تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815397619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشكلات مردم در اتوبوس ها؛ ضعف مديريت يا مسئوليت سنگين


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مشكلات مردم در اتوبوس ها؛ ضعف مديريت يا مسئوليت سنگين
در قسمت قبلي گزارش به مشكلات مردم در اتوبوس هاي سطح شهر مشهد اشاره كرديم و با حضور در ميان آن ها از نزديك پاي درد دل شان نشستيم. ظاهرا آن چه بيش از همه موجب ناراحتي و شكايت هاي مردمي از سازمان اتوبوس راني مي شود، شامل مواردي مثل تعداد اندك اتوبوس هاي شهري، حركت نامنظم اتوبوس ها و سوء مديريت به زعم مردم در اين عرصه است. براي آن كه يك طرفه پيش قاضي نرفته باشيم و در جريان برنامه هاي مسئولان براي رفع مشكلات مردم و مشكلات سازمان اتوبوس راني قرار بگيريم، اين بار به سراغ مسئولان اين سازمان و اعضاي شوراي شهر مشهد رفتيم. از سوي ديگر در اين گزارش مي كوشيم تا سرانجام وعده هاي رئيس جمهور مبني بر تامين اعتبار براي ناوگان حمل و نقل عمومي در ۲ سفر استاني را پي گيري كنيم. آن چه در ذيل مي خوانيد ماحصل اين تلاش هاست.

سفرهاي غير ضروري مردم
اگر گزارش روز گذشته را مطالعه و پي گيري كرده باشيد حتما در خاطر داريد كه بسياري از شكايات و گلايه هاي مردم به موضوع رفت و آمد نامنظم و شلوغي اتوبوس ها مربوط مي شد. نكته قابل توجه اين است كه بسياري از مسافران معتقدند، روساي خطوط سازمان اتوبوس راني، همكاري لازم را با مسافران و نظارت درست بر نحوه كار رانندگان ندارند.تلاش رانندگان سخت‌كوش و عوامل موثر در سازمان اتوبوس‌راني مشهد بر هيچ‌كس پوشيده نيست و ما نيز قبل از هر چيز حضور اين سخت‌ كوشان خسته نباشيد مي‌گوييم. مدير روابط عمومي سازمان اتوبوس راني مشهد معتقد است برابر اعلام نظر كارشناسان مرتبط با امور حمل و نقل شهري، ۵۰ درصد سفرهاي مردم شهر مقدس مشهد زايد و غير ضروري است. تنها، اين نكته را از جمله عوامل موثر بر شلوغي اتوبوس ها مي داند و مي گويد: برنامه هايي از جمله اجراي كريدورهاي ويژه اتوبوس در تمامي خيابان هاي داراي ظرفيت در دست بررسي و اجراست و عملياتي شدن اين پروژه ها مي تواند به استاندارد شدن حركت اتوبوس ها كمك شايسته اي بكند. وي مي افزايد: هم اكنون سرعت اتوبوس هاي سازمان اتوبوس راني از ۲۱ كيلومتر در ساعت به كمتر از ۱۴ كيلومتر كاهش يافته است اما با تلاش هاي انجام شده و افزايش ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ابتداي سال و برنامه ريزي براي افزايش اين تعداد در پايان سال اميدواريم بتوانيم سرعت حركت اتوبوس ها را افزايش دهيم. مسئول روابط عمومي سازمان اتوبوس راني مشهد در پاسخ به اين پرسش كه چرا بسياري از ايستگاه هاي اتوبوس در سطح شهر سايه بان و صندلي ندارد؟ مي گويد: ايستگاه هايي كه حجم بالاي مسافر را داشته باشد، توسط سازمان اتوبوس راني و يا شهرداري هاي مناطق از محل اعتبارات متمركز شهرداري و سازمان همياري شهرداري به سايه بان و صندلي مجهز مي شود كه فاز اول آن به تعداد ۲۰۰ دستگاه در حال اجراست. تنها در پاسخ به اين سوال كه چرا قيمت بليت اتوبوس ها با حدود ۷۰ درصد افزايش به ۵۰ تومان رسيده است؟ مي گويد: نرخ تمام شده هر سفر در مشهد بيش از ۱۶۰۰ ريال است و با اخذ بليت هاي ۳۰۰، ۴۰۰ و يا ۵۰۰ ريالي از مسافران، ما به التفاوت آن از محل كمك هاي دولت و شهرداري تامين مي شود.

هنوز سهميه اي ابلاغ نشده
چندي پيش شهرداري مشهد خبر از دريافت ۲۵ اتوبوس در سال جاري داد و اعلام كرد ۵/۸۲ درصد هزينه خريد هر اتوبوس از سوي دولت تامين مي شود و ۵/۱۷ درصد آن را شهرداري مي پردازد. وي همچنين اعلام كرد كه در بودجه شهرداري خريد اتوبوس پيش بيني نشده است و گام اول براي افزايش ناوگان حمل و نقل اتوبوس راني را بايد دولت بردارد.اين موضوع بهانه اي شد تا سرانجام وعده هاي سفر استاني رئيس جمهور در رابطه با افزايش ناوگان اتوبوس راني مشهد را پي گيري كنيم. مدير عامل سازمان اتوبوس راني مشهد در اين باره مي گويد: وعده هاي سفر دوم رئيس جمهور كه به تازگي انجام شده است، در حال فراهم شدن است اما در سفر اول رئيس جمهور بيش از آن چه اتوبوس به ما اختصاص داده شده بود، اتوبوس دريافت كرديم. حسين ضيائي مي افزايد: طبق برنامه ها قرار بود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس تحويل شود كه با پي گيري فراوان موفق به دريافت ۴۷۸ دستگاه اتوبوس شديم. وي هم چنين در پاسخ به اين پرسش كه براي تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي، سهم مشهد از محل تبصره ۱۳ چند دستگاه اتوبوس است؟ مي گويد: هنوز هيچ چيزي از نظر سهميه تعدادي و ريالي تبصره ۱۳ مكتوب نشده ولي به محض اين كه اين سهميه ها اعلام شود، حدود ۱۰ درصد از آن متعلق به ماست و معمولا بين ۱۱ تا ۱۲ درصد از سهميه ها را جذب مي كنيم. ضيائي مي افزايد: سهميه ها هنوز از حالت موافقت نامه به اجراي پروژه تبديل نشده است. وي در رابطه با اعتراض هاي مردمي مبني بر نظارت نامناسب سازمان اتوبوس راني نيز مي گويد: گشت ها و بازرسان ويژه اي روند كار اتوبوس ها و خطوط را رسيدگي مي كنند و چنان چه شكايت هاي مردمي هم اعلام شود، با جديت نسبت به رفع و رجوع آن اقدام مي كنيم. مدير عامل سازمان اتوبوس راني مشهد همچنين با اشاره به اين كه تعداد اتوبوس هاي شهر مشهد ۱۸۵۰ دستگاه است، مي گويد: معمولا ناوگان نو و سالم با ۸۵ تا ۹۰ درصد توان فعاليت مي كند و تعدادي از اتوبوس ها نيز براي استفاده از گارانتي تحت تعمير مي باشد. مدير عامل سازمان اتوبوس راني مشهد كه زير نظر شهرداري اين كلان شهر فعاليت دارد، مي گويد: روزانه حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر توسط ناوگان اتوبوس راني در مشهد جا به جا مي شوند. وي با اشاره به مانور حركتي حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس مي افزايد: حركت اين اتوبوس ها در شهر مشهد و شهرك هاي اقماري و حومه آن معادل ۳۳۳ هزار كيلومتر است و به لحاظ كيفي نرم مطلوبي را به خود اختصاص داده است اما شرايط دريافت كسب امتياز خوب و عالي منوط به تامين زيرساخت ها و ارتقاي فرهنگ حمل و نقل عمومي و ساير موضوعات مرتبط با آن است. ضيائي درباره تغييرات برخي خطوط و اعتراض شهروندان گفت: به دليل طولاني بودن خط ۱۲ (وكيل آباد) و افزايش ميزان انتظار مسافر در ايستگاه هاي بين مسير، در برخي از مواقع امكان استفاده از اتوبوس براي شهروندان فراهم نمي شد لذا به دليل تراكم بالاي مسافر در اين خط سازمان اتوبوس راني اقدام به افتتاح خط ۱/۱۲ از تقاطع آب و برق تا حرم مطهر كرد كه مشكلات مسافران بين راهي در اين مسير تا حدودي رفع شده است. به گفته وي با تغييرات فصلي (۶ ماهه دوم سال) و كاهش ميزان مسافران جذب شده به سمت كوهستان پارك و وكيل آباد، تعداد اتوبوس هاي مسير ۱/۱۲ تقويت شده و در ابتداي سال (نيمه اول) اتوبوس هاي خط ۱۲ نيز براي رفاه حال همشهريان تقويت خواهد شد. وي مدعي است اين بهره وري و تغييرات بر اساس آمارگيري دقيق و نظرسنجي از مسافران انجام شده است.

عملكرد ضعيف
يك عضو شوراي اسلامي شهر مشهد نيز معتقد است سازمان اتوبوس راني اين شهر نتوانسته مسئوليت هايش را با موفقيت انجام دهد. غلامرضا خواجي مي گويد: متاسفانه با وجود تذكرات و بحث هاي فراوان از يك سال و نيم پيش تاكنون ظاهرا اراده اي براي تنظيم وضعيت اين سازمان وجود ندارد و پي گيري خاصي نيز در اين رابطه انجام نمي شود. وي مي افزايد: بسياري از كشورهاي جهان با برنامه ريزي هاي دقيق موفق شده اند مديريت زماني خوبي را بر ناوگان حمل و نقل درون شهري حاكم كنند و اين در حالي است كه بسياري از مسافران ما مجبورند براي استفاده از اتوبوس مدت زيادي را در ايستگاه ها منتظر بمانند. اين عضو شوراي شهر مشهد در رابطه با افزايش قيمت بليت اتوبوس هاي واحد نيز مي گويد: افزايش قيمت بليت اتوبوس در مشهد يك حركت لحظه اي بود و اين گونه موارد بايد تعاملات و تبعات اجتماعي-فرهنگي را نيز در نظر بگيرد.خواجي همچنين به طرح جامع اتوبوس راني اشاره مي كند و مي گويد: يك سال و نيم است كه طرح جامع اتوبوس راني شهر مشهد در حال مطالعه است و معلوم نيست مطالعه اين طرح چه زماني تمام خواهد شد. وي تصريح كرد: در عين حال نمي توانيم به قول مسئولان براي اجرايي شدن آن چندان اعتماد كنيم. وي به جزئيات طرح جامع اتوبوس راني مشهد اشاره مي كند و مي گويد: مطابق اين طرح تعداد ايستگاه ها، ميزان و فاصله خطوط و زمان انتظار براي سوار شدن به اتوبوس ها تعريف شده است. به گفته وي با وجود تذكرات فراوان تاكنون گوش شنوايي براي اجرايي شدن اين طرح وجود نداشته است. خواجي همچنين مي گويد: هم اكنون بسياري از محلات نيازمند، از ايستگاه اتوبوس برخوردار نيستند و هرگاه ما نسبت به عملكرد اين سازمان اعتراض كرده ايم، گفته اند اجازه دهيد طرح جامع آماده شود، اين در حالي است كه با همين وضعيت ترافيك فعلي نيز مي توان طرح زمان بندي حركت اتوبوس ها را اجرا كرد.

مشكلات جانبي
برخلاف نظر خواجي، يك عضو ديگر شوراي شهر معتقد است مسئوليت هاي سنگين تر سازمان اتوبوس راني و برخي بي توجهي ها باعث شده است كه عملكرد اين سازمان منفي به نظر برسد. غلامرضا بصيري پور مي گويد: مشهد از جمله شهرهاي بسيار پرمهاجر و زائرپذير كشور است و اگر حداقل ۳۰ درصد از زوار مشهد از اتوبوس استفاده كنند، مشكلات زيادي به اتوبوس راني تحميل مي شود و اين در حالي است كه اعتبار زيادي به اين سازمان تخصيص نمي يابد. وي مي افزايد: براي كم شدن مشكلات مردم مجبور هستيم قطار شهري مشهد را هر چه سريع تر راه اندازي كنيم تا در واقع از منابع موجود بيشترين استفاده را ببريم. بصيري پور با اشاره به اين كه بعضي از نهادهاي دولتي توقع سرويس دهي رايگان از سازمان اتوبوس راني را دارند و اين قضيه مسئوليت هاي اين سازمان را سنگين تر مي كند، مي افزايد: مشكلات متعدد و جانبي اين سازمان نمي تواند چهره موفقي از اين سازمان نشان دهد زيرا نوع كار اين سازمان دشوار است. اين عضو شوراي شهر هم چنين در رابطه با افزايش قيمت بليت اتوبوس ها نيز مي گويد: قيمت هر سفر درون شهري حدود ۱۶۰ تومان تمام مي شود و بهاي بليتي كه مسافران مي دهند فقط براي سرپا بودن اتوبوس هاست و اگر مسئولان مي خواهند قيمت ها كاهش پيدا كند، بايد مساعدت بيشتري نيز در اين رابطه انجام دهند.

آخرين خبرها
با تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور و ابلاغ معاون اول رئيس جمهور، ۱۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي طرح هاي تكميل مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك و توسعه حمل و نقل عمومي ۹ كلان شهر اختصاص يافت. به گزارش مهر، نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، موضوع بند (۱) تصويب نامه شماره ۱۳۱۴۰۱/ت ۴۱۰۴۸ ه مورخ ۳۰/۷/۱۳۸۷ كه به استناد اصل يك صد و بيست و هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت بند (۲) تصويب نامه ياد شده اتخاذ شده است، را تصويب كرد. اعتبارات جزء (۱۴) رديف متفرقه (۵۲۰۰۰۰) جدول شماره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۷ كل كشور با عنوان طرح هاي تكميل مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك و توسعه حمل و نقل عمومي كلان شهرها به شرح جدول زير به وزارت كشور (سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور) اختصاص مي يابد تا پس از مبادله تفاهم نامه ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت هزينه شود.

شهر اعتبار تخصيصي (ميليون ريال)

قم ۰۰۰/۲۰۰

تهران ۳۹۱۸۶۶

كرج ۷۹۵۳۹

شيراز ۹۶۷۹۶

مشهد ۱۹۸/۱۳۱

اصفهان ۹۸۰۳۲

تبريز ۸۲۶۲۹

كرمانشاه ۵۸۹۷۰

اهواز ۶۰۹۷۰

جمع ۱۲۰۰۰۰۰

دستگاه اجرايي موظف است اعتبار تخصيص يافته را برابر تفاهم نامه اي كه با ستاد ياد شده مبادله مي‌كند، در طرح هاي تعيين شده هزينه و گزارش عملكرد خود را به صورت ماهانه به كارگروه ياد شده ارائه كند. سهم مشهد پس از تهران و قم رقمي حدود ۱۳۱ ميليارد ريال است كه بايد با هماهنگي نمايندگان مجلس و مسئولان استاني به نحو مطلوبي جذب شود. به هر حال چشم اميد به روزهايي داريم كه مسئولان شهرمان بتوانند با تمهيدات لازم، گره از مشكلات مردم اتوبوس سوار بگشايند. هر چه باشد اتوبوس وسيله حمل و نقل قشر مرفه جامعه نيست و اتوبوس سواران به توجه ويژه مسئولان نياز دارند.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 604]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن