تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816415889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاوردهاي انقلاب/گلستان؛ تابلويي از توسعه و آباداني در 30 سال


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دستاوردهاي انقلاب/گلستان؛ تابلويي از توسعه و آباداني در 30 سال
گرگان - خبرگزاري مهر: گلستان از قديمي ترين ايالتها و مركز عمده استقرار آريايي ها در شمال ايران است كه با طبيعت چشم نواز و مردماني خونگرم و باصفا همچون نگيني در كرانه خزر مي درخشد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، اين استان سبز و باصفا از استان‌هاي نوبنياد اما با پيشينه‌ تاريخي ايران است كه قديمي ترها آن را "ايالت گرگان" و گاهي نيز ايالت "استراباد" مي ناميدند و امروزي ها آن را "گلستان" و پاره اي از ايرانستان مي خوانند.

اين استان زيبا و باصفا تا سال 76 بخشي از استان مازندران به شمار مي آمد اما در سال 76 به صورت استاني مستقل در آمد و شهرستان گرگان به عنوان مركز اين استان برگزيده شد.

مساحت استان گلستان بالغ بر 7/20437 كيلومتر مربع (3/1 درصد از كل مساحت كشور) است، آب و هواي بيشتر مناطق اين استان آب و هواي معتدل خزري (مديترانه اي) بوده ولي جلگه گرگان به لحاظ مجاورت با صحراي تركمنستان، دوري از دريا و كاهش ارتفاعات، آب و هواي نيمه بياباني و گرم دارد.

تنوع قومي، قبيله اي، فرهنگي و زباني رايج، اين استان را به عنوان گنجينه اي از فرهنگ و سنن مبدل كرده به گونه اي كه بسياري از پژوهشگران معتقدند، گلستان خود نمونه اي كوچك از ايراني بزرگ است.

پيشينه تاريخي اين استان به بيش از 10 هزار سال قبل بازمي گردد و ابوسهل عيسي بن يحيي مسيحي، ابوالقاسم حمزه بن ابراهيم السهمي، فخرالدين اسعد گرگانى و عبدالقاهر جرجانى از جمله مشاهير و نام آوران عرصه فرهنگ و ادب اين سرزمين را تشكيل مي دهند كه نامشان در تاريخ اين منطقه پيوند خورده است.

موقعيت مناسب جغرافيايي در زمينه دسترسي به كريدورهاي بين المللي حمل و نقل (شمال و جنوب) و بازارهاي آسياي ميانه و ارتباط با استان هاي خراسان، مازندران، سمنان و هم مرز با كشور تركمنستان، وجود تنوع اقليمي، وجود توان توسعه صنايع تبديلي و بسته بندي بخش كشاورزي، بزرگترين مركز استحصال خاويار و صيد ماهيان خاوياري كشور، برخورداري از اكوسيستم هاي منحصر به فرد خليج گرگان، تالاب هاي بين المللي و پارك ملي گلستان از جمله توانمنديهاي اين استان به شمار مي آيد.

امكان استفاده از ظرفيت هاي آب و خاك براي توسعه آبزي پروري، امكان توسعه فعاليتهاي بازرگاني، فرهنگي، هنري و ورزشي با كشورهاي آسيانه ميانه، برخورداري از مراتع اراضي مستعد و حاصل خيز جنگلهاي صنعتي، تجاري و زراعت چوب، برخورداري از مراكز عمده تحقيقاتي و تخصصي علوم كشاورزي و مركز پرورش و توليد نژادهاي اصيل اسب و توان صادرات آنها موقعيتي مناسب براي رونق و سرمايه گذاري را در اين استان ايجاد كرده است.

برآيندها نشان مي دهد كه وقوع پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي افقي تازه براي توسعه و آباداني در اين استان ايجاد كرده است، به گونه اي كه بسياري از زيرساختهاي ايجاد شده در منطقه ناشي از خدمات چشمگير نظام جمهوري اسلامي است.

نگاهي به وضعيت كنوني اين استان سبز نشان مي دهد كه رشد اقدامات انجام شده در اين استان قابل مقايسه با سالهاي قبل از انقلاب نيست.

اكنون اين استان بيش از 795 واحد صنعتي و توليدي، 11 دانشگاه، 50 هزار دانشجو، بيش از پنج هزار كيلومتر راه روستايي و غيره دارد در حاليكه در قبل از انقلاب بنام و نشاني از اين خدمات و امكانات نبوده است.

هرچند اين استان تا توسعه مطلوب و همه جانبه راهي دراز در پيش دارد، اما ناديده گرفتن بسياري از خدمات ارزشمند نظام مقدس جمهوري اسلامي طي 30 سال گذشته در اين منطقه كم انصافي است.

مديرعامل شركت توزيع برق گلستان در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: شاخصهاي صنعت برق در استان در قياس با قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 555 و در مقايسه با زمان قبل از تاسيس شركت 85 درصد رشد داشته است.

كرم رضايي افزود: از مهمترين اين شاخصها مي توان به حداكثر بار همزمان اشاره كرد كه قبل از انقلاب در حدود 42 مگاوات بود و در سال 86 يعني پس از گذشت 29 سال به 572 مگاوات رسيده است.

وي اظهار داشت: اين شاخص در اين مدت يكهزار و 239 درصد و از زمان تاسيس شركت 145 درصد رشد داشته است.

وي خاطرنشان كرد: شمار مشتركين برق در استان پيش از انقلاب 82 هزار و 376 مشترك بوده كه اين تعداد امروز به بيش از 418 هزار مشترك رسيده است كه در اين شاخص شاهد 401 درصد رشد هستيم.

به گفته كرمي، انرژي الكتريكي مصرف شده در استان گلستان پيش از انقلاب 192 ميليون كيلووات ساعت بوده كه اين مصرف در سال 86 به هزار و 729 ميليون كيلووات ساعت افزايش يافته و رشدي 800 درصدي به خود ديده است.

مديرعامل شركت توزيع برق گلستان بيان داشت: از تعداد 969 روستاي برقدار استان، 653 روستا پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي برقدار شدند.

وي يادآور شد: اكنون با برقدار بودن 98/99 درصد جمعيت روستايي استان، هيچ روستاي ثبت شده بالاي 20 خانواري در استان گلستان بي برق نمانده است.

مديركل راه و ترابري گلستان نيز گفت: در سالهاي قبل از انقلاب در اين استان بزرگراه وجود نداشت ولي در 30 سال گذشته فقط 230 كيلومتر بزرگراه در استان ايجاد شده كه بزرگراه گرگان - گلوگاه و بالعكس، آزادشهر- گرگان - آق قلا، گنبد، آزادشهر و گنبد - مينودشت از مهمترين آنها است.

محمدتقي جوان شورابي افزود: راه فرعي طي سالهاي قبل از انقلاب در اين استان وجود نداشت كه اين ميزان اكنون به 87 كيلومتر رسيده است كه مهترين آنها بندرتركمن به گيشان و بندرگز و راه فرعي گنبد به ملاله است.

وي بيان داشت: بهسازي و آسفالت راه روستايي از 42 كيلومتر در قبل از انقلاب به يك هزار و 780 كيلومتر رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: در 30 سال گذشته 770 كيلومتر راه هاي فرعي بهسازي شد كه اين ميزان در قبل از انقلاب صفر بوده است.

به گفته جوان شورابي، سالهاي قبل از انقلاب پلهاي بزرگ در اين منطقه وجود نداشت كه در 30 سال گذشته 570 دهنه متر پل بزرگ در اين استان احداث شده است.

مديركل راه و ترابري گلستان يادآور شد: تا سال 57، 470 كيلومتر راه روستايي در اين منطقه ايجاد شد كه اين ميزان در حال حاضر به بيش از دو هزار و 482 كيلومتر رسيده است.

اكنون در مجموع طول راههاي استان گلستان بيش از پنج هزار كيلومتر است.

معاون برنامه ريزي استاندار گلستان اعلام كرد: در بعد توسعه نيروي انساني تحولات صورت گرفته در اين استان قابل قياس با قبل از انفلاب نيست.

عباس نياوند در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: اكنون 28 مركز آموزش عالي در استان وجود دارد كه شمار اين مراكز در قبل از استان يك مركز آموزش عالي بوده است.

وي اظهار داشت: شمار دانشجويان استان از يكصد نفر در قبل از انقلاب به 44 هزار و 511 نفر در حال حاضر افزايش يافته است.

وي خاطرنشان كرد: قبل از انقلاب يك مركز فني و حرفه اي در اين استان وجود داشت كه اين شمار در دولت كنوني به 14 مركز افزايش يافته است.

به گفته نياوند، تعداد تختهاي بيمارستاني قبل از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در اين استان بسيار محدود بوده و اكنون دو هزار و 230 تخت بيمارستاني در استان وجود دارد.

معاون برنامه ريزي استاندار گلستان بيان داشت: اين در حالي است كه اكنون 300 خانه بهداشت در مناطق روستايي استان فعاليت دارد كه اين ميزان طي 30 سال قبل در منطقه صفر بوده است.

وي سرانه كنوني فضاي ورزشي اين استان را به ازاي هر نفر چهار صدم متر مربع اعلام و اضافه كرد: اين ميزان قابل قياس با دوران خفقان طاغوت در منطقه نيست.

وي يادآور شد: با پيروزي انقلاب اسلامي تحولات چشمگيري در سطح استان و در بخشهاي مختلف نظير فرهنگي صورت گرفته به نوعي كه هم اكنون 86 مجتمع فرهنگي و هنري در استان فعاليت دارند كه اين ميزان قبل از انقلاب كمتر از انگشتان يك دست بوده است.

وي به فعاليت 400 فرستنده راديويي و تلويزيوني در استان اشاره كرد و اظهار داشت: همه اين مراكز از بركات انقلاب اسلامي است.

نياوند، ميزان توليد سالانه محصولات كشاورزي استان را دو ميليون و 712 هزار تن ذكر كرد و گفت: اين ميزان نسبت به سالهاي قبل از انقلاب رشدي چند هزار برابري دارد.

معاون استاندار گلستان بيان داشت: از اين ميزان سالانه 74 هزار تن گوشت مرغ در استان توليد مي شود كه رشد چشمگيري دارد.

وي افزود: هم اينك دو هزار و 677 مجوز براي مراكز صنعتي و تجهيزات صنعتي در منطقه صادر شده كه قبل از انقلاب شمار آن محدود بوده است.

وي ارزش صادرات كالاهاي صنعتي گلستان را 52 ميليون دلار برشمرد و يادآور شد: 795 واحد صنعتي و 31 معدن فعال در استان وجود دارد.

اين مسئول استان گلستان خاطرنشان كرد: 408 هزار شمار تلفن همراه در اين استان واگذار شده كه چنين چيزي در قبل از انقلاب وجود نداشت.

وي گفت: در سه سال اخير 13 هزار ميليارد ريال تسهيلات تكليفي به متقاضيان ارائه شده كه اين ميزان در قبل از انقلاب ناچيز بوده است.

نياوند افزود: حجم سرمايه گذاري در استان 15 هزار ميليارد ريال است كه بيش از 600 درصد نسبت به قبل از انقلاب رشد يافته است.

معاون استاندار گلستان بيان داشت: طرحهاي بزرگي كه بيش از 10 ميليارد ريال تسهيلات گرفتند تا قبل از انقلاب وجود نداشت كه امروز به 120 طرح رسيده است.

وي به ساخت مراكز و مجتمع هاي فرهنگي، ورزشي و گردشگري در استان اشاره كرد و اضافه كرد: چنين طرحهايي در قبل از انقلاب در اين منطقه يا وجود نداشت يا بسيار محدود بوده است.

وي خاطرنشان كرد: 21 منطقه ويژه گردشگري در استان شناسايي شده و در بعد توسعه زيرساختها تلاشهاي خوبي پس از انقلاب در استان صورت گرفته است.

نياوند يادآور شد: قبل از انقلاب هيچ طرح جدي در زمينه صنعت و معدن وجود نداشت اما 35 طرح بزرگ صنعتي در دست اجرا، چهره استان را صنعتي مي كند.

معاون برنامه ريزي استاندار گلستان يادآور شد: بين المللي شدن فرودگاه گرگان از جمله دستاوردهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است و سال گذشته بيش از 209 هزار نفر مسافر از فرودگاه هاي گرگان و كلاله جابجا شدند.

وي ساخت پنج سد شامل شصت كلاته محمد آباد، راميان و وشمگير را از جمله تلاشهاي دولت و نظام مقدس جمهوري اسلامي براي آباداني اين منطقه دانست.

به گفته وي، اكنون 280 هزار هكتار از اراضي زير گرگان رود به احيا و مرمت نياز دارند كه سالانه بايد 10 هزار هكتار اصلاح و احيا شوند اين در حاليست كه سطح اراضي نيازمند احيا و اصلاح را در قبل از اتقلاب بيشتر از اين مقدار بود.

نياوند، از گلستان به عنوان گنجينه اي از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري و پايگاه طبيعت گردي در ايران نام برد و گفت: ايجاد بيش از 90 درصد يكهزار و 600 تخت اقامتي و 17 هتل و 16 مهمانپذير موجود در منطقه مرهون سالهاي پس از انقلاب اسلامي است.

وي خاطرنشان كرد: استان گلستان استاني بكر و مستعد براي توسعه و سرمايه گذاري بوده و بسياري از تحولات موجود در منطقه سيماي خدمت و تلاش خدمتگزارن انقلاب اسلامي را نمايان مي سازد.
 يکشنبه 6 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن