تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816936578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيرساخت هاي لازم براي مقابله با زلزله در كاشمر فراهم نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: زيرساخت هاي لازم براي مقابله با زلزله در كاشمر فراهم نيست
اشاره: كاشمر با قرار گرفتن در مجاورت بزرگ ترين گسل كشور (گسل بزرگ كوير ايران) مشهور به «گسل درونه» يكي از مناطق در معرض خطر بالاي زلزله مي باشد. اين گسل به طول هفتصد كيلومتر از شمال نايين به طرف شرق تا مرز افغانستان امتداد دارد و نام آن از روستاي درونه بردسكن گرفته شده است. وجود گسل درونه باعث شده است كه در شهرستان كاشمر دو آب و هواي كويري و كوهستاني در فاصله اي كمتر از ۱۰ كيلومتر ايجاد شود. اين وضعيت بر جذابيت هاي طبيعي اين ديار افزوده است و طبق نظر زمين شناسان، خط حيات منطقه محسوب مي شود. عبور اين گسل از كنار شهرستان هاي كاشمر، خليل آباد و بردسكن به همه هشدار مي دهد كه براي جنبش احتمالي آن و وقوع زمين لرزه اي بزرگ، همواره آماده باشند و علاج واقعه را قبل از وقوع بكنند. هر چند ظاهرا آخرين زمين لرزه بزرگي كه در منطقه كاشمر روي داده مربوط است به حدود ۱۰۵ سال پيش ولي اين بدان معنا نيست كه گمان شود، اين خطر كاشمر را تهديد نمي كند. بايد به اين فكر بود كه اگر روزي اين اژدها بيدار شد و تكاني به خود داد، تا چه اندازه آماده رويارويي با تبعات آن هستيم. گزارش ذيل به دنبال آن است كه مشخص كند براي مواجهه با خطر احتمالي چه آمادگي و اقداماتي از قبل لازم است.

اظهارات رئيس هلال احمر
رئيس جمعيت هلال احمر كاشمر در گفت و گو با خراسان، در مورد خطر زلزله خيز بودن كاشمر مي گويد: شهرستان كاشمر به دليل قرار گرفتن در مجاورت گسل بزرگ كوير ايران كه معروف به گسل بزرگ درونه است و همچنين وجود گسل هاي فرعي و سرشاخه هاي متعدد گسل در اين منطقه يكي از مناطق زلزله خيز ايران با خطر بالا به حساب مي آيد. هر چند ما زلزله بزرگي را در اين شهرستان به ياد نداريم و زلزله هايي كه در چند سال گذشته رخ داده كمتر از شش ريشتر بوده است اما اين بدين معنا نيست كه بگوييم چون زلزله بزرگي رخ نداده، جاي نگراني نيست كما اين كه زلزله اي كه در طبس در سال ۵۶ رخ داد قبل از آن فقط در سيصد سال قبل چنين زلزله اي رخ داده بود. مهدي شرافتي با بيان اين كه زلزله يكي از حوادث طبيعي است، تصريح كرد: زلزله به خودي خود بلا نيست و بايد بگوييم كسي تا به حال بر اثر زلزله از بين نرفته است، بلكه همه خساراتي كه انسان ها مي بينند بر اثر فرو ريختن آوار است و اگر بناها و ساختمان هاي مقاوم داشته باشيم، زلزله شايد خطري كمتر از سيل هم داشته باشد. در مناطقي از دنيا كه كار مقاوم سازي را به خوبي انجام داده اند، زلزله براي شان يك تفريح و تنوع است ولي متاسفانه در كشور ما به خاطر نوع ساخت و سازي كه داشته ايم، با كمترين تكان زمين، آواري كه خودمان به دست خود ايجاد كرده ايم فرو مي ريزد و باعث جراحات و خسارات و مرگ و مير انسان ها مي شود. پس بايد پذيرفت كه زلزله يك امر طبيعي است و هيچ راهي هم براي جلوگيري از وقوع زلزله وجود ندارد و تنها كاري كه مي شود انجام داد اين است كه ما زلزله را بپذيريم و به اصطلاح يك زندگي مسالمت آميز با زلزله داشته باشيم. تنها راه چاره اش هم فقط و فقط مقاوم سازي و رعايت اصول استاندارد در ساخت و سازهاست. شرافتي در مورد آمادگي براي مواجهه با زلزله معتقد است: آن چيزي كه ما اسمش را آمادگي مي گذاريم براي رويارويي با زلزله نيست بلكه براي مقابله با تبعات بعد از زلزله و كاهش تلفات و خسارات و مخصوصا تلفات انساني است. مردم براي اين كه به اين مهم دست پيدا كنند تا بتوانند تلفات انساني ناشي از زلزله را كاهش دهند و اگر الان قادر نيستند به سرعت مقاوم سازي كنند، ولي مي توانند آموزش هايي را فرا بگيرند، مثلا مي توانند فرا بگيرند كه در همان ساختمان غير مقاوم در كجاي ساختمان زندگي كنند كه نسبت به ساير قسمت هاي ساختمان مقاومتش بيشتر باشد و كمتر آسيب ببينند و يا اين كه بعد از حادثه چگونه مي توانند به خودشان يا به ديگري كمك كنند.

رئيس جمعيت هلال احمر كاشمر با بيان اين كه، اين جمعيت مسئول كارگروه آموزش همگاني ستاد حوادث غير مترقبه مي باشد، با تاكيد بر اهميت آموزش اظهار داشت: يكي از فعاليت هاي اساسي و اصلي ما در زماني كه درگير حوادث و سوانح نيستيم، امر آموزش رايگان كمك هاي اوليه به مردم است و خوشبختانه در چند ساله اخير با تمام توان مان از تمام فرصت هايي كه پيش آمده استفاده كرده ايم و آموزش هاي لازم را به مردم داده ايم. البته اين را هم بايد تاكيد كرد كه آموزش كمك هاي اوليه آموزش هايي است بسيار ساده و چون بيشتر عملي است همه مردم مي توانند ياد بگيرند. به عنوان مثال اين خيلي سخت نيست كه شما به كسي بگوييد اگر با يك فرد مصدوم يا بي هوشي مواجه شديد او را به چه حالت بخوابانيد يا چگونه حمل كنيد.وي مي افزايد: بايد توجه داشت كه براي كاهش خسارات حوادث، تنها آموزش كمك هاي اوليه كافي نيست بلكه اگر بخواهيم خسارات ناشي از حوادث را كاهش بدهيم بايد در دو عامل شدت حادثه و ميزان ظرفيت و گنجايش يا همان آمادگي تغيير به وجود آوريم. در مورد زلزله، شدت حادثه دست ما نيست ولي افزايش گنجايش پذيرش حادثه در اختيار ماست. گنجايش يا ظرفيت را به آن قدرت و نيرويي مي گوييم كه در افراد براي رويارويي و مقابله و پاسخ گويي به حوادث وجود دارد. طبيعي است كه وقتي حادثه اي رخ مي دهد تنها پاسخ گويي درماني كافي نيست بلكه پاسخ گويي اقتصادي، مديريتي، فكري، فني و... هم لازم است و هر چقدر كه توانمندي هاي مختلف مردم در زمينه هاي مختلف بالا برود مطمئنا باعث كاهش خسارات ناشي از حوادث خواهد شد.

وضعيت زيرساخت ها در كاشمر
اما يكي از مشكلات در شهر كاشمر كمبود زيرساخت هاي لازم براي مواجهه با شرايط بحراني است. به عنوان مثال اين شهرستان هنوز دسترسي به فرودگاه يا راه آهن ندارد. شرافتي در مورد راه هاي جبران اين كمبودها مي گويد: اگر منطقه اي، راه آهن يا فرودگاه داشته باشد، مطمئنا بسيار مفيد است و در كاهش ميزان خسارت نقش عمده اي خواهد داشت ولي از طرفي طبيعي است كه براي هيچ دولتي مقدور نيست در تمام كشورش فرودگاه و ريل آهن ايجاد كند. بايد اين مشكل و كمبود را در حوادث و سوانح با روش هاي ديگري رفع كرد. به عنوان مثال ما از فرودگاه در زمان بحران براي انتقال مجروحان و نيز رساندن كالا و كمك هاي مورد نياز استفاده خواهيم كرد. اما فعلا كه كاشمر به فرودگاه دسترسي ندارد، بايد به تقويت مراكز درماني خود شهرستان پرداخت كه بتواند در زمان حادثه پاسخ گو باشد. در مورد اقلام هم براي اين كه دسترسي بهتري به اقلام مورد نياز در زمان حادثه داشته باشيم و نياز كمتري به انتقال زميني يا هوايي باشد، يكي از راه هايش اين است كه ما كالاها و تجهيزات مورد نياز را در نزديك ترين نقطه به مناطق حادثه خيز ذخيره كنيم كه انبارهاي امدادي هلال احمر همين نقش را دارند. خوشبختانه پي گيري هاي خوبي هم از طرف ستاد حوادث شهرستان كاشمر انجام شده و به دنبال اين هستيم كه مجتمعي از انبارهاي امدادي را در شهرستان كاشمر ايجاد كنيم كه محل مناسبي براي ذخيره اقلام امدادي باشد. مجتمعي با وسعت ۵/۱۳ هكتار در حال تكميل شدن است و خيلي از زيرساخت هاي لازم آماده شده كه هم محلي خواهد بود براي اردوگاه اسكان اضطراري افراد خاص در مواقع ضروري، مانند زنان بي سرپرست و كودكان كه نياز به مراقبت هاي ويژه اي دارند و هم محلي خواهد بود براي فرود بالگرد و انبارهايي براي ذخيره اقلام امدادي كه اميدواريم ان شاء ا... با حمايت مسئولان با توجه به زلزله خيز بودن منطقه به زودي به بهره برداري برسد.

ضرورت توجه به معنويات
رئيس جمعيت هلال احمر كاشمر در پايان با تاكيد بر لزوم توجه ويژه مردم به معنويات، تصريح كرد: جداي از مقاوم سازي و آمادگي، توجه به مسائل معنوي و مسائل اخلاقي هم مي تواند در كاهش خسارات حوادث نقش داشته باشد. چرا كه هر چند زلزله يك پديده طبيعي است ولي بر اساس اعتقادات ما، دعا و اعمال و رفتار انسان ها هم مي تواند در زمان و شدت وقوع حادثه نقش داشته باشد. با وجود اين كه زلزله يك امر طبيعي است ولي تا به حال دانشمندان پاسخي براي اين سوال نداشته اند كه چرا هفتاد درصد زلزله ها در شب اتفاق افتاده در صورتي كه ميزان شب و روز ما طي سال برابر است! علاوه بر اين مسئله رشد معنويات، اهميت ديگري نيز دارد و آن اين كه يكي از ظرفيت هايي كه در حوادث و سوانح مي تواند به خوبي به كاهش خسارات كمك كند ظرفيت هاي اجتماعي است. يعني ظرفيت هايي كه ناشي از روابط انسان ها در اجتماع است كه معمولا ثابت شده كساني كه در نماز جمعه يا جماعات يا مجالس مذهبي شركت مي كنند و وابسته به يك گروه مذهبي هستند، هنگام حوادث و سوانح راحت تر مي توانند با مشكلات كنار بيايند و روحيه سازش بالاتري دارند. ضمن اين كه اين گونه افراد از پشتيباني دوستان شان هم بهتر برخوردار مي شوند پس لازم است در كنار ساير اقدامات، توجه ويژه اي به مسائل معنوي كرد.

توجه به مقاوم سازي
مهندس سيد رضا علوي رئيس نمايندگي نظام مهندسي شهرستان كاشمر نيز با بيان اين كه تنها راه مقابله با خطر زلزله، مقاوم سازي است، مي گويد: در حالي كه ۱۰ درصد زلزله هاي دنيا در ژاپن رخ مي دهد اما هيچ گاه شاهد تلفات بالا در اين كشور نيستيم و اين فقط به خاطر رعايت اصول و استانداردهاي لازم در امر ساختمان سازي است. وي با اشاره به قرار داشتن كاشمر در مجاورت گسل بزرگ درونه، بر لزوم رعايت استانداردها در امر ساخت و ساز تاكيد كرد و با بيان اقدامات مختلفي كه نظام مهندسي در اين راستا داشته است گفت: متاسفانه برخي افراد غير متخصص و بساز و بفروش كه فقط به فكر منافع مادي خود هستند، در سال هاي گذشته استانداردهاي لازم براي مقاوم سازي را رعايت نكرده و خانه هاي آسيب پذيري را به مردم فروخته اند كه نظام مهندسي با تلاش خود توانسته است جلوي اين اقدامات را بگيرد. علوي افزود: جالب است كه تمام كارفرماياني كه ساختمان را براي استفاده شخصي خود مي خواستند، بدون هيچ گونه اعتراضي قوانين نظام مهندسي را رعايت مي كردند ولي عده اي سودجو تا حدود ۶ سال قبل در همين شهرستان كاشمر ساختمان هايي را به مردم تحويل مي دادند كه فقط بايد دعا كرد گسل درونه در حد سه ريشتر هم قصد لرزش نداشته باشد و گرنه بم ديگري در شهرستان كاشمر تجربه خواهد شد!

رئيس نظام مهندسي ساختمان در كاشمر، با بيان اين كه در زلزله هاي اخير ايران، علاوه بر خانه هاي خشتي و قديمي بسياري از ساختمان هاي آجر و آهن تازه ساز نيز به دليل رعايت نكردن اصول و استانداردهاي لازم بر سر ساكنان آن فرو ريخته، اظهار داشت: با توجه به اين كه كاشمر روي يكي از فعال ترين گسل هاي كشور قرار دارد و وقوع زمين لرزه هاي خفيفي كه هر ساله چند مورد از آن را شاهد هستيم، از فعل و انفعالات دروني زمين زير پاي ما حكايت دارد، لازم است در اين منطقه به مقاوم سازي به صورت جدي توجه شود. وي گفت: كساني كه براي صرف هزينه اي كمتر، اصول مقاوم سازي را رعايت نمي كنند در واقع با جان خود و مردم بازي مي كنند. علوي با بيان اين كه متاسفانه بخش عمده اي از بافت قديمي كاشمر توان تحمل زلزله را ندارد خاطر نشان كرد: روند مقاوم سازي در مناطق جديد و نوساز كاشمر رو به بهبود است و مي توانيم به مردم بگوييم كه اگر استانداردهاي كارشناسان نظام مهندسي را كه در واقع خادم مردم مي باشند رعايت كنند، منازل آن ها در برابر زلزله هايي بين ۶ تا ۷ ريشتر مقاوم خواهد بود. علوي همچنين با اشاره به همكاري خوب نظام مهندسي ساختمان با بنياد مسكن شهرستان كاشمر براي مقاوم سازي منازل روستايي گفت: خوشبختانه در ساختمان هاي جديدي كه با حمايت دولت در روستاها در حال ساخت مي باشد، با نظارت و همكاري مستمر نظام مهندسي و بنياد مسكن استانداردهاي لازم جهت مقاوم سازي رعايت مي شود. علوي بر لزوم فرهنگ سازي و اطلاع رساني كافي به مردم تاكيد كرد و گفت: بايد به مردم گفت كه سود مقاوم سازي به خود آن ها برمي گردد و اگر خداي نخواسته زلزله اي در شهر ما رخ دهد و به خاطر استحكام كم ساختمان ها، فاجعه اي رخ دهد به هيچ وجه قابل جبران نخواهد بود.
 يکشنبه 6 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 662]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن