تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815522989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نامزدي تهران به عنوان پايتخت‌جهاني كتاب


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نامزدي تهران به عنوان پايتخت‌جهاني كتاب
معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با تشريح جزئيات پيشنهاد كشورمان به يونسكو براي نامزدي تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب گفت: برنامه‌هاي گسترده‌اي تدارك ديده‌ايم كه پس از اين انتخاب در سطح تهران انجام خواهد شد.

محمد مشاري معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در گفتگو با مهر با اشاره به جزئيات پيشنهاد ايران به يونسكو براي انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب در سال 2011، گفت: نسخه پاياني اين پيشنهاد تا اواخر هفته آينده نهايي و به كميته انتخاب شهرها براي پايتخت جهاني كتاب در يونسكو ارسال مي‌شود. هر چند بر اساس برنامه اعلام شده ما براي اين كار تا روز 11 فروردين 88 فرصت داريم.

وي افزود: كميته مذكور مركب از نمايندگاني از يونسكو، اتحاديه بين‌المللي ناشران (IPA)، فدراسيون بين‌المللي كتابفروشان (IBF) و فدراسيون بين‌المللي انجمنها و موسسات كتابخانه‌اي (IFLA) است كه رياست آن را نيز اتحاديه بين‌المللي ناشران بر عهده دارد. اين كميته طرحهاي رسيده از تمامي كشورها را در اين زمينه بررسي مي‌كند و ما نيز بر اساس دعوت نامه‌اي كه چندي پيش از طرف يونسكو براي انتخاب پايتخت جهاني كتاب در سال 2011 صورت گرفت طرح خود را ارائه خواهيم كرد.

اين مقام مسئول در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اضافه كرد: در اين فراخوان از مسئولان هر شهر خواسته شده بود كه مستندات خود را با هدف اعلام نامزدي در انتخاب پايتخت جهاني كتاب ارسال كنند تا به آنها بررسي و در نهايت برترين شهر مورد نظر اين كميته انتخاب و معرفي شود.

برنامه‌هايي را تدارك ديده‌ايم كه در صورت انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب 2011 آنها را اجرا مي‌كنيم

مشاري با اشاره به معيارهاي اين انتخاب گفت: يكي از اين معيارها، امضاي درخواست نامزدي يك شهر توسط شهردار آن شهر بود. معيار ديگر وجود طرحها و برنامه‌هايي منطقه‌اي و بين المللي است كه براي سال 2011 تدارك ديده شده باشد. در همين بخش بايد مشخص باشد كه چه نهاد يا سازماني از اين طرحها و برنامه‌ها حمايت مي‌كند و هزينه‌هايش چگونه پرداخت مي‌شود.

وي در ادامه به ويژگيهاي شهر تهران براي هدف مورد نظر تاكيد كرد: درخواست نامزدي تهران به امضاي دكتر محمدباقر قاليباف رسيده است. ضمن اينكه ما جلساتي را با قريب به 50 نفر از كارشناسان حوزه كتاب و كتابخواني برگزار كرده‌ايم و در نهايت برنامه‌هايي را به همين منظور تدارك ديده‌ايم كه در صورت انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب در سال 2011 آنها را در همان سال اجرا مي‌كنيم.

امتيازات تهران براي اين انتخاب

معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ادامه با اشاره به برخي آمار ويژگيهاي شهر تهران را براي اين هدف برشمرد و گفت: سالانه بيش از 50 هزار عنوان كتاب در كشور منتشر مي‌شود كه بخشي زيادي از اين حجم در تهران صورت مي‌گيرد. حدود 5500 كتابخانه اعم از كتابخانه‌هاي عمومي و خصوصي و خانگي و كوچك در تهران وجود دارد.

مشاري افزود: برگزاري دو دوره جشنواره كتابخانه‌هاي خانگي، وجود 3000 ناشر فعال در ميان 7000 ناشر موجود در تهران، فعاليت مستمر و انبوده كتابفروشان در راسته خيابان انقلاب، بهره‌برداري قريب‌الوقوع از باغ كتاب تهران، برگزاري بيش از 20 دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، وجود حمايتهاي دولتي و غير دولتي در حوزه كتابخواني، تزريق فراوان بن‌هاي كتاب به مردم، برگزاري جشنواره‌ها و همايشها و مسابقات مرتبط با كتاب و ظرفيت عظيم كتابخانه ملي - كه در تهران واقع شده است - از جمله ويژگيهاي كلانشهر تهران براي نامزدي پايتخت جهاني كتاب است.

وي از تدارك برنامه‌هايي براي سال 2011 و در صورت انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب خبر داد و گفت: حدود 70 عنوان برنامه مرتبط با اين موضوع را شناسايي كرده‌ايم كه در صورت انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب در سطح وسيع اجرا مي‌شوند.

اميد ما براي انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب در سال 2011 بسيار زياد است

معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همچنين با اشاره به حمايتهاي وزارت ارشاد و كميسون ملي يونسكو در ايران از اين پيشنهاد افزود: اميد ما براي انتخاب تهران به عنوان پايتخت جهاني كتاب در سال 2011 بسيار زياد است چرا كه علاوه بر ظرفيتهاي مورد اشاره، حتي برنامه شهر‌هايي كه قبلاً پايتخت جهاني كتاب بوده‌اند به كيفيت مد نظر ما نمي‌رسد.

مشاري تاكيد كرد: به جرات مي‌توانيم ادعا كنيم كه برنامه‌هاي ما راي اين منظور، برنامه‌هايي ارزشمند و فاخر است و طي مكاتباتي كه با يونسكو در اين زمينه داشته‌ايم آنها از پيشنهاد ما استقبال كرده‌اند و ما نيز به اين انتخاب بسيار خوشبين هستيم.

از سال 2001 تا كنون به ترتيب شهرهاي بارسلونا، اسكندريه، دهلي نو، آنتورپ، مونترال، تورين، بوگوتا، آمستردام و بيروت اين عنوان را به خود اختصاص داده‌اند. لوبليانا پايتخت اسلووني نيز به عنوان پايتخت جهاني كتاب در سال 2010انتخاب و معرفي شده است.

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن