تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812305770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش رسانه ها در فراز و فرود فتنه 88


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: نقش رسانه ها در فراز و فرود فتنه 88
به گزارش فارس؛ در جريان حوادث سال ۸۸ و "فتنه" پس از انتخابات، عوامل متعددي در بروز و تداوم آن نقش داشتند.

در كنار نقش محوري برخي خواص كه در جريان فتنه ۸۸ به عنوان "سران فتنه" نزد عموم مردم شناخته شدند، حضور و نقش آفريني مستقيم دشمنان خارجي نظام و مردم ايران كاملا مشهود بود اما بخش عمده اي از پروژه جنگ نرم دشمنان داخلي و خارجي در جريان اين فتنه از طريق "رسانه ها" عملياتي و به مرحله اجرا درآمد.

در واقع در جريان فتنه ۸۸ از طريق ايجاد يك ائتلاف رسانه اي فراگير با حضور بزرگترين رسانه هاي نظام استكباري، دشمنان نشان دار نظام و ملت ايران وارد عرصه جنگ نرمي تمام عيار شدند.

در اوج جريان فتنه ۸۸ با وجود هشدارهاي صريح و شفاف مقام معظم رهبري مبني بر لزوم روشنگري تمامي اشخاص و چهره ها در خصوص فتنه و درخواست ايشان از خواص براي "پرهيز از سكوت" و اعلام موضع صريح و شفاف در برابر فتنه گران اما برخي از خواص از طريق رسانه ها و تريبون هاي در اختيار خود، نه تنها قدمي در راستاي شفاف شدن فضا و اعلام موضع در براي فتنه گران برنداشتند بلكه از طريق رسانه هاي خود به پشتيباني از فتنه و فتنه گران پرداختند و با شگردهاي كثيف رسانه اي خود و با بهره گيري از دروغ و شايعه سازي، نهايت تلاش خود را براي دميدن هرچه بيشتر بر آتش فتنه به كار گرفتند.

اما در مقابل و در جبهه نيرو هاي انقلاب و مردم، رسانه هايي نيز بودند كه با تمام توان و بضاعت خود وارد كارزار رسانه اي فتنه ۸۸ شدند و با روشنگري و افشاي شگردها و دروغ پردازي هاي فتنه گران، براي فرونشاندن غبار فتنه توان خود را به كار گرفتند.

در اين گزارش به بررسي گوشه اي از كاركردها و عملكردهاي رسانه هاي داخلي در مقطع فتنه ۸۸ پرداخته ايم و در گفت وگو با برخي فعالان رسانه اي، اساتيد و كارشناسان به واكاوي ابعاد مختلف اين مسئله پرداخته ايم.

خلق حماسه ۹ دي مرهون روشنگري رسانه‌ها

مديرمسئول روزنامه جام‌جم در گفت وگو با فارس درباره نقش رسانه‌‌ها در تبيين صحيح شرايط پس از انتخابات ۸۸ و روشنگري درباره فتنه و حوادث پس از انتخابات كه منجر به خلق حماسه ۹ دي شد، گفت: هر يك از رسانه‌هاي معتقد به نظام و آرمان‌هاي انقلاب با ادبيات و سبك و شيوه خود به خاموش شدن فتنه كمك كردند و در نهايت در حماسه ۹ دي كه روز حضور روشنگرانه مردم بود، نتايج اين تلاش‌ها و زحمات را ديديم.

بيژن مقدم معتقد است: اگر به شرايط آن سال‌ و فتنه ۸۸ بازگرديم، عوامل فتنه و حاميان خارجي آنها تلاش زيادي داشتند كه فضاي كشور را امنيتي كنند و از اين مسير اهداف خود را پيگيري كنند.

تلاش براي روشن شدن ذهن افكار عمومي

وي خاطر‌نشان كرد: اما اراده‌اي كه بر اساس تشخيص و رهنمودهاي مقام معظم رهبري شكل گرفت تلاش براي روشنگري افكارعمومي نسبت به اصل ماجرا بود.

تمركز جريان فتنه بر موضوع "تقلب"

مدير‌مسئول روزنامه جام‌جم تصريح كرد: جريان فتنه و حاميان آنها تمام تلاش خود را بر روي موضوع "تقلب" در انتخابات متمركز كرده بودند .اين حربه‌ در دنيا به عنوان يك اهرم فشار بر عليه بسياري از كشورها استفاده مي‌شود و در آن مقطع در كشور ما نيز اين اتفاق افتاد.

ورود رسانه‌ها در راستاي روشن كردن افكار عمومي

مقدم با اشاره به تأكيدات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در مقطع فتنه ۸۸ و تأكيد ايشان بر روشن شدن ذهن افكار عمومي يادآور شد: در اين راستا بخش عمده‌اي از رسانه‌هاي داخل كشور با ورود به عرصه به روشن شدن افكار عمومي كمك كردند و رهبر معظم انقلاب اگر خواص را نيز مرتبا مورد خطاب قرار مي‌دادند در همين راستا بود كه آنها سكوت نكنند و از تأثيرگذاري خود در راستاي شفاف شدن فضا استفاده كنند.

مديرمسئول روزنامه جام‌جم با بيان اينكه برخي از خواص به صحنه آمده و بر عليه فتنه‌گران موضع گرفتند و برخي نيز سكوت اختيار كردند، متذكر شد: در آن مقطع زماني، رسانه‌هايي كه نگاهشان به انقلاب، رهبري نظام و حفظ دستاوردهاي انقلاب بود و جريان فتنه پيوندخورده با جريان ضد‌انقلاب را قبول نداشتند، وارد عرصه شدند و با تلاش‌هاي آنها در نهايت افكار عمومي نسبت به يك القاي بزرگ به توطئه خطرناك تا حدي روشن شد.

مقدم در ادامه اظهار داشت: هر چه زمان بيشتر گذشت، چهره جريان فتنه براي عمومي مردم روشن‌تر شد و حقايق بييشتري نيز در خصوص آن جريان آشكار شد.

نقش بارز صداوسيما در آشكار شدن زواياي پنهان فتنه

وي با پررنگ‌ ارزيابي كردن نقش صدا و سيما در روشنگري در خصوص جريان فتنه ۸۸ يادآور شد: صدا و سيما به دليل قدرت، فراگيري و نفوذي كه در بين مردم داشت در آن مقطع توانست سهم بسزايي در آشكار شدن زواياي پنهان فتنه داشته باشد و البته به صورت طبيعي مورد فشار و خطاب جريان ضد‌انقلاب بود.

همراهي برخي رسانه‌ها با جريان فتنه

مديرمسئول روزنامه جام‌جم با تذكر اين نكته كه در جريان فتنه ۸۸ برخي از رسانه‌ها نيز هم ر استا با جريان فتنه عمل كردند، خاطر‌نشان كرد: برخي رسانه‌ها چه در فضاي مجازي و چه فضاي مكتوب و مطبوعات با جريان فتنه هم‌پيمان و هم مسلك بودند و تا جايي كه مي‌توانستند با ادبيات خاص خود به جريان فتنه كمك مي‌كردند.

وي تصريح كرد: اگر براي اين دسته از رسانه‌ها تخفيف قائل شويم بايد بگوييم كه آنها در نهايت اگر به فتنه كمك نكردند، در آن جريان سكوت اختيار كردند و هيچ كمكي به خاموش شدن آتش فتنه نكردند.

مقدم علت همراهي برخي از رسانه‌ها با جريان فتنه را برخورداري از خاستگاه‌هاي مشترك، برقراري برخي از پيوندها و درگير بودن برخي از نيروهاي آنها در جريان فتنه ارزيابي كرد.

۹ دي روز حضور روشنگرانه مردم

وي تصريح كرد: در مقابل، رسانه‌هاي معتقد به نظام و هم‌جهت با آرمان‌هاي انقلاب نقش بسزايي در روشن شدن افكار عمومي داشتند كه البته اين دسته از رسانه‌ها نيز درجه‌بندي مي‌شوند اما هر يك با ادبيات و سبك و شيوه خود در اين مسير كمك كردند و در نهايت در حماسه ۹ دي كه روز حضور روشنگرانه مردم بود، نتايج اين تلاش‌ها و زحمات را ديديم.

رسانه‌‌ها فتنه ۸۸ را تحليل كنند

سخنگوي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نيز در پاسخ به اين پرسش گفت: در حال حاضر صرفا بازخواني حوادث و فتنه ۸۸ كافي نيست و رسانه‌ها همچنان بايد به تحليل و ريشه‌يابي حوادث سال ۸۸ و جريان فتنه بپردازند.

مريم پوريامين اظهار داشت: يكي از كاركردهاي اصلي رسانه‌ها، اطلاع‌رساني سريع و به‌موقع به توده‌هاي مردم است.

وي ادامه داد: در واقع رسانه‌ها بايد بتوانند با رصد حوادث و اتفاقات مختلف، حتي پيش از وقوع برخي اتفاقات مردم را نسبت به آگاه كنند؛ در برهه فتنه ۸۸ كه توسط ايادي دشمنان بيروني و داخلي تحت لواي "جنگ نرم" به وقوع پيوست نيز نقش رسانه‌ها قابل تبيين و بررسي است.

سخنگوي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان خاطر‌نشان كرد: دشمنان حداقل يك سال پيش از انتخابات، پروژه جنگ نرم خود را آغاز كرده بودند و قصد داشتند كه از جريان انتخابات دهم رياست جمهوري، اهداف شوم خود را پيگيري كنند.

پوريامين با اشاره به فتنه سال ۸۸ و وقايع روز عاشورا كه در آن روز فتنه‌گران به مراسم عزاي اباعبدالله‌الحسين(ع) توهين كردند، تصريح كرد: در واقع دشمنان در اوج جريان فتنه و در روز عاشوراي ۸۸ قصد داشتند عمق باورهاي ديني و اعتقادي مردم را محك بزنند و قصد اين را داشتند كه بفهمند آيا در اين غبار مي‌توانند تير خلاص را به مذهب بزنند و اين روز براي آ‌نها يك ميزان سنجش بود.

نقش چشمگير رسانه‌ها در انعكاس حماسه ۹ دي

وي با بيان اينكه هوشياري و در صحنه بودن مردم و نقشي كه رسانه‌ها در اين ميان داشتند مانع از دستيابي دشمنان به اهداف از پيش طراحي شده آنها شد، يادآور شد: در واقع مردم با خلق حماسه ۹ دي، عمق باورهاي ديني و اعتقادي خود و ايستادگي‌شان پاي آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را نشان دادند و در اين ميان انعكاس حماسه ۹ دي توسط رسانه‌ها بسيار چشمگير بود.

ايفاي نقش اصلي رسانه‌ها در گرو گره‌خوردن با باور‌هاي مردم

سخنگوي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با يادآوري اين نكته كه رسانه‌ها در هر جايي كه با باورهاي مردم گره خورده باشند، مي‌توانند نقش اصلي خود را ايفا كنند، متذكر شد: اصولا رسانه‌ بدون مردم معنا ندارد و رسانه‌ بايد زبان گوياي مردم باشد.

وي افزود: در جريان فتنه سال ۸۸ شاهد بوديم كه در مقطعي كه برخي از نخبگان سكوت كرده بودند و يا به نوعي با فتنه‌گران همراهي مي‌كردند، رسانه‌ها با حضور و روشنگري خود توانستند نقش مؤثري در شفاف شدن فضا داشته باشند.

مردم جلوتر از نخبگان حركت كردند

پوريامين اظهار داشت: در جريان حماسه ۹ دي همه شاهد بوديم كه مردم با پشت سر گذاشتن نخبگان، جلوتر از آنها حركت كردند و در واقع اوج حضور مردم، حماسه ۹ دي بود كه وقايع و اتفاقاتي كه به دست فتنه‌گران در روز عاشوراي سال ۸۸ به وقوع پيوست در خلق آن تأثير شگرفي داشت و رسانه‌ها نيز در انعكاس اين وقايع نقش بسزايي را به دوش داشتند.

رسانه‌ها نبايد صرفا به تكرار وقايع مهم بسنده كنند

وي ضمن انتقاد از برخي از شيوه‌هاي رسانه‌ها در انعكاس برخي وقايع مهم و تكرار بي‌هدف برخي از اين اتفاقات متذكر شد: متأسفانه شاهد بوديم كه پس از خلق حماسه ۹ دي برخي از رسانه‌ها صرفا به تكرار تصاوير و حماسه ۹ دي اكتفا كردند در حالي كه رسانه‌ها بايد نقش تحليل وقايع و اتفاقات را بر عهده داشته باشند و تكرار وقايع به معناي موفقيت‌ آن رسانه نيست.

رسانه‌ها بايد چرايي فتنه ۸۸ را از نخبگان مواخده كنند

پوريامين افزود: رسانه‌ها بايد به سراغ اصحاب انقلاب و نخبگان تأثيرگذار جامعه بروند و در رابطه با چرايي وقوع حوادث آنان را مورد مو‌أخذه قرار دهند و يا در جريان واقعه‌اي مانند فتنه ۸۸ رسانه‌ها بايد نقش مطالبه‌گري از كساني كه در اين جريان سكوت كردند را ايفا مي‌‌كردند كه تا حدي اين وظيفه از سوي برخي رسانه‌ها كه در چارچوب نظام و ولايت حركت مي‌كردند، انجام شد.

وي خاطر‌نشان كرد: با وجود اينكه حدود ۲ سال از فتنه ۸۸ مي‌گذرد هنوز هم به ميزان لازم و كافي كارهاي عمقي و تحليلي در اين خصوص صورت نگرفته و هم‌اكنون در آستانه حماسه ۹ دي صرفا بازخواني اين حوادث كافي نيست و رسانه‌ها همچنان بايد تحليل و ريشه‌يابي حوادث سال ۸۸ و جريان فتنه را به عهده داشته باشند و آن را به سرانجام برسانند.

نقش بارز رسانه‌ها در بازگشت فريب‌خوردگان فتنه

اما مديرمسئول روزنامه سياست روز با تاكيد بر نقش كليدي رسانه‌ها در شفاف شدن فضا در شرايط فتنه گفت: رسانه‌ها مي‌توانند با نوع عملكرد خود باعث بازگشت برخي از فريب‌خوردگان در شرايط فتنه شوند.

محمد پيرعلي معتقد است: اتفاقات سال ۸۸ را قبلا هم در مقياسي كوچكتر اتفاق افتاده بود اما شايد در جريانات پيشين دست عوامل خارجي كم‌رنگ‌تر بود.

وي خاطرنشان كرد: در جريان فتنه ۸۸ عوامل و دشمنان خارجي توانستند با فريب مجموعه‌اي از نيروهاي انقلاب اين حوادث را رقم بزنند و نقش دشمنان خارجي در جريان فتنه بسيار پررنگ بود.

مديرمسئول روزنامه سياست روز با تاكيد بر عنصر "بصيرت" كه در جريان فتنه ۸۸ مقام معظم رهبري بارها بر آن تاكيد داشتند، تصريح كرد: در جريان فتنه ۸۸ شاهد بوديم كه چگونه نبود بصيرت مي‌تواند ياران ديرين انقلاب را از دامن نظام خارج كند و چه خطراتي را به همراه داشته باشد.

نقش بارز رسانه‌ها در بازگشت فريب‌خوردگان فتنه

پيرعلي در ادامه با اشاره به نقش كليدي رسانه‌ها در مقاطعي مانند جريان فتنه ۸۸ و كاركردي كه آنها مي‌توانند در فرونشاندن غبار فتنه بر عهده داشته باشند، متذكر شد: رسانه‌ها در چنين شرايطي مي‌توانند ۲ كاركرد داشته باشند؛ رسانه‌ها مي‌توانند با نوع عملكرد خود يا باعث ابهام‌آميز شدن بيشتر فضا شوند و يا به گونه‌اي عمل كنند كه منجر به شفافيت فضا و آگاهي‌بخشي به توده‌هاي مردم شود و با نوع حركت خود باعث بازگشت برخي از فريب‌خوردگان در شرايط فتنه شوند.

وي با تاكيد بر اين نكته كه رسانه‌ها با نوع عملكرد خود مي‌توانند باعث فاصله گرفتن هر‌چه بيشتر فريب‌خوردگان فتنه از دامن انقلاب و نظام نيز شوند، اظهار داشت: در جريان فتنه ۸۸ برخي از رسانه‌ها به خوبي نتوانستند نقش روشنگري خود را انجام دهند و در مواقعي باعث پيچيده‌تر شدن شرايط در آن مقطع نيز شدند.

نقش رسانه‌‌ها در افشاي دست‌‌هاي خارجي پشت‌پرده فتنه

مدير‌مسئول روزنامه سياست روز با بيان اينكه رسانه‌ها بايد در شرايط فتنه تلاش اثربخشي را براي بازگرداندن فريب‌خوردگان فتنه از خود به نمايش بگذارند، گفت: در اين صورت است كه رسانه‌ها حجت را بر عوامل فتنه تمام مي‌كنند و در واقع رسانه‌ها در جرياني مانند فتنه ۸۸ بايد هر چه بيشتر دست‌هاي پنهان خارجي در پس اتفاقات و جريانات را برملا مي‌كردند.

وي خاطرنشان كرد: يكي از نقش‌هاي رسانه‌ها مي‌توانست اين باشد كه نشان دهند كه چگونه يك عضو از خانواده انقلاب در جريان فتنه از بدنه نظام جدا مي‌شود و در دامن دشمنان خارجي گرفتار مي‌شود.

جداشدن افرادي با سوابق انقلابي از نظام در فتنه ۸۸

پيرعلي ۲ رويكرد اصلي دشمنان نظام را زدن اصل ريشه نظام و يا افزايش ريزش‌هاي نظام دانست و تصريح كرد: در جريان فتنه ۸۸ شاهد بوديم كه دشمنان خارجي نظام در هدف دوم خود موفق بودند و توانستند افرادي با سوابق انقلابي را از نظام جدا كنند.

رسانه‌ها بايد دلسوزي خود را به اثبات برسانند

مدير‌مسئول روزنامه سياست روز با بيان اينكه رسانه‌ها در مقطع فتنه ۸۸ مي‌توانستند عملكرد بهتر و موفق‌تري داشته باشند، گفت: رسانه‌ها در آن مقطع بايد دلسوزي خود را به مخاطبان اثبات مي‌كردند و اينكه آنها قصد ندارد هيچ يك از ياران انقلاب از دامن انقلاب جدا شوند.

وي با بيان اينكه متاسفانه برخي از رسانه‌ها از روش‌هاي رسانه‌هاي غربي براي جذب مخاطبان خود استفاده مي‌كنند كه با آموزه‌هاي اسلامي ـ ايراني متفاوت است، يادآور شد: رسانه‌ها در واقع خود بايد يك خطيب كه جامعه را به تقوي سفارش مي‌كنند، باشند اما گاهي برخي بي‌تقوايي‌ها در خود رسانه‌ها مشاهده مي‌شود.

مدير‌مسئول روزنامه سياست روز نقش رسانه‌ها در بازگشت برخي از حاميان جريان فتنه به آغوش ملت و نظام در جريان فتنه ۸۸ را چندان پررنگ ندانست و گفت: ساير عوامل از جمله مواضع و بيانات مقام معظم رهبري در شفافيت هر چه شرايط و خاموش شدن فتنه ۸۸ نقش كليدي‌تري داشتند.

فشار رسانه‌‌اي، سكوت برخي "خواص" در مقابل فتنه‌گران را شكست

مديرعامل خبرگزاري موج نيز با اشاره به سكوت برخي از "خواص" در جريان فتنه ۸۸ گفت: با فشار و روشنگري برخي رسانه‌هاي داخل كشور بر ساكتين فتنه، برخي از اين خواص مجبور به شكستن سكوت خود و اعلام موضع در مقابل فتنه‌گران شدند.

محمودرضا اميني اظهار داشت: جريان فتنه ۸۸ مبتني بر جنگ نرم دشمنان عليه نظام حادث شد و با ابزارهاي رسانه‌اي به عنوان مهم‌ترين ابزار و تجهيزات، اقدامات خود را عليه ملت و نظام ما انجام دادند.

وي با بيان اينكه دشمنان در مقطع فتنه ۸۸ تلاش داشتند كه از فرصت‌هاي رسانه‌اي كشور نيز در راستاي اهداف نامشروع خود استفاده كنند، خاطر‌نشان كرد: از آنجايي كه آگاهي رسانه‌هاي ما در طول ساليان اخير ارتقا يافته، آنها نتوانستند در اين هدف خود موفقيتي داشته باشند و از فضاي رسانه‌هاي مجازي و سايبري خود اقداماتشان را ترتيب دادند.

مديرعامل خبرگزاري موج تصريح كرد: در آن مقطع زماني رقابتي بين برخي از رسانه‌هاي فعال در چارچوب نظام با فعاليت‌هاي رسانه‌هاي سايبري دشمنان به وجود آمد و عملا اين فضا منجر به آن شد كه رسانه‌هاي داخلي فرصت مناسبي را براي شفاف كردن فضا و افشاي توطئه‌هاي دشمنان در جريانات پس از انتخابات ۸۸ داشته باشند.

نقش رسانه‌ها در شفافيت فضاي فتنه ۸۸

اميني اقداماتي كه توسط رسانه‌ها در مقطع فتنه ۸۸ انجام شد را باعث شفاف شدن هر‌چه بيشتر فضا و دستيابي توده‌هاي مردم به اطلاعات لازم و كافي دانست و يادآور شد: در جريان فتنه ۸۸ رسانه‌هاي مختلف از جمله صدا و سيما، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي مكتوب و مطبوعات توانستند نقش خوب و پررنگي را از خود به نمايش بگذارند.

وي متذكر شد: در فتنه ۸۸ شاهد بوديم كه رسانه‌هاي داخلي كمترين همراهي را با دشمنان نظام داشتند و در جريان جنگ نرم، نهايت تلاش خود را براي برملا كردن توطئه‌هاي دشمنان و فتنه‌هاي آنها داشتند.

همراهي غالب رسانه‌‌هاي داخلي با حركت مردم و نظام

مديرعامل خبرگزاري موج جريان حاكم بر رسانه‌ها در مقطع فتنه ۸۸ را باعث همراه شدن برخي از معدود رسانه‌هاي داخلي كه تمايلي به همراهي با حركت توده ملت را نداشتند، دانست و خاطر‌نشان كرد: برخي از رسانه‌هاي كشور در آن شرايط گريزي نداشتند جز اينكه مجبور به همراهي با موج رسانه‌اي همراه با نظام و مردم شوند.

فشار رسانه‌اي و شكست سكوت برخي خواص

وي در ادامه با اشاره به سكوت برخي از خواص در جريان فتنه ۸۸ كه باعث كمك به رسانه‌ها و دشمنان خارجي نظام شد، گفت: به تدريج با فشاري كه رسانه‌هاي داخل كشور و با مطالبه توده‌هاي مردم بر ساكتين فتنه ايجاد شد، برخي از اين خواص مجبور به شكستن سكوت خود و اعلام موضع در مقابل فتنه‌گران شدند.

اميني فرمايشات مقام معظم رهبري در نخستين خطبه نماز جمعه پس از انتخابات ۸۸ را فصل‌الخطابي براي تمام فتنه‌گران و ساكتين فتنه دانست و گفت: پس از فرمايشات مقام معظم رهبري و با موجي كه در رسانه‌ها و بين عموم مردم ايجاد شده بود برخي از ساكتين مجبور به همراهي با عموم مردم و شكستن سكوت خود شدند و در اين ميان نقش رسانه‌ها در شفاف شدن فضا نقش پرتأثيري بود.

مديرعامل خبرگزاري موج عملكرد برخي از رسانه‌هاي داخلي در جريان فتنه ۸۸ در فرونشاندن غبار فتنه را بسيار موفق‌تر از برخي ديگر از رسانه‌هاي داخلي برآورد كرد و اظهار داشت: در واقع در جريانات سياسي نظام هم همين رويه را شاهد بوديم به گونه‌اي كه با به ميدان آمدن مقام معظم رهبري برخي كه با گرايشات خاص سياسي تا آن مقطع در صحنه حضور داشتند از آن پس با اصل نظام و حركت مقام معظم رهبري همراه شدند و گرايشات خود را كنار گذاشتند.

اميني عملكرد رسانه‌ها در خلق حماسه ۹ دي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: در مجموع رسانه‌ها در جريان فتنه ۸۸ و در راستاي شفاف شدن فضا كه منجر به خلق حماسه ۹ دي شد، عملكرد موفقي داشتند.

رسانه‌ها در زمان فتنه پايه‌گذار سيستم‌هاي دفاع در مقابل تهاجم جنگ نرم شدند

عضو سابق هيئت منصفه مطبوعات نيز در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: رسانه‌ها در جريان فتنه ۸۸ پايه‌گذار سيستم‌هاي نوين دفاع در مقابل تهاجم نرم نظام سلطه بودند به گونه‌اي كه در جريان بيداري اسلامي، نقش برجسته رسانه‌هاي مردمي را در برابر تهاجم رسانه‌هاي نظام سلطه به خوبي شاهد هستيم.

روح‌الله جمعه‌اي مي گويد: به طور كلي حوادث تلخ و عبرت‌آموز سال ۸۸ و فتنه پس از انتخابات به نوعي ريشه در مباني سست برخي افراد نسبت به نظام، انقلاب و اعتقادات ديني و ميهني آنان داشت.

فتنه ۸۸ توطئه‌اي پيچيده عليه مردم‌سالاري ديني

وي خاطر‌نشان كرد: در واقع فتنه ۸۸ توطئه‌اي پيچيده و فتنه‌اي بزرگ عليه حاكميت مردم‌سالاري ديني در كشورمان بود و در اين ميان براي بررسي نقش رسانه‌ها در خصوص اين فتنه بايد آنچه در جريان اين ماجرا اتفاق افتاد را به رسانه‌ها نيز تعميم دهيم.

ورود برخي رسانه‌‌ها به نفع سناريوي دشمنان نظام و مردم

اين عضو سابق هيئت منصفه مطبوعات تصريح كرد: در آن مقطع زماني تعدادي از رسانه‌ها كه در اقليت قرار داشتند آگاهانه و يا به واسطه برخي انتقادات و گلايه‌ها از روش و عملكرد قوه مجريه وارد بازي شدند كه طراحي و سناريوي آن در خارج از كشور توسط دشمنان نظام و مردم طراحي شده بود.

جمعه‌اي با بيان اينكه از سوي ديگر عمده رسانه‌هاي كشور در مقطع فتنه ۸۸ عملكرد مطلوب و روشنگرانه‌اي داشتند، يادآور شد: اين دسته از رسانه‌ها در فضايي كاملا خاص و حساس به ايفاي نقش خود پرداختند اما بايد توجه داشت در شرايط ويژه و بحراني هر عملكردي ولو بسيار كوچك كه در جهت منافع دشمنان رقم بخورد، گناه و تأثيرات سوء آن چندين برابر خواهد بود.

انعكاس گسترده اخبار رسانه‌هاي اقليت حامي فتنه در محافل ضدانقلاب

اين فعال مطبوعاتي و رسانه‌اي متذكر شد: در آن مقطع حساس، عملكرد برخي از رسانه‌هاي اقليت حامي جريان فتنه، برجستگي خاص و انعكاس گسترده‌اي در محافل ضد‌انقلاب خارج كشور داشت و اخبار اين رسانه‌ها به عنوان منابع بيگانگان استفاده مي‌شد.

وي يادآور شد: در مقابل، رسانه‌هاي متعهد به نظام و حافظ منافع مردم با هوشياري و درك صحيح شرايط فتنه، عملكرد بسيار مطلوبي را از خود به نمايش گذاشتند.

جمعه‌اي افزود: البته ممكن است شرايط به گونه‌اي باشد كه برخي از اين رسانه‌ها متهم به تندروي و افراط شده باشند اما بايد توجه داشت در كارزار رسانه‌اي و شرايط فتنه اوضاع كاملا منطبق بر حوادث و رويه‌ صحنه نبرد ترسيم مي‌شود و اين دسته از رسانه‌هاي حامي نظام و مصالح عمومي كشور دقيقا با شيوه و شرايط همان فضا به ياري مردمي كه در خيابان‌ها‌، مجامع عمومي و حتي منازل خود در تمامي ساعات شبانه‌روز مورد آزار و هجمه جسمي و رواني فتنه‌گران قرار داشتند، عمل كردند.

وي در ادامه با اشاره به اين نكته كه رسانه‌هاي مردمي در جريان فتنه ۸۸ با توجه به تجارب حوادث مشابه در ساير كشورها و مهم‌تر از آن با پايبندي به اصول يك جامعه آزاد و مردم‌سالار وارد عرصه شدند، اظهار داشت: اين دسته از رسانه‌ها مصالح عمومي كه از سوي منتخبان مردم در اركان حاكميت تهيه و تنظيم مي‌شد و در خاموش كردن آتش فتنه نقش بارزي داشت را مورد توجه قرار دادند و رسالت خود به عنوان ركن چهارم دموكراسي و مردم‌سالاري را به انجام رساندند.

رسانه‌هايي كه در جنگ نرم، كارنامه درخشاني از خود به جا گذاشتند

اين فعال رسانه‌اي خاطر‌نشان كرد: رسانه‌هاي پايبند به مباني نظام و منافع ملي و مردمي توانستند در فضاي نبرد رسانه‌اي و جنگ نرم بسيار پيچيده و ظريف فتنه ۸۸، كارنامه درخشاني را از خود به جاي بگذارند و بدون توجه به ظواهر فريبنده و هيجاني وارداتي از غرب، مصالح عمومي را تشخيص دهند.

پايه‌گذاري سيستم‌هاي نوين دفاع در برابر جنگ نرم

وي در خاتمه تصريح كرد: در واقع رسانه‌ها در جريان فتنه ۸۸ پايه‌گذار سيستم‌هاي نوين دفاع در مقابل تهاجم نرم نظام سلطه بودند به گونه‌اي كه در جريان بيداري اسلامي، نقش برجسته رسانه‌هاي مردمي را در برابر تهاجم رسانه‌هاي نظام سلطه به خوبي شاهد هستيم.

حضور ۳ طيف مختلف رسانه‌هاي داخلي در جريان فتنه ۸۸

اما سردبير روزنامه وطن امروز معتقد است: در جريان فتنه ۸۸ يك دسته از رسانه‌ها در ايجاد و امتداد آن دخيل بودند و دسته دوم رسانه‌هايي بودند كه سكوت اختيار كرده بودند و دسته سوم رسانه‌هاي انقلابي بودند كه ماهيت فتنه‌گران و طرح‌هاي آنها را افشا كردند.

رضا شكيبايي اظهار داشت: در مقطع فتنه سال ۸۸، رسانه‌ها نيز مانند سياسيون حاضر در صحنه در ۳ دسته كلي قابل تقسيم‌بندي هستند.

وي خاطر‌نشان كرد: يك دسته از رسانه‌ها در ايجاد و امتداد فتنه دخيل بودند و دسته دوم رسانه‌هايي بودند كه صحنه اتفاقات را اصلا درك نمي‌كردند و سكوت اختيار كرده بودند.

پيش‌بيني حوادث پس از انتخابات توسط رسانه‌‌هاي انقلابي

سردبير روزنامه وطن امروز تصريح كرد: اما طيف سوم از رسانه‌ها در جريان فتنه ۸۸ رسانه‌هاي انقلابي حاضر در صحنه بودند كه از همان ابتدا و حتي پيش از انتخابات ۸۸ وضعيت پيش‌رو، حوادث و طرح‌ريزي‌هايي كه دشمنان در جنگ نرم بر عليه نظام و كشورمان در نظر گرفته بودند را شناسايي كرده و نسبت به وقع اين حوادث هشدار داده بودند.

افشاي اهداف تشكيل كميته صيانت از آرا توسط رسانه‌ها

شكيبايي با بيان اينكه نكته حائز اهميت در خصوص فتنه ۸۸ اين بود كه بسياري از پيش‌بيني‌هاي قبل از انتخابات توسط رسانه‌هاي انقلابي اتفاق افتاد، يادآور شد: يكي از اين موضوعات كه از طريق اين دسته از رسانه‌ها مورد تأكيد قرار دشت موضوع اهداف تشكيل كميته موسوم به صيانت از آراء توسط جريان غرب‌گرا بود.

آگاهي جريان فتنه نسبت به آراي پايين خود در انتخابات

وي ادامه داد: رسانه‌ها پيش‌بيني كرده بودند كه طرح چنين كميته‌اي صرفا يك بازي براي اجرايي كردن طرح‌هاي پس از انتخابات از جمله القاء موضوع تقلب است در واقع اين جريان بر اساس نظرسنجي‌هاي مختلفي كه انجام شده بود نسبت به اين واقعيت واقف بودند كه كانديداي مورد نظر آنها در جريان اين انتخابات رأي نخواهد آورد.

سردبير روزنامه وطن امروز متذكر شد: تمام طراحي‌هاي جريان فتنه‌گر بر اين اساس بود كه آنها مي‌دانستند در انتخابات رأي نخواهند آورد و لذا برنامه‌ريزي‌ آنها بر اين بود كه با رأي نياوردن چه بايد انجام دهند و يكي از مقدمات آنها در اين راستا طرح كميته موسوم به صيانت از آراء بود و اين مسئله‌اي بود كه توسط رسانه‌هاي انقلابي به درستي شناسايي و به مردم معرفي شد.

پروژه فتنه‌گران از ۲۲ خرداد براي آشوب‌هاي خياباني كليد خورد

وي با بيان اينكه سردمداران جريان فتنه در مقاطع مختلف به اين نكته اعتراف داشتند كه در سيستم انتخاباتي جمهوري اسلامي ايران امكان تقلب نيست، يادآور شد: بسياري از طرح‌هاي جريان فتنه توسط رسانه‌هاي انقلابي نسبت به وقوع آن هشدار داده شده بود و شاهد بوديم كه دقيقا از غروب ۲۲ خرداد پس از انتخابات پروژه فتنه‌گران كليد خورد و به آشوب‌هاي خياباني روي آوردند و اين هم نكته‌اي بود كه توسط رسانه‌ها پيش‌بيني شده بود.

طرح تقلب بهانه‌اي براي فتنه و آشوب

شكيبايي ادامه داد: رسانه‌ها پيش‌بيني كرده بودند كه جريان غرب‌گرا پس از انتخابات هواداران خود را به حضور خياباني فرا خواهد خواند و از ۲۳ خرداد شاهد حضور خياباني و آشوب بوديم البته در چند روز اول رسانه‌هاي حامي جريان انقلاب و مردم نيز مانند نظام در برابر فتنه‌گران صبورانه برخورد كردند هر چند كه معلوم بود موضوع تقلب، بهانه‌اي براي فتنه و آشوب است.

اطلاق واژه "فتنه" براي سران آشوب‌طلب توسط رسانه‌ها

وي با بيان اينكه رسانه‌‌ها بر اين نكته تاكيد داشتند كه اگر موضوع شائبه در صحت انتخابات مطرح است بايد از مجاري قانوني اين مسئله پيگيري شود و نه از طريق مجاري غيرقانوني و دعوت به آشوب‌هاي خياباني اظهار داشت: بر اين اساس رسانه‌ها پس از چند روز عنوان "فتنه" را به اين جريان اطلاق كردند، در واقع اين جريان براي چنين فتنه‌اي از چند سال قبل برنامه‌ريزي دقيقي داشت لذا رسانه‌هاي جريان انقلاب نيز افشاگري‌هاي خود را در خصوص پشت پرده اين جريان شروع كردند.

ريزش شديد حاميان جريان فتنه با افشاي ماهيت فتنه‌گران

سردبير روزنامه وطن امروز متذكر شد: بر اين اساس ۲ اتفاق مهم روي داد؛ اول اينكه صبر مردم لبريز شد و ديگر اينكه قشري كه به كانديداي جريان شكست خورده در انتخابات رأي داده بود نيز متوجه شدند كه به هيچ عنوان موضوع تقلب مطرح نيست و فتنه‌گران در پي مقاصد ديگري هستند لذا ريزش جريان فتنه شروع شد و شاهد بوديم كه از روز ۲۵ خرداد و آن جمعيت حاضر در خيابان در طي تجمعات بعدي دائم با كاهش شديد مواجه شد.

حضور طيف‌هاي مختلف مردم در حماسه ۹ دي

وي با بيان اينكه رسانه‌ها نقش مهمي را در افشاي ماهيت سران فتنه ايفا كردند، گفت: در نهايت در واقعه ۹ دي شاهد حضور اقشار مختلف مردم در صحنه بوديم.

شكيبايي تصريح كرد: در حماسه ۹ دي تجلي مردمي بود كه صبرشان در برابر فتنه‌گران لبريز شده بود و همچنين جرياني نيز كه در ابتدا شائبه‌هايي در خصوص انتخابات داشتند نيز در۹ دي حضور يافتند و با حضور خود رأي خود از فتنه‌گران را پس گرفتند و طيف‌هاي مختلفي كه در اين روز حضور داشتند، گوياي اين حقيقت بود.

طيفي از رسانه‌ها براي تقويت امنيت ملي در فتنه ۸۸ وارد عرصه شدند

دبير هيئت منصفه مطبوعات درباره نقش رسانه ها در فرونشاندن غبار فتنه مي گويد: در جريان فتنه ۸۸ دسته‌اي از رسانه‌ها با توجه به رسالت خطير رسانه‌اي خود به اطلاع‌رساني دقيق، شفاف و به‌موقع به مخاطبان پرداختند و براي آرام‌سازي فضاي جامعه و تقويت امنيت ملي تلاش كردند.

علي‌‌اكبر كسائيان اظهار داشت: در جريان فتنه ۸۸، رسانه‌هاي كشور به چند دسته تقسيم شدند؛ دسته‌اي از رسانه‌ها با توجه به رسالت خطير رسانه‌اي خود به اطلاع‌رساني دقيق، شفاف و به‌موقع به مخاطبان پرداختند.

تلاش طيفي از رسانه‌ها براي آرام‌سازي فضاي جامعه

وي خاطرنشان كرد: اين دسته از رسانه‌ها از يك سو با اطلاع‌رساني از عمق نيات و طرح‌هاي فتنه‌گران كه هماهنگ با دشمنان نظام در جريان جنگ نرم وارد ميدان شده بودند و از سوي ديگر با تلاش براي آرام‌سازي فضاي جامعه و تقويت امنيت ملي، به رسالت رسانه‌اي خود عمل كردند.

دبير هيئت منصفه مطبوعات با تاكيد بر اين نكته كه رسانه‌هاي قائل به اصل نظام و انقلاب و هوادار واقعي مردم در جريان فتنه ۸۸ در راستاي وحدت جامعه و روشن شدن ابعاد پنهان ماهيت فتنه تلاش كردند، تصريح كرد: اين دسته از رسانه‌ها در آزمون فتنه ۸۸ سربلند بيرون آمدند و در اين ميان نقش رسانه ملي در خاموش كردن فتنه نقش برجسته و در‌خور تحسيني است.

برخي رسانه‌هاي داخلي همسو با دشمنان نظام عمل كردند

كسائيان در ادامه متذكر شد: اما دسته ديگر از رسانه‌ها در جريان فتنه ۸۸ آتش‌بيار معركه شدند و همسو با رسانه‌هاي صهيونيستي و دشمنان ملت و نظام، غيرت ملي و رسالت مطبوعاتي و رسانه‌اي خود را زير پا گذاشتند و با تيترهاي تند، كذب و خبرسازي ضدملي به عنوان بازوي فتنه‌گران عمل كردند.

دبير هيئت منصفه مطبوعات با بيان اينكه رسانه‌هاي هم‌راستا با جريان فتنه با عملكرد رسانه‌اي خود پنجه بر رخ ملت ايران كشيدند، يادآور شد: ملت ايران نيز در ۹ دي پاسخ اين دسته از رسانه‌هاي همراه با فتنه و فتنه‌گران را داد.

رسانه‌هايي كه با سكوت خود از فتنه‌گران حمايت كردند

وي با اشاره به طيف سومي از رسانه‌ها در جريان فتنه ۸۸ اظهار داشت: گروه اندكي از رسانه‌ها نيز در آن مقطع زماني با محافظه‌كاري و سكوت خود به نوعي غيرمستقيم حامي جريان فتنه بودند.

كسائيان افزود: اين طيف سوم رسانه‌ها به دليل اينكه رسالت رسانه‌اي خود را درك نكرده بودند و از سويي اين تصور را داشتند كه ممكن است فتنه‌گران بتوانند موفق شوند لذا با سكوت خود و توليد خبرهاي خنثي به درستي اطلاع‌رساني نمي‌كردند و به نوعي سعي داشتند ماهيت اصلي خود مخفي كنند.

دبير هيئت منصفه مطبوعات با بيان اينكه اين طيف از رسانه‌ها نيز در جريان فتنه ۸۸ مردود شدند و نتوانستند به وظيفه خود عمل كنند، تصريح كرد: در جريان فتنه، مردم توقع داشتند كه رسانه‌ها به نقش خطير خود در اطلاع‌رساني شفاف عمل كنند.

وي متذكر شد: اما در مقطعي كه رسانه‌هاي صهيونيستي، كارتل‌ها و تراست‌هاي رسانه‌اي دنيا عليه نظام و مردم كشورمان به حمايت از فتنه‌گران وارد صحنه شده بودند، اين طيف از رسانه‌ها با انتخاب مشي اطلاع‌رساني خنثي و سكوت به نوعي به صورت غيرمستقيم از فتنه‌گران حمايت كردند.

فتنه ۸۸ و وظيفه رسانه‌ها در مقابل فتنه‌گران تمام نشده است

حجت‌الاسلام رسايي نيز معتقد است:‌ فتنه ۸۸ تمام نشده و همچنان استمرار دارد و بر اين اساس، وظيفه رسانه‌ها و خواص نيز در قبال فتنه و فتنه‌گران به اتمام نرسيده است.

حجت‌الاسلام حميد رسايي ‌اظهار داشت: فتنه ۸۸ و كودتايي كه در آن مقطع اتفاق افتاد، محصول يك تفكري بود كه براي براندازي نظام به شكل نرم طراحي شده بود.

تعبير مقام معظم رهبري از فتنه ۸۸ به "بيماري"

وي خاطرنشان كرد: بخشي از اين پروژه براندازي به عهده چهره‌هايي بود كه بغض، كينه، حسادت‌ها و قدرت‌طلبي جلوي چشمشان را گرفته بود و رهبر معظم انقلاب در تعبير اخير خود از اين فتنه با عنوان "بيماري" ياد كردند و اين بيماري سبب شد تا برخي از چهره‌ها و احزاب و گروه‌ها و حتي برخي ازچهره‌هاي سياسي نامدار به عنوان ابزار جريان برانداز ايفاي نقش كنند.

رسانه‌ها مهم‌ترين ابزار در جنگ نرم

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه در كنار خواص بيمار، بخش عمده‌اي از جريان فتنه ۸۸ به عهده رسانه‌هايي بود كه در ريشه به همين جريانات وصل بودند، تصريح كرد: مهم‌ترين ابزار در جنگ نرم، رسانه‌ها هستند و با جنگ رسانه‌اي است كه در قالب دانستن حق مردم است، تلاش مي‌شود تا برخي دروغ‌ها به خورد جامعه داده شود و برخي حقايق نيز از جامعه پنهان شود.

وي افزود: همانطور كه فتنه ۸۸، دو بازوي عمده داشت يعني خواص بي‌بصيرت و رسانه‌هاي وابسته، مقابله با چينن فتنه‌اي نيز به ۲ بازو نياز دارد؛ ابتدا خواصي كه مانند عمار وارد صحنه شوند و به تبيين شرايط بپردازند و در مقابله با خواص خوشنامي كه يا با فتنه همراهي مي‌كنند و يا سكوت اختيار كرده‌اند، بصيرت را در جامعه بالا ببرند.

نقش محوري رسانه‌هاي انقلاب در مقابله با فتنه‌گران

حجت‌الاسلام رسايي متذكر شد: بال ديگري كه در مقابله با فتنه‌گران نياز است، مقابله رسانه‌اي است چرا كه در جنگي كه با ابزار رسانه‌اي طراحي شده بايد از همين ابزار براي خنثي‌سازي آن استفاده كرد؛ در فتنه و كودتاي ۲ سال قبل هم رسانه‌هاي انقلابي به خوبي ايفاي نقش كردند.

مديرمسئول هفته نامه ۹دي در ادامه يادآور شد: وظيفه رسانه‌هاي انقلاب، انعكاس اخبار و پاسخ به شبهات در راستاي فرونشاندن غبار فتنه و تبيين صحيح شرايط موجود است كه به عقيده من، بسياري از رسانه‌هاي انقلاب در جريان فتنه ۸۸ به خوبي عمل كردند.

رسالت رسانه‌ها در مقابل فتنه‌گران استمرار دارد

حجت‌الاسلام رسايي در ادامه اظهار داشت: فتنه ۸۸ تمام نشده و همچنان استمرار دارد و بر اين اساس، وظيفه رسانه‌ها و خواص نيز در قبال فتنه و فتنه‌گران به اتمام نرسيده است و وظايف آنها همچنان استمرار دارد.

وي متذكر شد: امروز هر رسانه‌اي كه به هر بهانه‌اي به دنبال توجيه عملكرد فتنه‌گران و ساكتين در فتنه باشد، متأسفانه به وظيفه خود به خوبي عمل نكرده و از جاده اصلي منحرف شده و بايد با تذكر آنها را برگرداند.

يادآوري مجدد مقام معظم رهبري از فتنه ۸۸

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه فتنه ۸۸ همچنان استمرار دارد، خاطرنشان كرد: برخي از كساني كه در فتنه سكوت كردند و به نوعي معامله‌گرايي روي آوردند، اعلام مي‌كنند كه يادآوري فتنه،‌ تجارت سياسي است و اين در حالي است كه مقام معظم رهبري در طول ۲.۵ سال گذشته بارها و بارها از فتنه و اهداف آن ياد كرده‌اند و آخرين بار ۲ ماه قبل درگرمانشاه اين موضوع را يادآوري كردند و اين به معناي آن است كه از نظر ايشان، فتنه هنوز تمام نشده است.

فتنه‌هاي ديگري در پيش است

حجت‌الاسلام رسايي متذكر شد: البته طبيعي است فتنه‌هاي ديگري هم پيش روست و فتنه‌گران ديگري هستند؛ اين فتنه‌ها از حلقه‌هاي انحرافي و توافق عده‌اي با فتنه‌گران گرفته تا رفتارهاي ساكتين را در بر مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: آنها قصد نفوذ در جايگاه‌هاي مهمي مانند مجلس را دارند و هدفشان آن است كه مردم نحوه عملكرد آنها در فتنه ۸۸ را فراموش كنند كه اين موارد مي‌تواند زمينه‌ فتنه بزرگتري را فراهم كند.

برخي رسانه‌ها به نداي "أين‌ عمار" مقام معظم رهبري پاسخ گفتند

سردبير روزنامه رسالت مرزبندي با نظام سلطه و ضد‌انقلاب را از ويژگي‌هاي اصلي رسانه‌هاي مقابل جريان فتنه ۸۸ دانست و گفت: اين طيف از رسانه‌ها به نداي "أين عمارها"ي مقام معظم رهبري پاسخ دادند.

محمد‌كاظم انبارلويي اظهار داشت: رسانه‌ها در جريان فتنه سال ۸۸ در ۳ گروه كلي عمل كردند.

درك صحيح دسته‌اي از رسانه‌ها از جنگ نرم دشمن

وي ادامه داد: دسته‌اي از رسانه‌ها كه درك درستي از جنگ نرم دشمن داشتند و مي‌دانستند كه آمريكا و غرب يك پروژه براندازي بر رقابت‌هاي سياسي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري سوار كرده‌اند و در اين راستا از غفلت برخي در جامعه نخبگان سود مي‌بردند.

رسانه‌هايي كه فهم صحيحي از بيانات مقام معظم رهبري داشتند

سردبير روزنامه رسالت با بيان اينكه اين طيف از رسانه‌ها بناي كار خود را بر روشنگري و افشاي دست رسانه‌هاي دشمن در راستاي صيانت از امنيت ملي گذاشته‌اند، خاطرنشان كرد: اين رسانه‌ها درك و فهم صحيحي از بيانات مقام معظم رهبري داشتند و از گرفتار شدن در دام رسانه‌هاي غربي مصون ماندند.

پرهيز رسانه‌‌هاي مقابل جريان فتنه از مواضع دوپهلو

وي با بيان اينكه رسانه‌هايي كه در راستاي افشاي ماهيت فتنه و فتنه‌گران تلاش كردند از مواضع دوپهلو پرهيز داشتند، يادآور شد: اين رسانه‌ها به‌صورت صريح و شفاف، بيراهه‌اي كه برخي در هنگام اعلام نتايج انتخابات طي كرده بودند را فاش ساختند.

پاسخ برخي رسانه‌‌ها به نداي "اين عمار" رهبري

انبارلويي ادامه داد: ويژگي مهم اين رسانه‌ها، مرزبندي با نظام سلطه و ضد‌انقلاب بود و راهبرد اصلي آنها جذب حداكثري و دفع حداقلي بود همچنين اين طيف از رسانه‌ها به نداي "اين عمارها"ي مقام معظم رهبري پاسخ دادند و شجاعانه در برابر يورش نرم دشمن ايستادند.

رسانه‌‌هايي كه در برابر فتنه سكوت اختيار كردند

وي با اشاره به طيف ديگر رسانه‌ها كه در جريان فتنه ۸۸ وارد كارزار رسانه‌اي كشور شدند، اظهار داشت: طيف ديگري از رسانه‌ها، رسانه‌‌هايي بودند كه سكوت پيشه كردند و نمي‌دانستند چه بايد كنند؛ آنها درك درستي از حقيقت رقابت طرفين حاضر در صحنه انتخابات رياست جمهوري نداشتند.

انبارلويي افزود: از سويي اين طيف از رسانه‌ها به دليل اينكه علائق سياسي به يك ضلع از رقابت داشتند، خطاها و حتي خيانت‌هاي آنان را ناديده گرفتند و با وجود اينكه شرارت سرويس‌هاي جاسوسي و امنيتي دشمن را در اردوكشي خياباني مي‌ديدند، سكوت كردند.

رسانه‌‌هايي كه توهين به شعائر الهي را ديدند اما ...

وي متذكر شد: آنها دخالت بيگانه را در طراحي پيام‌هاي آشوب‌طلبانه راديو بي‌بي‌سي، راديو آمريكا و شبكه جهنمي رسانه‌هاي دشمن را مي‌ديدند اما سكوت اختيار كردند و با مردم همراهي نكردند.

انبارلويي در ادامه خاطر‌نشان كرد: اين طيف از رسانه‌ها عبور از خط قرمزهاي نظام، اهانت به امام، مردم و حتي شعائر الهي، كربلا و اهانت به مجلس عزاي امام حسين(ع) در روز عاشورا را ديدند اما باز هم سكوت كردند و با سكوت خود به نوعي با فتنه‌گران همراهي كردند و اين دسته از رسانه‌ها به "رسانه‌هاي ساكتين در فتنه" معروف شدند و مردم آنها را به خوبي مي‌شناسند.

رسانه‌هايي كه خود عامل فتنه بودند

سردبير روزنامه رسالت طيف سوم رسانه‌هاي حاضر در صحنه فتنه ۸۸ را رسانه‌هايي دانست كه خود عامل فتنه بودند و تصريح كرد: اين دسته از رسانه‌ها در درون زمين بازي دشمن نقش‌آفريني كردند و ضلع رسانه‌اي جنگ نرم آمريكا عليه ملت ما را مي‌ساختند.

وي افزود: اين طيف از رسانه‌ها، شب‌گفته‌هاي راديوهاي بيگانه را به صورت تيتر و سوتيتر در روزنامه‌هاي خود انعكاس مي‌دادند. مردم و نظام با اين دسته از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي آشنا هستند.

انبارلويي متذكر شد: طي ۳ دهه گذشته بارها با آنها برخورد شده اما آنها مرتب خود را بازسازي كرده‌اند و به ميدان آمدند البته نظام هم از روي صبوري با آنها از باب تسامح و تساهل برخورد مي‌كند.

دوستي برخي رسانه‌ها با يهود و نصارا

وي متذكر شد: اين دسته از رسانه‌ها دوستي با "يهود و نصارا" را آنچنان ادامه دادند كه رسما مورد تقدير اوباما، نتانياهو و كامرون روساي دولت‌هاي جنايتكار آمريكا، رژيم صهيونيستي و انگليس قرار گرفتند.

۹ دي پاسخ قاطع مردم به دشمنان

سردبير روزنامه رسالت در ادامه با اشاره به حماسه ۹ دي، اين روز را يك روز تاريخي و نقطه عطفي در تاريخ ايران برشمرد و گفت: ۹ دي هميشه در ياد و خاطره ملت ايران ماندگار خواهد ماند و مردم اين روز به خيابان‌ها آمدند تا اولا پاسخي شايسته به دشمن بدهند و هم يك تسويه‌حساب رسانه‌اي با دسته دوم و سومي كه از آنها ياد شد، انجام دهند.

مردم عبور از خط قرمز‌هاي نظام را برنمي‌تابند

انبارلويي تصريح كرد: مردم در ۹ دي با حضور خود اعلام كردند عبور از خطوط قرمز نظام را برنمي‌تابند و مردم آمدند تا بگويند تا جان در بدن دارند در راه انقلاب، اسلام، امام و رهبري ايستاده‌اند.

مردم ساكتين در فتنه ۸۸ را نخواهند بخشيد

وي ادامه داد: در حماسه ۹ دي مردم به ميدان آمدند تا بگويند دست آمريكا را در نبرد نرم عليه انقلاب و اسلام خوانده‌اند و توطئه‌ آنها را خنثي خواهند كرد و از همه مهمتر جوانان غيور ايران آمده بودند تا بگويند نسل سوم انقلاب در كنار پدرانشان ايستاده‌اند و سيلي محكمي به مداخلات آمريكا و انگليس در امور داخلي ايران خواهند زد.

انبارلويي در خاتمه تصريج كرد: مردم در ۹ دي به خيابان‌ها آمدند تا اعلام كنند ساكتين و مردودين فتنه ۸۸ را نخواهند بخشيد و با‌ آنها مرزبندي دارند.

رسانه‌‌هايي كه با سكوت خود آب به آسياب دشمن ريختند

اما عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي معتقد است: در جريان فتنه ۸۸ برخي رسانه‌ها به ظاهر موضع بي‌طرفي به خود گرفتند البته به نوعي با سكوت خود در قبال فتنه‌گران، آب به آسياب دشمن ريختند.

سيد رضا نقيب‌السادات اظهار داشت: با يك نگاه اجمالي به عملكرد رسانه‌ها در مقطع انتخابات ۸۸ و جريان فتنه پس از انتخابات در يك گونه‌بندي، رسانه‌ها به ۳ دسته قابل تقسيم هستند.

وي خاطرنشان كرد: دسته اول، رسانه‌هايي هستند كه در جريان فتنه ۸۸ و حوادث پس از انتخابات به ظاهر موضع بي‌طرفي به خود گرفتند البته به نوعي با سكوت خود در قبال فتنه‌گران، آب به آسياب دشمن ريختند.

ورود برخي رسانه‌ها در حمايت از مردم و نظام

عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به طيف دوم رسانه‌هاي داخلي حاضر در صحنه فتنه ۸۸ تصريح كرد: اين دسته رسانه‌هايي‌ هستند كه در حمايت از نظام و مردم وارد عرصه شدند و از جريان عدالت حمايت كردند.

رسانه‌هاي آتش‌بيار معركه

نقيب‌السادات متذكر شد: طيف سوم از رسانه‌ها نيز رسانه‌هايي بودند كه به نفع بيگانگان و دشمنان نظام و ملت عمل كردند و به جاي مساعدت براي پذيرش رأي مردم و نتايج قانوني انتخابات، آتش‌بيار معركه شدند.

القاي تقلب توسط برخي رسانه‌ها

وي با يادآوري اين نكته كه رسانه‌هايي كه در ظاهر در جريان فتنه ۸۸ بي‌طرف بودند با سكوت خود به كمك دشمنان مردم رفتند و كمكي به ملت ايران نكردند، اظهار داشت: اما دسته‌اي از رسانه‌ها كه به‌صورت مستقيم به حمايت از فتنه و بيگانگان وارد عرصه شدند، نهايت تلاش خود را براي تخريب و القاي تقلب در نتايج انتخا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن