تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816499053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/سومين همايش سراسري طب و قضا/ محسني‌گركاني: دستگاه قضايي زيربناي امنيت كشور است قضاوت منـهاي عـدالت بـاعث ايجاد بدبيني خـواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /سومين همايش سراسري طب و قضا/ محسني‌گركاني: دستگاه قضايي زيربناي امنيت كشور است قضاوت منـهاي عـدالت بـاعث ايجاد بدبيني خـواهد شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق

رييس ديوان عالي كشور طي سخناني در سومين همايش سراسري طب و قضا گفت:‌ پزشكي قانوني بازگوكننده و پشتوانه بسيار مهمي براي دستگاه قضايي است.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت الله محسني گركاني با تبريك ميلاد امام محمد باقر اظهاركرد: مسايلي كه در راستاي برگزاري اين مراسم مطرح مي شود مسايل و جلسات علمي است و يك سخنراني معمولي نيست. در واقع از عنوان طب و قضا درك مي‌كنيم، مساله و موضوع بحث علمي است.

وي تاكيد كرد: طب يك رشته بسيار مهم در كشورمان است و پزشكان حق بزرگي به مردم و جوانان به ويژه در امر قضاوت دارند.

رييس ديوان عالي كشور با بيان اين‌كه پزشكي قانوني بازگو كننده دستگاه قضايي و پشتوانه بسيار مهم دستگاه قضايي است، گفت: همان‌طور كه قضاوت نياز به پزشكي قانوني دارد مي‌توان گفت كه پزشكي قانوني هم نياز به قضاوت دارد و اين دو لازم و ملزوم يكديگر بوده و تعامل بسياري با هم دارند.

آيت‌الله محسني گركاني با بيان اين‌كه پايه احكام اسلام بر مبناي عدل و تقواست، اظهار كرد: پايه و ريشه احكام كيفري، حقوقي و قواعد فقهي و همه مسايلي كه فقها بحث مي‌كنند بر مبناي پايه اعدلو و عقل و تقوا است.

وي افزود: مسايل علمي زماني كه مكرر شود به مانند عطر است. عطر هر چقدر زياد شود فضا را معطر و نشاط انگيز مي‌كند، مسايل علمي هم به همين صورت است.

رييس ديوان عالي كشور با اشاره به مساله مهم ديه و معناي لغوي و اصطلاحي و فقهي ديه گفت: در واقع مساله ديه بايد در جامعه ما روشن و مشخص شود. زماني مبلغ ديه مساوي با جرم و مجازات است و زماني مبلغ ديه بيشتر است و در واقع

مي‌توان گفت ديه حق شخص مجروح عليه است و اگر هزينه بيشتر از ديه شود اين جاي بحث و گفت‌وگو دارد.

محسني گركاني با تعريفي از معناي لغوي ديه، خاطرنشان كرد: در بعضي از منابع آمده كه ديه حق آدم كشته شده است. در واقع ديه حق مسلم براي خانواده مقتول است. در كتاب ديات آمده كه مراد از ديه مالي است كه واجب بوده به سبب جنايتي كه جاني مرتكب شده و انساني را كشته و در صورتي كه اولياي دم راضي شدند بايد به آنها پرداخت شود. يا مي‌توان گفت زماني ديه تعلق مي‌گيرد كه شخصي عضوي از بدن يك آدم را ناقص يا معيوب كرده است. مقدار ديه را فقها اين‌گونه بيان كرده‌اند،100 شتر، 1000 گوسفند و غيره.

رييس ديوان عالي كشور با طرح اين سوال كه آيا ديه جبران معافات است يا ديه جبران كشته شدن فرد يا مجازات است؟ اظهاركرد: اگر ديه به عنوان جبران باشد يك مفهوم خاص دارد و اگر به عنوان مجازات باشد باز يك مفهوم خاص ديگر دارد. از نظر شارع مقدس، ديه هم مجازات و هم جبران است كه بنده هم بر اين عقيده هستم.

محسني گركاني ادامه داد: زماني كه صدمه‌اي به انساني وارد مي‌شود و از نظر ظاهر آن فرد صدمه‌اي نمي‌بيند ولي منفعت فرد از بين مي‌رود در واقع يعني روال عقل خود را از دست مي‌دهد و ديگر نمي‌تواند خوب و بد را تشخيص دهد، مي‌توان گفت كه دچار زندگي حيواني مي‌شود و حيات حيواني همين است. در روايتي از اميرالمومنين علي(ع) آمده كه اگر فردي ضربه اي به سرش زده شود و عقل آن زايل و بينايي را از دست داده و لسان سخنوري خود را از دست بدهد اما زنده باشد ولي به صورت حيوان زندگي كند، فرد جاني شش ديه را پرداخت كند كه يك ديه براي سر، يك ديه براي بصر، يك ديه براي لسان، يك ديه براي عقل، يك ديه براي چشم و ديه آخر براي اين‌كه مردي آن فرد از بين رفته است. بنابراين در اين مساله كه مساله مازاد بر ديه مطرح مي شود روايت خاصي نداريم و بيشتر فقها از فايده لاضرر استفاده كرده‌اند.

وي با بيان اين‌كه قضاوت يكي از منصب‌هاي مهم اسلام و منصب مهم انبياء است ادامه داد: در واقع قضاوت بر اساس عدالت است كه اگر قضاوت منهاي عدالت شود بدبيني ايجاد مي‌شود. قضاي اسلامي ما بر اساس قوانين مدون و معتبر فقهي نوشته شده‌اند مانند آيين قانون دادرسي، حقوقي و قانون مجازات اسلامي.

رييس ديوان عالي كشور در پايان يادآور شد: در حال حاضر زير بناي امنيتي كه در كشورمان حاكم است دستگاه قضاست. گرچه نيروي انتظامي روبنا است و به دستگاه قضايي كمك مي‌كند اما زيربناي آن زيربنايي كه در كشورمان حاكم است دستگاه قضايي است.

انتهاي پيام

جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن