تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816304713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مطهري: اجراي طرح مهندسي فرهنگي اولويت اصلي برنامه پنجم توسعه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مطهري: اجراي طرح مهندسي فرهنگي اولويت اصلي برنامه پنجم توسعه است
سياسي. اولويت‌هاي فرهنگي برنامه پنجم توسعه. علي مطهري
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: اولين الويت فرهنگي در برنامه پنجم توسع اجراي طرح مهندسي فرهنگي است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا علي مطهري يكشنبه شب در جلسه هفتگي انصار حزب الله درباره ارزيابي اولويت‌هاي فرهنگي برنامه پنجم توسعه گفت: با توجه به سياست‌هاي كلي كه اخيرا توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي براي تدوين برنامه پنجم توسعه اعلام شد، طبيعي است كه اين اولويت‌ها را از ميان رهنمودها و سخنان ايشان استخراج كنيم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در مورد برنامه پنجم توسعه را نتيجه بررسي اين برنامه در مجمع تشخيص مصلحت نظام و تشكيل شوراها دانست و افزود: متن نهايي به استحضار معظم له مي‌رسد و اصلاحات لازم را انجام و بعد ابلاغ مي‌شود.

مطهري در ادامه به بررسي برخي سياست‌هايي كه در بخش فرهنگي و اجتماعي برنامه پنجم اعلام شده، پرداخت.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس اولويت اصلي را اجراي طرح مهندسي فرهنگي معرفي و اضافه كرد: اولين بار اين تعبير توسط مقام معظم رهبري عنوان شد و همان طور كه طرح‌هايي براي مهندسي صنعت و شهرها داريم بايد طرح جامعي هم براي فرهنگ كشور داشته باشيم.

وي افزود: تهيه اين طرح به عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي گذاشته شد كه به نظر من تا كنون آثار عملي در مورد اين طرحها را در كشور نديده ايم، مثلا اين كه ببينيم در وضع رانندگي ما تغييري ايجاد شده باشد، محصول ملموسي نداشته است.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس تهيه پيوست فرهنگي براي طرحهاي مهم را اولويت ديگر برنامه پنجم توسعه در امور فرهنگي دانست و افزود: نبايد به اين گونه باشد كه شهركي را تاسيس كنند و بعدا بفهمند كه اين شهرك مسجد، كتابخانه ندارد و بگردند و جاي نامناسبي را براي آن اختصاص دهند بلكه بايد طرح اين اماكن از قبل تهيه مي‌شد و بايد از ابتدا در نقشه پيوست طراحي اين مسايل انجام شود.

مطهري تقويت قانون گرايي را از ديگر اولويت‌ها دانست و افزود: فرار از قانون حتي در يك دولت غير شرعي هم خلاف شرع است و برخي فكر مي‌كنند مي توانند در يك حكومت غير شرعي قانون شكني كنند.

وي تفاوت جوامع انساني و حيواني را در داشتن قانون ذكر كرد و افزود: چون انسان داراي غريزه حب ذات است، نمي‌تواند قانون گذار هم باشد، بلكه بايد قانون از جانب خدا و توسط پيامبران براي انسانها وضع شود و قوانين ديگر بايد مطابق با قانون الهي باشند.

مطهري با بيان اين كه مقام معظم رهبري هم در مورد تقويت قانون گرايي تاكيد داشته اند، افزود: اميدوارم مردم به جايي برسند كه اساسا قبول كنند عمل به قانون مثل نماز خواندن واجب است.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس ارتباط دادن قوانين به مسايل شرعي را كار آمد توصيف و خاطرنشان كرد: در زمان انقلاب اسلامي محروميت و فقر مادي جامعه را به حركت درنياورد، بلكه مردم زماني به حركت درآمدند كه احساس كردند، اسلام در خطر است و اگر مردم احساس كنند اجراي قانون مانند اجراي يك دستور اسلامي واجب است، آن قانون را بهتر انجام مي‌دهند.

مطهري همچنين تقويت انضباط اجتماعي را اولويت ديگر برنامه پنجم توسعه در امور فرهنگي دانست و گفت: گاهي ما احساس مي‌كنيم در مسايلي مثل نحوه رانندگي و رعايت نوبت ديگران از ديگر كشورهاي همسايه عقب هستيم در صورتي كه داشتن وجدان كاري جنبه شرعي دارد.

وي خودباوري، روحيه كار جمعي، ابتكار، درستكاري، پرهيز از اسراف و اهتمام به ارتقا كيفيت در توليد را توصيه‌هاي دين اسلام دانست و گفت:
پيامبر اسلامي (ص) فرمودند، خدا رحمت كند كسي را كه هر كاري مي‌كند، دقيق و محكم انجام مي‌دهد. ولي متاسفانه ما مي‌بينيم كه غير مسلمانها به اين دستور پيامبر عمل مي‌كنند و ما در برخي موارد مثل خودروسازي و احداث جاده عامل به اين فرمايش رسول اكرم (ص) نيستيم.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس مقابله با جريان‌هاي انحرافي در حوزه دين و زدودن خرافات و موهامات را از ديگر اولويت‌هاي فرهنگي برنامه پنجم توسعه دانست و افزود: شيطان پرستي و عرفان منهاي خدا از جمله مصاديق جريان‌هاي انحرافي هستند، در صورتي كه اگر منبع حق و صداقت وجود نداشته باشد سخن گفتن حق در مقابل باطل معني ندارد.

وي با تاكيد بر اصول دين افزود: مثلا اگر در جامعه‌اي اعتقاد به معاد وجود نداشته باشد، ديگري دليلي براي رعايت حقوق ديگران نيست.

مطهري درباره زدودن خرافات ملي و مذهبي نيز گفت: عمل به دستورات الهي تنها راه رسيدن به خداست و اگر كسي بگويد عزاداري براي اهل بيت راه نجات است فكر باطلي است بلكه عزاداري زماني راه نجات مي‌شود كه منجر به عمل به دستوارت خداوند شود.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس تقويت نهاد خانواده و جايگاه زن در آن را از ديگر اولويت‌هاي فرهنگي برنامه پنجم توسعه ذكر كرد و افزود: در اسلام پيوند زن و شوهر عبارت است از وحدت روحي بين دو انسان و اساس تشكيل خانواده بر پايه عاطفه است ولي در جوامع غربي به كانون خانواده به عنوان يك شركت سرمايه‌گذاري نگاه مي‌شود.

وي افزود: در اسلام التذاذ جنسي فقط در خانواده است و محيط بيرون فقط براي كار است و با اين الفاظ كه دنيا عوض شده و خيلي از احكام هم به تبع آن بايد تغيير كند، فكر خطرناكي است.

تقويت هويت ملي جوانان مطابق با ارزش‌هاي اسلامي از ديگر اولويت‌هاي فرهنگي برنامه پنجم توسعه از ديدگاه مطهري اعلام شد.

وي در اين زمينه گفت: جوانان قبل از انقلاب اسلامي شخصيت و خود اسلامي اشان را فراموش كرده بودند و كار بزرگ امام راحل اين بود كه شخصيت اصلي جوانان را برگرداند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس پيشرفت در غرب را متاثر از احكام اسلام دانست و افزود: غربي‌ها افكار خودشان را به ما دادند و اين فكر را كه دنيا ارزش ندارد و نبايد عمران و آباداني كنيم و بايد به فكر آخرت باشيم را در ما پرورش دادند در صورتي كه اسلام مي‌گويد، آخرت تجسم همين دنيا است و راه آخرت از همين دنيا مي‌گذرد.

مطهري فراهم نمودن شرايط براي رشد فكري و كسب و كار و ازدواج را از ديگر مواردي دانست كه موجب ارتقاي سطح فرهنگي در كشور مي‌شود و افزود: اگر بگوييم همه مردم در هر شرايطي از دين عدول نمي‌كنند، فكر نادرستي است و دولت بايد راهي پيدا كند كه فرد احساس كند با همين حقوقي كه دريافت مي كند مي‌تواند صاحب خانه شود، تا راه كج را در پيش نگيرد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس، ارتقاء سطح امنيت اجتماعي را از ديگر اولويت هاي فرهنگي برنامه پنجم توسعه ذكر كرد و افزود: بايد در مقابل مفاسد بزرگ محكم و سريع برخورد شود و مردم احساس كنند كاري شده و عملا ببينند مفسد اجتماعي مجازات شده و انجام اين كارها در انسانهاي نيكوكار اميد و در مفسدين رعب و وحشت ايجاد مي‌كند.

وي به مساله استيضاح وزير كشور سابق اشاره كرد و گفت: خيلي‌ها فكر مي كردند كردان استيضاح نمي‌شود، در صورتي كه اگر به زعم نمايندگان تخلفي صورت گرفته بايد با آن فرد برخورد شود و به نظر من اين مساله به نفع نظام بود و آثار خوبي هم داشت و مردم اميدوار شدند.

عضو كميسيون فرهنگي در پاسخ به سوال يكي از حاضرين درباره عملكرد كميسيون فرهنگي مجلس گفت: اين كميسيون متاسفانه خيلي فعال نبوده و بحث‌هاي خوبي انجام نشده تا آن را به صحن علني مجلس بياوريم و در اين چند ماهه خيلي قوي نبوده است.

مطهري در پاسخ به اين سوال كه چرا تنها با روزنامه‌هاي اصلاح طلب مصاحبه مي كند، گفت: ايراد روزنامه‌هاي اصولگرا اين است كه آنچه خودشان مي خواهند چاپ مي‌كنند و تمام سخنان مرا چاپ نمي‌كنند ولي اگر روزنامه ديگري اين كار بكند و تمام مطالب مرا چاپ كند و متن مصاحبه را قبل از چاپ به رويت من برساند، طبيعي است كه با اين روزنامه مصاحبه كنم چرا كه مي‌خواهم تمام مطالب من به گوش مردم برساند.

مطهري در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود اين كه مقام معظم رهبري از دولت نهم حمايت مي‌كنند، شما گزينه ديگري را براي انتخابات رياست جمهوري كانديد كرده ايد، گفت: اين فكر كه برخي مي‌گويند چون رهبري از دولت حمايت كرده نبايد به دنبال گزينه ديگري باشيم، فكر درستي نيست و با اصولگرايي سازگار نيست.

وي با بيان اين كه حمايت مقام معظم رهبري از دولت كنوني حمايت ويژه اي بود، افزود: دولت آرمان‌هاي اوليه انقلاب را زنده كرد و در برابر آمريكا قاطعيت نشان داد و به خاطر توفيقات هسته‌اي قابل تقدير است ولي در عين حال نبايد همه ساكت باشيم و كار دولت را در حوزه‌هاي ديگر بررسي نكنيم.
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن