تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815323295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در دولت اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در دولت اوباما
تهران- كابرد هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا و شمار حملات مرگبار اين هواپيماها در كشورهاي مختلف و شمار قربانيان آن ، در سه سالي كه "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا بر سر قدرت است، چندين برابر افزايش داشته است.


به گزارش ايرنا و به نقل از شماره روز چهارشنبه روزنامه واشنگتن پست ، مهمترين اقدامات دولت اوباما در مبارزه با تروريزم، منحل كردن بازداشتگاه هاي سري "سيا" و متلاشي كردن رهبري شبكه "القاعده" بوده است . اما مهمترين بخش اين مبارزه كاربرد هواپيماهاي بدون سرنشين است كه در دوره حكومت اوباما به نحوي بارز افزايش يافته است.

به نوشته اين نشريه غربي اين ماشين جنگي ، نه به تنهايي بلكه با كمك گرفتن از تاسيسات سري بر روي سطح شامل دو قطب در "ساحل شرقي" ، قرارگاه نيروي هوايي آمريكا در ساحل جنوب غربي و پايگاههايي سري در حداقل شش كشور جهان واقع در دو قاره، به كمك برنامه مبارزه با تروريزم دولت اوباما آمده است.

روزنامه واشنگتن پست مي افزايد: اوباما كه طبق وعده اش بازداشتگاه هاي مخفي "سيا " را تعطيل و انتقال زندانيان به "گوانتانامو" را متوقف كرد، در عوض كاربرد هواپيماهاي بدون سرنشين عليه متحدان غيرقابل اعتماد را اجتناب ناپذير دانست .

اين روزنامه ادامه داد:قبل از اوباما، جنگهايي كه آمريكا هدايت آنها را بر عهده داشت همواره با تلفات بسيار نيروهاي آمريكايي همراه بود. هيچ رئيس جهوري به اندازه اوباما براي حذف نيروهاي خصم آمريكا ، تا اين اندازه بر كشتارهاي هدفمند سري متمركز نشده است.

"گسترش يافتن كاربرد هواپيماهاي بدون سرنشين، حد و مرز ميان "سيا" و دستگاه نظامي آمريكا را هم نامشخص كرده است. عملياتهاي مرگبار هواپيماهاي بدون سرنشين در سه سال اخير رشدي سريع داشته است . انجام اين حملات با به خدمت گرفتن نيروي انساني و ماشين آلات امكان پذير گشته است ."

به نوشته روزنامه مذكور، از جمله اهداف قديمي حملات اين هواپيماها كشور يمن است. " سيا " و نيروي "فرماندهي عملياتهاي مشترك ويژه" دستگاه نظامي آمريكا به كمك هواپيماهاي بدون سرنشين مختص به خود رقابت سنگيني در انجام حملات دراين كشور دارند و هريك به تناوب دست به عملياتهايي جداگانه عليه اهداف مشخص مي زنند.

اوباما كه يك سال بيشتر به پايان اولين دوره كاري اش باقي نمانده، حاصل كار خود در افزودن بر انجام حملات عليه نيروهاي خصم آمريكا توسط هواپيماهاي بدون سرنشين را موفق ارزيابي مي كند .

نويسنده مطلب روز نامه مذكور در ادامه نوشت: به دليل اينكه با كاربرد اين نوع هواپيماها جان هيچ خلبان آمريكايي به خطر نمي افتد ، اين برنامه تاكنون به طور جدي زير ذره بين منتقدان و قانونگذاران آمريكا قرار نگرفته است.

برنامه هاي "جورج بوش" در برپپايي زندانهاي سري و طرح روشهاي بازجويي ( شكنجه) زير ذره بين منتقدان قرار داشت. فقط گروههاي مدافع حقوق بشر مخالفت خود را با كاربرد هواپيماهاي بدون سرنشين اعلام كرده اند اما افكار عمومي تاكنون در اين باره سكوت كرده است.

دمكراتها هم از موفقيت رئيس جمهور برگزيده از جناحشان در كشتار تروريستها توسط اين نوع هواپيماها به خود مي بالند.

در پهنه سياست آمريكا همواره بحث كردن راجع به كم و كيف عملياتهاي اين نوع هواپيماها ، بحثي سري در نظر گرفته شده است و همه از بحث كردن آشكار راجع به آن اجتناب مي ورزد.

كاخ سفيد تاكنون از انتشار جزييات راجع به ساختار كلي برنامه هواپيما هاي بدون سرنشين طفره رفته است و حداقل اسامي قربانيان حملات آن را هم اعلام نمي كند.

كاخ سفيد و سيا هردو از صحبت كردن راجع به اين موضوع طفره رفته اند.

به دليل گستردگي كار عملياتهاي هواپيماهاي بدون سرنشين ، موضوع تحول آن به عنوان ابزار مهم و حياتي همواره در كاخ سفيد مطرح بوده است حتي قبل از به قدرت رسيدن اوباما.

امروز كار هدايت برنامه آمريكا در مبارزه با تروريزم را هواپيماهاي بدون سرنشين برعهده دارند.

اوباما كه همواره از افراط كاري مقام سلف خود در مبارزه با تروريزم انتقاد كرده ، خود به طور مفرط متوسل به هواپيماهاي بدون سرنشين در اين مبارزه شده است .

در ابتداي سوگند ياد كردن اوباما در سال 2009، از هواپيماهاي بدون سرنشين فقط در پاكستان استفاده مي شد كه تا آن زمان تعداد آنها فقط 44 حمله و تعداد قربانيان آن هم 400 تن بود. اما از آن هنگام تا اين لحظه، تعداد اين حملات به 240 حمله رشد پيدا كرده و شمار كشته شدگان هم افزون بر چهار برابر شده است.

اين نوع جنگ افزار در دوران حكومت كلينتون و بوش هم مورد استفاده قرار مي گرفت اما در سالهاي اخير كاربرد آن ها رشدي سرسام آور داشته است .

تعداد اين هواپيماها ظرف سه سال گذشته فزوني يافته و هم اكنون تعداد 775 فروند هواپيماي مدل "پريديتور" ، "ريپرز" و ساير هواپيماهاي بدون سرنشين ميان برد و دوربرد در فهرست دارايي تسليحات هوايي امريكا موجود است . صدها فروند ديگر هم در خط توليد قرار دارد.

30 فروند از اين هواپيماها در اختيار سازمان "سيا" قرار دارد اما اين آژانس خود داراي ناوگاني از هواپيماهاي رادار گريز و اقلام تداركاتي مجزاست كه هرگز افشا نشده است .

واشنگتن پست مي افزايد: مدل RQ-170 از اين نوع هواپيما كه اخيرا" در ايران سقوط(تحت كنترل درآمد) كرد براي جاسوسي از برنامه هسته اي ايران به پرواز درآمده بود .

اين مدل هواپيماها بدون سرنشين در ساير كشورها هم به پرواز در آمده است.

تقريبا" همه مردان دولت اوباما موافق بكار گيري هواپيماهاي بدون سرنشين هستند و تنها فرد مخالف در اين دستگاه حاكمه، " دنيس بلر" مدير سابق اطلاعات ملي آمريكاست.

بلر از دولت اوباما خواست كه برنامه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين بر فراز آسمان پاكستان را متوقف نمايد . وي معتقد است كه اين حملات به روابط ميان آمريكا و پاكستان آسيب رسانده و جان شمار بسياري از مبارزان مسلح ميان پايه را گرفته است.

اين مواضع ، بلر را مورد بي مهري دولت اوباما قرار داد و از حلقه داخلي اوباما خارج شد و سال گذشته هم از اين سمت اخراج شد.

گزارش حملاتي كه توسط هواپيماهاي بدون سرنشين انجام مي گيرد فقط به كميته هاي مربوطه در مجلس نمايندگان و سنا ارائه مي شود آن هم به روساي اين كميته ها.

دولت اوباما اطلاعاتي مختصر از برنامه اين هواپيماها را در اختيار گروه هايي از قانوگذاران قرار داده است.

كميته اطلاعاتي سنا كه از برنامه روشهاي بازجويي (شكنجه) دولت بوش تحقيقات كرده است ، چنين مطالعاتي را راجع به هواپيماهاي بدون سرنشين انجام نداده است .

در سال گذشته "سيا" يك پايگاه سري هواپيماهاي بدون سرنشين را در شبه جزيره عربي پايه ريزي كرد . قرارگاههايي از هواپيماهاي پريديتور و ريپرز اين سازمان در "سيشل" و اتيوپي و نيز پايگاه هايي از اين هواپيماها در جيبوتي قرار دارند.

از زمان روي كار آمدن اوباما سيا تعداد 239 حمله در پاكستان با هواپيما هاي بدون سرنشين خود انجام داده است و برنامه هاي وسيعي براي دنبال كردن اين حملات دارد.

در همين مدت تعداد حملات اين هواپيماها در يمن 15 فقره بوده است كه البته تعدادي از آنها توسط هواپيماهاي متعارف وموشكهاي كروز انجام گرفته است.

سومالي هم در محاصره قرار گاههاي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا قرار دارد . اين هواپيماها اهداف بسياري را در اين كشور هدف حمله قرار داده اند و عنوان شده است كه اين اهداف پايگاههاي گروه مسلح

"الشباب" بوده است .

مترجمام**1591**2047**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30736802

چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن