تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820563328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل صنايع برق وزارت صنايع ومعادن به ايسنا خبر داد: توقف توليد لامپ‌هاي رشته‌اي و التهابي تا دو سال آينده


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل صنايع برق وزارت صنايع ومعادن به ايسنا خبر داد: توقف توليد لامپ‌هاي رشته‌اي و التهابي تا دو سال آينده
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

در حالي كه اواخر آذر امسال خبرگزاري آسوشيتدپرس از توقف تدريجي توليد لامپ‌هاي سنتي در اتحاديه اروپا تا چند سال آينده خبر داد و پس از آن نيز چين به عنوان بزرگترين توليدكننده لامپ‌هاي سنتي در جهان تصميم به انجام اقدامي مشابه گرفت. حال به نظر مي‌رسد كه ايران نيز قصد داشته باشد توليد لامپ‌هاي رشته‌اي و التهابي خود را متوقف كند.

در همين زمينه مديركل صنايع برق، الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از متوقف شدن توليد لامپ‌هاي رشته‌اي و التهابي در كشور طي دو سال آينده خبر داد.

محمود ليايي در اين باره توضيح داد: قرار است كه يك كارگروه كارشناسي با حضور نمايندگان وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و نيرو تشكيل شده و در اين گروه درباره توقف توليدات لامپ‌هاي رشته‌اي در كشور تصميم‌گيري شود.

وي افزود: يكي از مواردي كه قرار است در اين كارگروه مورد بررسي قرار گيرد، تاريخ توقف توليد لامپ‌هاي رشته‌اي در كشور است كه در اين زمينه پيشنهاد وزارت صنايع و معادن سال 1390 است.

او با اشاره به اين‌كه در اتحاديه اروپا نيز تا سال 2010 توليد لامپي‌هاي رشته‌اي متوقف مي‌شود، عنوان كرد: همچنين قرار است در كارگروه مشترك بين وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و نيرو راهكارهاي لازم براي حمايت از توليدكنندگان لامپ‌هاي رشته‌اي در صورتي كه مجبور به تغيير خطوط توليد خود شوند، مورد بررسي قرار گيرد تا اين واحدها آسيب ‌كمتري را متحمل شوند.

مديركل صنايع برق، الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع و معاون با اشاره به اين‌كه بايد به جاي توليد لامپ‌هاي رشته‌اي و التهابي توليد لامپ‌هاي كم‌مصرف و LED در كشور گسترش يابد، توضيح داد: در كارگروه مشترك بين وزارت صنايع و نيرو نمايندگان سنديكاي توليدكنندگان لامپ‌هاي روشنايي نيز حضور دارند و نظرات خود را اعلام مي‌كنند.

وي اضافه كرد: در حال حاضر 18 خط توليد لامپ‌ رشته‌اي در كشور وجود دارد.

* * بسترسازي براي توليد لامپ‌هاي LED

ليايي همچنين با اشاره به بسترسازي‌هاي انجام شده در كشور براي توليد لامپ‌هاي LED خاطرنشان كرد: در حال حاضر دو واحد توليد لامپ‌هاي LED در شهرهاي اروميه و شهركرد با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حال راه‌اندازي هستند كه ظرفيت‌ توليد واحد اروميه 200 ميليون شعله لامپ در سال و واحد شهركرد 20 ميليون شعله در سال است.

مديركل صنايع برق، الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع و معاون همچنين با تاكيد بر لزوم بسترسازي براي توليد چراغ‌هاي روشنايي در كشور گفت: تا زماني كه بخش توليد چراغ‌هاي روشنايي آماده نشود، توليد لامپ‌هاي LED و كم‌مصرف نيز در كشور بي‌فايده خواهد بود.

* * مزاياي لامپ‌هاي LED

وي توضيح داد: توليد لامپ‌هاي LED بايد به صورت انبوه انجام شود تا كاملا توجيه‌پذير شود. البته قيمت اين نوع لامپ‌ها گران‌تر از لامپ‌هاي معمولي است، ولي مصرف كم آن‌ها و عمر بالاي آن‌ها استفاده و خريد اين نوع لامپ‌ها را كامل توجيه‌پذير مي‌كند.

ليايي اضافه كرد: مصرف لامپ‌هاي LED حدود يك دوازدهم لامپي‌هاي معمولي بوده و عمر آن‌ها نيز 50 هزار ساعت است و در صورتي كه از اين لامپ‌ها در معابر عمومي و راه‌هاي كشور استفاده شود، صرفه‌جويي زيادي در مصرف برق در كشور رخ خواهد داد.

به گفته وي قيمت هر عدد لامپ‌هاي LED نسل قديم حدود 1.6 دلار و نسل جديد حدود 20 هزار تومان است.

* * فرهنگ مصرف لامپ كم‌مصرف جا افتاده است

مديركل صنايع برق، الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع و معاون همچنين گفت: خوشبختانه فرهنگ استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف در بين مردم كشور به خوبي جا افتاده است؛ به طوري كه مصرف لامپ‌هاي رشته‌اي به شدت كاهش يافته است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر حدود 80 درصد توليدات لامپ‌هاي رشته‌اي در انبارهاي توليدكنندگان باقي مانده و به فروش نرفته است. توليدكنندگان به هر‌حال بايد خود را با نيازهاي روز منطبق كنند و به دنبال توسعه و توليد محصولات جديد و كم‌مصرف بروند.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|21|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن