تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816814536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش قيمت خودروهاي وارداتي«دلار» بازار خودرو را «سكه» كرد!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: افزايش قيمت خودروهاي وارداتي«دلار» بازار خودرو را «سكه» كرد!
عكس: آكو سالميگروه خودرو- هرچند با تكذيب خبر توقف مبادلات تجاري ميان ايران و امارات، انتظار مي‌رفت شوك وارده به بازار خودروهاي وارداتي فروكش كند و روند صعودي قيمت‌ها متوقف شود، اما شوك ديگري به نام «دلار» از راه رسيد و بازار را بيش از پيش آشفته كرد.


در واقع، رشد يكباره و ناگهاني نرخ «دلار»، چنان تاثيري بر بازار خودروهاي وارداتي گذاشت كه تكذيب خبر توقف مبادلات ايران و امارات نيز نتوانست آرامش را به آن برگرداند و حتي روند صعود قيمت‌ها نيز تندتر از قبل شد.
آن طور كه فعالان بازار مي‌گويند، طي هشت روز گذشته بيشتر خودروهاي وارداتي با افزايش قيمت روبه‌رو شده اند و برخي از آنها حتي گراني تا مرز 9 ميليون تومان را نيز تجربه كرده‌اند. استارت رشد قيمت خودروهاي وارداتي اواسط هفته گذشته و همزمان با اعلام خبر قطع ارتباط بانكي و تجاري ايران و امارات زده شد، به نحوي كه تنها چند ساعت پس از اين خبر، قيمت برخي خودروها رشدي ميليوني را تجربه كرد. به هر حال به دليل برخي محدوديت‌هاي بين‌المللي، بخش قابل توجهي از خودروهاي خارجي از طريق امارات وارد ايران مي‌شوند و طبعا بسته شدن اين شاهراه، معني ديگري جز كاهش واردات، افت عرضه و افزايش قيمت نخواهد داشت و از همين رو خبر قطع ارتباط ايران و امارات، تاثير رواني و افزايشي بر نمودار قيمت وارداتي‌ها گذاشت. اين خبر البته فرداي همان روز از سوي مقامات ايراني تكذيب شد و از همين رو گمان مي‌رفت آرامش دوباره به بازار خودروهاي وارداتي باز گردد، اما نه تنها اين اتفاق رخ نداد، بلكه شوكي قوي تر به بازار وارد شد و قيمت‌ها بيش از پيش صعود كرد. اين بار اين «دلار» بود كه آتش بيار معركه شد و رشد ناگهاني و كم سابقه قيمت آن، بازار وارداتي‌ها را به هم ريخت و قيمت‌ها را افزايش داد. به هر حال از آنجاكه بيشتر خودروهاي وارداتي به كشور، آسيايي (هيوندايي، كيا و تويوتا) هستند و مبادلات آنها از راه «دلار» انجام مي‌شود، رشد نرخ اين واحد پولي، به طور طبيعي تاثيري مستقيم و حتي آني را بر بازار اين خودروها مي‌گذارد.
اگرچه نرخ دلار در حد يكي دو روز دوباره كاهش پيدا كرد و دولتي‌ها نيز وعده كنترل روند تصاعدي آن را دادند، اما سركشي‌هاي دلار پايان نيافت و دوباره بر قيمت آن افزوده شد. به گفته كارشناسان، دلار هنوز هم قيمتي بالاي يك هزار و 500 تومان دارد و نوسان آن علاوه بر بازار، به نرخ بانكي اين واحد پولي نيز سرايت كرده است.
در اين شرايط، واردكنندگان خودرو نيز با حساب و كتاب‌هاي مخصوص خود در بازار رفتار مي‌كنند، به‌اين معني كه خودروهاي خود را با توجه به قيمت روز دلار به فروش مي‌رسانند. به عنوان مثال، آنها قيمت خودرويي را كه با دلار يك هزار و 300 توماني ثبت سفارش شده و به ايران آمده، با دلار روز (بالاي يك هزار و 500 تومان) محاسبه مي‌كنند و به فروش مي‌رسانند. در واقع واردكنندگان از اين راه به نوعي پيش دستي كرده و نوسانات آتي بازار دلار را از همين حالا در نظر مي‌گيرند و از طرفي به‌اين وسيله نقدينگي خود را براي انجام ثبت سفارش‌هاي جديد بالا مي‌برند. با اين روش، اگر نرخ دلار باز هم رشد كند، واردكنندگان در مجموع ضرر نخواهند كرد، زيرا قبلا به نوعي سود خود را از راه فروختن خودروهايشان به نرخ روز دلار، برده‌اند.
آن طور كه كارشناسان مي‌گويند، اگر روند صعودي دلار ادامه پيدا كند يا حتي ثابت بماند، قيمت خودروهاي وارداتي باز هم بالا خواهد رفت، زيرا واردكنندگان مجبورند با توجه به نرخ روز اين واحد پولي، ثبت سفارش انجام دهند و اين به معناي عرضه خودروهاي خارجي با قيمتي بالاتر، خواهد بود. افزايش قيمت خودروهاي وارداتي طي هشت روز گذشته، در حالي است كه با تمهيدات وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، بازار اين خودروها در مسير آرامش قرار گرفته بود. اين وزارتخانه با حذف برخي قوانين دست و پاگير كاري كرد تا واردات خودرو روند طبيعي خود را از سر بگيرد و عرضه و تقاضا به تدريج متناسب شود. با اين حال، يك خبر نامعلوم و ماجراي دلار، دوباره آرامش را از بازار وارداتي‌ها گرفت و با توجه به ناپايدار بودن رخدادهاي اقتصادي در ايران، مشخص نيست چه آينده اي در انتظار اين بازار است. به اعتقاد كارشناسان، ترديد واردكنندگان (مانند ساير فعالان اقتصادي) به ثبات سياست‌هاي اقتصادي، عاملي منفي براي بازار به حساب مي‌آيد و در اين بين، بازار خودروهاي وارداتي نيز تاثيرات منفي خاص خود را از اين «ترديد» خواهد پذيرفت.
رشد قيمت تا مرز 9 ميليون تومان
به بازار برويم و ببينيم قيمت خودروهاي وارداتي پس از دو رخداد شوك آور مذكور، تا چه حد افزايش يافته است. آن طور كه فعالان بازار مي‌گويند، بيشتر خودروهاي وارداتي به كشور، در هشت روز گذشته با رشد قيمت روبه‌رو شده اند و در اين بين، لكسوس RX با رشدي 9 ميليوني، ركوردي قابل توجه را از خود به جا گذاشته است. اين محصول كه شاسي بلند به حساب مي‌آيد و تا همين يكي دو هفته پيش با كاهش قيمت روبه‌رو شده بود، هم اكنون 156 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. به جز RX، تويوتا لندكروز نيز ركوردشكني كرد و قيمت آن با جهشي هشت ميليوني، به 130 ميليون تومان افزايش يافت.
در بين ديگر محصولات تويوتا، كرولاي GLI و كمري GLX نيز كه معمولا قيمت ثابتي طي ماه‌هاي گذشته داشته اند، رشد قيمت را تجربه كردند. به گفته نمايشگاه‌داران خودرو پايتخت، در حال حاضر كرولا 56 ميليون تومان به فروش مي‌رسد و اين موضوع از جهش دو ميليوني قيمت آن حكايت دارد. كمري نيز كه بيش از يك ميليون تومان گران شده، هم اكنون قيمتي برابر با 61 ميليون تومان دارد. رشد قيمت محصولات تويوتا، دامان ياريس و اوريون را نيز گرفت، به نحوي كه اين دو محصول به ترتيب 5/2 و پنج ميليون تومان رشد قيمت را به خود ديده‌اند. در حال حاضر ياريس صندوقدار اتومات 38 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد و اوريون نيز 75 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.
اما محصولات هيوندايي نيز طي هشت روز گذشته با رشد قيمت مواجه شدند، به نحوي كه دو ميليون تومان افزايش قيمت در بين آنها به چشم آمد. به گفته فعالان بازار، سوناتاي 2012 هم‌اكنون قيمتي برابر با 67 ميليون توماني دارد، كه اين موضوع از گراني دو ميليون توماني آن حكايت مي‌كند. آزرا و جنسيس نيز كه هر دو يك ميليون تومان گران شده‌اند، به ترتيب 86 و 95 ميليون تومان قيمت دارند. همچنين هيوندايي i30 اتومات كه مدتي با افت قيمت روبه‌رو بود، رشدي 500 هزار توماني را به خود ديد و هم اكنون 44 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. مدل i20 هيوندايي هم كه دو ميليون تومان رشد قيمت را به خود ديده، هم اكنون 34 ميليون تومان به فروش مي‌رسد.
آن طور كه فعالان بازار مي‌گويند، هيوندايي IX55 نيز هم اكنون 83 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود و اين موضوع از رشد قيمت 5/1 ميليون توماني آن حكايت دارد.
فعالان بازار همچنين به رشد قيمت برخي مدل‌هاي كيا نيز اشاره كرده و عنوان مي‌كنند كه مدل موهاوي دو ميليون تومان گران شده است. به گفته آنها، اين محصول هم اكنون 84 ميليون تومان قيمت دارد. همچنين اسپورتيج نيز كه يك ميليون تومان گران شده، در حال حاضر با قيمتي معادل 79 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود.

پنجشنبه|ا|8|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن