واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: گردهمايي بزرگ تئاتريها از نيمه گذشتبليت تقلبي و استقبال؛ پديدههاي جشنواره
مارال راستيتوزيع بليتهاي تقلبي يا به عبارت ديگر توزيع بليتهاي فاقد اعتبار آن هم بدون اطلاع ستاد برگزاري جشنواره تئاتر فجر موجبات سرگرداني تماشاگران را در پشت درهاي بسته تالارها فراهم كرد.
علاقهمندان در حالي براي ديدن نمايشها صف بسته بودند كه سالنها پر شده، اما هنوز انبوهي از مردم بليت به دست با اصرار خواستار ورود به سالن بودند. شگفتي آنها زماني كامل شد كه فهميدند بليتهايشان فاقد اعتبار است، انتشار بليتهاي فاقد اعتبار و تقلبي پديدهاي است كه جشنواره تئاتر فجر براي اولينبار با آن مواجه شده است. امسال جشنواره تئاتر فجر و حتي نمايشنامههاي زبان اصلي با استقبال بينظير علاقهمندان روبهرو شد. اين مساله در كنار سياستگذاري ستاد برگزاري جشنواره مسالهاي است كه به آتش انتشار بليتهاي تقلبي و فعال شدن سودجويان دامن ميزند. اهميت اين موضوع زماني روشنتر ميشود كه ميبينيم بليتهاي تقلبي براي نمايشهايي منتشر و فروخته شدهاند كه از يك سو با استقبال مخاطبان روبهرو شده و از سوي ديگر در سالنهاي كوچك تئاتر شهر به روي صحنه رفتهاند به عنوان مثال يكي از نمايشهايي كه با توزيع بليتهاي تقلبي روبهرو شد نمايش «خشكسالي و دروغ» كاري از «محمد يعقوبي» بود كه در سالن قشقايي به روي صحنه رفت تالاري كه به زحمت يكصد نفر را هم در خود جاي ميدهد. شنيدهها حاكي از آن است كه ماموران نيروي انتظامي تعدادي از فروشندگان قاچاق و بازار سياه را دستگير كردهاند. حسين مسافر آستانه دبير جشنواره تئاتر فجر نيز وجود بليتهاي تقلبي را تاييد كرده هرچند از توضيح بيشتر در خصوص آن خودداري كرده است. جشنواره تئاتر فجر امسال با داستان ديگري نيز همراه بود و آن انبوهي بليتهاي مهمان است كه اين بليتها نيز به سهم خود باعث كم شدن بليتفروشي و در نتيجه پشت در ماندن مخاطبان واقعي تئاتر شده است. از سوي ديگر در نمايشهاي پرطرفدار تعدادي از آن بليتها به بازار سياه راه پيدا كرده و خريد و فروش شده است.
تماشا با اعمال شاقه
حال سوال اينجا است كه چرا نمايشي همچون خشكسالي و دروغ كه از قبل با توجه به پيشينه كارگردان و اجراي اول آن در جشنواره مشخص بوده كه با استقبال مخاطبان روبهرو ميشود در تالاري كوچك همچون تالار چهارسو اجرا شده است. اين گونه تصميمگيريها و سياستگذاري كه به تشكيل بازار سياه و توليد بليتهاي تقلبي منجر ميشود حاصلي ندارد جز زير سوال رفتن اعتبار جشنواره تئاتر فجر.
كارگردان تئاتر ماچيسمونيز اين بار با به روي صحنه آوردن «خشكسالي و دروغ» بار ديگر نام خود را بر سر زبانها انداخت و ميتوان به جرات گفت جزو بهترينهاي بخش بينالملل حتي در مقايسه با كارهاي خارجي بود كه از اجراي تعدادي از آنها چندين و چند ماه ميگذرد و از نحوه اجرايشان مشخص بود كه كاملا پخته و مسلط به روي صحنه ميآمدند.
استقبال از اجراي محمد يعقوبي به گونهاي بود كه تمام صندليها، راهرو، بالكن و حتي كف زمين مملو از جمعيت بود و تماشاگران با تحمل هواي نامناسب و گرم 120دقيقه به تماشاي كار نشستند. محمد يعقوبي كارگردان تئاتر «دروغ و خشكسالي» درباره اولين اجراي خود در جشنواره ميگويد: «ما بعد از تمرينهاي اعضاي گروه با يك اجراي عمومي كه اين بار با نور و صدا همراه بود به روي صحنه رفتيم و ميتوانم بگويم همه چيز به روال خود پيش رفت.»
اما يعقوبي درباره همراه بودن بخش اجراهاي ايراني در كنار كارهاي خارجي در بخش مسابقه جشنواره توضيح داد: اين قضيه نياز به بررسي بيشتر دارد زيرا بسياري از كارهاي خارجي حاضر در اين جشنواره چيزي بيش از 100 اجرا داشتهاند و در مقايسه با كارهايي كه براي اولين بار است كه بر روي صحنه ميآيند قويتر به نظر ميرسند.
وي ميگويد: بهتر است حداقل در بخش بينالملل با خارجيها برابري كنيم و كارهايي را به روي صحنه ببريم كه قبلا به اجراي عمومي درآمدهاند به اين صورت ميتوانيم بخشهايي چون مرور را نداشته باشيم و به گونهاي به روند جشنواره بيست و پنجم برگرديم زيرا دلايل كودكانهاي مانند اينكه بايد اولين اجرايمان را در جشنواره به روي صحنه ببريم و يا اينكه چون همه كار را ديدهاند پس اجراي تكراري آن در جشنواره بيمعنا است اشتباه است. محمد يعقوبي در ارتباط با استقبال مخاطبان و حتي پشت در ماندن آنها در پشت درهاي سالن چهارسو گفت: من بعد از 10 سال فعاليت حرفهاي تئاتر مخاطبان خاص خودم را دارم و سالنهايي كه در آن اجرا دارم هميشه پر بودهاند، اما درباره جشنواره بايد بگويم «اين رسم همه جشنوارهها است كه بينندگان علاقه بيشتري به ديدن كارهاي ارائه شده در جشنواره نشان ميدهند و تقريبا در بيشتر موارد نيز سالنها در زمان اجراهاي جشنواره پر هستند. اما اينكه از كار من استقبال خاصي شده را از اقبال خودم ميدانم و بسيار خوشحالم و تا به امروز نيز از پشت درماندن بسياري از مردم و بليتهاي تقلبي تئاترم با خبر نبودم، در هر حال كار به اجراي عمومي در ميآيد و در آن زمان ما ميزبان علاقهمندان خواهيم بود.
چهارشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]