تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815380362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهر منتشر كرد:متن تفاهم نامه 3 جانبه اعزام نيروي كار به خارج


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر منتشر كرد:متن تفاهم نامه 3 جانبه اعزام نيروي كار به خارج
متن تفاهم نامه 3 جانبه اعزام نيروي كار به خارج
جزئيات تفاهم نامه 3 جانبه وزارت تعاون، كار و رفاه، سازمان فني و حرفه اي و انجمن صنفي كاريابي هاي بين المللي كشور در زمينه ايجاد تسهيل در اعزام نيروي كار به خارج كشور و تقويت حضور بخش خصوصي اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تفاهم نامه معاونت سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه، سازمان آموزش فني و حرفه اي و انجمن صنفي دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي بين المللي ايران به امضاء رسيد.

متن كامل تفاهم نامه به شرح زير است:

با در نظر گرفتن اهميت حضور پر رنگ بخش خصوصي در بازارهاي كار جهاني و با استناد به بندهاي « الف» و «د» از ماده يك و بندهاي «الف»، «ج» و «ر» از ماده 19 آئين نامه اجرايي «قانون مجازات اشتغال به حرفه كاريابي و مشاوره شغلي بدون داشتن پروانه كار» مصوب مورخ 1/10/1387 هيئت وزيران و در راستاي آموزش نيروهاي كار فاقد مهارت متقاضي اعزام به كشورهاي خارجي تعيين شده در رشته هاي فني و حرفه اي و همراهي پرتوان بخش خصوصي در اين زمينه و تأكيدات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مبني بر رونق و توسعه بخشيدن به اعزام نيروهاي كار ايراني و حضور هر چه بيشتر فارغ التحصيلان به ويژه نيروهاي فني و متخصص ايراني در بازارهاي كار جهاني و جذب درآمدهاي ارزي نيروهاي كار مستقر در خارج از كشور و در جهت توانمندي بيشتر بخش خصوصي در راستاي جذب فرصت هاي شغلي موجود در بازارهاي كار بين المللي و تأمين بخشي از فرصت هاي شغلي هدفگذاري شده در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادي كشور، اين تفاهم نامه منعقد شد.

ماده 1- اهداف:
1-1 تقويت و تعميق ارتباط موثر، فعال درون بخشي و برون بخشي در راستاي توسعه اشتغال در خارج از كشور.
1-2 حضور هر چه بيشتر نيروهاي كار ايراني در رشته هاي فني و حرفه اي و اعزام نيروي كار مازاد ملي به خارج از كشور.
1-3 همكاري و تعامل در تهيه و تدوين بسته هاي آموزشي فني و حرفه اي بر اساس استاندارد هاي جهاني و سازمان هاي بين المللي و استانداردهاي مورد نياز كشورهاي هدف با سياست حضور در بازارهاي كار جهاني.
1-4 طراحي و پژوهش در زمينه آموزش هاي فني و حرفه اي مرتبط با اشتغال در خارج از كشور و انجام مطالعات مورد نياز به منظور حضور فعال تر در بازار كار بين المللي.
1-5 شناسايي و اطلاع رساني به نيروهاي جوياي كار و مستعد فعاليت در حوزه كار بين المللي جهت فراگيري دوره هاي آموزش فني و حرفه اي.

ماده 2- تعهدات وزارت تعاون، كار و رفاه:
2-1 همكاري نزديك و موثر با انجمن در خصوص بهره گيري از فضاهاي آموزشي موسسات و سازمان هاي وابسته به وزارت در كليه استان هاي داراي ظرفيت به منظور برگزاري دوره هاي آموزشي تدوين شده از سوي سازمان.
2-2 همكاري نزديك و موثر با انجمن در خصوص اطلاع رساني موضوع با بهره گيري از اختيارات و امكانات جمعي و رسانه اي درون و بيرون سازماني وزارت مبني بر نحوه و زمان برگزاري دوره هاي آموزشي تدوين شده.
2-3 ارائه كمك و حمايت مالي به انجمن و دفاتر مشاوره شغلي و كاريابي هاي بين المللي عضو انجمن در قالب رديف هاي بودجه سالانه جهت برگزاري دوره هاي آموزشي مصوب.
2-4 انجام حمايت هاي قانوني از اعزام كنندگان و اعزام شوندگان در قالب نيروي كار برابر ضوابط قانوني.
2-5 فراهم آوردن زمينه فعاليت وحضور بيشتر بخش خصوصي درحوزه اعزام نيروي كار به خارج از كشور.
2-6 همكاري نزديك و تنگاتنگ با انجمن و فعال نمودن كارشناسان مربوطه جهت مطالعه و تحقيق در خصوص فرصت هاي موجود اشتغال در شاخه هاي فني و حرفه اي و بررسي شرايط مورد نياز جهت برنامه ريزي لازم.
2-7 ارجاع تفاهم نامه ها و موافقت نامه هاي مبادله شده توسط وزارت به انجمن جهت اجراء و برنامه ريزي لازم براي اعزام نيروي كار به كشورهاي طرف قرارداد.
2-8 استفاده از توان سازمان با هدف سرعت بخشي در تصويب و تأييد استاندارهاي آموزشي رشته هاي فني وحرفه اي كشورهاي هدف و نظارت بر برگزاري دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي با همكاري انجمن و نظارت بر تربيت نيروي كار ماهر و متخصص به منظور حضور در بازار كار جهاني و افزايش رقابت پذيري با كشورهاي رقيب.
2-9هماهنگي و تعامل راهبردي با وزارت امور خارجه در خصوص گنجاندن موضوع اعزام نيروي كار در معاهدات اقتصادي و تجاري و نيز ارتباط با نمايندگي ها و سفارت خانه هاي ايران در خارج از كشور به ويژه كشورهاي هدف تعيين شده و پيگيري لازم جهت فعال شدن رايزنان اقتصادي در سفارت هاي جمهوري اسلامي ايران در اين حوزه و بررسي بازار اشتغال كشورهاي محل مأموريت در راستاي رونق بخشيدن به اعزام نيروي كار ايراني.
2-10هماهنگي و تعامل راهبردي با سازمان توسعه تجارت ايران در راستاي گنجاندن موضوع اعزام نيروي كار ايراني و ماهردر يادداشت هاي تفاهم تجاري و بازرگاني با ساير كشورها در قالب گروه هاي فني و حرفه اي.
2-11هماهنگي با سازمان ها و نهادهاي اجرايي كشور جهت جلوگيري از موازي كاري در حوزه اعزام نيروي كار به خارج از كشور و لزوم هماهنگي در اعزام نيروي كار به خارج از كشور با وزارت، علي الخصوص گنجاندن موضوع اعزام نيروي كار ايراني در اجراي پروژه ها و مناقصه هاي قابل اجراء توسط شركت ها و دستگاه هاي اجرايي كشور.

ماده 3- تعهدات سازمان فني و حرفه اي كشور:

3-1مشاركت و همكاري با انجمن جهت برگزاري كارگاه هاي آموزشي مورد نياز.
3-2 مشاركت و همكاري با انجمن جهت برگزاري سمينارها و همايش هاي مرتبط.
3-3 مشاركت و همكاري با انجمن جهت تأييد استانداردهاي مورد نياز آموزشي مشاغل فني و حرفه اي كشورهاي هدف و نيروپذير و ارائه گواهي برگزاري رشته هاي فني و حرفه اي مصوب به انجمن.
3-4همكاري با وزارت و انجمن جهت مطالعه و تحقيق در خصوص رشته ها و سرفصل هاي مورد نياز كشورهاي هدف يا نيروپذير در راستاي توسعه اعزام نيروي كار به خارج از كشور و افزايش قدرت رقابت در اين حوزه با كشورهاي رقيب.
3-5 همكاري با انجمن در خصوص برنامه ريزي لازم جهت برگزاري دوره هاي آموزشي در رشته هاي مصوب به صورت كوتاه و فشرده در راستاي سرعت بخشيدن به اعزام نيروهاي كار.
3-6همكاري با انجمن در برگزاري آزمون هاي مربوطه با اولويت كاري و صدور گواهي مربوطه به صورت دو زبانه و بين المللي با توجه به نياز كشورهاي هدف و نيرو پذير.
3-7همكاري لازم با وزارت و ارائه گزارش 6 ماهه از تعداد افراد آموزش ديده وآمار عملكرد گواهي نامه هاي صادره .
3-8 راهنمايي و هدايت افراد متقاضي اعزام به خارج از كشور در قالب گروه هاي فني و حرفه اي به انجمن جهت شركت در دوره هاي پيش بيني شده در حوزه اشتغال خارج از كشور.
3-9همكاري و تعامل با وزارت جهت اطلاع رساني دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي در حوزه اشتغال خارج از كشور با بهره مندي از امكانات تبليغاتي و ادارات تابعه سازمان يا اصحاب رسانه جمعي.
3-10 فراهم آوردن زمينه هاي انعقاد قرارداد و همكاري در خصوص اعزام نيروي كار به خارج از كشور در كليه برنامه هاي مشترك با كشورهاي هدف يا ساير كشورها كه امكان اعزام نيروهاي كار ايراني در رشته هاي فني و حرفه اي به آنها ميسر مي باشد پس از تأييد كميسيون 3 جانبه تفاهم نامه در وزارت.
3-11همكاري با انجمن جهت تأئيد استاندارهاي آموزشي و اجازه برگزاري حداقل 10 رشته مورد نياز كشورهاي هدف در رشته هاي فني و حرفه اي به صورت آزمايشي و با توجه به سرفصل هاي آموزش و ساعات مورد نياز كشورهاي نيرو پذير.

ماده 4- تعهدات انجمن:
4-1 برنامه ريزي لازم و مدون در راستاي شناسايي فرصت هاي شغلي موجود در كشورهاي مختلف و بازار كار جهاني در رشته هاي فني و حرفه اي.
4-2 همكاري نزديك و موثر در جهت برگزاري كلاس هاي تدوين شده با سازمان و وزارت.
4-3 تشكيل بانك اطلاعاتي از متقاضيان فراگيري آموزش هاي فني و حرفه اي و متقاضيان اعزام و كار در خارج از كشور و برنامه ريزي لازم با همكاري سازمان در راستاي برگزاري دوره هاي آموزشي مورد نياز.
4-4 همكاري و تعامل با كارشناسان وزارت و سازمان در راستاي تهيه و تدوين برنامه مطالعات راهبردي و شناخت فرصت هاي شغلي در بازارهاي كار جهاني.
4-5 همكاري نزديك و موثر در طراحي و اجراي طرح هاي پژوهشي مرتبط با اشتغال در خارج از كشور و انجام مطالعات مورد نياز.
4-6 همكاري نزديك و موثر در تهيه و تدوين برنامه هاي آموزشي مهارتي و تخصصي بر اساس استانداردهاي جهاني و سازمان هاي بين المللي با هدف حضور فعال تر در بازار كار جهاني.
4-7 برنامه ريزي لازم براي تأمين نيازهاي صنفي در حوزه توسعه آموزش از طريق بهره مندي از ظرفيت هاي موجود در تفاهم نامه و ارائه آن به كارگروه اجرايي.
4-8 تدوين و ارائه گزارش عملكرد فعاليت هاي صورت گرفته بر اساس مفاد تفاهم نامه به وزارت و سازمان.
4-9 مطالعه و تدوين روش هاي قانوني و اجرايي صحيح براي سطح بندي مدارك فني و حرفه اي متقاضيان در كشورهاي هدف.
4-10 تلاش در انعقاد قرارداد همكاري با اتحاديه ها و مراكز كاريابي خارجي در كشورهاي هدف جهت تسهيل در اجراي هدف پيش بيني شده اعزام حدود 100هزار نفر نيروي كار در قالب گروه هاي فني و حرفه اي در طول اجراي برنامه پنجم توسعه اقتصادي كشور.
4-11همكاري با وزارت و سازمان در اجراي نظارت و بازرسي مستمر بر عملكرد مراكز كاريابي بين المللي مجاز و برگزار كننده كلاس هاي آموزش فني و حرفه اي مصوب.

ماده 5- مراحل اجرايي و نظارتي تفاهم نامه:
5-1 تشكيل كار گروه اجرايي و فني مشترك به منظور مديريت و بررسي چگونگي اجراي تعهدات سه طرف.
5-2 سه طرف پس از امضاي تفاهم نامه مذكور حداكثر ظرف مدت 2 هفته با معرفي نمايندگان تام الاختيار در اسرع وقت تشكيل جلسه داده و اقدامات لازم را براي اجراي مفاد تفاهم نامه و تدوين مراحل آن فراهم مي آورند. هر دستگاه با معرفي يك نماينده تام الاختيار تمامي مصوبات كارگروه فوق را در چارچوب مفاد تفاهم نامه مورد پذيرش و جزء لاينفك تعهدات خود در راستاي اجراي اين تفاهم نامه مي داند.

تبصره: محل دبيرخانه كارگروه اجرايي در وزارت خواهد بود و رئيس اجرايي امور به عنوان نماينده تام الاختيار وزارت توسط معاون سرمايه نيروي انساني و توسعه اشتغال وزارت متبوع منصوب و معرفي مي شود.
5-3 كارگروه پيش بيني شده بر اساس تفاهم نامه و موضوعات كاري با دعوت رئيس اجرايي و حجم كاري مورد نياز تشكيل جلسه داده و مصوبات كارگروه در چارچوب مفاد تفاهم نامه براي 3 طرف قابل اجراء است.
5-4 طرفين كارگروه هر 3 ماه يك بار گزارش عملكرد و فعاليت خود را از نحوه و چگونگي اجرايي شدن تفاهم نامه به استحضار عالي ترين مقام وزارت، سازمان و انجمن خواهند رساند.
5-5 مواردي از تفاهم نامه كه در اجراء نياز به پيش بيني و تأمين منابع مالي داشته باشد، پس از طرح در كارگروه و نيز تامين اعتبارات لازم قابل اجراء است.

ماده 6- ساير شرايط:
6-1 ساير شرايط و مواردي كه در اين تفاهم نامه پيش بيني نشده است تابع احكام كلي و شرايط عمومي مربوط به تفاهم نامه ها و قوانين جاري مملكتي بوده و براي طرفين لازم الاجرا خواهد بود.
6-2 در صورت بروز هرگونه اختلاف در اجراي تفاهم نامه و عدم حل آن در كارگروه اجرايي، بر اساس ساز و كار داخلي قوه مجريه و همچنين شيوه نامه چگونگي رفع اختلاف بين دستگاه هاي اجرايي اقدام مي شود.

ماده 7- مدت زمان اجراي تفاهم نامه:
مدت زمان اجراي تفاهم نامه مذكور از زمان انعقاد تا پايان برنامه توسعه پنجم اقتصادي جمهوري اسلامي ايران نافذ و معتبر خواهد بود كه پس از آن با توجه به برنامه هاي مصوب و در صورت توافق هر 3 طرف قابل تمديد است.
اين تفاهم نامه شامل يك مقدمه، 7 ماده و يك تبصره در تاريخ 7/10/1390 به امضاي 3 طرف رسيده و هر نسخه از آن در حكم واحد است.

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|7|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن