واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشتراكات اديان الهي/"نماز، زكات، روزه، حج، قصاص و حرمت ربا" مشترك اديان الهي است
"نماز، زكات، روزه، حج، قصاص و حرمت ربا" مشترك اديان الهي است
شرايع الهي علاوه بر اصل تسليم در برابر فرمان خداوند، در اصول عقايد مانند توحيد، نبوت، معاد و مباني رفتارهاي اجتماعي مانند برقراري عدالت اجتماعي ما هم اشتراك دارند.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي كريمي، استاديار گروه تفسير و علوم قرآني مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد مشتراكات اديان الهي از نگاه قرآن كريم گفت: گرچه با تسامح به آنچه پيامبران صاحب شريعت آوردهاند دين گفته ميشود؛ لكن از نگاه قرآن كريم، دين الهي يكي بوده و تمام پيامبران مردم را به يك دين دعوت كردهاند. اين دين واحد در زمان هاي مختلف مطابق با نيازها و تواناييهاي مردم آن عصر به صورت شريعتهاي گوناگون ظهور پيدا كرده است.
وي افزود: قرآن كريم در اين باره در آيه 48 سوره مائده ميفرمايد: براي هر يك از شما [امتها] شريعت و راه روشني قرار دادم. اگر خدا مي خواست شما را يك امت ميساخت؛ و لكن ميخواهد شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد. به رغم اينكه شرايع الهي تفاوتهايي با هم دارند در اصول و برخي امور ديگر مشتركند. محتواي دعوت پيامبران علاوه بر اصول اعتقادي و مباني اخلاقي، در كليات احكام فردي و اجتماعي نيز هماهنگي داشتند.
كريمي در ادامه سخنانش اظهار كرد: قرآن كريم تصريح دارد كه دعوت به توحيد اساسيترين رسالت تمام پيامبران بوده است و در حقيقت در ميان هر امتي فرستادهاي برانگيختيم تا [بگويد] خدا را بپرستيد و از طاغوت بپرهيزيد و نيز قرآن كريم اعتقاد به توحيد را باور مشتركي معرفي ميكند.
وي در ادامه سخنانش تصريح كرد: تمام پيامبران خود را بهرهمند از وحي الهي و واسطه بين خداوند و مردم معرفي كردهاند؛ مردم نيز با قبول اين ادعا دعوت آنها و احكام و معارفي را كه آنها بيان ميكردند ميپذيرفتند. به همين جهت قرآن كريم از پيامبران به رسول نام ميبرد.
وي افزود: اعتقاد به معاد و اينكه انسان ها روزي در جهان ديگر به سزاي اعمال خود خواهند رسيد يكي ديگر از باورهاي مشترك شرايع الهي است و همه پيامبران به آن گوشزد كردهاند. آيهاي ديگر هدف از فرستادن فرشته وحي به پيامبران را ترساندن مردم را روز قيامت ميشمارد به هر يك از بندگانش كه بخواهد آن روح [فرشته وحي] را به فرمان خود ميفرستد تا [مردم را] از روز ملاقات [با خدا] بترساند.
وي اظهار داشت: قرآن كريم در آيه 25 سوره حديد تصريح ميكند كه خداوند پيامبران را با معجزات و كتاب فرستاد تا مردم را به نحوي تربيت كند كه خود براي برپاي قسط و عدل در جامعه تلاش نمايند. به راستي ما پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ميزان فرود آورديم تا مردم به دادگري قيام كنند.
وي با بيان اينكه شرايع الهي در كليات احكام فردي و اجتماعي مشتركند، يادآور شد: مثلا نماز در شرايع الهي از اهميت ويژهاي برخوردار است. حضرت ابراهيم(ع) هدف از سكني دادن همسر و فرزند خود در سرزمين بيآب و علف حجاز را اقامه نماز معرفي ميكند: پروردگارا من [يكي] از فرزندانم را در درهاي بيكشت، نزد خانه محترم تو سكونت دادم.
وي افزود: حضرت عيسي(ع) در آغاز تولد خود اقامه نماز را از وظايف خود ميشمارد: حضرت محمد(ص) در آيات متعدد به اقامه نماز فرمان مييابد. قرآن در آيه 54 سوره مريم از سفارش حضرت اسماعيل(ع) به خانوادهاش در مورد بر پايي نماز و در آيه 87 سوره هود از نماز حضرت شعيب(ع) سخن گفته است.
كريمي در ادامه سخنانش اظهار داشت: زكات از ديدگاه قرآن كريم از اهميت بالاي برخوردار است و در آيات متعدد آن را كنار نماز آورده و ترك آن را از نشانه مشرك ميشمارد: واي بر مشركان همان كساني كه زكات نميدهند. زكات همانند نماز در شرايع ابراهيمي وجود داشته است.
وي تأكيد كرد: قرآن كريم در آيات متعدد مسلمانان را به دادن زكات فرمان ميدهد: در آيات متعدد نيز دادن زكات را از صفات مؤمنان معرفي ميكند و نيز پرداختن زكات را از ثمره برپايي حكومت صالحان و از سفارشهاي حضرت اسماعيل به خانواده خود ميشمارد و نيز قرآن كريم پرداخت زكات را يكي از كارهاي ميداند كه پيشوايان الهي حتماً انجام ميدهند.
وي در ادامه سخنانش به روزه اشاره كرد و گفت: از جمله عباداتي كه قرآن كريم براي شرايع الهي ميشمارد، روزه است قرآن كريم خطاب به مسلمانان ميفرمايد: اي كساني كه ايمان آوردهايد روزه به شما مقرر شده است همان گونه كه به كساني كه پيش از شي [بودند] مقرر شده بود.
در زمان حضرت ذكريا نيز روزه وجود داشته است. به حضرت مريم بعد از تولد حضرت عيسي(ع) فرمان آمد كه روزه سكوت بگيرد. پس اگر كسي از آدميان را ديدي، بگو: «من براي [خداي] رحمان روزه نذر كردهام و امروز قطعاً با انساني سخن نخواهم گفت.
كريمي يادآور شد: خانه خدا به دست حضرت آدم(ع) بنا شده است. در طوفان حضرت نوح(ع) ديوارش خراب شد. حضرت ابراهيم(ع) به دستور الهي روي پايههاي پيشين خانه خدا ديوار ساخت. سپس فرمان يافت كه مردم را دعوت كند، تا حج گذارند. حج يكي از مسلمات اسلام است و قرآن اعلام ميدارد به هر كس كه بتواند، حج الهي برايش واجب است.
اين محقق و نويسنده كشورمان تصريح كرد: قصاص از جمله مسائلي است كه در شرايع مختلف بوده است. قرآن كريم در مورد مسأله قصاص در آيين حضرت موسي(ع) ميفرمايد: در تورات بر آنان مقرر كرديم كه جان در مقابل جان و جسم در برابر، چشم و بيني در برابر بيني و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان ميباشد و زخم ها [نيز] به همان ترتيب قصاصي دارند و نيز قرآن كريم قصاص را براي مؤمنان واجب ميشمارد و آنرا مايه حيات ميخواند.
وي افزود: طبق بيان قرآن كريم ربا در شريعت حضرت موسي(ع) حرام بوده است؛ چون قرآن يكي از علل حرام شدن برخي پاكيهاي حلال براي بنياسرائيل را گرفتن ربا معرفي ميكند.
© 2003 Mehr News Agency .
جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]