واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /سومين همايش سراسري طب و قضا/ محسنيگركاني: دستگاه قضايي زيربناي امنيت كشور است قضاوت منـهاي عـدالت بـاعث ايجاد بدبيني خـواهد شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق
رييس ديوان عالي كشور طي سخناني در سومين همايش سراسري طب و قضا گفت: پزشكي قانوني بازگوكننده و پشتوانه بسيار مهمي براي دستگاه قضايي است.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت الله محسني گركاني با تبريك ميلاد امام محمد باقر اظهاركرد: مسايلي كه در راستاي برگزاري اين مراسم مطرح مي شود مسايل و جلسات علمي است و يك سخنراني معمولي نيست. در واقع از عنوان طب و قضا درك ميكنيم، مساله و موضوع بحث علمي است.
وي تاكيد كرد: طب يك رشته بسيار مهم در كشورمان است و پزشكان حق بزرگي به مردم و جوانان به ويژه در امر قضاوت دارند.
رييس ديوان عالي كشور با بيان اينكه پزشكي قانوني بازگو كننده دستگاه قضايي و پشتوانه بسيار مهم دستگاه قضايي است، گفت: همانطور كه قضاوت نياز به پزشكي قانوني دارد ميتوان گفت كه پزشكي قانوني هم نياز به قضاوت دارد و اين دو لازم و ملزوم يكديگر بوده و تعامل بسياري با هم دارند.
آيتالله محسني گركاني با بيان اينكه پايه احكام اسلام بر مبناي عدل و تقواست، اظهار كرد: پايه و ريشه احكام كيفري، حقوقي و قواعد فقهي و همه مسايلي كه فقها بحث ميكنند بر مبناي پايه اعدلو و عقل و تقوا است.
وي افزود: مسايل علمي زماني كه مكرر شود به مانند عطر است. عطر هر چقدر زياد شود فضا را معطر و نشاط انگيز ميكند، مسايل علمي هم به همين صورت است.
رييس ديوان عالي كشور با اشاره به مساله مهم ديه و معناي لغوي و اصطلاحي و فقهي ديه گفت: در واقع مساله ديه بايد در جامعه ما روشن و مشخص شود. زماني مبلغ ديه مساوي با جرم و مجازات است و زماني مبلغ ديه بيشتر است و در واقع
ميتوان گفت ديه حق شخص مجروح عليه است و اگر هزينه بيشتر از ديه شود اين جاي بحث و گفتوگو دارد.
محسني گركاني با تعريفي از معناي لغوي ديه، خاطرنشان كرد: در بعضي از منابع آمده كه ديه حق آدم كشته شده است. در واقع ديه حق مسلم براي خانواده مقتول است. در كتاب ديات آمده كه مراد از ديه مالي است كه واجب بوده به سبب جنايتي كه جاني مرتكب شده و انساني را كشته و در صورتي كه اولياي دم راضي شدند بايد به آنها پرداخت شود. يا ميتوان گفت زماني ديه تعلق ميگيرد كه شخصي عضوي از بدن يك آدم را ناقص يا معيوب كرده است. مقدار ديه را فقها اينگونه بيان كردهاند،100 شتر، 1000 گوسفند و غيره.
رييس ديوان عالي كشور با طرح اين سوال كه آيا ديه جبران معافات است يا ديه جبران كشته شدن فرد يا مجازات است؟ اظهاركرد: اگر ديه به عنوان جبران باشد يك مفهوم خاص دارد و اگر به عنوان مجازات باشد باز يك مفهوم خاص ديگر دارد. از نظر شارع مقدس، ديه هم مجازات و هم جبران است كه بنده هم بر اين عقيده هستم.
محسني گركاني ادامه داد: زماني كه صدمهاي به انساني وارد ميشود و از نظر ظاهر آن فرد صدمهاي نميبيند ولي منفعت فرد از بين ميرود در واقع يعني روال عقل خود را از دست ميدهد و ديگر نميتواند خوب و بد را تشخيص دهد، ميتوان گفت كه دچار زندگي حيواني ميشود و حيات حيواني همين است. در روايتي از اميرالمومنين علي(ع) آمده كه اگر فردي ضربه اي به سرش زده شود و عقل آن زايل و بينايي را از دست داده و لسان سخنوري خود را از دست بدهد اما زنده باشد ولي به صورت حيوان زندگي كند، فرد جاني شش ديه را پرداخت كند كه يك ديه براي سر، يك ديه براي بصر، يك ديه براي لسان، يك ديه براي عقل، يك ديه براي چشم و ديه آخر براي اينكه مردي آن فرد از بين رفته است. بنابراين در اين مساله كه مساله مازاد بر ديه مطرح مي شود روايت خاصي نداريم و بيشتر فقها از فايده لاضرر استفاده كردهاند.
وي با بيان اينكه قضاوت يكي از منصبهاي مهم اسلام و منصب مهم انبياء است ادامه داد: در واقع قضاوت بر اساس عدالت است كه اگر قضاوت منهاي عدالت شود بدبيني ايجاد ميشود. قضاي اسلامي ما بر اساس قوانين مدون و معتبر فقهي نوشته شدهاند مانند آيين قانون دادرسي، حقوقي و قانون مجازات اسلامي.
رييس ديوان عالي كشور در پايان يادآور شد: در حال حاضر زير بناي امنيتي كه در كشورمان حاكم است دستگاه قضاست. گرچه نيروي انتظامي روبنا است و به دستگاه قضايي كمك ميكند اما زيربناي آن زيربنايي كه در كشورمان حاكم است دستگاه قضايي است.
انتهاي پيام
جمعه|ا|9|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]