تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816452240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاورقي آشتي اسلام ، دموكراسي و غرب


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: پاورقي آشتي اسلام ، دموكراسي و غرب


هيأت آشتي مي‌تواند مأمور ايجاد تغيير در تصورات باشد و موانع موجود را از بين ببرد و پل‌هاي جديدي را بنا كند.

به عنوان دستاورد تقسيم مذهبي در سال 1947، من همواره تحت تأثير شباهت‌هاي موجود بين اوضاع در شبه قارة آسياي جنوبي و فلسطين قرار گرفته‌ام. هر تقسيمي دو كشور ايجاد كرده است ـ فلسطين و اسرائيل، هند و پاكستان. اين تقسيم در شبه‌قاره مورد قبول قرار گرفت اما اغلب احزاب موجود در خاورميانه آن را قبول نكردند. اين كه اين عدم پذيرش عاقلانه بود يا خير، خارج از موضوع موردنظر است. آنچه مدنظر است، اينكه امروز همة احزاب منطقي راه‌حل‌هاي مطروحه در اين مناقشه را قبول دارند، و در هر دو طرف افراط‌گرايان آن را به حاشيه مي‌رانند. تلاش جدي براي حل مسئلة فلسطين گام رو به جلويي خواهد بود، حداقل آن حذف يك مسئلة پردردسري است كه اغلب اوقات براي به تعويق انداختن مسائل قابل ملاحظة ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

روشن است كه در نهايت دولت فلسطين در غزه و كرانة باختري تشكيل خواهد شد و من معتقدم هر چه زودتر، بهتر. مسائل ارضي و جغرافيايي قابل حل شدن هستند و حل نيز خواهند شد. مسئله بسيار حائز اهميتي كه ممكن است به نظر دشوار آيد، يافتن چاره‌اي براي بدبختي‌هاي آوارگان فلسطيني است كه در سال 1948 از خانه‌هاي خود آواره شدند. كشورهاي عربي در نشست سران در بيروت، در سال 2002، بيانية رياض، در خصوص به رسميت شناختن موجوديت اسرائيل را به شرطي كه به نظر مي‌رسيد اسرائيل قبول نخواهد كرد، پذيرفتند: بازگشت 2 ميليون آوارة فلسطيني به سرزمين اصلي خود. اميد مي‌رود اكنون كه اوضاع به اينجا رسيده است، عرب‌ها و اسرائيلي‌ها بتوانند راه‌حلي براي اين مسئله پيدا كنند.

اما فلسطين تنها نگراني مسلمانان نيست كه در چندين سال گذشته كار آن بالا گرفته است. كشمير مشكلي است كه بايد حل شود، به ويژه از آنجا كه درگيري عاطفي است بين دو همساية مجهز به سلاح هسته‌اي كه در گذشته دشمن سرسخت يكديگر بوده‌اند. نمي‌توانيم به شصت سال پيش برگرديم كه آيا به مردم كشمير، در رابطه با مفاد تقسيم و حكم قطعنامه‌هاي سازمان ملل، بايد اجازه داده مي‌شد كه آيندة خود را تعيين كنند يا خير. به هر حال اين حق از آنها گرفته شد، و در شصت سال گذشته كشور جامو و كشمير تبديل به كاتاليزور جنگ، خشونت و ستيزه‌جويي شده است.

هند و پاكستان با حمايت جامعة بين الملل در ديپلماسي خاموشي ظرف چند سال گذشته درگير شده‌اند كه اين ديپلماسي به «گفتگوي‌تركيبي» معروف است. راه‌حلي براي اين درگيري، يكي ديگر از منابع عدم رضايت و خشم مسلمانان را برطرف خواهد كرد و در عين حال به اقدامات نظامي در مرزها كه همواره بيم اين مي‌رفته كه به جنگ زميني يا وضعيت بدتري تبديل شود، پايان مي‌بخشد.

سرانجام، اوضاع چچن بايد با پختگي تمام توسط روس‌ها، با اميد همكاري كشورهاي منطقه قفقاز و سازمان ملل حل شود. مسلمانان چچن احساس مي‌كنند كه هدف ظلم و ستم قرار گرفته‌اند، درست همان طور كه فلسطيني‌ها در كرانة باختري و غزه قبل از تشكيل رژيم خودگردان فلسطين احساس مي‌كردند. دليلي وجود ندارد كه تصور كنيم اين خشم‌ها فروكش خواهد كرد. بايد با روشي با اين خشم و عصبانيت برخورد كرد كه به مسلمانان چچن حس اختياري بدهد كه از نظر جغرافيايي و سياسي براي روس‌ها قابل قبول باشد. اين كار را نيز مي‌توان انجام داد، اما انجام اين كار مستلزم تعهد احزابي است كه با رضامندي و اشتياق فعاليت مي‌كنند. اگر اين مسئله نيز حل شود، سومين مسئلة حمايت‌طلبي براي كساني كه به جاي «صلح» در جهت «برخورد» تلاش مي‌كنند، از بين خواهد رفت.

در اين نوشته‌ها، من تلاش كردم تا ريشه‌ها، دلايل و راه‌حل‌هاي احتمالي براي بحران موجود در جهان اسلام و بحران بين جهان اسلام و غرب را دنبال كنم. مسلك، تاريخ، اقتصاد، دموكراسي و ديكتاتوري همه نقش‌هاي مهمي در آوردن اوضاع جهان به اين دو راهي ايفا كرده‌اند. پيش فرض من از آغاز اين بوده است كه افراط‌گرايي تحت ديكتاتوري شكوفا مي‌شود و فقر، ناداني و نااميدي به آن دامن مي‌زند. خطر افراطي‌گرايي در داخل جهان اسلام و بين جهان اسلام و غرب حل‌شدني است، اما حل آن مستلزم پرداختن به همة عواملي است كه به وجود آورندة آن هستند.

من تصديق مي‌كنم كه آنچه پيشنهاد داده‌ام ـ از آنچه كشورهاي مسلمان بايد انجام دهند تا آنچه غرب بايد انجام دهد ـ عظيم است و ممكن است رعب‌آور و حتي غيرممكن به نظر رسد. من اين توصيه‌ها را مطرح مي‌كنم چون اين دوران به چيزي بيشتر از تجارت طبق معمول نياز دارد. بيشتر آنچه توصيه كرده‌ام تا حدي صريح است. اما در لفافه سخن گفتن سبب ايجاد فقر، جهل، نااميدي، خشونت، ديكتاتوري براي مسلمانان در سراسر جهان شده است. در لفافه سخن گفتن، اسلام و غرب را در آستانة برخوردي خطرناك و غيرضروري قرار داده است. اكنون زمان مطرح كردن عقايد نوين است. زمان خلاقيت و نوآوري است. زمان تعهد جسورانه است. و اكنون زمان صادق بودن است هم در ميان مردم و هم با مردم. و اين همان چيزي است كه من سعي كرده‌ام در نوشتن اين صفحات رعايت كنم. به اندازة كافي رنج و درد وجود داشته است. زمان صلح و آشتي فرا رسيده است.




 چهارشنبه 2 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن