تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805526169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عرضه بلوك هاي مديريتي و چالش عدالت اطلاعاتي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: عرضه بلوك هاي مديريتي و چالش عدالت اطلاعاتي


سرمايه :در بورس تهران قوانين روشن براي جلوگيري از عدم افشاي اطلاعات توسط سهامداران عمده وجود ندارد و سهامدار عمده يا خريدار بلوك مديريتي و مالكيتي به راحتي مي تواند از ارائه اطلاعات به بورس سرباز زند و سازمان بورس نيز در مقابل، ابزاري قوي براي مقابله با اين سيستم در اختيار ندارد. به عنوان مثال در نيويورك دارندگان سهام عمده در شركت موظف به افشاي اطلاعات هستند و اگر اين افراد عضو هيات مديره باشند بايد قبل از انجام معامله روي سهام خود در مهلت قانوني مشخص اين تصميم را در اختيار بازار قرار دهند تا سهامداران جز از تغيير در سيستم شركت مطلع شوند.

به گزارش فارس دولت براي سومين مرتبه عرضه عمده سهام مپنا را اين بار درقالب فروش مديريتي
(16/50 درصدي معادل سه ميليارد و 987 ميليون و 700 هزار سهم) در پيش گرفته است.
اين تعداد سهام فردا توسط شركت سرمايه گذاري صنايع برق و آب صبا عرضه مي شود و قيمت پايه هر سهم 120 تومان و به ارزش پايه كل 478 ميليارد تومان قيمت گذاري شده است.
اين بلوك به صورت 20 درصد نقد و 80 درصد اقساطي (با احتساب سود فروش اقساطي 12 درصد ظرف مدت پنج سال) واگذار مي شود و خريدار بايد ظرف 9 روز كاري اقدام به پرداخت وجه نقد
20 درصدي معامله كند.
براساس اين گزارش 388 ميليون سهم شركت مپنا در حالي بعد از ناكامي در اولين عرضه اوليه (15 بهمن 85) به قيمت هاي هزار و 300 تا هزار و
352 ريال در چهارم شهريور سال گذشته كشف قيمت شد كه به فاصله شش ماه عرضه هاي عمده سهام مپنا آغاز شد.
براين اساس، دو شركت توانير و سرمايه گذاري صنايع برق و آب صبا (كه سهامداران اصلي شركت مپنا به شمار مي روند) يك ميليارد و 341 ميليون سهم اين شركت را در قالب دو بلوك 9 و
87/7 درصدي در 9 دي 86 و 19 فروردين 87 به قيمت پايه هر سهم هزار و 342 ريال عرضه كردند اما در هر دو عرضه هيچ مشتري حاضر به خريد سهام اين شركت نشد.
با انتشار اين خبر سوالي كه مطرح مي شود اين است كه آيا خريدار اين بلوك مي تواند اداره اين شركت را به خوبي انجام دهد يا اينكه شركت مپنا نيز در طول زمان با تغيير سيستم مديريتي به سرنوشت صدرا دچار مي شود. عرضه سهام بلوك مديريتي شركتي كه بيشترين حجم فعاليت آن در ارتباط تنگاتنگ با دولت است سهامداران را در بلاتكليفي نسبت به آينده شركت قرار مي دهد و باعث مي شود، حقيقي هاي بازار به آينده شركت با ديده ترديد نگاه كنند چرا كه از يكسو نمي دانند آينده كاري اين شركت چه خواهد شد و از سوي ديگر نسبت به ميزان صحت اطلاعات منتشره از سوي شركت ترديد خواهند داشت.
اين سهامداران بازار نمي دانند كه آيا مديران جديد تمايل دارند آنها را در اطلاعات شركت سهيم كنند يا عدالت اطلاعاتي را در اين خصوص رعايت نخواهند كرد.

عرضه بلوك مديريتي در تضاد با منافع سهامداران خرد

«مهم ترين بحث در شركت هاي سهامي عام افشاي اطلاعات و عدالت اطلاعاتي است.»
يك كارشناس بازار سرمايه با ذكر جمله فوق گفت: «در تمام دنيا زماني كه بحث مالكيت مطرح مي شود قوانين در راستاي حفظ حقوق سهامداران اقليت وضع شده اما در كشور ما از اين قوانين استفاده نمي كنند و اهميتي به اين موضوع داده نمي شود.»
وي در ادامه افزود: «زماني كه شركت خصوصي مي شود بازار هيچ اطلاعاتي ندارد در اين خصوص كه روند عملكرد سهامدار عمده شركت (سازمان خصوصي سازي) چگونه خواهد بود. براي مثال سازمان اعلام مي كند سهام را به تدريج طي يك هفته مي فروشم اما مشخص نمي كند كه آيا هر روز سهام را به فروش مي رساند يا خير؟ به همين دليل نمي توان فهميد كه روند حركت سهم تا چه حد واقعي است.»
وي سپس اظهار داشت: «زماني كه سهام را به صورت بلوك مديريتي يا مالكيتي واگذار مي كنند هيچ توجهي روي اين مساله كه سيستم مديريتي چگونه خواهد بود، نمي كنند. اين تغيير سيستم ضرر اصلي را به سهامداران جز مي رساند.»
به گفته اين كارشناس بازار سرمايه
عدم توجه به نحوه مديريت بخش خصوصي بر شركت هاي واگذار شده باعث مي شود تا سهامداران جز سرمايه خود را از دست بدهند مانند بحث درخصوص شركت هايي كه در گذشته به بخش خصوصي داده شده بودند و امروز از بورس اخراج شدند.
وي همچنين ادامه داد: « در حالت كلي واگذاري بلوك هاي مديريتي انحصارآور است اما اگر قرار است اين بحث اجرايي شود بايد توان مديريتي خريدار نيز سنجيده شود تا شركت در طول زمان به تحليل نرود و سهامداران جز كه به موازات بلوك مديريتي سهام شركت را خريداري كرده اند به زيان دچار نشوند.»
اين كارشناس سپس به بحث واگذاري بلوك مديريتي مپنا اشاره كرد و اظهار داشت: «امروز اين شركت مديريت موفقي دارد اما بحث بر سر فردا و بعد از عرضه بلوك مديريتي است كه آيا سيستم مديريتي فعلي مي تواند با خريدار بلوك كار كند؟ مديران شركت شايد حاضر به انجام هر فداكاري براي دولت كه امروز سهامدار است، باشند اما سوال اين است كه آيا اين فداكاري براي سهامدار بعدي نيز صورت مي گيرد يا خير؟»
وي در پايان تصريح كرد: «مپنا تنها شركتي است كه ساخت پروژه هاي نيروگاهي را انجام مي دهد در صورت واگذاري اين شركت شرايط انحصاري آن در تقابل با قانون واگذاري است كه صراحت بازار را از ايجاد انحصار منع كرده است.»

بلوك مديريتي ساختار شركت را تغيير مي دهد

سعيد اشرفي از كارشناسان بازار سرمايه، عرضه سهام بلوك مديريتي را با مشكلات زيادي همراه دانست و گفت: «عرضه اين سهام، هم مجموعه شركت و هم سهامداران را با مشكل مواجه مي كند چرا كه هيات مديره فعال در شركت با وضعيت نامشخص روبه رو مي شود و در مقابل سهامداران نيز بلاتكليف باقي مي مانند تا در نهايت مشخص شود كه عملكرد مدير جديد چگونه است و تا چه حد قرار است شركت در ادامه سياست هاي قبلي خود حركت كند.»
وي سپس ادامه داد: «اين وضعيت نگراني ديگري را نيز براي سهامداران ايجاد مي كند كه مهم تر از بلاتكليفي براي سهامداران خرد است و آن هم بحث عدالت و شفافيت اطلاعاتي است. با توجه به عدم وجود ابزارهاي كنترلي و تنبيهي قوي در سيستم بورس كشور دور از ذهن نيست كه شركت ها در پي واگذاري سهام بلوك خود از ارائه اطلاعات روشن و شفاف خودداري كنند و مديران جديد ترجيح دهند كه اطلاعات و صورت هاي مالي خود را به صورت واضح در بورس منتشر نكنند.»اين كارشناس بازار دليل به وجود آمدن اين نگراني ها را نبودن قانون روشن و تنبيهات جدي در اين زمينه دانست و اظهار داشت: «در هيچ جاي دنيا يك فرد چه حقيقي و چه حقوقي نمي تواند بلوك مديريت با 51 درصد سهام شركت را داشته باشد چرا كه شركت سهامي عام بايد بر پايه دانش عام سهامداران شركت اداره شود و سهامداران بتوانند در صورت ناراضي بودن از سيستم مديريتي به راحتي آن را تغيير دهند نه اينكه مديريت در دست سليقه اي خاص باشد.»
 دوشنبه 7 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 428]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن