تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816355290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سكوت تركمنستان در باره قرارداد جديد خريد گاز با روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سكوت تركمنستان در باره قرارداد جديد خريد گاز با روسيه
عشق آبادـ با گذشت 19 روز از سال جاري ميلادي ، مقامات و رسانه هاي تركمنستان در باره انعقاد يا عدم انعقاد قرارداد خريد گاز با روسيه سكوت اختيار كرده اند.


به گزارش ايرنا از عشق آباد، اين درحاليست كه مقامات شركت گازپروم روسيه از مرداد تا آذر ماه گذشته حداقل پنج نوبت به تركمنستان سفر كرده ولي به نظر مي رسد در زمينه قرارداد جديد خريد گاز با عشق آباد به توافق نرسيده اند.
اين درحاليست كه تركمنستان با وجود اتمام قرارداد فروش گاز به روسيه در اول ژانويه سال جاري ميلادي هنوز صادرات گاز به اين كشور را قطع نكرده است .
تركمنستان و روسيه همواره در اواخر هر سال ميلادي بر سر تعيين قيمت گاز به توافق مي رسند كه بر اين اساس هر هزار متر مكعب گاز در نيمه اول سال گذشته ميلادي 130 و نيمه دوم آن 150 دلار تعيين شد.
بر اساس توافق مسوولان شركت گاز پروم روسيه و مسوولان نفت و گاز تركمنستان گاز صادراتي اين كشور از سال 2009 ميلادي بر اساس قيمت هاي جهاني تعيين مي شود.
با اين وجود، مسكو و عشق آباد در سال 2003 ميلادي موافقت نامه 25 ساله را امضا كردند كه براساس آن در سال 2008 ميلادي ميزان صادرات گاز تركمنستان به روسيه 70 تا80 ميليارد متر مكعب خواهد بود كه اين ميزان عملا تحقق نيافته است .
گفته مي شود، تركمنستان در سال گذشته ميلادي تنها حدود 40 ميليارد متر مكعب گاز به روسيه صادر كرده است .
از سوي ديگر، تركمنستان بدليل انعقاد قراردادهاي زياد در زمينه طرح هاي ساختمان سازي با شركت هاي خارجي و افزايش تورم در اين كشور نيازمند شديد به ارز دارد و به همين دليل تاكنون حتي تهديدي براي قطع صادرات گاز به روسيه انجام نداده است .
كاهش معاملات فرآورده هاي نفتي در بازار بورس تركمنستان كه در فصل بهار و تابستان امسال به بيش از200 ميليون دلار مي رسيد و نبود منابع تامين ارزي اين كشور يكي از دلايل قطع نشدن صادرات گاز به روسيه ارزيابي مي شود.
ارزش معاملات در بازار بورس كالا و مواد خام تركمنستان در هفته گذشته ميلادي تنها 641 هزار دلار بود.
خبرگزاري تركمنستان به معاملات فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي كه بخش عمده از داد و ستد بازار بورس اين كشور را به خود اختصاص مي دهد، در هفته گذشته هيچ اشاره اي نكرده است .
از سوي ديگر، تركمنستان نيازمند شديد به ارز جهت خريد تجهيزات حفاري ، استخراج و بازسازي لوله هاي فرسوده گاز خود است ، بنابراين در شرايط فعلي هيچ تمايلي به قطع صادرات يا حتي تهديد به آن را ندارد.
خط لوله گاز سنتي "تركمنستان ـ روسيه " هم اكنون نياز شديد به بازسازي دارد و از سوي ديگر عشق آباد، عمليات اجراي خط لوله گاز جديد از ساحل خزر به روسيه را آغاز كرده است .
رسانه هاي تركمنستان به همين دليل كه خط لوله گاز سنتي تركمنستان از طريق خاك ازبكستان و قزاقستان به روسيه فرسوده است ، از كاهش صادرات گاز اين كشور در سال گذشته ميلادي خبر دادند.
ميزان صادرات گاز تركمنستان در سال گذشته ميلادي 47 ميليارد و 792 ميليون متر مكعب بود.
تلويزيون تركمنستان تلويحا دلايل كاهش روند توليد گاز در اين كشور را وجود برخي مشكلات عنوان و تاكيد كرد كه اين مشكلات و نواقص در سال جاري ميلادي برطرف خواهد شد.
تركمنستان و روسيه در حال ساخت خط لوله جديد گاز از ساحل درياي خزر هستند كه قطر اين خط لوله يك هزار و 20 ميليمتر، فشار آن 750 "اتمسفر" و ظرفيت انتقال آن نيز سالانه حدود 20 ميليارد متر مكعب است .
روسيه ، قزاقستان و تركمنستان در 20 دسامبر (29 آذر 86) سال گذشته ميلادي توافق كردند كه هر يك از اين كشورها خط لوله حاشيه درياي خزر را در خاك خود احداث كنند.
طول اين خط لوله گاز در خاك تركمنستان حدود 290 كيلومتر خواهد بود كه از مناطق ساحلي خزر تا مرز جمهوري قزاقستان احداث مي شود.
با اين وجود، تهران و عشق آباد قبل از اتمام سال گذشته ميلادي در زمينه خريد گاز براي نيمه اول سالجاري ميلادي به توافق رسيدند.
اين درحاليست كه يك عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ايران هفته گذشته از بالا بودن نرخ خريد گاز كشورمان از تركمنستان خبر داد و گفت كه مسوولان وزارت نفت بايد در اين زمينه توضيح دهند.
آساق **330**1438**1513
 دوشنبه 30 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن