واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: مـساله 677 - اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتى باشند كه كسى در آن جا نباشد وديگرى هم نمى تواند واردشود چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آن جا بيرون بروند. مـساله 678 - اگر زن در عقد با مرد شرط كند كه او را از شهرى بيرون نبرد و مرد هم قبول كند, نبايد زن را از آن شهر بيرون ببرد. مساله 679 - اگر زنى از زنا آبستن شود, جايز نيست بچه اش را سقط كند. مساله 680 - اگر مرد نداند كه زن در عده است و با او ازدواج كند, چنانچه زن هم نداند و بچه اى از آنان به دنيا آيد, حلال زاده است و شرعا فرزند هر دو مى باشد ولى اگر زن مى دانسته كه در عده اسـت شـرعـا بـچـه , فـرزنـد پدر است , و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به يكديگر حرام مى باشند. مـساله 681 - اگر زن بگويد يائسه ام نبايد حرف او را قبول كرد, ولى اگر بگويد شوهرندارم حرف او قبول مى شود. مساله 682 - اگر زنى كه آزاد و مسلمان و عاقل است دخترى داشته باشد تا هفت سال دختر تمام نشده پدر نمى تواند او را از مادرش جدا كند. مـسـاله 683 - اگر زن مهر خود را به شوهر صلح كند كه زن ديگر نگيرد, احتياط آن است كه زن مهر را نگيرد و شوهر هم با زن ديگر ازدواج نكند. مساله 684 - هرگاه مرد در روزه ماه رمضان يا در حال حيض زن با او نزديكى كندمعصيت كرده , ولى اگر بچه اى از آنان به دنيا آيد حلال زاده است . مـسـالـه 685 - زنـى كه يقين دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عده وفات كه مقدارآن در احكام طلاق گفته خواهد شد, شوهر كند و شوهر اول از سفر برگردد بايد از شوهردوم جدا شود و بـه شـوهـر اول حلال است ولى اگر شوهر دوم با او نزديكى كرده باشد, زن بايد عده نگهدارد و شوهر دوم بايد مهر او را مطابق زنهايى كه مثل او هستند بدهد ولى خرج عده ندارد. س 686 - اگـر مـردى بـا اشـتغال همسر خود راضى بوده و اجازه داد. سپس همه مراحل اشتغال سـپـرى شـد و بـعـد بگويد راضى نيستم , اين حق را دارد؟ و يا وقتى اجازه داد بايد پايبند به همه پيامدهاى آن باشد؟ و آيا بين كار موقت و هميشگى تفاوتى هست ؟ و آيا استخدام به وسيله اشخاص حقيقى و يا حقوقى خصوصا دولتى تفاوتى وجود دارد؟ و بين كارى كه حق شوهر را از ميان مى برد يا نه فرقى هست ؟ ج - منع زوج از اشتغال زوجه با فرض اجازه قبلى مانعى ندارد. ولكن اگر مستلزم خساراتى در اين زمـينه است در صورتى كه زوج متوجه بوده كه منع بعدى مستلزم خسارت است , ضامن خسارت مى باشد, و او است كه با اجازه قبلى خود چنين خساراتى را به زوجه وارد ساخته . 28/10/ 75 س 687 - شركت در جلسات درس دينى تا چه اندازه منوط به اجازه شوهرمى باشد؟ ج - بـراى بـيـرون رفـتن زن از خانه , اجازه شوهر لازم است . انجام كارهايى كه مزاحم حق واجب شوهر باشد حرام مى باشد. 28/4/ 68 س 688 - آيا شوهر ضامن جهيزيه همسرش كه در وقت عروسى , به خانه شوهرش مى آورد هست ؟ اگـر شـوهـر فوت كرد و جهيزيه همراه ديگر ماتركش در اختيار ورثه قرار گرفت آيا وراث ضمان دارند؟ در حين مطالبه اگر كل جهيزيه يا بعضى از آنهاوجود نداشت و ورثه هم اظهار بى اطلاعى نمودند ضمان برعهده چه كسى است ؟ ج - اگـر خـود زن جـهـيـزيـه را براى استفاده آورده و از بين رفته ضمان براى كسى نمى آورد و هركسى كه مالى در اختيارش با رضايت صاحبش باشد, ضامن نيست . س 689 - اگـر شـخـصـى مـلـكى را در پشت قباله عروس خود به عنوان مهريه انداخته ,و بعد از سالهاى متمادى كه نزديك فوت او مى شود, مى گويد: من از آن ملكى كه درپشت قباله انداخته ام پشيمان هستم , آيا پشيمانى او سودى دارد يا خير؟ ج - اگـر مـال را به عنوان هبه به پسر خود داده كه مهريه زوجه اش قرار داده و تحويل داده باشد, حـق بـرگـشت ندارد لكن اگر به عروس خود بخشيده اگر از رحم نباشد تاوقتى كه عين باقى است , حق برگشت دارد. 24/11/ 74 س 690 - در بعضى مناطق , براساس عرف محل , در حين عقد زوجه , قيد مى گرددكه اجناسى به عـنـوان جـهـيزيه از سوى زوج تهيه و تحويل خانواده زوجه گردد و پس از تحويل , به عنوان مال پـدرى , صورت حساب و همراه زوجه به خانه شوهر فرستاده مى شود, بعدا در مالكيت آنها اختلاف مـى شـود, آيا اجناس قيد شده , ملك زوجه مى باشد يا زوج ؟ با توجه به اين كه از نيت زوج در حين تهيه و تحويل اجناس اطلاعى نيست . ج - در مـكـلـيـت زوج بـاقـى است , مگر عرف و متعارف محل بر هبه باشد كه حكم هبه برآن بار مى شود. 21/1/ 75 س 691 - فردى به خواستگارى دخترى رفته و حدود دو سال و نيم به عنوان نامزدى با خانواده اى رفت و آمد داشته و در اين مدت هدايايى از جمله : خوراكى ,پوشاكى و طلا به خانواده دختر آورده اسـت و بـراى مجلس خواستگارى مخارجى انجام داده است و خانواده دختر متقابلا در اين مدت , مـخـارجـى را در موردمهمانى ها و پذيرايى از خانواده پسر و منسوبين او متحمل شده است , اگر اكنون پسر به خواستگارى دختر ديگرى رفته و از خانواده نامزد قبلى طلب مخارج وهداياى خود را بـنـمايد از نظر شرع مقدس اسلام چه حكمى داشته و از طرف ديگردر صورتى كه پدر دختر مانع ازدواج دخترش با او شود, چه حكمى خواهد داشت ؟ ج - اگر خانواده زوجه ذى رحم نباشند و چيزى را هم خانواده دختر به جاى او به پسرنداده باشند و عـيـن هـدايـا باقى باشد و تصرف مغير در آن صورت نگرفته , رجوع و پس گرفتن مانعى ندارد, چـون هبه زوج و زوجه در حكم هبه اجنبى است على الاقوى , لكن جلب رضايت , احوط و مطلوب است . 22/10/ 75 س 692 - كسى كه همسرش از ارحامش است و چيزى به او بخشيده , آيا مى تواندآن را پس بگيرد؟ ج - خير, هبه به ارحام را نمى شود پس گرفت , حتى اگر زن انسان باشد. احكام طلاق مـساله 693 - زن بايد در وقت طلاق از خون حيض و نفاس پاك باشد و شوهرش در آن پاكى يا در حـال نـفـاس يا حيض كه پيش از اين پاكى بوده با او نزديكى نكرده باشد وتفصيل اين دو شرط در مسائل آينده گفته مى شود. مساله 694 - طلاق دادن زن در حال حيض يا نفاس در سه صورت صحيح است : اول : آن كه شوهرش بعد از ازدواج با او نزديكى نكرده باشد. دوم : آبـسـتن باشد, و اگر معلوم نباشد كه آبستن است و شوهر در حال حيض طلاقش بدهد, بعد بفهمد آبستن بوده , اشكال ندارد. سوم : مرد بواسطه غايب بودن نتواند يا برايش مشكل باشد كه پاك بودن زن را بفهمد. مساله 695 - اگر زن را از خون حيض پاك بداند و طلاقش دهد بعد معلوم شود كه موقع طلاق در حـال حـيض بوده , طلاق او باطل است و اگر او را در حيض بداند و طلاقش دهد بعد معلوم شود پاك بوده طلاق او صحيح است . مـسـالـه 696 - اگر با عيالش كه از خون حيض و نفاس پاك است نزديكى كند وبخواهد طلاقش دهـد, بـايـد صبر كند تا دوباره حيض ببيند و پاك شود, ولى زنى را كه بالغه نشده , يا آبستن است , اگـر بـعـد از نزديكى طلاق دهند, اشكال ندارد, همچنين است اگريائسه باشد يعنى اگر سيده است است بيشتر از شصت سال و اگر سيده نيست بيشتر ازپنجاه سال داشته باشد. مـسـاله 697 - زنى كه صيغه شده , مثلا يك ماهه يا يك ساله او را عقد كرده اندطلاق ندارد, و رها شدن او به اين است كه مدتش تمام شود, يا مرد مدت را به او ببخشدبه اين ترتيب كه بگويد: مدت را به تو بخشيدم و شاهد گرفتن و پاك بودن زن از حيض لازم نيست . س 698 - مردى كه زنش را بدون داشتن نيت طلاق به قصد اين كه زن بتواند ازمطلقه بودنش به لحاظ قانونى از مزايايى بهره مند بشود مثلا از طرف اداره اى زمينى را به او بدهند, طلاق بدهد, آيا چنين طلاقى شرعا صحيح مى باشد؟ ج - در طـلاق شـرط اسـت كه طلاق دهنده قصد طلاق داشته باشد والا اگر بدون قصدجدى - مثلا به قصد شوخى و يا صورى - باشد طلاق واقع نمى شود. 11/3/ 75 س 699 - اگـر در شـهـرى عـادل پيدانشود و زوجين هم توافق بر طلاق نموده اند وچاره اى جز طلاق ندارند وظيفه چيست ؟ حـكـم طـلاقى كه اهل سنت مى دهند به اين نحو كه مطلق به زوج به فارسى مى گويد تو زوجه خود را مطلقه سه طلاقى كردى زوج هم به فارسى مى گويد بلى چه صورتى دارد؟ ج - چون در طلاق حضور دو عادل شرط است علاوه بر شرايط ديگر, بايد به شهرهاى ديگرى كه در آن عـادل پـيـدا مـى شود مراجعه نمايد. و شيعه نمى تواند به طريق اهل سنت , طلاق بدهد. بلى , با طـلاقـى كـه آنـهـا بـه طـريق خود, زنهاى خود را طلاق مى دهند,ما با آن معامله طلاق صحيح مى كنيم . تبیان - صانعي آيت الله العظمي يوسف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 595]