاه‌آبادي؛ عارفي كامل و مبارزي تمام عيار
امام خميني(ره) فرمودند: «مرحوم آيت الله شاه‌آبادي علاوه بر اينكه يك فقيه و عارف كامل بودند، يك مبارز به تمام معني نيز بودند.»


گروه دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، فاطمه ابراهيمي، آقا ميرزا محمد علي پسر آيت الله آقا ميرزا محمد جواد اصفهاني حسين آبادي در سال 1240 (ه-ق) در اصفهان به دنيا آمد. ناصرالدين شاه، آقا ميرزا محمد جواد اصفهاني را از اصفان به تهران تبعيد كرد، ولي مبارزات وي در تهران نيز ادامه يافت.

حكايت از بين بردن مشروب فروشي كنت ارمني و تبديل آن به مسجد سراج‌الملك يكي از نمونه‌هاي بارز اين مبارزات بود. هنگامي كه شاه به ايشان در اين خصوص اعتراض مي‌كند، ايشان مي‌گويند: «گمان مي‌كردم كه تو ناصر ديني، ولي حالا فهميدم كه تو كاسر دين هستي.»

آقا ميرزا محمد علي شاه‌آبادي در تهران از محضر بسياري از علما از جمله آقا ميرزا هاشم اشكوري بهره بردند. ايشان حتي در علوم غريبه همچون جفر و اسطرلاب تسلط داشتند و زبان فرانسه را نيز مي‌دانستند.

آيت‌الله شاه‌آبادي در تهران با دختر مرحوم حاج آقا رضا ازدواج كردند و در سال 1322 (ه.ق) به همراه خانواده و مادرشان به عتبات هجرت نموده و پس از هفت سال تعليم و تعلم در نجف و سامرا به تهران بازگشتند.

مبارزه با ظلم و جور در كنار تدريس و تبليغ

عارف حكيم شاه آبادي،17 سال در تهران به تدريس و تبليغ و مبارزه با نظام جور مي‌پردازند و در سال 1347 (ه.ق) به قم هجرت نموده و در محله عشقعلي منزلي اجاره مي‌نمايند.

در همين دوره است كه امام خميني(ره) با ايشان آشنا شده و گمشده خويش را در وجود آقاي شاه‌آبادي مي يابند و مدت هفت سال در خدمت ايشان فصوص‌الحكم و مفتاح‌الغيب و مصباح‌الانس را تلمذ مي‌نمايند.

شاگردان اين عارف كامل

علاوه بر شاگرد برجسته ايشان يعني امام خميني(ره) شاگردان ديگري نيز از محضر ايشان در تهران، قم و نجف بهره بردند كه برخي از آنان عبارتند از؛ آيت‌الله‌العظمي سيد شهاب‌الدين نجفي مرعشي(ره)، آيت‌الله ميرزا هاشم آملي لاريجاني(ره)، آيت‌الله حق‌شناس، آيت‌الله سيد محمدرضا بهاءالديني(ره) و ... .

آثار و ابداعات علمي آيت‌الله شاه‌آبادي

آيت‌الله شاه‌آبادي داراي آثار متعددي هستند كه برخي از آنها عبارتند از؛ مفتاح السعادة في احكام العبادة كه رساله عمليه ايشان است و همچنين رسالة العقل و الجهل. برخي از آثار چاپ نشده ايشان پس از فوت در اختيار حضرت امام بوده كه در حمله ساواك به كتابخانه ايشان در سال 1342 (ه.ش) ربوده شده است.

از ابداعات علمي آيت الله شاه آبادي نظريه فطرت است كه به عنوان گرانيگاه تفكر و مكتب حكمي او، از موقعيت ممتازي برخوردار است؛ آن‌سان كه مي‌توان آن بزرگوار را فيلسوف فطرت نام نهاد.

كمالات نفساني و نشانه‌هاي عزت نفس ميرزا

لطافت روح

نخستين خصيصه‌اي كه در نهاد آن عارف كامل سرشته شده بود، لطافت روح و صفاي باطن است كه ايشان اين لطف رحماني را تا آخر عمر حفظ و شكوفاتر كرد. امام خميني(ره)كه خود از نزديك اين معني را دريافته، مي‌فرمايد: «من در تمام عمر مردي به اين لطيفي نديده‌ام، لطافت روحي عجيبي داشت.»

صلابت

جمع كردن ميان دو صفت تواضع و صلابت، جمع بين اضداد و نشانه كمال است كه آيت‌الله شاه‌آبادي در اين زمينه نيز گوي سبقت را از ديگران ربوده بود. امام خميني(ره)در اين باره مي‌فرمايند: «مرحوم آيت الله شاه‌آبادي علاوه بر اينكه يك فقيه و عارف كامل بودند، يك مبارز به تمام معني نيز بودند.»

حجت‌الاسلام انواري نيز مي‌گويد: «مرحوم شاه‌آبادي از افرادي بودكه با قاطعيت در برابر رضاخان ايستاد و در شرايطي كه رضاخان تمام مساجد و منبرها را تعطيل كرد، هيچ‌گاه مسجد و منبر و سخن گفتنش قطع نشد.»

برنامه سلوك

يكي از عوامل موفقيت در سير و سلوك، داشتن برنامه درست و مداومت بر عمل است. آيت الله شاه آبادي(ره) عارفي بود كه با برنامه صحيح و مداومت بر اعمال حسنه به سوي معبود سير كرد تا به مقام وصول نايل آمد.

حضرت آيت الله حاج شيخ محمد شاه آبادي درباره برنامه سلوك والد چنين گفت: «نماز شب و تهجد ليل ايشان ترك نمي‌شد. هرروز صبح بعد از نماز زيارت عاشورا مي‌خواندند و روزهاي جمعه در مسجد بعد از نماز صبح و صحبت، دسته جمعي زيارت عاشورا مي‌خواندند. شب‌هاي جمعه دو ساعت قبل از اذان صبح دعاي كميل را در مسجد همراه مردم مي‌خواندند و به قرائت سوره يس مداومت مي‌نمودند و مهمتر از همه دائم‌الحضور بودند.

ايشان هيچ وقت، حتي در موقع غذا خوردن، مطالعه، بحث كردن، نوشتن و هنگام راه رفتن نيز غافل نبودند. ديگر اين كه خواب و بيداري ايشان اختياري بود، هر وقت اراده مي‌كردند مي‌خوابيدند و هر وقت مي‌خواستند بيدار مي‌شدند.»

حكيم عارف كامل آية‌الله محمد علي شاه‌آبادي پنجشنبه، سوم صفر 1369 (ه.ق) برابر با سوم آذر ماه 1328 در تهران بدرود حيات گفت و در جوار مرقد حضرت عبدالعظيم حسني در كنار قبر شيخ ابوالفتوح رازي به خاك سپرده شد.

منابع:
1-تهران شهر هزار حكيم- عباس طارمي
2- فيلسوف فطرت- علي حيدر مرتضوي
3- شاه آبادي بزرگ آسمان معرفت- محمدعلي محمدي

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1983]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن