تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817219278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقبال 50 هزار نفري شهروندان تهراني از بخش قرآني جشنواره شمسه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: استقبال 50 هزار نفري شهروندان تهراني از بخش قرآني جشنواره شمسه
قرآن كريم > فعاليت‌ها - همشهري آنلاين:
دبير تخصصي بخش قرآني جشنواره «شمسه» از ثبت نام بيش از 50 هزار نفر از شهروندان تهراني در بخش شفاهي اين جشنواره خبر داد و اين رويداد را عاملي دانست تا اطلاعات فعالان قرآني ساكن تهران، جمع‌آوري شده و در قالب «اطلس قرآني شهر تهران» ارائه شود.

به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نشست خبري بخش قرآني جشنواره «شمسه» با حضور غلامرضا احمدي، دبير تخصصي اين بخش بعد از ظهر امروز، هفتم دي‌ماه، در محل خبرگزاري ايكنا برگزار شد.

احمدي در ابتداي اين نشست، احياي جلسات آموزش قرآن به شيوه چهره به چهره (جلسات سنتي) را يكي از اهداف برپايي بخش قرآني جشنواره شمسه اعلام كرد و افزود: بسياري از ضعف‌ها و دغدغه‌هايي كه جامعه قرآني از آن سخن مي‌گويند و گريبان فعاليت‌هاي قرآني را گرفته است؛ به عدم توجه كافي به جلسات قرآني بازمي‌گردد. حفاظ و قراء برتر كشورمان كه رتبه‌هاي جهاني كسب مي‌كنند، دست پرورده‌ استاداني هستند كه طي سال‌هاي متمادي جلسات قرآن را اداره مي‌كنند.

وي بيان كرد: برگزاري مسابقات قرآن كريم از سوي هر نهاد و سازمان قرآني، حتي از سوي شهرداري تهران، فقط در حد ارائه آمار و ارقام باقي مي‌ماند و نمي‌تواند تأثير گسترده و عميقي را بر روي توسعه فرهنگ قرآني جامعه داشته باشد. اما معاونت فرهنگي ـ اجتماعي شهرداري تهران برآن است تا اين جشنواره اهدافي بالاتر از برگزاري صرفاً يك مسابقه قرآني را دنبال كند.

قرآن سرلوحه امور فرهنگي شهرداري تهران

احمدي افزود: شهرداري تهران با توجه به رويكرد جديدش در مديريت شهري و توجه به حضور گسترده در عرصه‌هاي فرهنگي و اجتماعي، درصدد برآمد تا جشنواره شمسه را در رشته‌هاي مختلف برپا كند كه رشته قرآن يكي از بخش‌هاي آن است. در ارائه كار فرهنگي بالاتر از قرآن نمي‌توان مثالي آورد و در امور فرهنگي شهرداري تهران نيز قرآن سرلوحه قرار گرفته است.

وي با اشاره به فعال شدن 374 محله شهر تهران در راستاي برگزاري رقابت‌هاي بخش قرآني جشنواره شمسه، گفت: جشنواره شمسه در مجموع به دنبال آن است تا محلات را براي برپايي فعاليت‌هاي فرهنگي با بهره‌مندي از نيروهاي انساني حاضر در همان محله فعال كند و مقرر شده است تا مديريت فرهنگي محله به مدير محله سپرده شود؛ در همين راستا در هر منطقه شهر تهران، تعدادي كارشناس قرآني را به عنوان نيروي قرآني و رابط در اجراي بخش قرآني شمسه به كار گرفته‌ايم.

دبير تخصصي بخش قرآني جشنواره شمسه اظهار كرد: فعال شدن محلات، عاملي خواهد شد تا فعالان قرآني محلات را شناسايي كرده و به ديگر اهالي محل معرفي كنيم، اين معرفي مي‌تواند با توجه به تخصص‌هاي آن فرد باشد به طور نمونه استاد آيتي، مترجم قرآن كه فرد تأثيرگذاري در ارائه آموزش قرآن كريم است؛ در منطقه 14 تهران سكونت دارد، اما اهالي اين منطقه و حتي مي‌توان به جرئت گفت، ساكنان نزديك منزل ايشان از وجود استاد در اين منطقه، بي‌اطلاع هستند. اين جشنواره به دنبال كشف اين چهره‌ها و معرفي آن به اهالي محله است.

وي تأكيد كرد: اين اطلاعات در قالب كتابي با عنوان «اطلس قرآني شهر تهران» به چاپ خواهد رسيد كه به تفكيك محلات، اسامي فعالان قرآني همراه با نشاني جلسات آن‌ها در منازل، مساجد و حسينيه‌ها در آن بيان خواهد شد و هر فردي مي‌تواند به راحتي نزديك‌ترين جلسه قرآن به منزل خود را بيابد و اين سرآغاز احياي جلسات قرآني چهره به چهره خواهد بود كه به طور حتم ثمرات فراواني خواهد داشت.

تشكيل 374 دارالقرآن محلات

احمدي عنوان كرد: جمع‌آوري اين اطلاعات ثمره ديگري هم خواهد داشت و آن تشكيل دارالقرآن در هر محله شهر تهران است، يعني 374 دارالقرآن شكل خواهد گرفت. البته اين بدين معني نيست كه دارالقرآن‌هاي عظيمي ساخته و به بهره‌برداري مي‌رسد؛ بلكه ممكن است دارالقرآني در حد يك كلاس آموزشي نيز آغاز فعاليت كند.

وي در ادامه از ثبت نام 50 هزار و 276 نفر در بخش شفاهي رقابت‌هاي شمسه قرآني خبر داد و افزود: البته با توجه به جمعيت انبوه ساكن در شهر تهران اين رقم زيادي محسوب نمي‌شود، اما مسئولان برگزاري جشنواره شمسه انتظار چنين استقبالي را نداشتند.

احمدي تصريح كرد: اين ثبت نام و جمع‌آوري اطلاعات از طريق فرم‌هاي ثبت نام، عاملي شده است تا اطلاعات بسيار ارزشمند و قابل بررسي و توجه را از ميزان حضور فعالان قرآني در هر محله به دست آوريم؛ به طور نمونه در منطقه 20 شهرداري تهران، 57 حافظ كل قرآن كريم ساكن هستند كه از وجود اين افراد براي تحقق مطالبه مقام معظم رهبري در راستاي تربيت 10 ميليون حافظ قرآن مي‌توان بهره‌مند شد، فقط بايد به اين آمار از سوي نهادهاي قرآني توجه شود.

وي افزود: نكات جالب ديگري نيز به دست آمد، مثلاً منطقه دو، جزء مناطقي بود كه تعداد بالايي از حفاظ را در خود دارد در حالي كه دارالقرآن يا مؤسسه‌ مطرح قرآني در آن منطقه پيدا نمي‌شود؛ اما چرا اين‌گونه مي‌شود؟ در بررسي اوليه متوجه شديم كه يك جلسه با حضور يكي از استادان بزرگ قرآني در اين منطقه داير است و اين نشان‌دهنده تأثيرگذاري وجود استادان است.

تشكيل 22 تيم داوري براي اجراي بخش شفاهي

وي بيان كرد: براي اجراي بخش شفاهي مسابقات شمسه، 22 تيم داوري تشكيل شده است كه در محلات حضور خواهند يافت، پس از مرحله محله‌اي، برترين‌ها در تمامي رشته‌ها در مسابقات منطقه‌اي شركت خواهند كرد و در پايان نيز مسابقات در سطح شهر تهران برگزار خواهد شد. هم‌اكنون مسابقات محلات در حال برگزاري است. اختتاميه نيز با حضور 20 هزار نفر در مجموعه ورزشي آزادي برگزار خواهد شد.

احمدي در ادامه از برگزاري مسابقات تواشيح و هم‌خواني در بخش قرآني جشنواره شمسه خبر داد و گفت: رقابت در بخش تواشيح نيز اين هدف را دنبال مي‌كند تا در هر محله گروه تواشيحي را تشكيل دهد؛ در همين راستا كتاب «نواي ملكوت» را به عنوان راهنمايي براي تشكيل گروه تواشيح به چاپ رسانديم و نيز لوح فشرده «تمنّا» نيز به علاقه‌مندان ارائه مي‌شود. همچنين به صورت نمادين، 374 نفر در ايام دهه فجر انقلاب اسلامي در قالب گروه تواشيح به اجراي برنامه مي‌پردازند.

گفتني است، جشنواره شمسه به معناي «شهروند، محله، سرمايه اجتماعي و هويت شهري در تهران» آغاز شده و در هشت رشته شامل قرآن، نهج البلاغه، سرود، موسيقي، تئاتر، عكس، فيلم، نقاشي، تنديس، شعر و ادب فعاليت مي‌‌كند.

شهرداري تهران در قالب مجموعه جشنواره «شمسه» بخش قرآني آن را در دو بخش شفاهي و مكتوب در رشته‌هاي حفظ، قرائت تحقيق و ترتيل قرآن، اذان، داستان و روايات، تواشيح و هم‌خواني و كتاب‌خواني برگزار مي‌كند.

چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن