تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813201627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هياهوي بسيار براي هيچ


واضح آرشیو وب فارسی:موج: هياهوي بسيار براي هيچ
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي اخيراً مسئولان محترم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، با طرح ادعاهاي غيرمنصفانه در رسانه‌ها و افكار عمومي جو مسمومي را در اطراف سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران به وجود آورده اند كه دلايل اصلي آن به درستي آشكار نيست، به ويژه آن كه بين نامه‌هاي دريافتي و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي تضاد آشكاري ديده مي‌شود، كه جاي بررسي بيشتري دارد.


به گزارش موج،اخيراً مسئولان محترم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، با طرح ادعاهاي غيرمنصفانه در رسانه‌ها و افكار عمومي جو مسمومي را در اطراف سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران به وجود آورده اند كه دلايل اصلي آن به درستي آشكار نيست، به ويژه آن كه بين نامه‌هاي دريافتي و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي تضاد آشكاري ديده مي‌شود، كه جاي بررسي بيشتري دارد.
بهروز تشكر مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران با اعلام اين مطلب افزود: دو نكته مهم بيش از نكات ديگر به چشم مي‌آيد، نخست اينكه، طرح دعوا در رسانه‌ها به جاي پيگيري آن از راه‌هاي قانوني، به خودي خود شبهه برانگيز است و چنين مي‌نمايد كه مسئولان محترم يادشده، به منظوري خاص چنين غوغايي را براي پنهان نگاه داشتن احتمالي موارد ديگري به راه انداخته‌اند كه به بازسازي يك ايستگاه آتش‌نشاني 40 ساله ربط چنداني ندارد.
در گام دوم تمام موارد يادشده، خلاف واقع و بدون پشتوانه قانوني است، همانگونه كه طرح دعوا در مراجع صالحه ادامه دارد و ادله قانوني، آنچنان معتبر نيست كه حكم به نفع يك سازمان و به زيان سازمان ديگري صادر شود. تنها حكم صادرشده از سوي دادگاه «دستور تعبيه سازه نگهبان براي جلوگيري از هر گونه آسيب احتمالي به سازه‌هاي مجاور است كه مورد پذيرش سازمان آتش‌نشاني قرارگرفته و انجام شده است.
وي تصريح كرد: براي روشن شدن اذهان عمومي و پاسخگويي به ادعاهاي عجيب و غريب مدعيان، موارد مستدلي وجود دارد كه در ادامه به آنها اشاره مي‌شود.
1- با توجه به نامه شماره 3654 تاريخ 8//2/1349 به تقاضاي شهردار وقت تهران بخشي از زمين‌هاي كنار امامزاده زيد (ع‌) واقع در بازار كفاش‌هاي تهران با موافقت و تأييد «اداره اوقاف»، «كارشناس رسمي دادگستري» و «نماينده تام الاختيار شهرداري» تهران به منظور ايجاد ايستگاه آتش‌نشاني دراختيار اين نهاد قرارگرفته است.
2- آشيانه ايستگاه آتش‌نشاني در همان تاريخ به گواهي آثار موجود به عمق 4 متر (تا انتهاي عمق خاك‌هاي دست ريز) خاكبرداري شده و آشيانه مذكور در آن بنا شده است. در آن عمق و در داخل خاك‌هاي دست ريز، هيچ نوع اثر ارزشمند تاريخي، شكسته و يا سالم مشاهده نشده و به طور طبيعي طي اين 40 سال نيز اثر تازه اي در آن مدفون نشده است.
3- تأسيس ايستگاه آتش‌نشاني در اين منطقه اساساً به منظور تأمين هرچه بيشتر ايمني و آمادگي براي مقابله با آتش سوزي و حوادث احتمالي ديگر در بازار همچنين حفظ بافت قديمي بازار و ميراث فرهنگي موجود در آن در برابر هر نوع حادثه از جمله «آتش سوزي» و «حوادث طبيعي» بوده و هست. گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد اصولاً بقاي اين بافت قديمي در چهار دهه اخير مديون خدمتگزاري سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران است به گونه اي كه نام هفت تن از آتش‌نشانان اين ايستگاه با عنوان ارجمند «شهيد» بر پيشاني تاريخ ثبت شده است.
اين تلاش بي وقفه ادامه دارد به گونه اي كه اخيراً با سازمان بين المللي «جايكا» قرارداد ويژه اي براي ايمني و مراقبت هرچه بيشتر بازار تهران منعقد شده است وبا وجود مشكلات پيش آمده براي ايستگاه آتش‌نشاني در بازار، آتش‌نشانان در زمين‌هاي خاك آلود اطراف ايستگاه در حال نو سازي همچنان به انجام وظيفه مشغولند، زيرا اهميت اين منطقه به اندازه اي است كه براي يك لحظه هم نمي توان از مراقبت آن غفلت كرد.
4- آتش‌نشاني تهران، در راستاي توسعه ايستگاه‌ها و ارائه خدمات بهتر علاوه بر رساندن تعداد ايستگاه‌هاي موجود به رقم 120 ايستگاه براي نوسازي و بازسازي ايستگاه‌هاي قديمي درحال تخريب نيز اقدام كرده است كه ايستگاه شماره 7 بازار نيز در اين طرح قراردارد.
بازسازي ايستگاه دقيقاً در محل آشيانه قبلي، با خاكبرداري در همان عمق پيشين ( 4 متر ) تا انتهاي خاك‌هاي دست ريز انجام شده و حتي براي ايمني بيشتر ( كه از جمله تخصص‌هاي كارشناسان اين سازمان است) اين كار، با فاصله 5/1 متر از ديوار حائل اطراف امامزاده زيد و خارج از حريم آن صورت گرفته است.
5- روشن است كه اين عمل غيرقانوني نيست و نمي توان «عنوان مجرمانه» به آن اطلاق كرد. زيرا تصرف، كاملاً قانوني و برابر قراردادي است كه بيش از 40 سال طرفين به آن پايبند بوده اند.
علاوه بر اين «گودبرداري براي بازسازي، ساختمان قبلي» با «حفاري غير مجاز در محدوده تحت پوشش ميراث فرهنگي» تفاوت آشكار دارد و به طور طبيعي جايي كه چهاردهه پيش، چيزي از آن كشف نشده و بيرون نيامده است، در گودبرداري امروزه نيز نمي توان چيزي از آن به دست آورد. به همين سبب توسل به عباراتي كه موجب تشويش اذهان عمومي مي‌شوند و در پاره اي موارد اصولاً مبناي درستي ندارند، احتمالاً به دلايل ديگري صورت مي‌گيرد كه بررسي آنها براي درك كامل موضوع راهگشا خواهد بود.
بهروز تشكر گفت: پيش كشيدن بحث «بقاياي حمام نظام الملك» و تخريب آن، كشف تازه سازمان ميراث فرهنگي است كه هيچ نسبتي با سازه 40 ساله سازمان آتش‌نشاني و بازسازي آن ندارد، همان گونه كه خط كشي براي محدوده امامزاده زيد (ع) نيز در چند ماه اخير تغيير كرده است و معلوم نيست كه چگونه يك ايستگاه قديمي به تازگي در اين محدوده قرارگرفته و چگونه حمام قديمي نظام الملك تخريب شده و اثري از آن باقي نمانده است.
مدعيان پيش از اين نيز از عناويني چون «نجات بخشي آثار معماري دوره صفويه» و «نابودكردن مصاديق و مظاهر دوران انتقال مكتب هنري قزوين به اصفهان» بهره مي‌گرفتند كه خوشبختانه در نگاه تازه از عنوان كردن آن‌ها منصرف شده اند.
سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي به صراحت اعلام مي‌كند كه هرگونه ساخت و ساز و حفاري در محوطه و حريم يك اثر تاريخي بايد با مجوز و هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي صورت بگيرد. معناي اين سخن، اين است كه مي‌توان در چنين مواردي دست به «حفاري» زد، به شرط آن كه پيش تر، نظر موافق اين سازمان جلب شده باشد.
نكته مهم اين است كه در اين محل اصولاً «حفاري» صورت نگرفته، بلكه يك سازه قديمي دقيقاً در محل خاكبرداري قبلي با همان عمق و بدون هيچ نشانه اي از آثار باستاني درحال بازسازي است. در اطراف ايستگاه آتش‌نشاني نيز هيچگونه حفاري انجام نشده و كشف «تمبوشه» و عناصر معماري مربوط به دوره‌هاي تاريخي متفاوت، بيشتر عناويني دهن پركن است كه نمي توان مصداق آن را در آشيانه آتش‌نشاني جستجو كرد.
وي تاكيد كرد: در ادامه همين شبهه سازي، سخنگوي آن سازمان بارها از تعاريف كلي چون «آثار باستاني »، «عناصر معماري»، «بقعه امامزاده زيد» و «تخريب» بهره مي‌گيرد تا در پايان با خرج كردن از «حساسيت مردمي» مطلبي نادرست را به كرسي بنشانده عبارات« حساسيت كسبه و مردم اين منطقه» و «الزام به پاسخگويي سازمان آتش‌نشاني» موارد نادرستي است كه اگر هم صحت داشته باشد ناشي از هياهوي بسيار سازمان ميراث فرهنگي براي هيچ است كه حاصلي جز تشويش اذهان عمومي ندارد. براي اثبات صداقت، مي‌توان به جاي رسانه اي كردن موضوع، با ارائه دليل و مدرك به مراجع صالحه و دريافت حكم قانوني، همگان را ملزم به اطاعت از قوانين و مقررات كرد و پاي حركات مردمي را نيز به ميان نكشيد. تصور شبهه سازي بيشتر از آنجا ناشي مي‌شود كه سازمان ياد شده به فاصله 5 روز، دو رويكرد متفاوت نسبت به يك موضوع نشان داده است كه به طور طبيعي، مي‌توان دومي را بازتاب اولي دانست:
در نامه شماره 15260-126 سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران در تاريخ 2/11/87 از مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران درخواست شده است كه 10 ميليون تومان اعتبار براي انجام عمليات پژوهشي (گمانه زني باستان شناسي) در محدوده گودبرداري شده در اختيار آن سازمان قرارگيرد.
پيداست كه سازمان ميراث فرهنگي تازه تصميم به پژوهش گرفته بنابراين هيچيك از ادعاهاي پيشين قابل اثبات نيست.
حتي چنين به نظر مي‌رسد كه ادعاهاي تازه و انتشارآن در خبرگزاري‌ها در تاريخ 7/11/87 ممكن است اهرم فشاري براي پاسخ مثبت به درخواست پيشين باشد.
براي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، به راستي روشن نيست كه اين همه جار و جنجال به چه نيت و با چه منظوري به پا شده است. بافت قديمي بازار تهران نياز به سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني دارد و جايي مناسب تر از محل 40 ساله ايستگاه آتش‌نشاني بازار را نمي توان به اين موضوع اختصاص داد.
سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، خود را مسئول مراقبت از جان و مال شهروندان و متعهد به حفظ آثار فرهنگي و دارايي‌هاي عمومي مي‌داند و دراين راستا با تمام توان ايستاده است. به همين سبب اجازه ندارد،‌محلي را كه مي‌داند، براي حفاظت از جان و مال مردم ضروري است تخليه نمايد. با اين همه اگر به راستي هر يك از سازمان‌هاي مدعي يا نهاد رسمي ديگري به شكل كاملاً قانوني و موجه، مسئوليت ايمني اين منطقه از شهر را به عهده بگيرد، اين سازمان مي‌تواند با خيالي آسوده و وجداني راحت اين تكه زمين را تخليه كند و آن را به كساني بسپارد كه به بهانه‌هاي مختلف از جمله ... قصد خلع يد سازمان را از اين ملك دارند.
مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني از خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران همه رسانه‌ها و حتي پژوهشگران مستقل دانشگاهي و صاحب نظر دعوت مي‌كند كه با حضور در محل ايستگاه آتش‌نشاني بازار و ثبت و ضبط مدارك و اسناد، صحت و سقم ادعاها را يكبار براي هميشه روشن كنند.
خداوند بزرگ، دوري از غرض ورزي و توفيق خدمتگزاري به اين مردم شريف، نجيب و قدرشناس را به همه خدمتگزاران، عنايت فرمايد.

سه|ا|شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن