تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815033068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مصوبه اي به نفع زنان


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: مصوبه اي به نفع زنان
گروه بانوان- زنگنه: اصلاح قانون ارث به نفع زنان مصوبه اي است كه نمايندگان زن مجلس هفتم به دنبال طرح آن در صحن علني

بودند و سرانجام در مجلس هشتم پس از كش و قوسهاي فراوان با رأي زيادي به تصويب رسيد.
براساس آن از اين پس زنان از تمامي اموال منقول و غيرمنقول همسر فوت شده شان ارث مي برند.
تا پيش از اين مصوبه، براي زنان ايراني كه همسرشان را از دست مي دادند اين مسأله وجود داشت و آن سهم ناچيزشان از ارث همسر براساس ماده 946 قانون مدني، بود كه اكنون با اصلاح اين قانون البته بعد از تصويب شوراي نگهبان زنان از همه اموال منقول و غيرمنقول همسران خود ارث خواهند برد.
* تلاش زنان مجلس
نايب رئيس كميسيون اجتماعي به خبرنگار ما گفت: از دوره هفتم عده اي از نمايندگان زن مجلس بر آن شدند ايراد قانون قبل را كه اجحافي در حق زنان بود را اصلاح كنند و اين قانون را به صحن علني مجلس بكشانند از اين رو بارها اين مسأله در كميسيونهاي مختلف بررسي شد و در مجلس هفتم بعد از تصويب با اشكالاتي از سوي شوراي نگهبان رو به رو شد و دوباره به كميسيون برگشت.
عفت شريعتي افزود: البته ما همچنان به دنبال تصويب آن بوديم تا اينكه در جلسه پنجم بهمن ماه با بيشترين رأي به تصويب رسيد.
شريعتي خاطرنشان كرد: تاكنون زنان تنها از اموال منقول همسرانشان ارث مي بردند و اين به لحاظ اقتصادي سهم ناچيزي براي زن بود، اما اكنون زن پس از فوت همسرش از تمامي اموال منقول و غيرمنقول ارث مي برد.
وي توضيح داد: اموال منقول در يك ساختمان، فقط سازه آن شمرده مي شود يا در يك زمين كشاورزي، فقط محصولات و يا درختان آن زمين اموال منقول مرد به شمار مي رود، اما اكنون زن افزون بر اين اموال از زمين منزل مسكوني و يا زمين كشاورزي هم سهم دارد.
وي گفت به حكم قرآن سهم زن در صورتي كه فرزند داشته باشد يك هشتم اموال منقول و غيرمنقول است و چنانچه فرزند نداشته باشد يك چهارم اين اموال است.
* قانون قبل به ضرر زنان بود
هژبر نصيري، وكيل پايه يك دادگستري در توضيح شكل پيش از اصلاح اين ماده از قانون توضيح داد: براساس شكل پيشين ماده 946 قانون مدني، زن فقط از اموال منقول مرد مانند پول نقد، طلا، خودرو و... ارث مي برد.اين عضو هيأت علمي دانشگاه اضافه كرد: در اين قانون، زن از اموال غيرمنقولي مثل خانه و مغازه ارث نمي برد، بلكه چنانچه مرد، خانه يا باغي داشت، همسرش فقط از قيمت بناي ساختمان يا قيمت درختان باغ سهم مي برد و از زمين ساختمان يا باغ ارثي به او نمي رسد.
همچنين ماده 948 قانون مدني نيز پيش از اصلاح از اين قرار بود: «هر گاه در مورد ماده قبل از ورثه از اداي قيمت ابنيه و اشجار امتناع كند، زن مي تواند حق خود را از عين آنها استيفا نمايد.»
نصيري درخصوص توضيح عاميانه اين قانون گفت: «در قانون پيشين، چنانچه وارثان مرد از دادن سهم همسر از قيمت ساختمان و يا درختان باغ امتناع مي كردند، زن با مراجعه به مراجع قانوني مي توانست به اصطلاح عاميانه، در مال ورثه شريك شود.»
بر اين اساس، مواد 946 و 948 قانون مدني اصلاح شد و نمايندگان تصويب كردند كه زنان از اين پس، در صورت فوت شوهر، از همه اموال منقول و غيرمنقول وي، ارث ببرند.مجلس براي اصلاح اين مواد قانوني از رهبر معظم انقلاب فتوايي اخذ كرد و با اصلاحاتي كه نمايندگان ملت در قانون مدني دادند، از اين پس، زنان از همه اموال همسر ارث مي برند.
تغيير در اين قانون همچنين سبب شد، شكل پيشين ماده 948 نيز تقريباً بي كاربرد شود، زيرا اين ماده نيز براي شرايطي تعبيه شده بود كه زن سهم چنداني از اموال غيرمنقول مرد نداشت.
گفتني است اين مصوبه بايد براي تصويب نهايي و تبديل به قانون به شوراي نگهبان برود.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن