تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار مى كنيم پس آن را از ما بپذير، تشنگى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815356516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/پيروزي غزه پس از ‌٢٣ روز مقاومت/ *نشست سران عرب در كويت *تلاش مردم غزه براي بهبود اوضاع *اعتراف محافل داخلي رژيم صهيونيستي به شكست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /پيروزي غزه پس از ‌٢٣ روز مقاومت/ *نشست سران عرب در كويت *تلاش مردم غزه براي بهبود اوضاع *اعتراف محافل داخلي رژيم صهيونيستي به شكست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فلسـطيـن

سرانجام پس از 23 روز مقاومت قهرمانانه‌ي مردم نوار غزه، رژيم صهيونيستي با اعلام آتش‌بس يك‌جانبه اگرچه مدعي شد كه به اهدافش دست يافته است؛ اما در عمل و به اذعان بسياري از كارشناسان، تحليل‌گران و حتي برخي مقامات اسراييلي، اين رژيم شكست را پذيرا شد. اين در حالي است كه گروه‌هاي فلسطيني بر ادامه‌ي مقاومت‌شان تاكيد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نوار غزه امروز (دوشنبه) و پس از سه هفته روي آرامش را به خود ديد، اما براساس گزارش‌ها اوضاع بهداشتي و انساني در اين منطقه بسيار وخيم است و مردم در تلاش هستند تا اجساد باقي مانده در زير آوارها را خارج كنند.

برگزاري كنفرانس اقتصادي سران عرب

اولين اجلاس اقتصادي كشورهاي عربي امروز با حضور سران عربي در كويت برگزار شد و بررسي وضعيت نوار غزه در اولويت برنامه‌ي اين نشست قرار داشت.

شيخ صباح احمد الجابر الصباح، امير كويت در سخنراني افتتاحيه اين اجلاس گفت: ما همواره بر دفاع از انسانيت و حقوق طبيعي ملت فلسطين در برخورداري از امنيت و صلح و آرامش تاكيد كرده‌ايم.

وي افزود: در حالي كه در طول جنگ اسراييل تمام مراكز غير نظامي، مدارس، مساجد و سازمان‌هاي مدني نابود شدند و تعداد زيادي از غير نظاميان بي‌گناه كشته شدند. اين جنگ از نظر ما جنگ ضد انساني و ضد بشري بود و وقايع آن تنها در چارچوب جنايت‌هاي جنگي و نقض قوانين بين‌المللي صورت گرفت كه در تمام قوانين بين‌المللي نيز چنين جنايت‌هايي محكوم شده است.

ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان نيز با انتقاد بسيار صريح شديد و كوبنده از رژيم صهيونيستي، نسبت به كشتارهاي گسترده و بي‌رحمانه در نوار غزه گفت: اسراييل بايد درك كند و بداند كه طرح صلح اعراب براي هميشه بر سر ميز مذاكره نخواهد ماند.

وي با تقدير از تمامي شهيدان غزه و ايستادگي و بردباري ملت مظلوم فلسطين در غزه اظهار داشت: عربستان لازم مي‌داند كه در اينجا از تمامي كشورهايي كه براي متوقف ساختن موج قتل و خونريزي در نوار غزه تلاشهايي را انجام داده است در راس آن مصر تشكر و قدرداني كند.

بشار اسد رييس جمهور سوريه نيز حمايت رهبران عرب را از مقاومت فلسطين خواستار شده و مخالفتش را با هر گونه ابراز ترديد نسبت به مشروعيت مقاومت اعلام كرد.

رييس‌جمهور سوريه افزود: پس از اعلام آ‌تش‌بس در غزه، ما بايد براي خروج نيروهاي اسراييلي از اين منطقه، لغو دائمي محاصره‌ي غزه، بازگشايي گذرگاه‌ها جهت رسيدگي به وضعيت زخمي‌ها و ارائه كمك‌هاي بشردوستانه به ساكنان غزه تلاش كنيم.

بشار اسد تاكيد كرد: مشاركت همه‌ي كشورهاي عربي در شرايط كنوني در امر بازسازي غزه براي ارائه كمك‌هاي لازم به ساكنان آن ضروري است.

وي همچنين به شركت كنندگان در اين نشست پيشنهاد داد كه با توجه به جنايات اشغالگران در غزه، رسما رژيم صهيونيستي را رژيم تروريستي بخوانند.

حسني مبارك رييس‌جمهور مصر نيز طي سخناني در اين نشست اظهار داشت: اسراييل در شرايطي به غزه حمله كرد كه عرصه‌ي داخلي فلسطين شاهد شكاف‌ و اختلافات زيادي بود.

وي افزود: تحولات غزه وجدان دنيا را به لرزه انداخت و ما شاهد بوديم كه ريختن خون مردم بي‌گناه و از بين رفتن ساختارهاي زيربنايي غزه متاسفانه در سايه‌ي شكاف موجود در بين كشورهاي عربي، روي داده است؛ اما اكنون ما بايد به دنبال يك موضع‌گيري‌ جدي به دور از شعارهاي غير عملي باشيم.

مبارك تاكيد كرد: اوضاع غزه در واقع شكاف و عدم يكپارچگي موجود در جهان عرب را فاش ساخت.

دبيركل اتحاديه‌ي عرب نيز طي سخناني در نشست اقتصادي كويت، حل و فصل مساله‌ي فلسطين را نيازمند انجام اصلاحات در روابط كشورهاي عربي دانست.

عمرو موسي دبيركل اتحاديه‌ي عرب در نشست اقتصادي سران عربي در كويت تاكيد كرد: اگر اسراييل توانسته چنين جناياتي در غزه مرتكب شود اين امر ناشي از اختلافات كشورهاي عربي است و پس از وضعيت به وجود آ‌مده در غزه همكاري كشورهاي عربي نياز به تجديد نظر دارد.

بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل نيز در اين نشست اظهار داشت: هم اكنون كه اسراييل و حماس اعلام آتش‌بس نموده‌اند، بايد گام‌هايي فوري براي حمايت از ساكنان غزه و بازسازي اين منطقه اتخاذ شود.

وي افزود: سازمان ملل متحد طي روزهاي آ‌ينده يك هيات بلند پايه از كارشناسان را براي ارزيابي وضعيت انساني به نوار غزه اعزام مي‌كند.

گردان عزالدين قسام: راه مقاومت ادامه دارد

گردان شهيد عزالدين قسام شاخه‌ي نظامي حماس، در يك كنفرانس خبري اعلام كرد: قدرت حماس در پي حملات اخير رژيم صهيونيستي به نوار غزه خدشه دار نشده است.

گردان شهيد عزالدين القسام در بيانيه‌ي خود اعلام كرد: مبارزان فلسطيني در اين مقاومت قهرمانانه پيروزي بزرگي را رقم زدند كه در تاريخ سابقه نداشت.

در اين بيانيه آمده است: دشمن صهيونيستي با بسيج كردن تمامي نيروهاي دريايي، هوايي و زميني‌اش با استفاده از پيشرفته‌ترين سلاح‌ها پس از محاصره‌ي چند ماهه‌ي نوار غزه و انواع و اقسام تبليغات رواني و رسانه‌يي دست به چنين جنايات جنون آميزي زد و در توجيه اين جناياتش با نشر اكاذيب، حملات موشكي گروه‌هاي مقاومت را دليل انجام اين جنگ دانست.

اعتراف روزنامه‌ها و مسوولان رژيم صهيونيستي به شكست

در همين حال،‌ اعتراف محافل داخلي رژيم صهيونيستي به شكست اين رژيم در جنگ غزه شدت يافته است.

نيروهاي اشغالگر به زخمي شدن حدود 800 سرباز و شهرك نشين صهيونيست در جريان حمله به غزه اعتراف كردند.

سيلوان شالوم، يكي از رهبران حزب ليكود رژيم صهيونيستي اظهار داشت: اسراييل با اعلام آتش‌بس نشان داد كه هيچ يك از اهدافش در حمله به غزه را محقق نساخته است.

ژنرال شموئيل زكا، فرمانده سابق نيروهاي ذخيره‌ي رژيم صهيونيستي در غزه نيز به شبكه‌ي 10 تلويزيون اين رژيم اظهار داشت: اسراييل در يك تنگناي واقعي قرار گرفته است. چنانچه بخواهد نيروهايش را در غزه نگه دارد به نوعي به اين بحران دامن زده و اگر نيروهايش را از غزه خارج سازد رسما پيروزي حماس را اعلام كرده است.

رييس فراكسيون حزب ليكود در پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) نيز اظهار داشت: حماس همچنان در قدرت است و اسراييل نتوانست هدف استراتژيك‌اش از اين جنگ را محقق سازد.

وي تاكيد كرد: دولت ايهود المرت تفسير درستي از آ‌ن چه كه ارتش اسراييل در عرصه‌ي ميداني رقم زده انجام نداده است و پس از اعلام آتش‌بس گفته‌هاي قبلي‌اش را مبني بر براندازي حماس به كاهش قدرت حماس تغيير داد.

يكي از تحليل‌گران سياسي رژيم صهيونيستي نيز با انتقاد از عملكرد ايهود المرت و تلاش نافرجام وي براي از بين بردن وجهه‌ي شكست خورده‌اش در جنگ ژوئيه 2006 به لبنان از طريق حمله به غزه گفت: المرت به شرايطي نزديك شده كه بايد در يك كميته‌ي حقيقت‌ياب دوم پاسخگو باشد.

يكي از اساتيد علوم سياسي دانشگاه بئر السبع در سرزمين‌هاي اشغالي نيز تاكيد كرد: اسراييل در جنگ غزه شكست خورد و هيچ يك از اهدافي را كه پيش از جنگ اعلام كرده بود، محقق نساخت.

شهرك‌نشينان يهودي نيز نسبت به ادعاهاي رهبران رژيم صهيونيستي مبني بر تحقق اهداف جنگ به غزه ابراز ترديد كردند.

روزنامه‌ي عبري يديعوت آ‌حارانوت در سرمقاله‌ي خود نوشت: اعلام آتش‌بس يك جانبه‌ي اسراييل موجب بازگشت جنبش حماس به قدرت شد.

خروج نظاميان اسراييلي از غزه تا پيش از تحليف اوباما

مقامات رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه نيروهاي اين رژيم تا پيش از تحليف باراك اوباما (روز سه‌شنبه) از نوار غزه خارج مي‌شوند.

مقامات اسراييلي اعلام كردند كه نيروهاي اين رژيم تا پيش از روي كار آمدن رسمي باراك اوباما رييس جمهور منتخب آمريكا كه قرار است فردا صورت گيرد، از نوار غزه خارج خواهند شد.

اقامه‌ي دعوي عليه نظاميان اسراييلي

سازمان امنيتي رژيم صهيونيستي تهديد‌ها در زمينه اقامه دعوي عليه سران اين رژيم به اتهام جنايت‌هاي جنگي را جدي گرفته و تلاش در زمينه استفاده از راهكارهاي مناسب براي دفاع از خود را آغاز نموده است.

دولت رژيم صهيونيستي به افسران اسراييلي و مسوولان سياسي خود دستور داده است تا با مراجعه به دادستاني نظامي اقدام به تهيه دفاعيه‌ها، جمع آوري اطلاعات و شواهد در خصوص منازل و سازمان‌هايي كه در نوار غزه منهدم شده‌اند، براي دفاع از نمايند.

هم‌چنين حدود 300 هيات حقوقي خواستار آغاز تحقيقات درباره جنايت‌هاي جنگي، جنايت‌هاي ضد بشري اسراييل در نوار غزه و ارجاع آن به دادگاه‌هاي جنايي بين‌المللي شده‌اند.

اين هيات‌ها حدود 300 هيات دفاع از حقوق بشر از سراسر جهان كه در برگيرنده وكلا و حقوقدانان بين‌المللي است خواستار محاكمه رهبران اسراييل در دادگاه جنايي بين‌المللي شده‌اند حتي اگر اسراييل عضو آن نباشد.

غزه پس از آتش‌بس

طبق برآورد اوليه‌ي اداره‌ي آمار فلسطين، بازسازي غزه به چيزي فراتر از دو ميليارد دلار هزينه نياز دارد كه بخش زيادي از آن بايد به بازسازي راه‌ها، شبكه‌هاي آبرساني، مراكز بهداشتي، ارتباطات و تامين انرژي اختصاص يابد.

به گفته‌ي رييس دفتر مركز آمار فلسطين، غزه با يك فاجعه‌ي انساني، اجتماعي و اقتصادي روبه‌رو شده است. حتي سازمان‌هاي حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد نيز در گزارش‌هاي خود اين منطقه را يك منطقه‌ي بحران زده اعلام كرده و به حجم بالاي ويراني و خسارت‌هاي ناشي از حملات رژيم صهيونيستي به غزه معترف شدند.

سازمان بهداشت جهاني نيز اعلام كرد: اسراييل به طور عمدي مراكز بهداشتي را هدف قرار داده است و اين اقدام نقض آشكار قوانين بين‌المللي است.

در حملات 23 روزه‌ي صهيونيست‌ها به نوار غزه،‌ بيش از 1300 تن شهيد و بيش از 5300 تن زخمي شدند.

دكتر اياد السراج رييس برنامه‌ي بهداشت رواني غزه نيز اعلام كرد: حدود 50 درصد از كودكان غزه در پي صدمات ناشي از حمله‌ي اسراييل به اين منطقه نياز به درمان رواني دارند.

وي افزود: اين حمله بر روي اكثر فلسطينيان تاثير منفي گذاشته است و حالت‌هاي ترس و عدم توانايي دفاع از خويش را در آنها به وجود آورده است.

از سوي ديگر، معاويه حسنين رييس اورژانس غزه نيز اعلام كرد: تيم‌هاي پزشكي و امداد‌رساني هم‌چنان مشغول بيرون آوردن اجساد از زير آوارهاي به جاي مانده از بمباران‌هاي اسراييل در غزه هستند.

وي تاكيد كرد: تاكنون حدود 100 جسد كه اكثر آنها زن و كودك هستند، از زير آوار بيرون كشيده شده و با توجه به حجم بالاي حملات، احتمال افزايش تعداد اين اجساد و طبيعتا بالا رفتن آمار شهدا وجود دارد.

در همين حال، تيم پزشكي كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس كه اعضاي آن جزو اولين گروه پزشكان اردني اعزامي به غزه محسوب مي‌شوند، پس از بازگشت به اردن وضعيت زخمي‌هاي فلسطيني را بسيار ناگوار توصيف كرد.

اين پزشكان با تاكيد بر استفاده رژيم صهيونيستي از سلاح‌هاي ممنوعه بين‌المللي، محاكمه رهبران اين رژيم را در دادگاه‌هاي نظامي به دليل ارتكاب جنايت در حق كودكان و زنان خواستار شدند.

هم‌چنين گفته مي‌شود تعدادي از فلسطينيان ساكن شهرها و مجتمع‌هاي مسكوني نوار غزه به ويژه آن مناطقي كه با حملات زميني و پيشروي‌هاي رژيم صهيونيستي روبه‌رو بوده در حالت رعب و وحشت نسبت به احتمال تجاوزگري‌هاي نيروهاي اين رژيم به سر مي‌برند. پس از عقب‌نشيني نيروهاي اشغالگر از برخي مناطق غزه تعدادي از فلسطينيان ساكن اين مناطق براي شناسايي و يافتن خويشاوندان و اعضاي خانواده‌شان به مناطقي رفتند كه بر اثر بمباران‌هاي رژيم صهيونيستي ويران شده است.

هنيه: مقاومت يك پيروزي تاريخي رقم زد

اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس، در نخستين سخنراني‌اش بعد از برقراري آتش بس در نوار غزه، تاكيد كرد: مقاومت يك پيروزي تاريخي و استراتژيك را در برابر اسراييل رقم زد.

هنيه در اظهارات خود بيان داشت: اين پيروزي به نوعي پيروزي مردمي بود كه در آن ساكنان نوار غزه با پايداري و فدا كردن، مشاركت داشتند. اين پيروزي از يك جنبه ديگر يك پيروزي براي جهان اسلام است؛ چرا كه جهان عرب و اسلام در آن حضور داشتند و از جنبه ديگر يك پيروزي انساني است چرا كه تمام آزادگان جهان در آن مشاركت داشته‌اند.

وي تاكيد كرد: پايداري ساكنان نوار غزه و مقاومت آنها طي سه هفته حملات وحشيانه اسراييل، موجب حمايت مردمي و رسمي ملت‌هاي جهان از فلسطيني‌ها شد.

ديدارهاي المرت با رهبران اروپايي

در اين ميان ايهود المرت نخست وزير مستعفي رژيم صهيونيستي در ديدار با رهبران اروپايي كه به بيت‌المقدس سفر كردند، تمايل خود را نسبت به عقب نشيني از نوار غزه ابلاغ كرد.

المرت كه با نيكولا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه و آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، گوردون براون نخست وزير انگليس، خوزه لوئيس زاپاترو، نخست وزير اسپانيا، سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا و نيز ميرك توپولانك نخست وزير چك در بيت‌المقدس ديدار كرد اعلام نمود: ما خواهان خروج از نوار غزه هستيم و نمي‌خواهيم در اين منطقه باقي بمانيم و مي‌خواهيم هر چه سريعتر نوار غزه را ترك كنيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن