تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815373153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه همه جانبه گلستان در گرو سرمايه گذاري مناسب


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: توسعه همه جانبه گلستان در گرو سرمايه گذاري مناسب
گرگان - خبرگزاري مهر: وجود محدوديتها و موانع مختلف سرمايه گذاري در گلستان، توسعه همه جانبه و پايدار اين استان را به كلافي سردرگم تبديل كرده كه براي بازگشايي اين گره علاوه بر تامين زيرساختها، براي جذب سرمايه گذار در اين منطقه نيز بايد توجه اساسي شود.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، جمعي از كارشناسان و مسئولان اين استان معتقدند: براي نيل به اهداف فراروي، معرفي و بين المللي شدن گلستان در جهان بايد فرصتها و ضرورتهاي توسعه سرمايه گذاري و جذب سرمايه گذار داخلي و خارجي بررسي كارشناسي و موانع و چالش هاي اين بخش شناسايي و رفع شود.

موقعيت مناسب جغرافيايي در زمينه دسترسي به كريدورهاي بين المللي حمل و نقل و بازارهاي آسياي ميانه و ارتباط با استان هاي خراسان، مازندارن، سمنان و هم مرز با كشور تركمنستان، وجود تنوع اقليمي، اكولوژيكـي، توان توسعه صنايع تبديلي و بسته بندي بخش كشاورزي، بزرگترين مركز استحصال خاويار و صيد ماهيالن خاوياري كشور و برخورداري از اكوسيستم هاي منحصر به فرد از جمله قابليتهاي اقتصادي گلستان براي رونق سرمايه گذاري است.

خليج گرگان، تالاب هاي بين المللي و پارك ملي گلستان، امكان استفاده از ظرفيت هاي آب و خاك براي توسعه آبزي پروري، امكان توسعه فعاليتهاي بازرگاني، فرهنگي، هنري و ورزشي با كشورهاي آسيانه ميانه، برخورداري از مراتع اراضي مستعد و حاصل خيز جنگل هاي صنعتي، تجاري و زراعت چوب، برخورداري از مراكز عمده تحقيقاتي و تخصصي علوم كشاورزي، مركز پرورش و توليد نژادهاي اصيل اسب و توان صادرات آنها و برخورداري از تنوع قابليت هاي برجسته و متعدد طبيعي گردشگري از ديگر قابليتهايي است كه موقعيت گلستان را براي رونق سرمايه گذاري منحصر بفرد مي سازد.

اين در حالي است كه نبايد از جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و مذهبي، ذخاير فراوان معــدني، وجود سنت دير پاي بافت فرش و صنايع دستي، توان تبادل انژي با كشورهاي آسيانه ميانه، برخورداري از شبكه هاي حمل و نقل جاده اي، ريلي و دريايي و هوايي و امكان توسعه و بهره برداري از منابع آب (سطحي و زيرزميني) اين استان در فرايند توسعه سرمايه گذاري غافل شد.

به رغم وجود توانمديهاي بالقوه فراوان به اعتقاد جمعي از كارشناسان نبود برنامه ريزي مناسب، اطلاع رساني نامناسب، كم توجهي به تبليغات، كمبود امكانات و حمايت نشدن از جمله مشكلات و موانع فراروي توسعه سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اين استان است كه بايد رفع شود.

طبق آمار طي سه سال اخير بيش از 150 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در گلستان صورت گرفته است.

يك كارشناس و استاد رشته خدمات جهانگردي و گردشگري در اين زمينه افزود: موانع و محدويتهاي فراروي صنعت گردشگري استان بايد با نگاه جامع و برنامه منسجم برطرف شود.

حسين خليلي به خبرنگار مهر افزود: آموزش نيروي انساني شاغل در بخش گردشگري موضوع مهمي است كه توجه چنداني به آن نمي شود.

وي خاطرنشان كرد: اكنون درصد بالايي از فعالان اين حوزه آموزش مرتبط و لازم ندارند و بايد كلاسهاي آموزشي مناسب در اين زمينه برگزار شود.

به گفته خليلي، كم توجهي به تبليغات مسئله ديگري است كه نياز به برنامه ريزي جامع و اصولي در اين بخش دارد.

وي يادآور شد: اكنون يك سايت يا وبلاگ به زبان خارجي وجود ندارد تا توانمنديها و جاذبه هاي استان گلستان را معرفي كند، در حاليكه امروز گردشگري موضوع فراملي و فرامكاني است.

وي تاكيد كرد: به رغم وجود جاذبه هاي فراوان در منطقه دانشگاه جامعي در رشته گردشگري در استان وجود ندارد، اين درحالي است كه اين استان قابليت تبديل شدن به پايگاه طبيعت گردي ايران را داراست.

كارشناس ديگري نيز افزود: متاسفانه بسياري از زيرساختهاي لازم در استان گلستان براي توسعه سرمايه گذاري داخلي و خارجي فراهم نشده است.

جعفرقرباني در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نبود برنامه جامع و كمبود امكانات و فرهم نبودن برخي زيرساختها موجب شده تا سرمايه گذاران علاقه چنداني به سرمايه گذاري نداشته باشند.

وي اظهار داشت: بايد فرصتي ايجاد شود تا سرمايه گذاران داخلي و خارجي از نزديك با بخش هاي مختلف استان آشنا و كميته اي براي حمايت و پيگيريهاي امور سرمايه گذاري در منطقه تشكيل شود.

اين كارشناس بخش گردشگري بيان داشت: نياز است تا براي معرفي بيشتر اين استان در جهان، تورهاي خارجي و سرمايه گذاران به اين منطقه دعوت شوند تا از نزديك با جاذبه هاي فراوان اين استان آشنا شوند.

سرمايه گذاري در بخش گردشگري گلستان مطلوب نيست

نماينده مردم مينودشت و گلاله در مجلس نيز گفت: ميزان سرمايه گذاري در بخش گردشگري استان مطلوب نيست.

سيدنجيب حسيني افزود: اين استان توانمنديهاي زيادي دارد و بايد از قابليتهاي مختلف آن استفاده شود و ما بايد زمينه جذب سرمايه گذار را در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و غيره در كشور و استان مورد توجه قرار دهيم.

وي خاطرنشان كرد: خيلي از سرمايه گذاران شناختي از توانمنديهاي بالقوه اين استان ندارند كه اين مانع مهم براي توسعه سرمايه گذاري در استان است.

وي يادآور شد: بايد شرايطي فراهم شود تا سرمايه گذاران كشورهاي خارجي از نزديك با شرايط سرمايه گذاري در استان آشتا شوند.

به گفته حسيني، موقعيت گلستان با شرايط برخي از كشورهاي خارجي تطبيق دارد و بايد اينگونه فعاليتهاي دعوت از سرمايه گذار خارجي توسعه يابد.

نماينده مردم شهرستانهاي مينودشت و كلاله در مجلس بيان داشت: حضور سفراي خارجي مي تواند زمينه معرفي گلستان را در جهان فراهم كند.

نماينده مردم شهرستانهاي گرگان و آق قلا در مجلس گفت: براي جذب سرمايه گذاري خارجي در استان بسترسازي شود.

حجت الاسلام سيد علي طاهري افزود: در برنامه پنجساله چهارم توسعه كشور زيرساختهاي اصلي و عزم ملي و سياسي براي حمايت و ايجاد امنيت مناسب براي سرمايه گذاري خارجي در كشور وجود دارد.

وي اظهار داشت: براي اجرايي شدن اين سياست و ايجاد فضاي مناسب نياز به تلاش در سطح ملي و قواي سه گانه كشوري احساس مي شود.

وي خاطرنشان كرد: بازده مناسب براي جذب سرمايه گذاري تابع عوامل بسياري است از اينرو بايد در سطح استان تمامي سازمانها و مراكز همزمان سياست مناسب و هدفمندي را پيگيري كنند.

به گفته حجت الاسلام طاهري براي اينكه سرمايه گذاري سودآور باشد، بايد بازار مصرف مناسب ايجاد شود و اكنون بزرگترين بازار مصرف در شهرهاي بزرگ كشور نظير مشهد و تهران و غيره است.

اين نماينده مجلس بيان داشت: سرمايه گذاران تمايل دارند در نزديكترين فاصله به اين بازار عظيم سرمايه گذاري كنند و براي رفع اين مشكل برنامه ريزان استاني بايد در گسترش و بهينه سازي مسيرهاي مواصلاتي نظير جاده، راه آهن و راههاي هوايي اقدام كنند.

وي يادآور شد: با توجه به موقعيت خاص گلستان و توانهاي صادراتي استان، شناسايي و گسترش بازارهاي مصرف در كشورهاي مجاور بايد در اولويت قرا گيرد.

وي يكي از راهكارهاي مناسب ديگر ايجاد بازهاي مصرف در سطح استان را جذب سرمايه گذار در استان اعلام و اضافه كرد: براي نيل به اين مقصود نياز به فعاليت فرهنگي براي تغيير فرهنگ مصرفي ساكنان استان است.

حجت الاسلام طاهري به وجود جاذبه هاي تاريخي و گردشگري در استان اشاره كرد و گفت: از اين موقيعت نيز بايد براي جذب سرمايه گذار و توريست در منطقه نهايت بهره را برد.
 دوشنبه 7 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن