تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820283356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر/توانايي اركستر سمفونيك از لحاظ تكنيكي بالا رفته است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر/توانايي اركستر سمفونيك از لحاظ تكنيكي بالا رفته است
مجيد انتظامي گفت : اركستر سمفونيك تهران نسبت به سال گذشته از لحاظ تكنيكي پيشرفت هاي قابل توجهي يافته و منوچهر صهبايي رهبر اين اركستر نيز توانايي و انگيزه نوازنده هاي اركستر را به سطح قابل قبولي رسانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجيد انتظامي آهنگساز سمفوني "انقلاب" ضمن بيان اين مطلب در نشست خبري كه به منظور بيان كم و كيف اجراي سمفوني انقلاب با حضور اصغر اميرنيا مدير بنياد رودكي و مديرعامل انجمن موسيقي برگزار شد، درخصوص چگونگي اجراي اين قطعه توسط اركستر سمفونيك تهران گفت : پيش از اين سمفوني "ايثار" و "اين فصل را با من بخوان" را با اركستر سمفونيك تهران اجرا كرده بودم،در آن دوران آشفتگي و بي نظمي موجود در اركستر را به خوبي به ياد دارم اما خوشبختانه اين بار در اجراي سمفوني "انقلاب" با اركستر سمفونيك تهران شاهد نتايج خوب مديريت آقاي صهبايي بودم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد : سمفوني "انقلاب" قطعه سخت با پيچيدگي هاي قابل توجهي است و قبل از اجرا از مسئولان خواستم كه تا اركسترارمنستان را براي اجرا به تهران دعوت كنند، اما زماني كه نخستين تمرين خود را با اركستر آغاز كردم متوجه شدم كه هيچ نيازي به هيج نوازنده خارجي نيست چراكه نوازنده هاي اركستر به خوبي از عهده اجراي اين قطعه برآمدند و اعتراف مي كنم كه اركستر سمفونيك تهران توانايي اجراي قطعات پيچيده را دارد.

در ادامه اين نشست مدير عامل انجمن موسيقي با چگونگي برگزاري اين كنسرت اشاره كرد و گفت : نخستين اجراي اين سمفوني 14 بهمن ماه با حضور مسئولان و مديران فرهنگي ساعت 20 در تالار وحدت برگزار مي شود و پس از اين اجرا، برنامه از تاريخ 16 تا 19 بهمن براي عموم مردم برگزار مي شود، از همين رو پيش فروش اين كنسرت از فردا در گيشه تالار وحدت آغاز مي شود.

وي در ادامه به چرايي سفارش اين سمفوني به مجيد انتظامي اشاره كرد و گفت : هنر موسيقي در پيشبرد جريانات دوران انقلاب،تهييج و رساندن پيام اين رويداد به مردم و همچنين در ادامه با ساخت آثاري از بزرگان عرصه موسيقي در دوران جنگ نقش مهمي را بازي كرده است كه يكي از آن هنرمندان آقاي انتظامي است كه مردم با موسيقي هايي كه ايشان براي فيلم هايي با موضوع دفاع مقدس ساخته اند آشنا هستند .

مجيد انتظامي آهنگساز در ادامه اين نشست به چگونگي ساخت اين سمفوني اشاره كرد و گفت : سال گذشته پس از پايان سمفوني"اين فصل را با من بخوان"در صحبتي كه با آقاي ايماني خوشخو داشتم ايشان پيشنهاد ساخت سمفوني انقلاب را به من داد و از آن پس بدون اينكه قراردادي بسته شود من با موضوع درگير شدم و كار را به نوعي شروع كردم و پيش بردم تا اينكه حدود چهار ماه قبل ساخت اين سفوني به طور جدي مطرح شد و از من خواسته شد كه روي تم هاي دوران انقلاب و شعارهاي آن دوران به مناسبت سي امين سال پيروزي انقلاب كار كنم،اما اين شيوه كار بسيار قديمي و به عبارتي نخ نما شده به نظرم مي آمد .

وي در ادامه افزود : خلاصه اينكه دلم راضي نشد تجربه هاي گذشته را مجددا تكرار كنم، از سوي ديگر روي شعارهايي كه داده مي شد هم فكر كردم كه از لحاظ ايجاد حس نوستالژي به پيشبرد سمفوني كمك مي كرد اما نكته قابل توجه در كاربرد اين شعارها عدم كشش و گيرايي موسيقايي آنها بود؛بنابراين به اين نتيجه رسيدم كه اين سمفوني را به طور مستقل بر پايه و اساس پديده انقلاب پايه ريزي كنم.

آهنگساز سمفوني "انقلاب" همچنين خاطرنشان كرد: درادامه اين روند به اين نتيجه رسيدم كه يك پيام از رويداد انقلاب بگيرم و موسيقي اين سمفوني را براساس اين پيام پيش ببرم و بهترين پيامي كه ازاين رويداد به دست آوردم صلح و سازندگي بود كه با وقايع غزه و كشته شدن كودكان و زنان بي گناه بي ارتباط نبود برهمين اساس اين سمفوني با شعري از سعدي آغاز مي شود و پس از آن با موسيقي مردم پسند تر براي ايجاد ارتباط با مخاطب عام درسالن ادامه مي يابد به همين دليل از يك خواننده پاپ كه هنوز به انتخاب نهايي در مورد آن نرسيده ام براي خواندن يك قطعه كوتاه استفاده مي كنم و درقسمت دوم از موسيقي ايراني استفاده كردم و علي مينوسپهر به عنوان خواننده اشعار اين بخش را مي خواند.

انتظامي در ادامه به سازبندي اين اثر اشاره كرد و گفت : انتظارعموم از آغاز اين سمفوني اين است كه چون به موضوع انقلاب مربوط است بايد از يك موسيقي كوبنده با سازهاي كوبه اي استفاده شود در حالي كه اينگونه نيست موسيقي اين سمفوني چون پيام آورصلح و عشق است شروعي ملايم با ساز هارپ و فلوت دارد و به هيچ عنوان در طول اجرا از سازهايي چون دف و دمام و سازهاي كوبه اي استفاده نكرده ام.

اين آهنگسازمتذكر شد: خوانند نقش يك ساز را بازي مي كند و تنها درحد يك رنگ به اركستر پاشيده مي شود و سازهاي مضرابي برخلاف ساير آثارم در اين سمفوني نقش بسزايي بازي مي كند گروه كر حضوري پررنگ تر و با ديالوگ دارند ، در واقع تنوع شنيداري حرف اول را در اين سمفوني مي زند، البته هيچ ادعايي براين سمفوني ندارم چراكه معتقدم سمفوني انقلاب يك موسيقي معمولي است كه با عشق ساخته شده است .

انتظامي در پايان افزود : من خودم در طول سالها فعاليت در عرصه موسيقي تمام تلاش خود را بر اين اساس گذاشتم كه با آثارم ثابت كنم موسيقي هنري والا است و مي توان استفاده هاي مثبت از اين هنر كرد اما متاسفانه هنوز حرف از خط قرمز در موسيقي است و اين براي من خيلي سخت است كه پس از گذشت سي سال از انقلاب اسلامي و همچنين تلاش راسخ هنرمندان اصيل و دلسوز، هنر موسيقي همچنان با موانع و به عبارتي خط قرمزها مواجه است.
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن