تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816307643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوكيا، رقيب تازه مايكروسافت و گوگل


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: نوكيا، رقيب تازه مايكروسافت و گوگل


فناوري - درحالي‌كه مايكروسافت و گوگل به بازار گوشي‌هاي همراه مي‌انديشند؛ نوكيا قصد دارد فعاليت‌هاي خود را به اينترنت و دنياي مجازي توسعه دهد

28 سال پيش، وقتي اولي پكا ‌كالاسوو به نوكيا پيوست، اين گروه صنعتي فنلاندي صرفا تاير اتومبيل و چكمه‌‌هاي پلاستيكي توليد مي‌‌كرد. بعدها يكي از اعضاي تيم يورما اوليلا مديرعامل اسبق نوكيا شد، همان‌كه شركت نوكيا را به بزرگ‌ترين سازنده گوشي‌هاي همراه در جهان تبديل كرد.

در حال حاضر كالاسوو بعد از اين همراهي طولاني با نوكيا، سكان را در دست گرفته و اين غول دنياي ديجيتال را رو به جهاني مملو از سرويس‌هاي چندرسانه‌اي شامل نقشه‌ها، بازي‌ها، دريافت نامه‌هاي الكترونيكي و صداي موسيقي هدايت مي‌كند.

علاوه بر تمام اين‌ها، او با گروهي كار مي‌كند كه معتقد است به مراتب بهتر از مايكروسافت و گوگل، اين دو غول دنياي آي‌‌تي، از پس اين كار بر‌مي‌آيند. اين در حالي است كه مايكروسافت و گوگل با ارايه سيستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهاي گوشي‌هاي همراه، بازار نوكيا را تهديد مي‌كنند.

كالاسوو كه از خرداد 1385 جانشين يورما اوليلا شده بود، در سال 1386 ، پلت‌فرم چند رسانه‌اي نوكيا را موسوم به Ovi Navteq رونمايي كرد. او اميدوار بود سري جديد كه در زبان فنلاندي به معناي در است ، بتواند درهاي نوكيا را به‌روي سود سرشار حاصل از فروش نرم‌افزارهاي كاربردي اين گوشي باز كند.

ساخت Ovi آغاز دوران تغييرات پر‌شتاب و بزرگ براي نوكيا است. در 18 ماه گذشته، نوكيا 12 شركت را خريده كه يكي از آن‌ها، شركت نقشه‌برداري ديجيتال Navteq به ارزش 8.1 ميليارد دلار است.

نوكيا هم‌چنين بيش از 700 نفر از متخصصان صنعت آي‌تي را نيز استخدام كرده و حركت عظيمي را براي گذار از شركتي سر‌آمد و پيشرو در توليد گوشي‌هاي همراه به قدرتي بزرگ در عرصه تجارت الكترونيك آغاز كرده است.

كالاسوو مي‌گويد: « من هميشه در جمع كارمندان نوكيا گفته‌ام كه ما مي‌خواهيم بيشتر به يك شركت اينترنتي شبيه شويم. مطمئنا ركود اقتصادي هنوز هم بازار Ovi را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. مردم نمي‌خواهند وقتي دخل و خرجشان با هم نمي‌خواند، براي سرويس‌هاي اضافي گوشي همراهشان هزينه كنند.

آن‌چه مسلم است، اين است كه نوكيا نمي‌خواهد بيش از اين از بازي بزرگ دنياي مجازي دور بماند. فروش سه ماهه اين شركت هنوز هم به تنهايي برابر مجموع فروش چهار شركت رقيب آن است. نوكيا نمي‌ترسد برتري مطلقش را بر اين بازار از دست بدهد، آن‌چه نگران‌كننده است، ركود اقتصادي و تاثير آن بر چشم‌انداز اقتصادي اين صنعت است. »

در نمايشگاه جهاني نوكيا كه ماه گذشته در بارسلون برگزار شد، آقاي كالاسوو در عين‌حال كه سعي مي‌كرد از موضع قدرت برخورد كند، از اين‌كه گوشي زيبا و هوشمند E71 لمسي نيست، اظهار تاسف كرد. شركت سازنده گوشي‌هاي هوشمند بلك‌بري، برنده جوايز صنعتي اين رقابت بين اپل و بلك‌بري شد.

نوكيا بارها برتري خود را در اين بازار به اثبات رسانده، اما براي اولين بار در تابستان گذشته بود كه فروش گوشي‌هاي هوشمند اين شركت شكست خورد، گوشي‌هاي همراهي كه قابليت ارسال و دريافت نامه‌هاي الكترونيكي را دارند و همانند ريز كامپيوتر‌ها به اينترنت وصل مي‌شوند.

يكي از دلايل اين عدم موفقيت، تاخير در توليد گوشي‌هاي هوشمند لمسي توسط اين شركت بود. در همين زمان، اپل كه آي‌فون را در خرداد 1386 به بازار عرضه كرده بود، بعد از نوكيا و آر.آي.ام كه شركت توليدكننده محصولات بلك‌بري است، رتبه سوم بازار را كسب كرد.

نوكيا همچنين در تابستان و پاييز گذشته نيز درصدي از سهم بازارش را از دست داد و شاهد سقوط سهم 40 درصدي‌اش در بازار به 38 بود، پديده‌اي كه در نتيجه رقابت سخت قيمت‌ها روي داد. در آبان ماه، اين شركت ناچار شد با صدور اعلاميه‌اي در مورد كاهش خريد گوشي‌هاي همراه در دنيا هشدار دهد. نوكيا كاهش جهاني فروش گوشي‌هاي همراه را در سال 2009 حداكثر 5 درصد تخمين زده است. اين، پايان 15 سال رشد بي وقفه بازار گوشي همراه است.

آقاي كالاسوو مي‌گويد: « با ورود اپل و بلك‌بري به بازار گوشي همراه، معادلات تغيير كرده است. كاملا روشن است كه رقباي جديدي به اين بازار وارد خواهند شد. اين هيجان‌انگيز است و من آن‌را به فال نيك مي‌گيرم. اين نشان مي‌دهد كه بازار رونق بيشتري خواهد يافت. شما در هر تجارتي بايد رقبا را كاملا جدي بگيريد و در هر رقابت بايد كسي باشد كه نسبت به رقابت سوء ظن داشته باشد. اين روش من است. »

« حتي زماني كه نوكيا متضرر بشود هم از ورشكستگي فاصله خيلي زيادي دارد، متاسفانه اين درست است كه ما در توليد گوشي‌هاي لمسي تعلل كرديم، ولي مطمئن باشيد سهم نوكيا را از اين رقابت و بازار پس خواهيم گرفت. ما اولين گوشي لمسي نوكيا، 5800 را كه قبلا به نامTube مي‌شناختيم، مهر ماه گذشته وارد بازار كرديم. دو ماه بعد از آن هم N97 رونمايي شد و گوشي‌هاي بيشتري هم در راهند.

دليلي براي تاخير ما در رو‌نمايي گوشي‌هاي لمسي وجود داشت، ما فكر‌هايمان را روي هم گذاشتيم و به اين نتيجه رسيديم كه بهتر است، طرحي را آماده كنيم تا در طول زمان از فناوري‌هاي همين شركت براي تكميلش بهره بگيريم. ما مي‌خواستيم اين محصول جديد چند منظوره باشد، نه فقط يك محصول ارتباطي ساده.

گاهي براي انجام كاري به زمان بيشتري احتياج داريد، ولي نتيجه كار فوق‌العاده از آب درمي‌آيد، يك شاهكار كه موقعيت اقتصادي بهتري را هم براي شما فراهم مي‌كند. در هر صورت وقتي براي گوشي‌هاي همراه فاقد سيستم هوشمند هنوز تقاضا وجود دارد، نوكيا تمام توانش را روي گوشي‌هاي هوشمند متمركز نخواهد كرد.

بحران اقتصادي سرعت رشد بازار را كند كرده، اما نوكيا براي پيشي گرفتن از رقبا به دنبال بازار‌هاي جديد است. در بعضي مناطق هند و چين، مردم گوشي‌هاي همراه ساخت نوكيا را به انواع ديگر ترجيح مي‌دهند. از ديدگاه تجاري نيز نوكيا تمام شرايط برتري را دارد، تحقيق و توسعه خوب، نام تجاري شناخته شده، شعبه هاي مختلف، توزيع مناسب، سهم بازار قابل قبول كه هم در بازار گوشي‌هاي هوشمند و هم در مورد ساير محصولات، هر كدام مورد استفاده خودشان را دارند.

در واقع سهم بزرگ نوكيا از بازار گوشي‌هاي همراه، اين شركت را براي گذار از بحران اقتصادي در موقعيت خوبي قرار مي‌دهد. به عنوان مثال ما مي‌توانيم گوشي‌هاي ارزان قيمتي را براي خريداران اروپايي كه به واسطه بحران اقتصادي مي‌خواهند كمتر هزينه كنند، توليد كنيم.

آن‌چه كمتر مورد توجه قرار گرفته، آسيبي است كه بحران اقتصادي به گسترش خدمات پلت‌فرم چندرسانه‌اي نوكيا مي‌زند. در گذشته پيش‌بيني كرده بوديم كه Ovi بتواند تا سال 2011، دو ميليارد دلار سوددهي براي ما داشته باشد، اما بعيد به نظر مي‌رسد در زمان بحران اقتصادي چنين چيزي محقق شود.

Ovi يك محصول تازه است. سيستم دريافت و ارسال نامه‌هاي الكترونيكي آن فقط يك ماه است كه راه‌اندازي شده و شركت قصد دارد به‌طور جدي در سال جاري به معرفي و تبليغ خدماتش بپردازد. »

آقاي كالاسوو كه اصلا نگران به نظر نمي‌رسد، ادامه مي‌دهد: « نوكيا پشتوانه مالي خيلي خوبي دارد! تا اول پاييز گذشته به درآمد خالص 2.9 ميليارد دلار تكيه داشته و مي‌تواند براي رسيدن به اوضاع اقتصادي بهتر صبر كند. ما اين پروژه را به عنوان بخشي جداگانه از زمستان 1386 آغاز كرده‌ايم، روزهاي زيادي پيش رو داريم و امكانات و توانايي‌هايي كه مي‌توانيم از آنها براي توليد محصولاتي بي‌نظير براي بازار صد‌ ميليوني نوكيا كمك بگيريم. شركت خوش‌نامي هستيم و اعتبار خوبي ميان ميليون‌ها كاربر محصولات نوكيا داريم. »

چهره ديگر كالاسوو
اولي پكا كالاسوو در تير 1332 / جولاي 1953 در فنلاند متولد شد. وي كه داراي مدرك كارشناسي ارشد حقوق از دانشگاه هلسينكي است، مدتي در بانك مركزي فنلاند به فعاليت پرداخت و پس‌از آن ،در سال 1359 / 1980 به عنوان مشاور شركت به نوكيا پيوست. دستيار نايب‌رييس دايره حقوقي، قائم‌مقام شعبه آمريكايي نوكيا و مدير امور مالي اين شركت از مهم‌ترين سمت‌هاي وي در ساليان قبل به‌شمار مي‌رود. در مهر 1384 به مدير عملياتي شركت ارتقاء پيدا كرد و از خرداد 1384، مديرعامل نوكيا شد.

پرسش و پاسخ كوتاه با مديرعامل نوكيا
اگر شما بتوانيد فقط يك تغيير در شرايط مالي و تجاري جهان ايجاد كنيد، فكر مي‌كنيد اين تغيير چه خواهد بود؟
من روي چيزي كه هست تمركز مي‌كنم، نه چيزي كه ممكن است باشد. من در اين مورد كاملا عمل‌گرا هستم. ما فنلاندي‌ها همه اهل عمل هستيم.

رهبري و مديريت براي شما چه مفهومي دارد؟
شجاعت و فروتني در كنار هم . اين‌كه شما در كنار قدرت كافي براي انجام ايده‌هايتان، آن‌قدر متواضع باشيد كه بپذيريد گاهي ديگران هم ايده‌ها و افكاري بهتر از شما دارند.

براي چه كسي در دنياي تجارت بيشتر از ديگران احترام قائليد؟
براي افراد بسياري كه در‌گير تجارت هستند، احترام زيادي قائلم، اما در آخر هر كسي بايد بازي خودش را بكند. جداي از بازار و تجارت به مارتي آتيساري رئيس‌جمهور سابق فنلاند و برنده جايزه صلح نوبل به واسطه تلاش‌ها و خدماتش ارادت خاصي دارم.

مهم‌ترين نكته در زندگي كاريتان چيست؟
از تغييرات نترس. آنها را بپذير و در قبالشان درست عمل كن.

كدام يك مهم‌تر است، كسي كه مي‌شناسيد يا چيزي كه مي‌دانيد؟
شما نياز به برقراري تعادل داريد، در جهان فعلي نمي‌توانيد كاري را به تنهايي انجام بدهيد، شما بايد با ديگران كار كنيد. بعضي وقت‌ها هم بايد دقيقا بدانيد در بطن تجارتتان چه مي‌گذرد.

آيا پول براي شما ايجاد انگيزه مي‌كند؟
موفقيت هر شركت با ميزان سودآوري آن سنجيده مي‌شود. بنابراين بله، پول ايجاد انگيزه مي‌كند.

كدام ابزار الكترونيكي را حتما بايد همراه داشته باشيد؟
كامپيوتر همراهم را. در حال حاضر يك نوكيا E71 دارم، اما به زودي N97 را امتحان خواهم كرد - يك لپ‌تاپ جيبي كه به زودي رو‌نمايي مي‌شود. به عنوان تجربه دست اول، كار با جديد‌ترين محصولات و خدمات نوكيا بايد لذت بخش باشد.

چطور به آرامش دست پيدا مي‌كنيد؟
من تنيس بازي مي‌كنم و اگر فرصتي پيش بيايد، سراغ گلف مي‌روم و كتاب مي‌خوانم، بيشتر به كتاب‌هاي سياسي- تاريخي علاقه دارم.

تايمز، 12 ژانويه - مترجم : محبوبه عميدي نائيني

Print چاپ مطلب
 سه شنبه 1 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن